Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Trening og ketose - negativt?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-11-09, 22:30   #26
lionesse
Medlem
 
lionesse sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Spania
Innlegg: 315
lionesse har en fantastisk aura rundt seglionesse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og ketose - negativt?

Etter å ha opplevd "dødens golfrunder" forrige helg, var jeg i mye bedre form i dag. Har i det hele tatt kjent at energien er på full fart tilbake. Har ikke lenger behov for siesta så ofte, for eksempel. Golf er ingen ekstrem anstrengelse, men man går rundt og presterer i rundt fem timer. Det er ganske slitsomt når man ikke har energi....

lionesse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egekomponert Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 23:09   #27
Malbenus
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 9
Malbenus er på en erverdig vei

Sv: Trening og ketose - negativt?

@Jolly : Har lest litt rundt emnet trening og ketose, da jeg nylig har startet både treningprogram og lavkarbodiett. Den jeg har fått mest info fra er
"The Ketogenic Diet" av Lyle McDonald.

Ifølge boka så kan intens trening ødelegge for ketose. Grunnen til dette er at kroppen er i stand til å produsere glukose (blodsukker), Dette skjer i leveren og kalles gluconeogenesis. Leveren kan blant annet bruke visse aminosyrer(protein) eller glyserol ( gly-delen av triglyserider, altså fett) i den prosessen.

Hvis du trener intens, så klarer ikke kroppen å levere nok energi via fett alene. Hvis man da er på lavkarbo, så er den eneste gjenstående energikilden proteiner, som blir omdannet av leveren til glukose.

Grensen for intens trening ifølge boka ligger ved 85% av makspuls som Shooterr allerede har nevnt.

Malbenus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/Paleo Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 23:29   #28
Shooterr
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 63
Shooterr er ny på veien

Sv: Trening og ketose - negativt?

Opprinnelig lagt inn av Malbenus, her.

@Jolly : Har lest litt rundt emnet trening og ketose, da jeg nylig har startet både treningprogram og lavkarbodiett. Den jeg har fått mest info fra er
"The Ketogenic Diet" av Lyle McDonald.

Ifølge boka så kan intens trening ødelegge for ketose. Grunnen til dette er at kroppen er i stand til å produsere glukose (blodsukker), Dette skjer i leveren og kalles gluconeogenesis. Leveren kan blant annet bruke visse aminosyrer(protein) eller glyserol ( gly-delen av triglyserider, altså fett) i den prosessen.

Hvis du trener intens, så klarer ikke kroppen å levere nok energi via fett alene. Hvis man da er på lavkarbo, så er den eneste gjenstående energikilden proteiner, som blir omdannet av leveren til glukose.

Grensen for intens trening ifølge boka ligger ved 85% av makspuls som Shooterr allerede har nevnt.

Takk for en bedre forklaring på det jeg prøvde å få frem

Husket nettopp at Johan Kaggestad snakket en del om dette under en TdF sending i sommer, og han sa at terskelen for når kroppen ikke lenger primært kan benytte fett som energikilde er veldig individuell, men at for de aller fleste ligger den mellom 82-87%. Kan derfor sikkert være lurt å begynne på feks 80% og prøve seg litt frem.

__________________


Shooterr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 08:53   #29
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening og ketose - negativt?

Å trene på fett er ikke bare et fett.
Det er flere og flere idrettsfolk som nå begynner å innse at vi står ved starten av en ny æra, der karbo myten begynner å dø enn langsom død.
At kroppen helst vil ha karbohydrater å forbrenne, er en myte. Altså: Kroppen er en veldig logisk og økonomisk innretning. Den vil ha så mye energi inn, så lite som mulig ut. Hva gir mest energi? Jo,det vet alle her - FETT. Hva slags energi varer lengst, altså hvilken matvare gir mest energi pr gram? Jo, igjen FETT. Logisk sett vil kroppen fra naturens side være mest utrustet for å forbruke fett som sin primære energikilde.
Idrettsfolk som bruker fett som sin energikilde, vil generelt ha større og flere mitokondrier enn sine kolleger som bruker karbohydrater, antagelig fordi fettmolekyler er mer komplekse enn karbohydratmolekyler.
På fetttrening vil du ha en langt høyere puls enn på karbo, derfor må du gjøre en fornuftig ting med din dyre pulsklokke: Legg den vekk. Jeg brukte karbo før, og lå på ca 165 slag pr minutt på 4x4 intervall. Nå ligger jeg på 195 på samme intervall, så- glem klokkene. De er beregnet på karbotrening.
Det står hvor mye du har forbrennt av ditt og datt. Også bare tull. De er datamaskiner, som beregner ut fra en snitt person, som vil forbrenne Cirka ditt og datt, med en gitt puls, uten hensyn til personlige variasjoner. På noen vil det passe som hånd i hanske, på andre kan det være helt borte i staur og vegger.
Ultraløpere som bruker fett, løper gjerne i fire til seks timer uten annet enn vann, uten problemer. Jeg har selv vært i diskusjon med en fyr som spiste egg og bacon klokka syv, løp fra 9 til 3, og spiste så lunch klokka 5. Uten å være spesielt sulten.
Skal du ned i vekt, vil jeg råde til å trene intervall èn gang i uken, tempotrening èn gang i uken, og èn langkjøring.
Om man bruker vekter, vil jeg råde til å kjøre 3 sett pr øvelse, 4-6 reps, ikke mer en èn øvelse på de små muskelgrupper og to på de store, helst 72 timers hvile. Restitusjonstiden synker dramatisk når du spiser nok fett - gjør du det?
Selv har jeg et relativt avslappet forhold til karbo. Noen dager null, andre dager femti. Fettprosenten bør ligge på 80, eller tett opptil. Proteinet prøver jeg å ha fra 1 til 1,5 pr kg kroppsvekt, alt ettersom hvor hardt en trener.
Husk også at blodet ditt må ha så mye væske som mulig, for raskest transport av fett. Mye vann, og gjerne høyt inntak av E vitamin (treningsvitaminet nr 1) hjelper. Høyt inntak = 400 mg eller mer.
Jeg har hele mitt liv ( 40 år nå) trent på høykarbo. Jeg gikk over til LCHF i slutten av August i år. En helt ny verden har åpenbart seg innen trening. Trening i Ketose er langt, langt mer effektivt og avslappende enn på høykarbo, bare en gir kroppen tid og sjanse til å lære seg og forbrenne fett. Andreas Eenfeldt ga meg dette rådet: I begynnelsen, trene LANGE ØKTER, slik at kroppen får tid og trening på å forbrenne fett. Etterhver kan du trene med puls nær max, og den vil allikevel forbrenne fett. Glem alt hva du har lært om tidligere pulstrening o.l. Nå er du på nytt land.
Dessuten, som ei jente sa her: Meditasjon vil jeg tro er undervurdert. Det vil jo senke kortisol og andre gufne hormoner voldsomt. Trening og Meditasjon er nok a og o. Men så er det at meditasjon er jo så stressende for noen, for da GJØR EN JO IKKE NOE.... )

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 09:58   #30
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trening og ketose - negativt?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

meditasjon er jo så stressende for noen, for da GJØR EN JO IKKE NOE.... )

Test ut intense energy yoga! Da blir du svett pga mye muskeløvelser og samtidig bruker du mest energi på å tenke på å puste riktig... Jeg ble veldig positivt overrasket

Forøvrig, veldig bra innlegg!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 10:50   #31
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Trening og ketose - negativt?

BitTorres = min kjære samboer Morten

Det er mannen som fikk meg i gang med Atkins for 4 år siden, det er mannen som løp 3 mil her om dagen, det er mannen so har støttet meg gjennom tykt og tynt!

Klem til deg BitTorres!

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 09:56   #32
genosha
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 22
genosha er på en erverdig vei

Sv: Trening og ketose - negativt?

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.

Det vet jeg desverre ikke noe om. Jeg har vært i ketose siden 28 august 2009 med rundt 30 - 50 gr karbo om dagen (nå, ikke i starten), og har merket markant forbedring i form og kondisjon. Det aller første jeg merket det på var pusten som nå går mye lettere.

En annen ting jeg har lagt merke til er at når jeg begynner å trene, særlig under oppvarmingen er det blytungt de første minuttene, deretter er det akkurat som om det løsner og jeg kan peise på. Jeg undrer meg på om det den tiden det tar før kroppen begynner å brenne fett til energi. Noen som har samme erfaring?

Eg er aerobics instruktør og merker dette veldig godt - det kan vere blytungt under oppverming men så "løsner" det. Har heller ikkje utslag på stix rett etter trening men venter eg ei stund så får eg meget bra utslag. Eg byrja ny treningssesong samtidig med ketolyse men har faktisk ikkje gått ned i vekt - men føler meg slankere. Rart?

genosha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: KETOLYSE Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 10:07   #33
Jolly
Medlem
 
Jolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 180
Jolly er ny på veien

Sv: Trening og ketose - negativt?

Mange flotte innlegg her om trening og ketose, takk takk. Engasjerende også ser jeg og det er bra. Jeg holder nok fortsatt på den at det ikke er lurt å drive trening på for høy intensitet. Til dere som er i tvil om det med soner og intensitet, en pulsklokke er et fantastisk hjelpemiddel. Her vil du også se din egen fremgang...jo lavere hvilepuls, jo bedre form. Maks pulsen din er ikke trenbar, men du må nok ha trent en stund for å kunne oppnå makspuls.
Jeg er nå ute å går i bra tempo med staver, 2 ganger i uka. Når jeg møter bakker, senker jeg tempoet for ikke å få over på høyintensitet. Så, får vi se hvordan dette slår ut. Til nå har vekta stått stille i nesten en uke, enda jeg har vært veldig flink siste dagene :-(

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 14:18   #34
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening og ketose - negativt?

Vil bare poengtere det at maxpuls er ikke trenbar, men det jeg ikke visste var at den ene dagen kan en test vise f.eks. max puls på 194, neste dag kan den være 200. Grunnen til dette (jeg spurte Ingrid Kristiansen) er faktisk dagsform. Hun hadde oppdaget det samme selv, og ga derfor blaffen i maxpuls. Den var "oppi der et sted"
Dessuten vil jeg si at hva man spiser har veldig stor betydning. Jeg hadde hvilepuls på ca 48-50 (jeg har ikke trent lenger enn februar da) og gikk over til fett. Pulsen ligger da på ca 60. Alle har det ikke sånn, men det er visst individuelt. Jeg synes personlig at pulsklokke ikke er så bra som ei vanlig stoppeklokke. Jeg har en runde på ca 9 km som jeg tar en test på nå og da, og løper den så fort jeg kan. Fremgangen tidsmessig der er for meg mer motiverende enn å se på pulsen.
Pussig nok har også en økt inntak av omega 3 positiv innvirkning på melkesyrenivået.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 20:57   #35
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Trening og ketose - negativt?

Jeg ligger på 1/2/0,5 gram av henholdsvis protein, fett og karbohydrater per dag. For meg blir det da ca. 90 gram protein, 180 gram fett, og 45 gram karbohydrater, men siden jeg forsøker å gå ned i vekt har jeg redusert karbomengden til rundt omtrent 20-30 gr per dag. Forøvrig så spiser jeg stort sett alt jeg har lyst på, bortsett fra brød, pasta, ris, poteter, rotfrukter etc. Jeg holder meg stort sett til salater, grønnsaker, sopp, løk, nøtter, fisk, fugl og cocosa eller meierismør. Spiser også noe rømme eller creme fraice til middagene.

Jeg trener endel og vekten min har vært stabil i ca. 3 uker nå. Så det er mulig jeg må endre på sammensetningen, eventuelt sparke igang forbrenningen min igjen med en dag hvor jeg gasser meg i karbohydrater og da "gode" karbohydrater. Jeg mistenker nemlig at jeg har for lite inntak av energi i forhold til aktivitetsnivået og derfor har kroppen min gått i spareblussmodus. Noen tanker rundt dette?

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 23:24   #36
Jolly
Medlem
 
Jolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 180
Jolly er ny på veien
Question

Sv: Trening og ketose - negativt?

Blir så mange forskjellige meninger her at jeg blir helt surrete i hode og vet ikke att frem...prøvde å finne ut av noe her da, men nå vet jeg iallefall ikke noe :-(

jeg er av den utålmodige typen som lett går lei om jeg ikke ser resultater, så av erfaring prøver jeg nå å finne en måte å begynne å komme ned i vekt igjen. Ikke at det trenger å være kilosvis, men noen gram i ny og ne er nå kjekt da, og jeg trenger det for å holde motivasjonen oppe.
Men, skal jeg trene på høyintensitet eller skal jeg holde meg til det som går under fettforbrenning og middels intensitet? jeg er vant til å ha omtrent 3-4 økter pr. uke. En med intervall, så har jeg spinningsdagen min hvor jeg har en 45 min lett/middels og så en 90m min høy intensitet etterpå. Dette blir jo en langøkt hvor jeg til sammen sitter på sykkelen fra 1730 til 20. For å greie denne så kjører jeg innpå med en proteinshake mellom timene, her er det litt karbo. Ca. 3 på 3 dl. Så blir det ei økt til med et eller annet, alt etter været og hva jeg har lys til. Kan være en økt med intervall/styrke eller en fjelltur. Denne uka har jeg kun gått med staver samt skal ha spinningøkta i morgen, for å se om det kan gjøre utslag. Vekta har ikke rikket seg på godt over ei uke :-(
Fortvilende dette, når du er forholdsvis fersk, og liksom ikke får helt respons på kuren

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 23:50   #37
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Trening og ketose - negativt?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Vil bare poengtere det at maxpuls er ikke trenbar, men det jeg ikke visste var at den ene dagen kan en test vise f.eks. max puls på 194, neste dag kan den være 200. Grunnen til dette (jeg spurte Ingrid Kristiansen) er faktisk dagsform. Hun hadde oppdaget det samme selv, og ga derfor blaffen i maxpuls. Den var "oppi der et sted"
Dessuten vil jeg si at hva man spiser har veldig stor betydning. Jeg hadde hvilepuls på ca 48-50 (jeg har ikke trent lenger enn februar da) og gikk over til fett. Pulsen ligger da på ca 60. Alle har det ikke sånn, men det er visst individuelt. Jeg synes personlig at pulsklokke ikke er så bra som ei vanlig stoppeklokke. Jeg har en runde på ca 9 km som jeg tar en test på nå og da, og løper den så fort jeg kan. Fremgangen tidsmessig der er for meg mer motiverende enn å se på pulsen.
Pussig nok har også en økt inntak av omega 3 positiv innvirkning på melkesyrenivået.

Greit at makspulsen ikke er trenbar, men noe skjer med den på lavkarbo. Som du påpekte i innlegget over, 4*4-intervallene dine kjøres på høyere puls nå. PT'en min nektet å tro pulsmåleren min var riktig, for etter en hard oppoverbakkeoppvarming hadde jeg 190 i puls, men kunne fortsatt holde en samtale fint i gang. Jeg opererer med en makspuls på 208, men den er justert opp fem slag etter jeg begynte på lavkarbo. Selv etter å ha trappet opp karbene (jeg bruker South Beach der man er moderat på fett, lavkarbo og ikke i ketose) har jeg fortsatt noe høyere snittpuls enn jeg er vant med.

Så selv om klokken min ikke er fullt pålitelig lengre, så er det godt å trene med den likevel. Jeg skal helst se at jeg tar i

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 09:10   #38
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys
Wink

Sv: Trening og ketose - negativt?

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.

Jeg ligger på 1/2/0,5 gram av henholdsvis protein, fett og karbohydrater per dag. For meg blir det da ca. 90 gram protein, 180 gram fett, og 45 gram karbohydrater, men siden jeg forsøker å gå ned i vekt har jeg redusert karbomengden til rundt omtrent 20-30 gr per dag. Forøvrig så spiser jeg stort sett alt jeg har lyst på, bortsett fra brød, pasta, ris, poteter, rotfrukter etc. Jeg holder meg stort sett til salater, grønnsaker, sopp, løk, nøtter, fisk, fugl og cocosa eller meierismør. Spiser også noe rømme eller creme fraice til middagene.

Jeg trener endel og vekten min har vært stabil i ca. 3 uker nå. Så det er mulig jeg må endre på sammensetningen, eventuelt sparke igang forbrenningen min igjen med en dag hvor jeg gasser meg i karbohydrater og da "gode" karbohydrater. Jeg mistenker nemlig at jeg har for lite inntak av energi i forhold til aktivitetsnivået og derfor har kroppen min gått i spareblussmodus. Noen tanker rundt dette?

Noen tanker har jeg vel. Det som slår meg er at du først lister opp karbohydratene, altså salat og grønnsaker. Du ligger på over 2000 kalorier pr dag, noe som ikke indikerer sparebluss. Det kan være treningen som gjør det, du kan være av typen som ikke har problem med å legge på seg muskler, da vil vekta gjerne stå rolig, i og med at muskler er tyngre enn fett. Noe annet kan være at du er veldig følsom for karbo, og bør kutte ut alle grønnsaker som inneholder mer enn 5 gram pr 100 mens du går ned i vekt. Jeg foreslår at om du vil øke energiinntaket, gjør det på fett, IKKE karbohydrater. Du vil holde det mett mye lenger på 50 gram fett enn 50 gram karbo, dessuten vil fettet trigge hormoner som virker motsatt av Insulin, altså kan du indirekte øke forbrenningen, ettersom glukagon øker aktiviteten i musklenes energifabrikker. Om du spiser for mye karbo, uansett hvor gode de er, vil du øke insulinet, som kan bremse eller stoppe fettforbrenningen for kortere eller lengre periode, om du er følsom for karbo. Noen mennesker må holde seg under 10 gram karbo pr dag for å gå ned i vekt. Vet ikke om du tilhører den kategorien, bare nevner det .

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 09:40   #39
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Trening og ketose - negativt?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Noen tanker har jeg vel. Det som slår meg er at du først lister opp karbohydratene, altså salat og grønnsaker. Du ligger på over 2000 kalorier pr dag, noe som ikke indikerer sparebluss.

Det var mer tilfeldig at jeg listet grønnsakene først, men også for å markere at lavkarbo ikke bare er kjøtt og fett, men at man trenger grønnsaker for å få i seg vitaminer og mineraler som fett og proteiner ikke gir deg. Selv om mye kan bøtes på i form av kosttilskudd så gir grønnsaker deg også fiber som hjelper godt på fordøyelsen.

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Det kan være treningen som gjør det, du kan være av typen som ikke har problem med å legge på seg muskler, da vil vekta gjerne stå rolig, i og med at muskler er tyngre enn fett.

Jeg var på en slik Tanita-vekt for hjemmebruk og fikk målt vekt av musker til hele 64,4 kg - regner med det er med vann i tillegg da det hørtes ut som et usannsynlig høyt tall, men jeg har nok mye muskler på kroppen etter at jeg tidligere har drevet med brettseiling, kampsport, og har brukt sykkel som transportmiddel i mange år. Ikke så mye av det nå lenger. Jeg husker også at når jeg var i forsvaret fikk jeg strekkmerker etter å ha løftet jern og økte benkpress fra 40 til 80 kg på en mnd. Da sluttet jeg... Så det kan hende jeg legger på meg muskler fort, jeg aner ikke, men dette kan kanskje indikere det?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Noe annet kan være at du er veldig følsom for karbo, og bør kutte ut alle grønnsaker som inneholder mer enn 5 gram pr 100 mens du går ned i vekt.

Jeg spiser stort sett broccoli, tomat, agurk, kålhode, asparges, blomkål for tiden og ikke mye per servering kanskje totalt 150 - 200 gram totalt.

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Jeg foreslår at om du vil øke energiinntaket, gjør det på fett, IKKE karbohydrater. Du vil holde det mett mye lenger på 50 gram fett enn 50 gram karbo, dessuten vil fettet trigge hormoner som virker motsatt av Insulin, altså kan du indirekte øke forbrenningen, ettersom glukagon øker aktiviteten i musklenes energifabrikker.

Jeg tar gjerne en eller to spiseskjer med cocosa og tar ihvertfall ikke noe med karbohydrater i om jeg er sulten.

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Om du spiser for mye karbo, uansett hvor gode de er, vil du øke insulinet, som kan bremse eller stoppe fettforbrenningen for kortere eller lengre periode, om du er følsom for karbo. Noen mennesker må holde seg under 10 gram karbo pr dag for å gå ned i vekt. Vet ikke om du tilhører den kategorien, bare nevner det .

Hmm, takk for innspillet - det verdsettes. Jeg får prøve en uke med mindre karbo, men er skeptisk på å kutte ned enda mer på grønnsakene da jeg har en skikkelig geite-killing-mage som det er. Kan kanskje bøtes på ved å innta noe fiberhusk av noe slag?


Sist redigert av Sungrazer : 04-11-09 kl 10:32. Årsak: Tullball i første setning "fett og grønnsaker", liksom. Hah!
Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 09:46   #40
neelam
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening og ketose - negativt?

Tror mange blander mosjon med trening. Både Fedon Lindberg, Torkil Andersen og Skaldeman anbefaler hurtig gange (best om morran med en liten halvtime) det er nok for å holde forbrenningen i fettmodus,, hvis man går på lavkarbomat, vel og merke. Jeg synes dette er sååå viktig, særlig for folk som har stor overvekt eller andre helseproblemer. Dere trenger ikke å stresse med trening! Hyppig hverdagsmosjon holder i massevis,,for å forbrenne fettet. Så kan man jo øke på med mere treningspregede aktiviteter etter hvert som kroppen blir i bedre form.
Men husk,, det er et liv etter slankekuren også. Jeg mener det er viktig å finne et aktivitetsnivå som er naturlig for en, eller så faller man fra,,og det blir vanskeligere å holde kiloene unna.
Forstår at mange vil trene, av mange grunner. Stramme opp her og der, kanskje man vil prøve seg på Birkern e.l, eller at det bare er gøy! Men for all del, det som er virkelig befriende med lavkarbo,,man trenger ikke stresse med "pust og pes" trening Det er dessverre de typiske råd fra treningsinstruktører (som svært sjelden har hatt et vektproblem selv) og ernæringseksperter,,,, at vi må trene for å gå ned i vekt.

  Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 22:22   #41
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening og ketose - negativt?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Du ligger på over 2000 kalorier pr dag, noe som ikke indikerer sparebluss.

"Sparebluss" eller ikke; 2000kcal kan godt være et problematisk lavt inntak for en voksen, aktiv mann. Spis mer.

  Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 23:06   #42
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: Trening og ketose - negativt?

Jeg trener 3-4 timer hver dag fra mandag til fredag. En økt om morgen og en økt om kvelden. Jeg er fullstendig klar over at jeg trener for mye, for jeg går i tillegg mye med hunden, så "aktivitetsposten" min er en stor andel av dagen.

I begynnelsen av lavkarbodietten min var jeg veldig sliten, det gjorde rett og slett vondt i sjela å gå en halvtime på elipsemaskinen. Etterhvert gikk det over, men i sommer la jeg merke til at jeg svetter mye mer enn før under trening. Før ble jeg klam kanskje og det var det. Nå renner svetten og jeg får skum av svette på armene. Har jeg gått tur, er jeg som regel gjennomvåt på de innerste klærne.

Jeg har minket magemålet med mye siden mars. Men jeg merker at jeg er litt svakere på styrketrening nå enn før. Med litt mener jeg at jeg f.eks istede for 40 kg på stående roing 4x12 runder nå må bruke 35 kg. Jeg er jo ikke i ett øyeblikks tvil om at det skyldes maten min.

Men jeg kan ikke identifisere hva det er. For jeg vet at jeg spiser for lite. Jeg vet at jeg varierer karboinntaket veldig mellom null og ca 40 karber. Jeg vet at jeg ikke er flink nok med å få nok godt fett. Osv. Sikkert mange faktorer ute og går. Men jeg tenker som så at så lenge JEG går ned så får det bare være sånn. Formelen fungerer for meg - selv om det virker som om det er veldig vanskelig for meg å krysse over 2000 kcal om dagen.

Går ikke DU ned i vekt så må jo DU finne årsaken, og årsaken kan jo være alt fra sparebluss i kroppen, til melkeprodukter, til feile karbohydrater for deg, osv. Det trenger jo nødvendigvis ikke å skyldes treningen din.

Og jo, alle bør trene. Det er selve livseliksiren

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 23:26   #43
Jolly
Medlem
 
Jolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 180
Jolly er ny på veien
Thumbs down

Sv: Trening og ketose - negativt?

Da har jeg vært inne å lagt inn alt jeg ha spist i dag, for å finne ut hvordan jeg ligger an...og jeg fikk sjokk. I dag har jeg hatt i meg hele 3382 kcal, og det er JÆVLIG mye syns jeg. Men, det blir nå mye kcal når du hovedsaklig skal ha i deg proteiner og fett da, eller hva?
Jeg har i dag hatt i meg:
21 % proteiner
76 % fett
3 % karbo
Er dette bra eller ikke bra om man går på ketolysekuren?
Om dette er bra, hvorfor går jeg opp og ikke ned da? For i dag var det igjen tilbake til 71 kg, slik som sist uke. Nå har jeg ligget på 70 siden sist torsdag og håpet på noen gram ned i dag, men akk det ble 1 kg opp igjen. Et steg frem og et tilbake, jævlig kjedelig altså.

Ble ei kort spinningsøkt i kveld, da strømmen gikk,hehe. Men vi fikk en moderat økt på 40 min.

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 23:39   #44
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trening og ketose - negativt?

Opprinnelig lagt inn av Jolly, her.

Jeg har i dag hatt i meg:
21 % proteiner
76 % fett
3 % karbo
Er dette bra eller ikke bra om man går på ketolysekuren?

Forholdstallet ser jo greit ut. Får du karbene hovedsaklig fra grønnsaker som vokser over jorden?
Siden kaloritallet er såpass høyt, hva ligger karbeantallet på?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 13:05   #45
Jolly
Medlem
 
Jolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 180
Jolly er ny på veien

Sv: Trening og ketose - negativt?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Forholdstallet ser jo greit ut. Får du karbene hovedsaklig fra grønnsaker som vokser over jorden?
Siden kaloritallet er såpass høyt, hva ligger karbeantallet på?

Syns du 3 % karbo er høyt??? Da skjønner jeg ikke helt hvordan det skal gå an å få det mindre. Disse karbene kommer fra ikke fra annet enn litt her og litt der i maten jeg spiser da. Jeg tar en proteinshake til frokost, omelett til lunsj og et mellommåltid, her er det fløte, litt brokkoli og litt bacon i tillegg til egg, ei skive av proteinbrødet. Her er det litt karbo selvsagt, og så middag. Der har jeg noen grønnsaker i en eller annen form. Så, det er det jeg samler opp karber på. Tok ei halv mandarin i går, og ei halv i dag. Elsker mandarin å nå er dem bare såååå gode da.

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 13:16   #46
Amalie1967
Juniormedlem
 
Amalie1967 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 21
Amalie1967 er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Trening og ketose - negativt?

Opprinnelig lagt inn av neelam, her.

Tror mange blander mosjon med trening. Både Fedon Lindberg, Torkil Andersen og Skaldeman anbefaler hurtig gange (best om morran med en liten halvtime) det er nok for å holde forbrenningen i fettmodus,, hvis man går på lavkarbomat, vel og merke. Jeg synes dette er sååå viktig, særlig for folk som har stor overvekt eller andre helseproblemer. Dere trenger ikke å stresse med trening! Hyppig hverdagsmosjon holder i massevis,,for å forbrenne fettet. Så kan man jo øke på med mere treningspregede aktiviteter etter hvert som kroppen blir i bedre form.
Men husk,, det er et liv etter slankekuren også. Jeg mener det er viktig å finne et aktivitetsnivå som er naturlig for en, eller så faller man fra,,og det blir vanskeligere å holde kiloene unna.
Forstår at mange vil trene, av mange grunner. Stramme opp her og der, kanskje man vil prøve seg på Birkern e.l, eller at det bare er gøy! Men for all del, det som er virkelig befriende med lavkarbo,,man trenger ikke stresse med "pust og pes" trening Det er dessverre de typiske råd fra treningsinstruktører (som svært sjelden har hatt et vektproblem selv) og ernæringseksperter,,,, at vi må trene for å gå ned i vekt.


Der var løsningen for meg som er ny
skal starte med en en times gange om morgenen, men bør vel også trene det lette styrkeprogrammet jeg har fått et par ganger i uka, for å øke muskelmassen?

Tusen takk for flott innlegg:-)

__________________

[/url]
Amalie1967 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dukan dietten Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 13:19   #47
Amalie1967
Juniormedlem
 
Amalie1967 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 21
Amalie1967 er på en erverdig vei

Sv: Trening og ketose - negativt?

Opprinnelig lagt inn av Amalie1967, her.

Der var løsningen for meg som er ny
skal starte med en en times gange om morgenen, men bør vel også trene det lette styrkeprogrammet jeg har fått et par ganger i uka, for å øke muskelmassen?

Tusen takk for flott innlegg:-)

stemmer også med det jeg har lest i bøkene til Ola Lauritzson og Ulrika Davidsson:-)

__________________

[/url]
Amalie1967 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dukan dietten Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 14:51   #48
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Trening og ketose - negativt?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Forholdstallet ser jo greit ut. Får du karbene hovedsaklig fra grønnsaker som vokser over jorden?
Siden kaloritallet er såpass høyt, hva ligger karbeantallet på?

Opprinnelig lagt inn av Jolly, her.

Syns du 3 % karbo er høyt??? Da skjønner jeg ikke helt hvordan det skal gå an å få det mindre. Disse karbene kommer fra ikke fra annet enn litt her og litt der i maten jeg spiser da. Jeg tar en proteinshake til frokost, omelett til lunsj og et mellommåltid, her er det fløte, litt brokkoli og litt bacon i tillegg til egg, ei skive av proteinbrødet. Her er det litt karbo selvsagt, og så middag. Der har jeg noen grønnsaker i en eller annen form. Så, det er det jeg samler opp karber på. Tok ei halv mandarin i går, og ei halv i dag. Elsker mandarin å nå er dem bare såååå gode da.

Hun syns ikke karbo- tallet var høyt! Men kalori- tallet!
Hun lurte på hvor mange gram karber de 3% var, siden du ligger så høyt på kalorier!

Og du, mandariner er IKKE ketolysemat!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 21:17   #49
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trening og ketose - negativt?

Opprinnelig lagt inn av Jolly, her.

Syns du 3 % karbo er høyt???

Det er det jeg spør om, 3% er hva? 3% karbo kan jo være 150g, eller det kan være 3g, et prosentall sier jo bare noe om fordelingen. Som jeg syns så bra ut, dersom de 3% er et antall under 20g

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 17:14   #50
neelam
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening og ketose - negativt?

Takk for det! Høres kjempefint ut med litt lett styrketrening. La det bli ei naturlig utvikling, og for all del IKKE stress. Trenings stress hemmer i alle fall fettforbrenninga hos meg.
Og lykke til!

  Svar med sitat
Svar

Emneord
forbrenning, intervall, karbo, trening


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Om ketose, trening og meg Bulldog Trening 9 16-05-10 20:13
Lavkarbo, negativt for hjernen? Evah Lavkarbo generelt 13 14-11-09 11:57
Trening på kh vs ketose Viclin Ketolysekuren 2 28-09-09 19:51
Ketose og trening Frank Atkins kosthold 0 20-05-08 08:16
Trening, konkurranse og ketose? cathrine Trening 7 20-03-08 21:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no