Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ulike påstander og mulige feiloppfatninger, hva er rett?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-08-10, 12:31   #1
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg
Question

Ulike påstander og mulige feiloppfatninger, hva er rett?

Jeg kom over denne påstanden på en blogg i dag:

"Du veier 60 kg. Du spiser 2000 kalorier daglig. Du spiser bare fett og proteiner omtrent. Binyrebarken og sentralnervesystemet trenger 130-150 gram karbohydrater for å fungere som det skal. Kroppen kan produsere ketoner når den ikke får karbohydrater. Men det gjør den jo av energien den får tilført. Det vil si at om du spiser 200 gram proteiner daglig vil mye av dette gå med til å produsere de karbohydratene du må ha. Da får ikke musklene dine nok proteiner til å vokse, da du må ha 1,3-1,8 gram proteiner per kilo kroppsvekt når du trener tung styrke. Om du spiser 300 gram proteiner daglig vil du nok få dekket proteinbehovet ditt, men forskning viser at dietter som er svært høye på protein kan være skadelig for nyrene. Jeg mener at om folk kutter ut sukker, transfett og kutter ned på forbruk av mettet fett (noe må man ha, kjøtt osv.) og er aktive, trener og beveger seg, så trengs ikke hokuspokus som lavkarbo og ketogene dietter. Ren, ubehandlet, uraffinert mat er svaret til et godt kosthold. I tillegg er det selvfølgeligheter som å la røyken være, holde alkoholinntaket lavt og trene som gir god helse. Hvis man gjør alt dette kan man se på energiinntaket - får man i seg det man trenger/eventuelt mer enn man trenger? Får man dekket sitt behov for vitaminer og mineraler? Tilskudd kan være svaret. Dette gjelder også for fiskeoljekapsler, gunstig om man ikke spiser nok fisk".

Jeg veier 59 kilo og har byttet kostholdet over til lavkarbo og ligger på omtrent 30-50 karbs per dag, give or take. Jeg blir så usikker, leser litt her og leser litt der. Noen steder menes det at de som ikke skal så mye ned bør spise mer karbo og holde øye med kaloriinntaket (ala Fedon, evolusjonsdietten, etc), andre mener jeg fint kan spise som jeg gjør nå (protein og fettrikt, omtrent 16-1850 kcal per dag). Jeg har vurdert å øke karbinntaket på treningsdager (etter trening, ta et frukt, etc), eller spise havregrøt til frokost igjen (som hovedkarbmåltid, resten kan komme fra grønnsaker og bittelitt frukt), men da må jeg trolig telle kcals igjen, *sukk*.

Jeg skal begynne med mer styrketrening fremover nemlig. Har påstanden over noe for seg da? Bør jeg vurdere å øke karbene noe? Eller er det egentlig en feiloppfatning denne bloggen promoterer?

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 13:51   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Ulike påstander og mulige feiloppfatninger, hva er rett?

Hei,
Litt selvmotsigende spør du meg, detter jo grunntanken i et lavkarbo kosthold:

Sitat:

Ren, ubehandlet, uraffinert mat er svaret til et godt kosthold.

Det er en del her på forumet som lever ketogent og trener hardt. Anbefaler deg å søke opp og les alle innlegg av brukernavn Pål. I tillegg bør du ta deg en tur innom trenings delen av forumet, mye nyttig informasjon der.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 15:44   #3
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ulike påstander og mulige feiloppfatninger, hva er rett?

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
Litt selvmotsigende spør du meg, detter jo grunntanken i et lavkarbo kosthold:



Det er en del her på forumet som lever ketogent og trener hardt. Anbefaler deg å søke opp og les alle innlegg av brukernavn Pål. I tillegg bør du ta deg en tur innom trenings delen av forumet, mye nyttig informasjon der.

Ja, jeg tenker at man egentlig må finne hva som fungerer for seg selv, men samtidig vil jeg nødig utsette kroppen min for unødvendig press/stress. Og når jeg leser på forumet (noe jeg har gjort mye av i det siste), så blir jeg ikke alltid like klok. Hadde vært fint om flere kunne ha forsket på lavkarbokosthold i kombinasjon med trening, hehe .

Skal søke opp Pål og lese litt, takk for tips.

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ulike faser Lurendreieren Spørsmål og svar 7 11-09-09 11:16
Hvor får jeg kjøpt alle mulige rare ingredienser? sjuggerpløm Generell diskusjon 5 26-10-07 08:38
Grove påstander om Ketolysekuren Humle Ketolysekuren 34 06-06-07 12:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no