Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Har tenkt å legge om til Lindberg nå

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-12-07, 12:46   #1
Tittentei
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Alder: 53
Innlegg: 749
Tittentei har en fantastisk aura rundt segTittentei har en fantastisk aura rundt seg

Har tenkt å legge om til Lindberg nå

og lurer derfor på et par ting.

Tenkte å spise som følger og lurer på om det er Lindberg vennlig:

Frokost: 2 fiber pluss knekkebrød med smør, hvitost, paprika og majones

Lunsj: salat med dressing og enten picnic skinke/kotelett el.lign som tilbehør. Av og til kun knekkebrød (3 stk)

Middag: 200 gr. blandete grønnsaker (da også med gulrot og sånn i) og kjøtt/fisk eller kylling. (litt lei blomkål/brokkoli he he)

Kvelds: enten litt rester eller et knekkebrød. Eller ikke noe hvis jeg ikke er sulten. Kanskje en youplait yougurt?

Drikke masse vann!

Jeg føler ikke jeg har behov for noe mellommåltid, for jeg blir mett av dette.

Til nå har jeg spist mer egg og bacon, spist cocosa og spist ketolysetabl. Trenger jeg det nå? Ser det står forskjellige steder at man skal ha olje, spiser man den ren da?

Blir veldig takknemlig for svar!

__________________


Tittentei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 22:47   #2
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Har tenkt å legge om til Lindberg nå

Det høretes ut som litt mye knekkebrød. Man kan lax spise et belønningsmåltid per dag, men da skal man fremdeles følge talerkenmodellen.

Ellers er ikke de andre måltidene din heller balangsert etter tallerkenmodellen.
Les litt om den (en del protein og to deler lavglykemiske grønnsaker) og ender så blir det nok bra.

Du bør spise 5 måltider hver dag uansett om du blir mett av dette. Spis heller mindre til hvert måltid. Lindberg handler mye om å holde blodsukkeret stabilt.

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 14:39   #3
elied
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 3
elied er på en erverdig vei

Sv: Har tenkt å legge om til Lindberg nå

Jeg synes også dette blir for mye knekkebrød og for lite variert. Knekkebrød inneholder tross alt en god del karbohydrater. Når det gjelder frokost, bør du minst ha fire-fem alternativer å velge mellom. Du kan f.eks. lage frokostblanding med 4-korn, soyaflak, hasselnøtter, mandler, All-bran plus, cottage chese, naturell yoghurt og frisk frukt/bær. Alternativt kan du lage en frokostsmootie med frosne bær, eple-/appelsinjuice, yoghurt/banan, kokosolje/linfrøolje og egg/proteinpulver. Et tredje alternativ kan være egg og bacon, ordentlig engelsk frokost eller omelett med ost og skinke. Generelt for alle måltidene bør du fokusere på å ha gode protein- og fettkilder. I følge Fedons kosthold er renskåret kjøtt og kylling, (fet) fisk, skalldyr, egg, cottage chese m.m. eksempler på gode proteinkilder. Gode fettkilder kan være olivenolje, rapsolje, linfrøolje, smør, (kokosolje), avocado og oliven. Du bør derimot unngå andre planteoljer (solskikkeolje osv.) og margariner, siden forholdet mellom omega-6 og omega-3 er ugunstig her (les Fedon-bøkene).

Du spør konkret om du kan fortsette med kokosolje og egg & bacon. Jeg mener du kan det. Fedon er litt uklar i forhold til fettinntak og mettet/umettet fett, men så lenge du unngår å spise for mye karbohydrater (som noen fedonmennesker gjør), bør det være helt greit med gode fettkilder som kokosolje, smør og animalsk fett fra i bacon og egg. Men et høyt fettinntak forutsetter at kostholdet er både lavkarbo og lavglykemisk, altså at det inneholder lite karbohydrat, og at den typen karbohydrat man spiser, gir liten blodsukkerstigning.

En tommelfingerregel for lavglykemiske kosthold er å bygge opp måltidene med ordentlig, ikke-bearbeidet kjøtt/kylling/fisk og grønnsaker som vokser over bakken. I tillegg bør du supplere med nøtter, bær og andre gode protein- og fettkilder som nevnt over.

Spør om det er ting du lurer på!

elied er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En blanding av Atkins, Katarina Lien og "Keep it simple, stupid!" Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins & Armour mam Fysisk og mental helse 20 09-02-05 17:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no