Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Magasinet Mat & Helse

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-06-06, 19:35   #1
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg
Thumbs up

Magasinet Mat & Helse

Jeg sitter her og surfer i en ledig stund paa jobben. Og jeg kom over magasinet Mat & Helse. Det er visst en online versjon og en vanlig papirmagasin versjon. Interessant lesning. Spesielt for meg som har diabetes type 2. Og det er svaert lavkarbo vennlig ogsaa.

Det er synd at for 15 aar siden da jeg fikk min diabetes diagnose ikke fantes opplysning og kunnskap om de diverse lavkarbo kostfilosofiene. Naa som jeg har faatt en begynnende nyreskade (lekker protein fra nyrene) og muligens diabetisk oyeskade ogsaa har jeg faatt inntrykk av at toget er gaatt for meg med tanke paa hoyprotein kost. Men det utelukker ikke at jeg vil fortsette min "forskning" i lavkarbo/ketolyse filosofier.

Selv om jeg folger en mer tradisjonell, offentlig vedtatt "Statens ernaeringsraad" type kostholdsfilosofi og har til naa gaatt ned over 45 kg med det betyr ikke dette at jeg tar den typen kostholdsfilosofi, som jeg folger, som den evige sannhet.

Adressen til overnevnte online magasin er: www.matoghelse.no

Jeg er rimelig sikker paa at dette magasinet er kjent for medlemmene her, men i tilfelle det er noen som ikke kjenner til det, nye medlemmer eller "lurkere" saa legger jeg ut linken.

Jeg skal iallefall prove aa se om legen min kan gi meg klarsignal til aa prove lav GI (Lindeberg) kosthold. Jeg har boka som jeg kjopte paa salg for noen aar tilbake.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 26-06-06, 20:01   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Magasinet Mat & Helse

Mat & Helse er et vanvittig bra blad. Redaktøren Dag Viljen Poleszynski er jo en av de største "guruene" innen lavkarbo i Norge idag, han er ofte å se media der han snakker om lavkarbo. Jeg digger den mannen.

Jeg tror 90 % av medlemmene her inne abonnerer på det bladet hehe.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 27-06-06, 13:49   #3
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Magasinet Mat & Helse

Jeg hadde en viss anelse. Det var skikkelig bra stoff i bladet. Dessverre har jeg ikke anledning til å abonnere på papirutgaven siden jeg bor i Canada og det ville bli for dyrt. Men jeg får glede meg over å lese det online.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 27-06-06, 16:31   #4
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Magasinet Mat & Helse

Noen som vet om online-versjonen er fullverdig?
Jeg er nok blant de 10 %ene som ikke abonnerer

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 27-06-06, 18:31   #5
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Magasinet Mat & Helse

Jeg har ikke anelse. Men det er mulig aa kjope et blad i butikken for aa sammenligne. Vi faar haape at det er noen her som kan svare deg bedre paa det spoersmaalet.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 27-06-06, 19:33   #6
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Magasinet Mat & Helse

"
Spesielt for meg som har diabetes type 2. Og det er svaert lavkarbo vennlig ogsaa.

Det er synd at for 15 aar siden da jeg fikk min diabetes diagnose ikke fantes opplysning og kunnskap om de diverse lavkarbo kostfilosofiene. Naa som jeg har faatt en begynnende nyreskade (lekker protein fra nyrene) og muligens diabetisk oyeskade ogsaa har jeg faatt inntrykk av at toget er gaatt for meg med tanke paa hoyprotein kost. Men det utelukker ikke at jeg vil fortsette min "forskning" i lavkarbo/ketolyse filosofier. "



Hei
Protein er ikke farlig for pasienter med type II diabetes, det er det høye blodsukker, blodtrykket, insulinnivå etc som er farlig. En god forsikring for å beholde nyrefunksjonen er å drikke mye vann og dermed lette nyrenes jobb med å utskille avfallsstoffer.

Jeg er egentlig Dansk men har bodd i Norge i 16 år og har skrevetboken "slank med ketolysekuren" som du kan lese om på www.ketolyse.no Ønsker DU boken kan DU kjøpe den, selv om du bor i Canada og jeg taper på portoen, men det blir neppe så mange bøker dit uansett.

Jeg har slanket mange Type II diabetiklere, ofte henvist av kolleger som har gitt opp pasientene. En med vekt 150 kg har gått ned 40 kg, han har kuttet ut all antidiabetika (inkl 180 IE Insulin/dag) mens han har gått på ketolysekuren.
Kolesterolet er bedre, ditto BT som er lavere, Urin-albumin er noemalisert, ditto HbA1C. Min bok er det lest "medisinsk" korrektur på av en av Norges fremste endokrinologer og diabeteseksperter.

Det skjer mye på kostholdsfronten - også i Norge - vi er absolutt ikke sinker. Sukkerindustrien og dens lobby mister terreng.

Den nye innsikt er : Det er sukker ikke fett som er farlig, og protein er blott farlig når blodsukkeret er dålig regulert eller nyrefunksjonen er sterkt redusert.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 27-06-06, 22:19   #7
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Magasinet Mat & Helse

Opprinnelig lagt inn av Torkil

"
Spesielt for meg som har diabetes type 2. Og det er svaert lavkarbo vennlig ogsaa.

Det er synd at for 15 aar siden da jeg fikk min diabetes diagnose ikke fantes opplysning og kunnskap om de diverse lavkarbo kostfilosofiene. Naa som jeg har faatt en begynnende nyreskade (lekker protein fra nyrene) og muligens diabetisk oyeskade ogsaa har jeg faatt inntrykk av at toget er gaatt for meg med tanke paa hoyprotein kost. Men det utelukker ikke at jeg vil fortsette min "forskning" i lavkarbo/ketolyse filosofier. "



Hei
Protein er ikke farlig for pasienter med type II diabetes, det er det høye blodsukker, blodtrykket, insulinnivå etc som er farlig. En god forsikring for å beholde nyrefunksjonen er å drikke mye vann og dermed lette nyrenes jobb med å utskille avfallsstoffer.

Jeg er egentlig Dansk men har bodd i Norge i 16 år og har skrevetboken "slank med ketolysekuren" som du kan lese om på www.ketolyse.no Ønsker DU boken kan DU kjøpe den, selv om du bor i Canada og jeg taper på portoen, men det blir neppe så mange bøker dit uansett.

Jeg har slanket mange Type II diabetiklere, ofte henvist av kolleger som har gitt opp pasientene. En med vekt 150 kg har gått ned 40 kg, han har kuttet ut all antidiabetika (inkl 180 IE Insulin/dag) mens han har gått på ketolysekuren.
Kolesterolet er bedre, ditto BT som er lavere, Urin-albumin er noemalisert, ditto HbA1C. Min bok er det lest "medisinsk" korrektur på av en av Norges fremste endokrinologer og diabeteseksperter.

Det skjer mye på kostholdsfronten - også i Norge - vi er absolutt ikke sinker. Sukkerindustrien og dens lobby mister terreng.

Den nye innsikt er : Det er sukker ikke fett som er farlig, og protein er blott farlig når blodsukkeret er dålig regulert eller nyrefunksjonen er sterkt redusert.

Vennlig Hilsen
Torkil

Tusen takk for hyggelig svar, Torkil.

Selv om du opprinnelig fra Danmark saa regner jeg deg som Arendals gutt. Ja, du har rett i at det har skjedd mye paa kostholdsfronten de siste aarene. Jeg har vaert over her i Canada i 4 aar naa og har faatt inntrykk av at mye har skjedd naar det gjelder behandling av fedme. Heldigvis, selv om det er uenighet i hvordan best behandle sykdommen.

Jeg har definitivt tenkt aa sette meg naermere inn i Ketolysekuren og har faktisk de siste dagene vaert en flittig gjest paa nettsiden din. Det er mye mulig at jeg kommer til aa bestille boken om ikke saa lenge.

Dessverre har blodsukkeret mitt vaert elendig regulert i mange aar. Du kan vel si at jeg har mer eller mindre ignorert og provd aa glemme at jeg har hatt sykdommen. Heldigvis over her som diabetes er vanlig og da spesielt blant indianerne (mannen min er indianer og vi bor paa reservat) har jeg endelig tatt tak i sykdommen min.

Dessverre saa har jeg allerede faat konstantert mikroalbuminuri og i dag var jeg hos oyelege og fikk konstantert proliferativ diabetisk retinopati. Jeg vil bli sendt til laserbehandling i lopet av sommeren. Det er allerede delvis synsutfall paa venstre oye.

Neste gang jeg skal til min nye fastlege her vil jeg ta opp dette med lavkarbo og ketolyse. Jeg har allerede over tid endret saa mye paa kostholdet mitt og livsstilen min saa en dreining mot lavkarbo, ketolyse evt. lav GI vil ikke vaere altfor vanskelig.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Om mat og helse (ikke bladet!) Huldr Fysisk og mental helse 1 17-03-06 10:10
Usikre helseeffekter av økologisk mat mofe Nyheter / media 1 06-02-06 01:19
Kopi av e-mail sendt Mat & Helse Nille Nyheter / media 4 20-02-05 19:10
Mat og Helse om Atkins Aline Induksjonen 7 19-02-05 20:26
Nyeste mat og helse Begod Generell diskusjon 13 22-10-04 23:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no