Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Speltpepperkaker

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-12-06, 15:43   #1
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Speltpepperkaker

Hurtige speltpepperkaker

Kan bakes ut med en gang!

2 ss romtemperert melasse
1/2 dl lønnesirup (som er tyntflytende og derfor kan brukes uten å varmes opp)
1 dl økologisk melis
1/2 ts ingefær
1/2 ts nellik
1/2 ts kardemomme
1 ts kanel
50 g smeltet smør
1 middels stort egg - også økologisk
1/2 ts bakepulver eller natron
Knappe 5 dl siktet speltmel

Rør melasse, sirup, melis og krydder til jevn røre. Rør inn egg og smør. Bland bakepulver/natron med mel og rør det inn litt av gangen, forsiktig, til deigen blir jevn og myk. Samle deigen til en kule og legg den rett på bakepapir på benken. Trill den til en ca. 20 cm lang pølse midt på papiret. Gni kjevlet med siktet speltmel og kjevle deigen ca. 2-3 mm tykk. Stikk ut pepperkakefigurer. Fjern deigen mellom figurene uten å flytte dem, og la papiret gli over på stekeplaten. Stek ved 200 grader 7-8 minutter til fargen er passe. Gjenta operasjonen til all deigen er brukt opp.

Fra Aftenposten, i en artikkel om en ny kokebok om speltbaking av Mone Sæland. Resten av artikkelen ligger her , det er en del interessant og nyttig om spelt der. Dette er jo ikke lavkarbo, men er det i det hele tatt mulig å få pepperkaker til å bli lavkarbo ...? Spelt er iallefall sunnere og har lavere GI enn hvete

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 13:41   #2
Wonder woman
Medlem
 
Wonder woman sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Uti havgapet
Alder: 49
Innlegg: 447
Wonder woman er ny på veien

Sv: Speltpepperkaker

Denne skal jeg prøve, men jeg vil blande litt fiberfin i og bytte ut 50% av melis med sukrin melis, da blir det litt mindre karbohydrater ihvertfall

__________________
Wonder woman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no