Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Alt dette fettet...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-05-17, 08:24   #1
Lille humle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2017
Innlegg: 1
Lille humle er på en erverdig vei
Question

Alt dette fettet...

Hei!
De to siste årene har jeg av forskjellige årsaker vært ganske inaktiv. Dette har medført til en større endring på kroppen min jeg ikke er komfortabel med. For det første, er selve fysikken forandret og klærne blitt trange! Men jeg har også vesentlig dårligere kondis, dårligere balanse og er mye sliten.
Så nå må jeg ta grep! Jeg har alltid vært glad i mat og liker å spise sunt og variert. Lavkarbo har jeg aldri vært borti. Men nå ønsker jeg og gi det en sjanse.
Er kun på 1 uka, og allerede nå føles det så "feil". Er det virkelig bra å spise så mye fett? Salami, bacon, smør, og alt dette usunne fettet? Det føles veldig rart....
Får jeg like god effekt ved å velge magrere alternativer?

Lille humle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Rode Svar med sitat
Gammel 26-05-17, 10:14   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Alt dette fettet...

Jeg er heller ikke bekvem med å spise så mye fett som en del her inne gjør så jeg ligger vel mer på en mellomting av Grete Roede og Fedon Lindberg tror jeg. Passer kroppen min fint.
Jeg er ikke fett-skremt, men pøser ikke på med fett heller, da er nok sukker mye verre for kroppen! Grovkarbo er det noe som kalles og det føles bedre for meg i alle fall.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 26-05-17, 19:25   #3
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Alt dette fettet...

Opprinnelig lagt inn av Lille humle, her.

...
Får jeg like god effekt ved å velge magrere alternativer?

Nå står det at du følger Grete Roede så da skal du vel strengt tatt ikke følge noe lavkarbodiett overhode. Er du sikker på at du er på riktig forum?

Hvis du har lyst til å gi ketogen diett en sjangse her er mitt svar: Har du telt hvor mange kalorier du spiser på denne dietten? Jeg spiser vanligvis 2500kcal hver dag og ofte mer, men i det jeg spiser ketogent så synker det til 1400kcal om dagen. Det sykeste er at jeg spiser *mindre* fett og *mindre* kjøtt enn før. Alt det fettet er faktisk *mindre* fett totalt sett.

Kroppene våres er ikke perfekte. Enkelte sammensetninger av mat får oss til å overspise (50% 50% av karbohydrater og fett), mens merkelig nok vil et lavt inntak av karbohydrater gjøre deg mett kort tid etter du har beggynt å spise og du er mett i lang tid. Det er helt magisk.

Ved å velge et magert produkt er fettet enten erstattet av karbohydrater og du ender opp med å spise *mer* eller så ender du opp med å spise så lite at kroppen begynner å stritte imot og holde på kiloene for deg siden du er i hungersnød! Holder du det gående å spiser lite karbohydrater og lite fett, dvs. kune mangert kjøtt får du etterhvert mangelsykdommer. Tror det heter kaninsyken siden late inuitter som fanget kaniner fikk det istedenfor å spise fetere dyr/fisk.

Et siste tips.. Jeg spiser 500g grønnsaker om dagen. Ja en HALV KILO.. Også kjent som "5 om dagen" da en enhet er 100g. 5ss med olivenolje er lettere å få i deg hvis den er helt over 300g med salat enn som shot. Kroppen din kommer til å like det bedre. Istedenfor ris/poteter/pasta/brød - spis grønnsaker. Velg de typene som det er minst karbhydrater i f.eks. kålfamilien, blader, squashfamilien. Det føles ikke så fett ut med 500g grønnsaker om dagen og du vil være sunnere og føle deg bedre! Selv om du skulle velge Ketolyse syns jeg du burde bruke mesteparten av karbohydratene på grønnsaker enn f.eks. melkeprodukter.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Om det fettet ... Nix Generell ernæringsdebatt 7 08-06-12 21:19
Farlig med alt fettet? Hopsidaisy Ketolysekuren 3 06-06-10 02:13
All det fettet ... Lilly01 Ketolysekuren 2 03-01-10 11:17
Det hersens fettet... litajenta Atkins kosthold 11 17-02-06 19:04
Hva skjer med fettet? DeffDumb Induksjonen 7 20-03-04 01:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no