Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-04-09, 19:05   #76
Mingen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 39
Innlegg: 5
Mingen er på en erverdig vei

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Opprinnelig lagt inn av luringen, her.

Brødbakesprøsmål: Jeg ville sagt nei...men noen kan spise litt speltbrød (lavere GI) men andre må holde seg borte evt til rugspør/fiberrik/proteinbrød. Du kan jo prøve deg frem.

Lær dere hovedprinsippene, og unngå det andre så går det ganske greit
Spis protein til alle måltid, unngå sukker, hvitt mel og stivelse, sats på langsomme karber og..voila! Verktnedgang og bedre helse

Takk for svar! Så dette er ikke noe ala det samme som Fedon-brødet? For lite proteiner? Da vet jeg hvertfall at det ikke er det verste å spise.. Men jeg har, heldigvis, ikke noe stort problem med å holde meg unna brød uansett, så det skal nok gå bra

Imorgen blir det storinnhandling!

__________________
Ned 5 kg før sommeren, deretter holde et sunt kosthold!
Mingen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg-ish:) Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 02:25   #77
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Spelt har så vidt jeg vet ikke lavere GI enn vanlig hvete, men det har mer næring -altså både i skallet og i kjernen i motsetning til hvete som bare har det i skallet

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 22:19   #78
niam
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Bergen
Alder: 36
Innlegg: 3
niam er på en erverdig vei

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Åh denne var jammen super! Har nettopp startet med lavkarbo og prøver å følge lindberg litt, så denne var god!

niam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 14:25   #79
Monicah
Medlem
 
Monicah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 253
Monicah er ny på veien

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

veldig bra innlegg her! finner mykje inspirasjon og motivasjon her! er ny på lindberg, så her var mykje hjelp å hente!

Monicah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 17:41   #80
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

tokk meg dagen idag og MALTE litt over 2 kg paranøtter og linfrø idag , i blenderen til fint "mel" ,eller støv.. deilig i lavkarbo oppskrifter!

råder til dere alle og ta dere tid tild et samme- det blir sikkert lettere nå

heller 40min en dag, en 15 minutter alle dager !

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 20:50   #81
gamlasnyeliv
Medlem
 
gamlasnyeliv sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 117
gamlasnyeliv er på en erverdig vei

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Hva skal du bruke det til ?
Hørtes spennende ut!

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

tokk meg dagen idag og MALTE litt over 2 kg paranøtter og linfrø idag , i blenderen til fint "mel" ,eller støv.. deilig i lavkarbo oppskrifter!

råder til dere alle og ta dere tid tild et samme- det blir sikkert lettere nå

heller 40min en dag, en 15 minutter alle dager !

__________________


gamlasnyeliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 19:30   #82
Nilla82
Nytt Medlem
 
Nilla82 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: På en gård i Barteland
Innlegg: 4
Nilla82 er på en erverdig vei

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Åh, så glad jeg ble da jeg fant denne tråden! Brått ble det mye mer overkommelig å skulle legge om kostholdet!

Fikk diagnosen PCOS i mars-09, noe som kanskje kan forklare hvordan jeg klarte å gå OPP 10 kilo i løpet av 7 GreteRoede-kurs mens andre gikk ned 20-30!

Et par spm;
- er Byggris (boil in bag) greit som tilbehør til middagen? Jeg strever med å få middagen min til å virke "komplett" uten et eller annet som erstatter poteter/ris/pasta
- Dersom jeg spiser byggris til middagen, kan jeg da spise fedon-vennlig brød til frokost/kvelds?

Nilla82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som måtte funke for PCOS... Svar med sitat
Gammel 24-10-09, 00:51   #83
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Opprinnelig lagt inn av Nilla82, her.

Dersom jeg spiser byggris til middagen, kan jeg da spise fedon-vennlig brød til frokost/kvelds?


Man skal kun ha et c-måltid pr dag, og begge deler teller som c.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 00:11   #84
Nilla82
Nytt Medlem
 
Nilla82 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: På en gård i Barteland
Innlegg: 4
Nilla82 er på en erverdig vei

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.


Man skal kun ha et c-måltid pr dag, og begge deler teller som c.

Ok. Det blir litt av en overgang å kutte så mye karbohydrater!

Hva med smør... Skal man holde seg til ekte meierismør eller lettere varianter her? (vet at fedon sier magre meieriprodukter, men så er det dette med margarin og alt som er tilsatt i det...) Eller skal man kutte alt av smør, og til steking kun holde seg til olje?

Nilla82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som måtte funke for PCOS... Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 13:05   #85
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Opprinnelig lagt inn av Nilla82, her.

Ok. Det blir litt av en overgang å kutte så mye karbohydrater!

Hva med smør... Skal man holde seg til ekte meierismør eller lettere varianter her? (vet at fedon sier magre meieriprodukter, men så er det dette med margarin og alt som er tilsatt i det...) Eller skal man kutte alt av smør, og til steking kun holde seg til olje?

Jeg ville nok ha stekt i smør, ettersom det er få matoljer som tåler så høy oppvarming som tilberedning av mat krever. Men kanskje satse litt mer på ovnsbakt? Mat bakt i folie er jo supert, godt og enkelt, og lite søl . Olje kan du helle på etterpå. Men mengden smør bør jo være minimal om du spiser c-måltider. Ikke bruk margarin, i alle fall, av nettopp de grunner du selv gir

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 13:29   #86
Flertall
Juniormedlem
 
Flertall sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Alder: 35
Innlegg: 17
Flertall er på en erverdig vei

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Gikk til ernæringsfysiolog ved en Fedon-klinikk eller noe i den dur for et par år siden. Hun mente det var ok med litt frukt, men at juice (uansett fersk og uten sukker) var fy-fy, fordi man mister fiberet i frukten og "bare" blir sittende igjen med det høye karbohydratinnholdet.. Just a thought

En ting jeg lurer på er hvordan det er med kaffe? Har mye erfaring med Ketolysekuren, der ble det opplyst at kaffe var helt ok, men opplevde selv at jeg måtte gå over på koffeinfri for å ikke stagnere vekttapet. Hvordan stiller Fedon seg til dette? Hva med kunstige søtningsmidler?

Takker alle for masse nyttig info både her og i forumet generelt :-)

__________________


Flertall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 19:21   #87
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

en liten bump for de nye

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:04   #88
Gus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 31
Gus er på en erverdig vei

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Super info
og jeg fortsetter å lese....

Gus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 06:47   #89
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Jeg gleder meg til å ta fatt på en mild variant av denne. Det vil si, enkelte ting vil nok være vanskelig å kutte helt ut med det første, men jeg har kommet godt i gang. Dessuten liker at det er mulighet for å f.eks spise pasta osv, for min del er det noe jeg er ekstremt glad i og vanskelig å holde unna. Uansett, dette blir spennende!

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-06-10, 22:53   #90
Atlantis
Juniormedlem
 
Atlantis sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 32
Atlantis er på en erverdig vei

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Ser at de siste innleggene er gamle,men bare en liten kommentar til brød: Jeg har fått beskjed om at jeg kan spise 1 skive Fedonbrød eller Omega-brød. Eller Rugsprø som de andre skriver.

Atlantis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 18:29   #91
Atlantis
Juniormedlem
 
Atlantis sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 32
Atlantis er på en erverdig vei

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Jeg får heller ikke lov til å spise mye frukt (kun 1 pr dag og da i forbindelse med måltid), juice dropper jeg av samme grunn.

__________________


Atlantis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 20:43   #92
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Lindberg

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 11:51   #93
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Hvor mange karbohydrater kan du ta om dag? Hvor mye går du ned i vekt med Lindberg's diett?

Det er ikke noen direkte karbohydratrestriksjon på Lindberg, men måltidene er bygd opp etter en slags tallerkenmodel - en del fett, en del proteiner og en del karbohydrater. Maten er kategorisert etter a, b og c-måltider, hvor c-måltider er de man bør vente med til endt slanking, og består av ting som fullkornsris og pasta, frukt, lindbergbrød etc. Du kan følge Fedon, og ligge på alt fra 50 til 150 gram karbohydrater om dagen. Lindberg fokuserer ikke på gram kh, men på GI (glykemisk belastning, altså i hvilken grad en matvare påvirker blodsukkeret).
Jeg vet ikke for mye om Lindberg, men en tng er sikkert, det er like vanskelig å si hvor mye man går ned på Lindberg som hvilken som helst annen diett, da alle kropper er forskjellige mht til alder, helsetilstand, kjønn, grad av overvekt, og ikke minst hvor lenge man har vært overvektig.
Jeg vil anbefale deg å lese alle trådene her inne om Lindberg, og ikke minst, kjøp eller lån Fedons Metode på biblioteket =.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 23:34   #94
swimzy
Medlem
 
swimzy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oppland
Alder: 42
Innlegg: 343
swimzy er ny på veien

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Så flott tråd! Hva med muslii?

__________________
Begynner på nytt igjen!



swimzy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøver meg på Sofie Hexeberg Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 23:20   #95
Gytha Ogg
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 4
Gytha Ogg er på en erverdig vei

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Takk alle makter for denne tråden Jeg er helt ny på dette, har ikke spist en karbohydrat siden søndag og var i ferd med å kaste inn håndkledet. Kvalm og sliter med¨å få i meg noe som helst i dag. Å spise mye fett er helt unaturlig for meg, (jeg har jo blitt godt opplært i å unngå saus, smør, fettrander, majones, dressing osv osv...og har likevel hverken flat mage eller tellbare ribben...) men denne dietten her skal jeg vel klare å følge opp over tid.

Ikke helt sikker på om jeg skjønte hvordan jeg skal finne ut og forholde meg til matens GI, men jeg får vel kjøpe boka jeg som alle andre

Gytha Ogg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 23:46   #96
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Når jeg skal finne GI, så bare søker jeg på nettet, gjerne på engelsk. F.eks GI kidney beans. Ittno problem .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 19:18   #97
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Opprinnelig lagt inn av Gytha Ogg, her.

Kvalm og sliter med¨å få i meg noe som helst i dag. Å spise mye fett er helt unaturlig for meg, (jeg har jo blitt godt opplært i å unngå saus, smør, fettrander, majones, dressing osv osv...og har likevel hverken flat mage eller tellbare ribben...) men denne dietten her skal jeg vel klare å følge opp over tid.

Hvis du følger lindberg skal du IKKE ha mye fett

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 19:19   #98
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Opprinnelig lagt inn av swimzy, her.

Så flott tråd! Hva med muslii?

Det finnes en egen Fedonmusli som selges blandt annet på meny. Men det er bedre å lage selv, med store havregryn, linfrø, solsikkefrø, soyaflokker og hakkede mandler.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 20:01   #99
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Hva med Crusli solfrokost, er den bra?

Med et karboinnhold på 67g pr 100g så er den ikke bra for noen! http://www.matvareguiden.no/sokemask...type=produkter

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 20:14   #100
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

men den er veldig god

Det er vel knapt et godt argument for å ødelegge helsa si..

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nye dr. Lindbergs produkter MHM Dr Lindbergs 4 20-05-04 17:43
Vårt kosthold ser ut til å bli mer anerkjent Skorpia Lavkarbo generelt 3 23-02-04 22:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no