Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fiberhusk og frityr funker IKKE! Noen alternativer?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-07-11, 17:17   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Fiberhusk og frityr funker IKKE! Noen alternativer?

jeg skulle lage tapas til oss i går kveld og da er frityrstekte osteboller et absolutt MUST her i huset
Men i oppskriften skal det jo være en liten del hvetemel (tydeligvis for å holde bollene sammen når de stekes)

Vel jeg tenkte som så at jeg sikkert kunne bytte ut hveten med litt fberhusk og st det ville bli greitt og som sagt så gjort.
Røren så grei ut den, helt til den kom oppi oljen... da fløt bollene helt ut og ble til flytende flak som løste seg opp i oljen...

Måtte jo bare ty til gluten da... ikke hadde jeg hvetemel nesten heller, så det ble en liten dæsj hvetemel og en litt større dæsj durumhvete som måtte dures ganske kraftg i foodprosessor og litt ekstra vann, så ble det da osteboller til slutt...

Men er det ikke mulig å lage fritert mat uten hvetemel?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 17:26   #2
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Fiberhusk og frityr funker IKKE! Noen alternativer?

Baconcrisp skal være et godt alternativ.
Her er en oppskrift fra Sverige som kanskje kan være et annet alternativ.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 17:26   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fiberhusk og frityr funker IKKE! Noen alternativer?

Prøvd med glutenmel?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 18:39   #4
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Fiberhusk og frityr funker IKKE! Noen alternativer?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Prøvd med glutenmel?

Har ikke prøvd noe annet jeg.... men det er vel like mye karbohydrater i glutenfritt mel vel? Er jo lksom på katalyse jeg.... + at jeg har erfart at jeg kan reagere ganske voldsomt på utskeielser...
ligger til vanlig på max 20g kh

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 18:42   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fiberhusk og frityr funker IKKE! Noen alternativer?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

det er vel like mye karbohydrater i glutenfritt mel vel?

Ja, glutenfritt mel er noe helt annet! Glutenmel brukes endel i baking på lavkarbo, fås på helsekost.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 18:44   #6
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Fiberhusk og frityr funker IKKE! Noen alternativer?

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Baconcrisp skal være et godt alternativ.
Her er en oppskrift fra Sverige som kanskje kan være et annet alternativ.

Takk oppskriften
Men dette er vel en helt annen rett enn det jeg pleier å lage tror jeg????

Oppskriften jeg bruker er å lage røre av olje, vann krydder og hvetemel (nesten som en slags pannekakerøre), som det blandes masse ost i, så lager man "boller" av røra med ss som man tar direkte i varm olje.
Det er ikke mulig å rulle mine boller i noe slags "strø" på utsiden slik som man gjør når man grilljerer noe... fiskepinner fx.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 18:56   #7
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Fiberhusk og frityr funker IKKE! Noen alternativer?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

... tror jeg????

Det vet nok du bedre enn meg jeg leste osteboller og kom på noe annet jeg hadde est. Men med den oppskriften du beskriver ville jeg prøvd meg med mandelmel eller kokosmel eller en blanding. Det er jo ingenting som skal heve. Men vil tro at du trenger en mindre mengde? Jeg har ikke brukt det så mye selv, så er bare tanker jeg gjør meg

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 18:58   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fiberhusk og frityr funker IKKE! Noen alternativer?

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

mandelmel eller kokosmel eller en blanding.

Men de har vel ikke noe bindingsmiddel? Glutenmel gjør ting veldig seigt, så det vil binde deigen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 19:04   #9
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Fiberhusk og frityr funker IKKE! Noen alternativer?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men de har vel ikke noe bindingsmiddel? Glutenmel gjør ting veldig seigt, så det vil binde deigen.

Som sagt har jeg ingen erfaring jeg er bare litt skeptisk i utgangspunktet til glutenmel - fordi jeg tror det er sunnere med ting som ikke er laget av korn, og hvis man skal bruke korn så er det sunnere med ting fra hele kornet
men jeg klarer ikke alltid leve etter det...
Trodde allikevel at en slik røre ville henge sammen - men det er bare min teori og jeg mener ikke å ta valget fra andre.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 19:30   #10
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Fiberhusk og frityr funker IKKE! Noen alternativer?

Glutenmel burde gå. Pleier å steke fisk i det.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 19:56   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fiberhusk og frityr funker IKKE! Noen alternativer?

Alternativt får man fire på karbohydratkravene og forsøke potetmel?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 19:56   #12
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Fiberhusk og frityr funker IKKE! Noen alternativer?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ja, glutenfritt mel er noe helt annet! Glutenmel brukes endel i baking på lavkarbo, fås på helsekost.

ok.... misforstod deg jeg

Dette har jeg aldri hørt om
Hvordan er dette melet for en som mistenker sterkt at hun har enten glutenintoleranse eller hveteintoleranse?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 20:01   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fiberhusk og frityr funker IKKE! Noen alternativer?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

ok.... misforstod deg jeg

Dette har jeg aldri hørt om
Hvordan er dette melet for en som mistenker sterkt at hun har enten glutenintoleranse eller hveteintoleranse?

Kan benyttes for å teste teorien etter en måned eller to uten glutenholdig mel...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Funker ikke linken? NÅ! Spørsmål og svar 4 30-12-10 17:23
Det funker ikke å... Cherry Generell diskusjon 8 30-11-10 14:19
Dette funker jo ikke? Mistral Ketolysekuren 207 03-06-09 22:26
Funker ikke med ketosedietten GeirPedersen Spørsmål og svar 15 30-10-08 19:43
Javascriptene funker ikke i Opera... David Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 2 12-09-05 09:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no