Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hva nå? Tilbake på karbokjøret?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-06-11, 21:42   #1
wonderwoman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 33
wonderwoman er på en erverdig vei
Smile

Hva nå? Tilbake på karbokjøret?

La meg begynne med å si at jeg elsker lavkarbo-mat! Jeg har levd ketogent i 2 måneder nå, og har ikke savnet mel, sukker og andre karbo-verstinger i det hele tatt!
MEN aldri har jeg vært i så elendig form. Jeg orker ingenting og er deprimert. Jeg snakker om betydelig redusert livskvalitet. Jeg har ikke villet gi opp fordi jeg virkelig har trua på at det ikke er noe bra å dytte i seg alle de karbene. Og alle påstår jo at de føler seg så bra og får så mye energi etterhvert.
Vel, jeg syns 2 måneder er lenge å gå å føle seg helt for jævlig. Så i dag hadde jeg en karbo-dag. Ingen fråtsing, men en solid porsjon sushi. Det gikk noen timer, så var humøret og energien betraktelig bedre! Har til og med klippet plenen i dag!! (Jeg har lagt på sofaen i 2 måneder.)

Så hva gjør jeg nå?? Et ketogent kosthold er tydeligvis ikke noe for meg. Ikke har jeg gått ned noe heller. Jeg trenger tydeligvis karber, men har ikke tenkt meg tilbake på mel- og sukkerkjøret. Så da blir det vel noe alá Lindberg, kanskje? Må lese meg litt opp. Har også vurdert å bestille time hos Hexeberg.
Det hører med til historien at jeg var alvorlig syk for en 4 mnd siden, og at det kanskje er en årsak til at jeg ikke har gått ned. Men jeg kan ikke skjønne at det skal kunne forklare at kroppen min fungerer så dårlig uten karber.

Er det noen som har lignende erfaringer med et ketogent kosthold? Tar imot tips og råd med stor takk

__________________




wonderwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 21:57   #2
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: Hva nå? Tilbake på karbo-kjøret??

Ikke alle fungerer like godt på ketogent kosthold Har prøvd selv, men jeg fikk lite energi, gikk OPP i vekt og jeg greide bare ikke å dytte i meg alt fettet og egget...

Jeg har nå egenkomponert min egen kost. .Spiser MYE salat og grønt, og jeg spiser nok magerere enn jeg burde fordi jeg spiser mye tunfisk og annen fisk.. (men prøver å kompensere ved å putte cocosa i teen min) Jeg ligger helt unna brød, ris, pasta etc.. Og jeg spiser smoothie med bøåbær hver kveld. .Trener også 3 dager i uka, og jeg har fått så utrolig mye energi!!

Vekta har stått stille en liten stund, men du verden så mye mere stram og veltrent jeg har blitt

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 22:13   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå? Tilbake på karbo-kjøret??

Lavkarbo er ikke bare ketolyse - og alternativet er heller ikke høykarbokjøret!

Lavkarbo kan du tilpasse deg selv som du vil. Øk på med karber - feks 5 eller 10 gram i dagsinntak pr uke og finn DITT nivå der du føler deg komfortabel. Opptil ca 72 gram karbo pr dag kan du i teorien spise uten og redusere særlig på fettet.

Prøv deg fram selv, Hexeberg er jo absolutt en måte og gjøre det på - men i praksis bør du kunne finne ditt nivå av karboinntak også på egen hånd

Optimal ernæring og Lutz ligger på rundt 70 gram karbo pr dag, ellers har du jo også Fedon som i hovedsak forfekter lav GI

Håper du finner utav det - og del gjerne med oss!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 00:14   #4
wonderwoman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 33
wonderwoman er på en erverdig vei

Sv: Hva nå? Tilbake på karbo-kjøret??

Opprinnelig lagt inn av TonjeKB, her.

Jeg har nå egenkomponert min egen kost. .Spiser MYE salat og grønt, og jeg spiser nok magerere enn jeg burde fordi jeg spiser mye tunfisk og annen fisk.. (men prøver å kompensere ved å putte cocosa i teen min) Jeg ligger helt unna brød, ris, pasta etc.. Og jeg spiser smoothie med bøåbær hver kveld. .Trener også 3 dager i uka, og jeg har fått så utrolig mye energi!!

Vekta har stått stille en liten stund, men du verden så mye mere stram og veltrent jeg har blitt

Jeg får ikke trent noe nå p.g.a. sykdom, bare forsiktige gåturer. Så jeg er veldig redd for å legge på meg ved overgang fra ketogen kost til mere karber. Hvordan var din overgang, la du på deg? Du er heldig som får trent så mye. Og flink!!

__________________




wonderwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 00:20   #5
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: Hva nå? Tilbake på karbokjøret?

Takk for det Dumt at du ikke får trent da... Nei jeg la ikke mere på meg. .Jeg gikk vel egentlig opp når det ble altfor mye kalorier jeg da.. Når jeg kutta ned endel på fettet og meiereproduktene og skjærte ned på kalori inntaket, så løsnet det for meg. .Litt bakvent av andre lavkarboer. .men men.. Vi er vel alle forskjellige

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 08:58   #6
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva nå? Tilbake på karbokjøret?

Har du prøvd å ta tilskudd av acetyl L carnitin? Det har hjulpet meg

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 10:10   #7
fett-nok
Medlem
 
fett-nok sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 51
Innlegg: 211
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva nå? Tilbake på karbokjøret?

Trist å høre at du er så tappet for energi, men jeg kjenner meg igjen. Jeg gikk fra ketogen kost over til mer generell, uten å følge noen spesiell diett, mer generell LCHF. Uten å være sikker ligger jeg på et sted mellom 20-30 karboer.
Ble litt vekt-stressa av å holde meg på 15 karboer.
Grønnsaker som vokser over bakken teller jeg ikke, grønnsaker er sundt, ferdig med det (bare når jeg tar en sjekk på diett.no at de er med i beregningen, men skjeldent jeg sjekker der også). Det blir ikke naturlig for meg å telle karber her, fett der, kalorier osv. Holder meg unna mat med raske karbohydrater, har godt med fett til hvert måltid og godt med grønnsaker. Tar vitaminer, tran og kalmag hver dag. Spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er passe mett. That's it!
Energien er langt bedre enn da jeg var på ketogent kosthold, og vekten har blitt redusert med nesten 1/4 fra start i september.

Tror Hexeberg kan være noe for deg, du trenger energi.

Lykke til!

__________________


fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 10:32   #8
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Hva nå? Tilbake på karbokjøret?

Opprinnelig lagt inn av fett-nok, her.

Trist å høre at du er så tappet for energi, men jeg kjenner meg igjen. Jeg gikk fra ketogen kost over til mer generell, uten å følge noen spesiell diett, mer generell LCHF. Uten å være sikker ligger jeg på et sted mellom 20-30 karboer.
Ble litt vekt-stressa av å holde meg på 15 karboer.

For det første (og dette er ikkje berre til deg, fett-nok, men til veldig mange) - ketolysekuren startar på 15 karbohydrat for dag. Det er tilrådd å auke gradvis og sjå kor tålegrensa går for vektnedgang. Om du går ned i vekt på 50g er det greit, så lenge dei 50g kjem frå riktige kilder!

For det andre er du sannsynlegvis framleis på ein ketogen kost om du ligg på 20-30 kh om dagen, grensa for å halde kroppen i ketose er individuell. Enkelte tåler lite, enkelte tåler ein del meir.

Om 15 er for lite til å trivst med, og det ser eg jo her på forumet at det er for mange, er det ingen grunn til å ikkje ete fleire om ein framleis går ned i vekt når ein aukar på. Meire grønsaker, og større utval av grønsaker ikkje minst kan ta ein langt i så måte.

Lykke til, wonderwoman

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 11:39   #9
fett-nok
Medlem
 
fett-nok sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 51
Innlegg: 211
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva nå? Tilbake på karbokjøret?

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

For det første (og dette er ikkje berre til deg, fett-nok, men til veldig mange) - ketolysekuren startar på 15 karbohydrat for dag. Det er tilrådd å auke gradvis og sjå kor tålegrensa går for vektnedgang. Om du går ned i vekt på 50g er det greit, så lenge dei 50g kjem frå riktige kilder!

For det andre er du sannsynlegvis framleis på ein ketogen kost om du ligg på 20-30 kh om dagen, grensa for å halde kroppen i ketose er individuell. Enkelte tåler lite, enkelte tåler ein del meir.

Om 15 er for lite til å trivst med, og det ser eg jo her på forumet at det er for mange, er det ingen grunn til å ikkje ete fleire om ein framleis går ned i vekt når ein aukar på. Meire grønsaker, og større utval av grønsaker ikkje minst kan ta ein langt i så måte.

Lykke til, wonderwoman


Det var vel heller begrepet ketose jeg slet med siden jeg aldri hadde utslag, mest sannsynlig var jeg nok i ketose, men uten utslag på stix ble jeg stresset og stress er som kjent en partystopper.
20-30 karbo er uten telling av grønnsaker, har nok økt litt ubevisst den siste tiden, hatt stillstand siden beg av april.
Men jeg er veldig fornøyd med vekttapet frem til det altså, klager ikke, men skulle såååå gjerne nærmet meg normalvekt. Vet jeg trives veldig godt på ca 25 i BMI. Tar meg selv i nakken og kjører på videre

Heier på oss alle

__________________


fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 17:49   #10
wonderwoman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 33
wonderwoman er på en erverdig vei

Sv: Hva nå? Tilbake på karbokjøret?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Har du prøvd å ta tilskudd av acetyl L carnitin? Det har hjulpet meg

Nei, det har jeg ikke. Regner med det er et kosttilskudd, men hva gjør det/er det godt for?

__________________




wonderwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 17:52   #11
wonderwoman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 33
wonderwoman er på en erverdig vei

Sv: Hva nå? Tilbake på karbokjøret?

Opprinnelig lagt inn av fett-nok, her.

Trist å høre at du er så tappet for energi, men jeg kjenner meg igjen. Jeg gikk fra ketogen kost over til mer generell, uten å følge noen spesiell diett, mer generell LCHF. Uten å være sikker ligger jeg på et sted mellom 20-30 karboer.
Ble litt vekt-stressa av å holde meg på 15 karboer.
Grønnsaker som vokser over bakken teller jeg ikke, grønnsaker er sundt, ferdig med det (bare når jeg tar en sjekk på diett.no at de er med i beregningen, men skjeldent jeg sjekker der også). Det blir ikke naturlig for meg å telle karber her, fett der, kalorier osv. Holder meg unna mat med raske karbohydrater, har godt med fett til hvert måltid og godt med grønnsaker. Tar vitaminer, tran og kalmag hver dag. Spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er passe mett. That's it!

Energien er langt bedre enn da jeg var på ketogent kosthold, og vekten har blitt redusert med nesten 1/4 fra start i september.

Tror Hexeberg kan være noe for deg, du trenger energi.

Lykke til!

Takk for svar Spiser du like mye fett nå som da du spiste ketogent? Gikk du ned i vekt på ketolyse? Er bare så redd for å legge på meg når jeg øker karbo-inntaket. Men jeg har ikke gått ned noe på ketolyse heller.

__________________




wonderwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 17:54   #12
wonderwoman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 33
wonderwoman er på en erverdig vei
Smile

Sv: Hva nå? Tilbake på karbokjøret?

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Lykke til, wonderwoman

Takk

__________________




wonderwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 18:04   #13
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Hva nå? Tilbake på karbokjøret?

Vil bare si at jeg har plagdes med akkurat det samme som deg. Min løsning later til å være et litt høyere karbo-inntak. Ligger nå på rundt 50, og trives kjempegodt med det. OG er likevel i ketose

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 18:18   #14
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva nå? Tilbake på karbokjøret?

Ketogent kosthold har ikke funket for meg, ble også svært slapp og følte meg nesten syk. Lindberg med litt mindre karber passer best for min kropp. Jeg kan heller ikke spise over 40 g karber hvis jeg samtidig skal innta en del fett, da legger jeg på meg. Så teorien til Lutz stemmer ikke på alle, ikke så rart, vi er jo alle forskjellig!
Nå skal ikke jeg ned flere kilo, men det er dette som har funket for meg ved vektnedgang (det meste jeg har hatt behov for å gå ned er 10 kilo etter første svangerskap, så mulig det har noe med antall kg man skal ned også). De dagene jeg inntar mer enn ca 40 karber, ligger jeg en del lavere på fettet.

Tror det lønner seg å prøve seg frem og finne ut hva som er best for ens egen kropp.

Lykke til!

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 19:11   #15
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Hva nå? Tilbake på karbokjøret?

Lavkarbo er heldigvis mer enn ketolyse.
Har selv erkjent for meg selv at ketolyse ikke er noe for meg heller.
Jeg går ikke ned i vekt på det, og jeg er drittlei av alt jeg kan spise på ketolyse.
Har bestemt meg for å gå over på generell lavkarbo

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 22:28   #16
fett-nok
Medlem
 
fett-nok sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 51
Innlegg: 211
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva nå? Tilbake på karbokjøret?

Opprinnelig lagt inn av wonderwoman, her.

Takk for svar Spiser du like mye fett nå som da du spiste ketogent? Gikk du ned i vekt på ketolyse? Er bare så redd for å legge på meg når jeg øker karbo-inntaket. Men jeg har ikke gått ned noe på ketolyse heller.

En vanlig dag for meg er slik:

Frokost:
1-2 fiberrik/hjemmelade knekkebrød
m/alternativ 1:
Smør, makrell i tomat, agurk

Alt 2:
Majones, kokt egg og røkt laks/spekeskinke

Alt 3:
Smør/majones, skinke og agurk

Lunsj:
Det jeg måtte finne, litt ymse.
Rester fra middagen dagen før, skyr med solsikkekjerner og fløte,
Jukseriskrem, atkins frokostblanding m fløte, bær og fløte osv.

Middag:
Ønsket mengde Kjøtt/fisk med ønsket mengde grønnsaker(fløtegratinerte, kokte eller salat)
Fløtesaus, bearnaise(ja jeg bruker pose, gjort hele tiden, men bruker fløte i stedet for melk), rømme/oljedressing på salat(lurer gjerne inn undos choise her).

Kos:
Nøtter
Brieost og paprika(smaker veldig godt uten kjeks også ja)
Litt reker
........var vel det, lite kveldskos da jeg har lite søthunger.

Men.........jeg har gått ned 22 kg på å drikke tab x-tra, takk og lov for den, drikker ganske mye også(ikke si det til noen, hehe).

__________________


fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tilbake! Trin Ketolysekuren 2 24-05-10 18:33
Ja,ja ... Da er jeg tilbake her Millsi Ketolysekuren 6 23-04-09 23:27
Tilbake Flisa Ketolysekuren 2 17-12-08 08:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no