Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Ketose og ketostix - hjelp!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-03-11, 20:23   #1
thesa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trondheim
Alder: 33
Innlegg: 6
thesa er på en erverdig vei

Ketose og ketostix - hjelp!

Hei! Jeg må spørre, for jeg vet ikke om jeg forstår helt riktig.

1. Ved utslag på ketostix, da er man helt sikkert i ketose? For jeg har aldri merket noe på bl.a. ånden, som alle snakker om, men stixen viser at jeg er i ketose...

2. At man er i ketose betyr at kroppen helt sikkert brenner fett!?

3. Er det individuelt hvor mye karbohydrater man kan spise før man går ut av ketose, og er dette noe man kan prøve seg frem på, eller bør man holde seg under 20 (?) kbh om dagen?

Håper noen kan hjelpe meg :-) Har lest en del om det, men er fortsatt litt forvirret...

__________________
Start: 11.01.11


thesa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 20:52   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og ketostix - hjelp!

1. Ved utslag på ketostix, da er man helt sikkert i ketose? For jeg har aldri merket noe på bl.a. ånden, som alle snakker om, men stixen viser at jeg er i ketose...
Ja samtidig betyr ikke nødvendigvis manglende utslag at du IKKE er i ketose.

2. At man er i ketose betyr at kroppen helt sikkert brenner fett!?
Ketoner i urinen produseres i leveren, og kommer fra fettsyrer som dannes når kroppsfett brytes ned, så svaret er sannsynligvis ja. Samtidig er det greit å vite at om man har inntatt et svært fettrikt måltid rett før man måler kan det komme ketoner fra dette fettet og ikke fra forbrenning av kroppsfett.

3. Er det individuelt hvor mye karbohydrater man kan spise før man går ut av ketose, og er dette noe man kan prøve seg frem på, eller bør man holde seg under 20 (?) kbh om dagen?
Individuelt - du må nesten prøve deg fram jeg er fint i ketose også over 20 gram karbo pr dag

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 12:21   #3
Hønemari
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 23
Hønemari er på en erverdig vei

Hilsen ferskingen

Som nyfødt lavkarbodisippel lurer jeg nå fælt på om ikke sticksen snart skal slå ut på meg. Jeg er nå på 3.dag på KH ca. 25, men sticksen er like gråhvit. Blodsukkeret mitt er nok i laveste laget, for lunta er bare noen nanometer lang, noe familien dessverre lider under. Kjenner meg ganske utmattet, men ikke direkte sulten. Men altså keto-sticksen greier ikke å oppdrive ett eneste lite ketonlegeme i urinen. Er det for tidlig? Og hvilken farge skal sticken ha når denne tilstanden har nådd meg? Lav, middels eller høyt nivå? Nå drikker jeg mye og tisser mye. Kan det hende at urinen er for tynn? Hva om akkurat min kropp ikke skjønner dette med ketose, håper jeg ikke skal fortsette i denne superlabile humørtilstanden lenge...

Hønemari er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, alt som smaker namnam. Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 12:28   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og ketostix - hjelp!

Det er nok ikke blodsukkeret ditt som er lavt, det er nok heller karbo- abstinenser som gjør deg lettere irritabel!
Uten blodsukker- topper, blir det også få daler!

Det tar 2-4 dager for de fleste å komme i ketose. Noen får aldri utslag, noen får ikke utslag rundt mens og andre har utslag etter kun timer uten inntak av karber!
Husk at den eneste gangen du kan stole på resultatet er om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid!

Alle utslag, fra svaaaaakt rosa til mørk lilla, er utslag!!! Man kan liksom ikke være "litt" i ketose!

Hodepine, lett uvelhet og kvalme, løs mage og en ånde som dreper stueplanter kan være andre tegn på ketose!
Gir seg etter som kroppen får teken på å bruke ketoner som drivstoff!

Dersom du er veldig tørst og tisser mye, kan det være urinen din er så lite konsentrert at det ikke gir utslag på ketoner, ja!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketostix/ketose Kristin72 Spørsmål og svar 17 24-01-10 23:08
Ketose - kunstig sukker og ketostix Corporem Lavkarbo generelt 11 13-07-09 12:01
Hmm ... I ketose på ketolyse-ketostix, men ikke på ketostix fra apoteket? wollafruen Ketolysekuren 10 15-02-09 12:14
Spørsmål om ketose og ketostix Tiril77 Lavkarbo generelt 6 18-01-05 19:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no