Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-12-11, 18:35   #1
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo


Knusende dom over lavkarbo
http://www.dn.no/dnaktiv/article2288605.ece

Lavkarbo-dietter går på helsen løs og minsker effekten av trening, mener de store og tunge fagmiljøene. - Jeg er veldig bekymret, sier dr med Charlotte Bjørk Ingul ved NTNU.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 18:47   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Fantastisk, kildene er Grethe Roede og andre som ikke har det minste peil på lavkarbo.

Jaja, de får tro hva de vil, dersom de tror at å kutte korn og stivelse er virkelig så farlige, så får de fortsette med denne berømte poteten og brødet.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 18:50   #3
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Wikipedia som kilde og masse med folk som tjener penger på "sunt kosthold". Jeje.

Overskriften var vel det kraftigste i hele innlegget.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 19:01   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Et lite sammendrag:

- Har man den overjordiske selvdisiplinen til en kroppsbygger, trenger man ikke spise lavkarbo for å slanke seg (jøss, du sier ikke det)
- Økt inntak av usunne karbohyrater er farligere enn mye fett og mettet fett (er jo det vi har sagt lenge)
- Spise karbohydrater i forbindelse med tung og intensiv trening kan være ganske OK (det har vel de fleste erfart)
- De fleste allmennleger har ikke peiling på kosthold (nei, det nekter jeg å tro?!)
- Det finnes flere langtidsstudier på diverse høykarbo-dietter enn lavkarbo (er jo ikke så lenge siden interessen for dette økte, så det er jo ikke så rart)
- Er man en eldre mann, kan middelhavsdietten være et bedre valg enn enkelte typer lavkarbo (står IKKE spesifisert hva de definerte som "lavkarbo")
- Det finnes ikke noe fasitsvar på hvilket kosthold som er sunnest for alle

Knusende dom..?! Lærte vi egentlig noe nytt her i det hele tatt?

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 20:56   #5
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Nope, vi lærte ingenting her egentlig.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 21:30   #6
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Jeg har vært med i en del løp (springing). De beste resultatene fikk jeg den sesongen jeg spiste lavkarbo kost, altså i år. Jeg får hvertfall energi til å løpe med et lavkarbokosthold, lå på rundt 70g karb. Så dette kan nok diskuteres ja.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 01:21   #7
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Hver gang jeg leser hvor forlig lavkarbo er, så stusser jeg over at det ikke er farlig for meg siden jeg er syk med blant annet diabetes, men det er farlig for folk med overvekt?
Mange diabetikere sliter jo nettopp med overvekt....men da er ikke lavkarbo farlig altså
Logikk?

Men det beste i hele artikkelen der hun omtrent sidestiller bløtkake med bær....LOL

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 08:20   #8
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Sitat:

Norsk mat består av verdens beste brød, sveler, vafler, bløtkaker, frukt og bær i alle varianter.

Jeg mener.. Sveler og bløtkake? Og de får det ut til å høres ut som det er en synd å ikke spise dette?

Jeg klarer bare ikke ta den artikkelen seriøst.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 12:23   #9
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Blir utrolig irritert av slike artikler.

GR og kroppsbyggere som "sikre" kilder til et riktig kosthold?


Sitat:

Norsk mat består av verdens beste brød, sveler, vafler, bløtkaker, frukt og bær i alle varianter. Dette skal vi – ifølge lavkarbotilhengerne - hive på båten.

Ja, tenk det! Noen som mener det ikke er sunt å spise sveler, vafler og bløtkake daglig


Og så utrolig frekt:

Sitat:

- Ikke alle leger har hatt ernæringsfysiologi i sitt medisinstudium. Det ble innført ganske sent, svarer Ravlo på spørsmål om hvorfor en del lavkarboforkjempere også er leger.



Og jeg kan ikke så mye om Middelhavsdietten, men er ikke det Fedon Lindberg? Altså lavkarbo?

Sitat:

Middelhavsdietten er fortsatt den sunneste, med begrenset antall kalorier, mer grønnsaker og frukt, mindre rødt kjøtt og prosessert mat, mindre raffinert sukker og salt og økt fysisk aktivitet,



Ja ja, de må gjerne spre feilinformasjon, så blir det mer smør på oss

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 15:29   #10
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Ja ja, de må gjerne spre feilinformasjon, så blir det mer smør på oss

Kanskje det er der problemet egentlig ligger? Statlige anbefalinger sier at meierismør er fy, og i løpet av de siste ukene har de skjønt at folk ikke lever etter statlige anbefalinger. Når det er nasjonal krise at butikkene er tomme for smør, må jo det bety at folk ikke lever 100% etter statens regler -ergo må denne farlige lavkarboen ha skylda. Og DA må vi skremme folk tilbake på den smale sti

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 15:32   #11
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Sitat:

mener de store og tunge fagmiljøene





Hvor store og tunge er de?

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 15:37   #12
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Jeg syns det er så leit at det nettopp er slike artikler som "går hjem" hos det brede publikum.....Den vanlige mann/kvinne velger å tro på disse som fremstår som autoriteter fordi det disse sier stemmer best med det de selv har lyst til å tro - at de kan fortsette å spise masse karbohydrater og i tillegg har godt av det.....

Dette gjør jobben for oss lavkarboforkjempere til en ørkesløs repetisjon av fakta som har altfor vanskelig for å trenge inn i hodene til folk som er fylt opp med myndihetenes vranglære og deres egne karbolyster....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 15:48   #13
danielve
Medlem
 
danielve sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 150
danielve er på en erverdig vei

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Jeg har vært med i en del løp (springing). De beste resultatene fikk jeg den sesongen jeg spiste lavkarbo kost, altså i år. Jeg får hvertfall energi til å løpe med et lavkarbokosthold, lå på rundt 70g karb. Så dette kan nok diskuteres ja.

Jeg også, faktisk til og med maraton.

__________________


danielve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 16:43   #14
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av danielve, her.

Jeg også, faktisk til og med maraton.

maraton er kanskje den idretten hvor man trenger minst raske karbohydrater på et litt mer generelt grunnlag. Ikke så veldig relevant mao.

Høyintensive idretter derimot, der er det noe anderledes...

I tillegg så er det vel flere her inne som ikke akkurat er i toppform rent fysisk og dermed ikke følger "normen" som artikkelen omtaler...

  Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 18:09   #15
supermax
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 17
supermax er på en erverdig vei

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Synes det blir helt feil av DN å intervjue KUN motstandere av lavkarbo, og konkludere på vegne av hele fagmiljøet om at vi skal glemme lavkarbo. Jeg mener dette er useriøst og arrogant av DN. Tviler også på at noen i det TUNGE fagmiljøet til DN har prøvd lavkarbo-kost selv. Virker som de har mer enn nok med å klamre seg fast til gamle lærebøker og spise bløtkake....

__________________
http://lavkarboplaneten.no
supermax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 21:16   #16
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Og pass opp for FARLIG FJØSFETT!!!

Flott allitterasjon, men... hum.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 22:23   #17
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Sitat:

- Lavkarbo er et stort samfunnseksperiment. Jeg anbefaler det ikke til normalvektige, friske individer, sier Ingul, som forsker på effekten av kost og trening på hjerte og karfunksjon.

Mens høykarbo, lavfett, kolesterolskrekk, bløtkaker, sveler, raffinert sukker og korn ikke er et samfunnseksperiment?

Tror ikke hun har hatt noe evolusjonsbiologi i fagkretsen sin.

Hvorfor tror mange ernæringsfysiologer at noe som har vært vanlig (dessverre) i kanskje 50 år er normalt, mens det som var vanlig i kanskje flere millioner av år plutselig er farlig?

Samtidig som en rekke livsstilssykdommer har økt og økt i den perioden vi har spist høykarbo.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 22:31   #18
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Sitat:

Siden har en rekke lavkarboforkjempere vist til ‘vitenskapelige studier’ som konkluderer med at sammenhengen mellom mettet fett og farlig kolesterol ikke lenger er relevant.

Men hvor er de "vitenskapelige studiene" som viser en sammenheng mellom mettet fett og såkalt "farlig" kolesterol? Studiene som viser at meierifett er farlig? Har de noe annet å komme med enn studiet til Ancel Keys? (Hvilket jeg ikke skjønner er annet enn forskningsjuks, for det kan aldri bli riktig å trekke 7 land ut av 22 land og lage deg din egen sammenheng, når det faktisk ikke er noen slik sammenheng i det totale datasettet. Det er juks, rett og slett!)

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 03:24   #19
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Mens høykarbo, lavfett, kolesterolskrekk, bløtkaker, sveler, raffinert sukker og korn ikke er et samfunnseksperiment?

Tror ikke hun har hatt noe evolusjonsbiologi i fagkretsen sin.

Hvorfor tror mange ernæringsfysiologer at noe som har vært vanlig (dessverre) i kanskje 50 år er normalt, mens det som var vanlig i kanskje flere millioner av år plutselig er farlig?

Samtidig som en rekke livsstilssykdommer har økt og økt i den perioden vi har spist høykarbo.

Jammen, vet du ikke at vi lever lengre enn mennesker fra steinalderen? Hah, det slo hull i det argumentet ditt! Forventet levealder har økt jevnt og trutt siden ca 1850. Det er jo selvfølgelig fordi samfunnet blir sunnere og sunnere.



Eeeh, eller ikke. Enkelte mener helt seriøst at man kan sammenligne forventet levealder sånn uten videre. Jeg har en liten mistanke om at bedre medisiner og tryggere hverdag har en del å si for forventet levealder. Leste jeg ikke noe om at forventet levealder er på vei nedover igjen nå? Hva betyr det for kostholdet til folk flest? Å nei, jeg glemte jo at da påstår de bare at folk ikke spiser akkurat slik som de nasjonale rådene sier. Selv om vi (mennesker, ikke lavkarbere) spiser nærmere og nærmere det Nasjonalt Råd for Ernæring anbefaler. De er så oppslukt i at det MÅ være riktig selv om de ikke får de resultatene de ønsker så derfor må man råde til enda større forandringer. Logikkbrist...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 11:06   #20
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Når det gjelder steinalderlevealder så var den sterkt påvirket av spedbarnsdødlighet og en styggere ulykkesstatestikk enn det vi har. Samt at et brukket bein hadde mye større og mer langvarige ringvirkninger enn i dag.

Når man forsøker å kompensere for dette finner man (såvidt jeg har skjønt) at folk som overlevde barneår og barnefødsler i stor grad var mye friskere lengre enn det vi er. Vi lever nok i snitt lenger, men vi lever også i snitt med sykdom.

Såvidt jeg har forstått er det svært få forskere med evolusjonshistorie i fagkretsen som vil benekte at skjelett fra "etter jordbrukstiden (les korntiden)" i stor grad er i dårligere forfatning enn de som finnes fra før jordbrukstiden.

Apropos samfunnseksperiment... hvor lenge har vi spist vegetabilske oljer? Klem en mais og få ut maisolje.... lizzom?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 12-12-11 kl 14:18. Årsak: feilstavinger
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 00:36   #21
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

maraton er kanskje den idretten hvor man trenger minst raske karbohydrater på et litt mer generelt grunnlag. Ikke så veldig relevant mao.

Høyintensive idretter derimot, der er det noe anderledes...

I tillegg så er det vel flere her inne som ikke akkurat er i toppform rent fysisk og dermed ikke følger "normen" som artikkelen omtaler...

Det er vel ingen Petter Northug på dette forumet nei , men en kan være godt trent for det. Jeg trener høyintensivt jevnlig jeg, og det går fint. Har løpt 2 halvmaratoner, og det er vel ganske så høyintensivt hvis en springer i bra tempo.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 00:45   #22
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

maraton er kanskje den idretten hvor man trenger minst raske karbohydrater på et litt mer generelt grunnlag. Ikke så veldig relevant mao.

Høyintensive idretter derimot, der er det noe anderledes...

I tillegg så er det vel flere her inne som ikke akkurat er i toppform rent fysisk og dermed ikke følger "normen" som artikkelen omtaler...

Jeg er spinninginstruktør og har høyintensive timer. Har i perioder levd med 0 gram karbo og har aldri hatt mer energi. Enten er jeg helt unik, eller så er kanskje ikke disse karbohydratene så viktig for alle

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 01:19   #23
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Jammen, vet du ikke at vi lever lengre enn mennesker fra steinalderen? Hah, det slo hull i det argumentet ditt! Forventet levealder har økt jevnt og trutt siden ca 1850. Det er jo selvfølgelig fordi samfunnet blir sunnere og sunnere.



Eeeh, eller ikke. Enkelte mener helt seriøst at man kan sammenligne forventet levealder sånn uten videre. Jeg har en liten mistanke om at bedre medisiner og tryggere hverdag har en del å si for forventet levealder. Leste jeg ikke noe om at forventet levealder er på vei nedover igjen nå? Hva betyr det for kostholdet til folk flest? Å nei, jeg glemte jo at da påstår de bare at folk ikke spiser akkurat slik som de nasjonale rådene sier. Selv om vi (mennesker, ikke lavkarbere) spiser nærmere og nærmere det Nasjonalt Råd for Ernæring anbefaler. De er så oppslukt i at det MÅ være riktig selv om de ikke får de resultatene de ønsker så derfor må man råde til enda større forandringer. Logikkbrist...

Spebarnsdødeligheten har gått enormt mye ned. Levealder, vel - i snitt, ja, men da regnes spebarnsdødeligheten med.

Jeg vet ikke hvilke tall man ender på hvis man tar gjennomsnitt der man lar være å ta med forskjeller i spebarnsdødelighet, vaksiner, kunnskap om håndvask før man er fødselslege, osv.

Men, jeg har hatt noen slektninger som har tatt jobben med å lage anetavler, og kirkebøkene for slekta mi sier iallfall sitt - som er relevant nok for meg, og hva genene mine er tilpasset til: Levealderen hos mine slektninger var gjerne over 90, og opptil 100, på 1700-tallet. Mange døde derimot som små barn. Men, dessverre: I løpet av 1900-tallet har levealderen sunket, de ble jo knapt 80. Samt med dårlig helse på slutten, ganske lenge også.

Det er ikke statistikk, men det er originale data jeg kan lese direkte selv. Lurer på hva som egentlig var vanlig, og hva som har blitt borte i gjennomsnittsjungelen, og hva som egentlig beregnes i "offisielle" tall.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 01:29   #24
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Apropos samfunnseksperiment... hvor lenge har vi spist vegetabilske oljer? Klem en mais og få ut maisolje.... lizzom?

Samt, hvilke oljer. Tror ikke bestemødrene mine brukte noen oljer overhodet, men årstall har jeg ikke. En eller annen gang etter 1950 kanskje? (Gjetter.)

Jeg sjekket "The classical cookbook" (kjøpt i British Museum) som hevder å ha autentiske oppskrifter fra middelhavet på de gamle grekernes og romernes tid, der var olivenolje oppført som ingrediens. Orker ikke finlese boka så seint på dagen.

Men mais, solsikke, tistel - det må da mye mer til å få olje ut av slikt, enn ut av en oliven? Dessuten, her oppe i det kalde nord var det nok ingen oljer før i forrige århundre.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 02:35   #25
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Jeg synes det er litt spesielt at de som er hellig overbevist om at lavkarbo er svært usunt og direkte farlig, har helt feil oppfatning av hva lavkarbo er.
Et av argumentene som jeg ser svært ofte er at lavkarbere unngår grønnsaker, frukt og bær.
Ja, jeg vet enkelt kjører en slik greie, men de aller, aller fleste som lever lavkarbo (altså ikke disse som skal slanke seg to uker for og få på kjolen til julebordet for så og stupe uti karbofatene) spiser minst like mye grønnsaker som før. De fleste spiser faktisk mer.
Og selv om mange lavkarbere er redd for frukt, så er det ikke alle som er det. Svært mange med moderat lavkarbo unner seg jevnlig bær og kanskje noe frukt.

Og hvis noen virkelig tror man kan få helseskader av og kutte ut bløtkaka, vaflene og svelene, så har man virkelig misforstått

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo Bergen høst 2011 Angemi Ketolysekuren 30 05-09-12 05:37
April 2011 ---> Vatti Ketolysekuren 340 18-08-11 10:55
Svenskehandel 2011 Dolly Lavkarbo generelt 7 12-07-11 22:08
DN 30/6-2011; Disse bør holde seg unna lavkarbo arnakristin Artikler 3 01-07-11 08:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no