Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-01-15, 20:00   #1
Renate79
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 20
Renate79 er på en erverdig vei

Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Skriver et innlegg i frustrasjon, og håper noen kan hjelpe meg.
Innlegget kommer til å inneholde litt ekle detaljer, beklager det!
Jeg har gått på ketolysekuren i to uker nå, og kom i ketose allerede dag 3 (og vært i ketose siden da).
Det hører med til historien at jeg gikk ned 25 kilo i sommer/høst ved å kutte alt av sukker (ekte og kunstig) og mel, samt å helst ikke spise karbo og fett i samme måltid. Disse kiloene mistet jeg på drøyt fem måneder, men så har vekta stagnert i 3,5 mnd. For å få en boost på nedgangen startet jeg med ketolyse.
Jeg har fortsatt 22kg å gå ned før BMI er på under 25, så jeg har nok å ta av.
Totalt disse to ukene har jeg gått ned 1,4 kg, men det har stått stille den siste uka. Bakgrunnen for at jeg store deler av vekttapet er at jeg dagen før veiing måtte ta avføringspiller da jeg var forstoppet, noe som resulterte i 1,1kg vektredusjon.
Jeg hadde da gått fem dager uten å være på do, og det var umulig å få til noe uten piller.
Jeg har lest at det kan være vanlig at man har skjeldnere avføring på ketolyse, men slik jeg forstår det så er ikke forstoppelse sånn det skal være...?
Den neste uken endte opp på samme måte. Forstoppelse og piller etter fem-seks dager. Hvordan kan jeg forhindre at dette vedvarer??
Jeg synes ikke det virker sunt eller riktig at jeg skal slite sånn med å gå på do at jeg må ta piller, og mistenker det er noe feil jeg gjør. Noen forslag?
Jeg har lest boken til Torkil fra perm til perm, og følger opplegget.
Maks 15 KH pr dag, drikker ca 3 liter vann, tar mineralene, går turer/mosjonerer ca 4 dager i uka, teller ikke kalorier, spiser meg passe mett (noen få ganger litt for mett).
Jeg drikker ikke kaffe/brus, men drikker vann og FunLight.
Jeg hadde trodd (og ønsket meg) en større vektnedgang, og undrer fælt på hvorfor det ikke skjer. Det jeg funderer på er om noe av det jeg gjør hindrer vekttap, om det er noen triks til å få fart på vekttapet?
Litt sammensatt innlegg, håper dere klarte å holde følge likevel..men det jeg ønsker er å få fart på magen og å få fart på vekttapet!

Renate79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 20:04   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Spiser du grønnsaker til alle måltidene?
Spiser du nok fett og ikke i stedet mye proteiner?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 20:11   #3
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Viktig at du får i deg nok grønnsaker, fett og væske for at magen skal fungere. Ellers kan du kan prøve med fiberhusk eller hele linfrø i et glass vann på morgenen for å få magen i balanse.

Ellers er det ingen grunn til å få panikk eller tro du gjør noe galt fordi du ikke har gått ned noe siste uka. Det er nok bare fordi du ikke har fått gått skikkelig på do, og det er ikke uvanlig at det står stille i perioder når man ikke er forstoppet heller

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 20:28   #4
Renate79
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 20
Renate79 er på en erverdig vei

Sv: Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Spiser du grønnsaker til alle måltidene?
Spiser du nok fett og ikke i stedet mye proteiner?

Takk for svar!
Hm, nei jeg spiser nok ikke grønnsaker til alle måltider. Stort sett bare til middag på ukedagene (ender dessverre altfor ofte med bare to måltider på hverdager..lunsj og middag).
Jeg har hittil hatt en følelse av at det ikke er så mye grønnsaker jeg kan spise i løpet av en dag, for noen karb'er forsvinner jo via rømme/majones/egg/fløte også...og jeg er så glad i grønnsaker (og aller mest gulrot, mais og kålrot) at jeg har nok hatt en liten sorg over det, hehe
Har innsett at det kanskje er ok mengder likevel (men at man må være bevisst på type grønnsak selvsagt), så jeg kan prøve å bli flinkere til å spise til alle måltider.

Apropos grønnsaker. Ser det står på diett.no at importerte tomater kun har 1,2 kh pr 100g, men på diverse nettsteder så står det man skal være forsiktig med tomat - vet dere grunnen til det?

Jeg spiser stort sett like mye fett som proteiner...men ligger gjerne rundt 150gram, så jeg har trodd at det har vært nok, men det er kanskje litt feil likevel.....?

Renate79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 20:37   #5
Renate79
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 20
Renate79 er på en erverdig vei

Sv: Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Viktig at du får i deg nok grønnsaker, fett og væske for at magen skal fungere. Ellers kan du kan prøve med fiberhusk eller hele linfrø i et glass vann på morgenen for å få magen i balanse.

Ellers er det ingen grunn til å få panikk eller tro du gjør noe galt fordi du ikke har gått ned noe siste uka. Det er nok bare fordi du ikke har fått gått skikkelig på do, og det er ikke uvanlig at det står stille i perioder når man ikke er forstoppet heller

Væske har jeg kontroll på (rundt 3 liter pr dag, i det siste endel fun light), og tror jeg har det på fett også (se svaret over). Grønnsaker fyller jeg på så jeg kommer så tett opp mot 15 KH som mulig. Typisk annet som tar kh er to-tre skjeer majones, en desiliter rømme og tre egg...bare sånn for å gi ett inntrykk av hvor mye som er igjen til grønnsaker.
Noen dager har jeg spist Maarud baconcrisp (med 3KH pr 100g) istedenfor alle grønnsaker.

Takk, ja det er vel ikke helt grunn til panikk, men litt stress kjenner jeg..både på vekten og ikke minst på forstoppelsen..
Slitsomt å føle det er fullt til over lungene, hehe, også vil jeg jo gjerne miste vekt...og hvis det skal gå raskest i starten, så kan man jo bli bekymret for hvor sakte det skal gå etterhvert

Går fiberhusk/linfrø bra mtp mengde karbohydrater pr døgn da? Mistenkte alle produkter som hører til brød har for mye kh til at det kan spises...

Renate79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 20:51   #6
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Fiberhusk og hele linfrø er rene kostfibre som ikke tas opp, så de karbohydratene trenger du ikke regne med. Blir noe annet hvis du knuser linfrøene. Jeg slet også med forstoppelse da jeg gikk på ketolyse, og tydde til 1 drøy ss linfrø i et stort glass vann på fastende hjerte. Fungerte som bare det.


Sist redigert av Cyan : 26-01-15 kl 21:06.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 21:00   #7
Renate79
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 20
Renate79 er på en erverdig vei

Sv: Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Fiberhusk og hele linfrø er rene kostfibre som ikke tas opp, så de karbohydratene trenger du ikke regne med. Blir noe annet hvis du knuser linfrøene. Jeg slet også med forstoppelse da jeg gikk på ketolyse, og tydde til 1 drøy ts linfrø i et stort glass vann på fastende hjerte. Fungerte som bare det.

Det høres strålende ut!
Hvor lang tid tar det før det virker?

Renate79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 21:06   #8
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Mesteparten av karbohydratene skal komme fra grønnsaker....mais er forresten ingen grønnsak men et korn.
Blomkål og broccoli er fine grønnsaker synest jeg. Det samme med sellerirot.
Tomater og agurk ser jeg ikke på som en egnet grønnsakkilde, men bruker litt av det for å piffe opp maten. Lite næring i dem begge.

Når det gjelder proteiner så spiser du MYE av det.
Proteiner brukes hovedsaklig til å bygge og vedlikeholde muskler, men for mye protein blir omdannet og lagret i kroppen.
Man trenger mellom 1 og 2,5 gram protein pr kilo NORMAL kroppsvekt, altså ikke vekten man er på om man er overvektig/undervektig.
Om du har 60 kilo som idealvekt, så vil det si at du klarer deg med 60 gram protein med mindre du trener knallhardt.
For mye proteiner gir også oftere treg mage er min erfaring.

Chiagrøt til frokost vil også hjelpe til å få systemet i gang.

Baconcrisp er ingen erstatter for grønnsaker dessverre. I tillegg er den salt slik at du binder vann i kroppen.

Men 700 gram ned i uka er jo ikke en gal vektnedgang i det hele tatt! Det tar tid å legge på seg og det tar tid å gå ned i vekt.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 21:09   #9
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Det husker jeg ikke helt, er noen år siden, tror det tok en dag eller to før det virket voldsomt, så tok det vel et par dager til før jeg ble "balansert" Og en drøy ss brukte jeg i starten, og så 1-2 ts tilnærmet daglig for å holde det ved like.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 08:58   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Jeg ble kvitt mitt forstoppelsesproblem ved å spise bringebær mellom måltidene

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 21:25   #11
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg ble kvitt mitt forstoppelsesproblem ved å spise bringebær mellom måltidene

Hvor mye bringebær spiste du i løpet av en dag?

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 28-01-15, 09:09   #12
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Føler du deg forstoppet eller er det bare det at du ikke får gått på do minst en gang til dagen, slik som er "anbefalt"? Når jeg går på strikt lavkarbo a la ketolyse, gå jeg kanskje ikke på do mer enn en til to ganger i uka. Mest for det jeg spiser lite og fullverdig kost som gir minimalt med avføring.

Så et par kommentarer på dietten din, dersom du har holdt på et par uker og er i ketose, skal det ikke være et problem å gå opp til 20-25 g kh daglig i følge ketolyseboka. Minimalt med karber er ikke nødvendigvis ensbetydende med maksimal vektnedgang for alle og dersom en liten økning kan gi deg et kosthold du trives bedre med kan det være en fordel. Som andre skriver så er nok grønnsaker viktig og Torkil skriver i boka at hans erfaring med stagnasjon i vekten bl.a. stammet fra alt for lite grønnsaker i dietten. Du skriver også at du bruker 1 dl rømme, er det daglig? Ville kanskje vurdert minimert inntaket av det. Og 150 g protein daglig er mye, det tilsvarer det samme som ca 700 g entrecote eller over en kilo med egg eller ca 600 g med kyllingfilet, det er mye!

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 28-01-15, 16:46   #13
Renate79
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 20
Renate79 er på en erverdig vei

Sv: Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Takk for gode svar!

Siden opprettelsen av denne tråden har jeg blitt mer bevisst på inntak av grønnsaker, prøver å variere mer hva jeg spiser.

Synes balansegangen på nok fett og for lite fett er vanskelig, og synes forsåvidt det er utfordrende å finne fettkilder utenom i rømme/majones/avokado/fløte/olje/smør. Noen gode tips?

Ang proteiner ser jeg da at jeg må kutte ned, og siden mitt foreløpige vektmål er 70 kg, så burde jeg ligge på 70-80gram protein høres det ut som.. Hm, tror at min konklusjon er at jeg har for stor magesekk, at jeg rett og slett spiser for mye..

Ja, føler meg forstoppet når jeg er på do 1-2 ganger i uka. Definitivt! Magen kjennes full ut helt opp til halsen.
Men ikke minst kjenner jeg meg forstoppet fordi det jeg skal ha ut nekter å komme ut fordi det er så hardt. Nesten uansett hvor mye/hardt/lenge jeg prøver, så kommer det ikke. (Beklager detaljer!)

Skal sjekke ut både linfrø og chiagrøt til frokost.

Det rare er at selv om vekta står litt stille, så har jeg faktisk fått kommentarer på at jeg har blitt smalere særlig i ansiktet. Jeg synes selv at det virker som jeg har litt mindre fett under huden, både på hender, kravebein og kinn.. Merkelig. Men kanskje betyr det at jeg er i en stram-opp-fase, også kommer vekt-fasen snart

Renate79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-01-15, 18:42   #14
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Opprinnelig lagt inn av Renate79, her.

Takk for gode svar!

Siden opprettelsen av denne tråden har jeg blitt mer bevisst på inntak av grønnsaker, prøver å variere mer hva jeg spiser.

Synes balansegangen på nok fett og for lite fett er vanskelig, og synes forsåvidt det er utfordrende å finne fettkilder utenom i rømme/majones/avokado/fløte/olje/smør. Noen gode tips?

Ang proteiner ser jeg da at jeg må kutte ned, og siden mitt foreløpige vektmål er 70 kg, så burde jeg ligge på 70-80gram protein høres det ut som.. Hm, tror at min konklusjon er at jeg har for stor magesekk, at jeg rett og slett spiser for mye..

Ja, føler meg forstoppet når jeg er på do 1-2 ganger i uka. Definitivt! Magen kjennes full ut helt opp til halsen.
Men ikke minst kjenner jeg meg forstoppet fordi det jeg skal ha ut nekter å komme ut fordi det er så hardt. Nesten uansett hvor mye/hardt/lenge jeg prøver, så kommer det ikke. (Beklager detaljer!)

Skal sjekke ut både linfrø og chiagrøt til frokost.

Det rare er at selv om vekta står litt stille, så har jeg faktisk fått kommentarer på at jeg har blitt smalere særlig i ansiktet. Jeg synes selv at det virker som jeg har litt mindre fett under huden, både på hender, kravebein og kinn.. Merkelig. Men kanskje betyr det at jeg er i en stram-opp-fase, også kommer vekt-fasen snart

Ta deg en god dose magnesium på kvelden, så tipper jeg magen løsner

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 01:34   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

[quote=kennygirl;1503524]Hvor mye bringebær spiste du i løpet av en dag?[/QUOTE vet ikke hvor mye som er nødvendig, men jeg spiser i overkant av 300 g fordelt på 3 mellommåltider. Du kan sikkert spise mindre.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 08:40   #16
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppet i magen, tregt vekttap og vektstoppere

Ja, en kan bli forstoppet på lavkarbo, for min del kan stress feks gi enten løs eller treg mage. Men det viktigste er at du spiser grønnsaker til hvert eneste måltid, bruke karbohydratene på grønnsaker, om du spiser så mye fløte at karbokvota forsvinner i slike ting, da må du se nærmere på sammensetningen. Ketolyse er temmelig strikt og da bør du få karbene fra grønnsaker først og fremst.

Du har bare holdt på i to uker, kroppen trenger ofte litt tid på å stabilisere seg, det er mulig det er det du opplever.

Kanskje du kan legge ut hva du har spist de siste 2-3dagene(mengde også selvfølgelig), så er det lettere å se.

Og husk å måle deg, det sier ofte mere enn vekta , vekt er ofte dårlig mål over kort tid, over måneder ja, men ikke bare to uker. Selv har jeg opplevd å gå ned 10cm i livvidden uten at vekta rørte seg mere enn en kilo eller så, det var over 3 mndr. Skal hilse og si det merktes på klærne. Like etter gikk jeg ned mange kilo og livvidden bare noen cm.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Det går så tregt! Tone Trall Spørsmål og svar 4 01-06-11 16:07
Kan lavkarbo hjelpe forstoppet baby? Krøsus Barns kosthold 26 19-01-11 00:01
Går så tregt ... Heaven Mer enn 30 kg overvekt 17 09-01-11 22:59
Går det virkelig så tregt? Dragonfly Ketolysekuren 10 28-09-10 15:13
Tregt forum! Manina Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 21 30-08-07 23:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no