Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-05-07, 16:24   #51
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

the monk: så at jeg har utdannelse betyr at jeg ikke kan ha kunnskap om noen ting, bare smykker meg bak en tittel det er det du mener?

Det var vel å se veldig svart-hvitt på det?
Og, correct me if i'm wrong, men jeg syns dette lukter av å kaste stein i glasshus her?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 16:32   #52
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

The monk: det jeg prøver å få frem er at i denne "slankedebatten" som stadig pågår overalt er det mange aspekter som glemmes deriblant fysisk aktivitet - noe som jeg har fått endel kunnskap om gjennom nettopp studeit mitt OG egne livserfaringer.

tror forresten at du har ignorert, misforstått mange ting jeg har sagt i denne debatten.

og ja, når det gjelder fysisk aktivitet så tror jeg at jeg både gjennom utdanning og egentrening har et fortrinn ifht mange andre som ikke bedriver like høy grad av fysisk aktivitet og gjerne ikke har satt seg inn i viktigheten av den. Det er dermed ikke sagt at det nødvendigvis gjelder folk her inne. Men at endel myter lever friskt i minne blant folk generelt er jo tydelig.

har lest om kosthold, leser fedons naturlig slank nå bl.a., har erfart og erfarer betydningen av et balansert kotshold nå , har kanskje ikke lest mye om direkte lavkarbo, men det betyr ikke at jeg ikke kan tenke selv og skjønne at frarøver man kroppen en viktig byggestein over lengre tid så må det få konsekvenser på et eller annet vis.

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 16:35   #53
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Carisma: det er din rett til å mene hva du vil....og folk kan være så uenig de bare vil med meg, så lenge de tenker sjøl og ikke bare tar ting for god fisk bare fordi en fyr har funnet " mirakelkuren" som funker seg selv.....
OG at de husker på at det er andre ting som har betydning for helse og vekt enn bare hva vi putter i munnen, og ikke minst at vekt tross alt bare er et tall. Hva vi spiser er ikke det eneste som teller her i verden...

For meg er dessuten fysisk aktivitet og bevegelsesglede en hjertesak og jeg syns det er skremmende hvor lite kunnskap mange har om viktigheten av dette, hvor mange myter som er ute og går på dette området og hvor få tanker det skjenkes generelt.

__________________

Sist redigert av Dolphin : 25-05-07 kl 16:42.
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 16:37   #54
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Carisma: det er din rett til å mene hva du vil....

Nåja, er det det? Hvis jeg mener at man kan klare seg fint på et minimum av karbohydrater, at det ikke er en av kroppens viktigste byggesteiner?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 17:53   #55
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Dolphin: etterhvert som du har skrevet dine innlegg her, så må jeg si meg enig med de andre i at du har lite kunnskap om lavkarbo, og kanskje bør holde en litt lavere profil. Vi er mange her inne som har lest mye om emnet og også har lang erfaring med lavkarbokostholdets virkning på egen kropp. Det er faktisk en del ny kunnskap som ikke ha kommet inn i vanlige høyskolepensa, og de vil de sikkert ikke gjøre på lenge ennå. Likevel er det ikke til å komme fra at det er MANGE flere enn Skaldeman som har fått tilbake både helse og livlinje med et kosthold hvor karbohydrater er så og si fraværende.

Nå er jeg som sagt ikke tilhenger av å kutte ut grønnsaker, men for noen er det faktisk nødvendig i en kortere periode.

Jeg vil også få sagt at jeg har stor respekt for Skaldemans prestasjon, og han er et sabla godt eksempel for mange. Det jeg er skeptisk til er guru-statusen han får, fordi det er mange som hiver seg på hans ekstreme kosthold som ikke burde gjort det.

Når det gjelder trening, så er vel heller den store myten at det er det man går ned i vekt av, og det er en myte som blir tatt livet av her inne. Det betyr ikke at det er så veldig mange her inne som ikke tror at trening er bra. Jeg tror faktisk de aller fleste her trener på en eller annen måte. For mange har det vært umulig å trene før de begynte på lavkarbo, men kostholdet har satt dem i stand til det.



Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.


Frøy; det er kjøtt sammen med potet/ris/brød o.l. som forsurer kroppen, ikke det å bare spise kjøtt.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vet veldig mye om kosthold ift Ph-balanse, men proteiner i seg selv er syredannende.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 18:02   #56
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Hei hei, Jorun blander seg inn.

Dolphin: Du sier mye bra, og jeg betviler ikke din erfaring både litteratur- og erfaringsmessig. Fysisk aktivitet er viktig og til en viss grad en selvfølge for dyret som vi kaller menneske.
Du er dessuten ganske diplomtaisk i måten du argumenterer på. MEN jeg vet ikke helt hvor du har noen av oppfatningene dine fra. Jeg skrev tidligere her at Skaldeman konsenterer sine ideer om svært overvektige mennesker. Å følge et Skaldeman om du har ti kilo ekstra er ikke nødvendigvis verken lurt eller effektivt. Og at Skaldeman er en legmann uten utdannelse innenfor indremedesin eller fysiologi er også sant. Men han har tatt sin rett om å dele med seg av sine erfaringer, og om det betrygger deg på noe vis, så går han nå både turer og spiser grønnsaker Om du hadde lest mer om han, tatt en titt i boka hans så ville du kanskje fått et mer nyansert bilde. Gjør det!
Og at kroppen trenger karbohydrater som en viktig byggestein er nå en sannhet med store modifikasjoner, mener jeg ut fra hva jeg har sett, lest, erfart.
De matvarene det er snakk om som har langsomme karbohydrater, er ikke nødvendigvis noe man inntar for karbohydratenes skyld, men heller fordi de inneholder viktige vitaminer, mineraler og fibre.

Det kan være tøft å skifte til et nytt kosthold, hvor ideene man har hatt hele livet ut fra det som er blitt en presentert som fakta, med ett er snudd på hodet. Det skjønner jeg, og de aller fleste her inne innmari godt. Men når du først er her, så er det kjempefint å prøve å forstå hvor de fleste av oss kommer fra, hva som skjer med oss som har begynt å tegne en forståelse for vår egen kropp, for historien langt langt tilbake og så videre.
Dessuten er særdeles få her eksperter på noe særlig annet enn sin egen kropp

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!

Sist redigert av Photobscura : 25-05-07 kl 18:08.
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 18:02   #57
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Carisma: Har heller ikke sagt at karbs er kroppens viktigste byggesteiner men at det er en del av byggesteinene, sammen med proteiner og SUNNT fett ( enumettet og flerumettet fett).

Men nå skal jeg hoppe av denne debatten her - folk blir så ilskete når man setter spørsmålstegn ved deres nyfunnede mirakler nemlig.

Vil bare komme med et siste stikk før jeg forvisnner til de som innbiller seg at man bare kan spise på seg muskelmasse uten å bruke de musklene naturen har gitt oss.
Min personlige max løft rekord i benkpress og markløft ( utført etter styrkeløftsportens kriterier) er på henholdsvis 50 kg og 90 kg. Ikke mye å skryte av sånn sett ifht andre styrkeløftjenter, men ifht. mange jenter som ikke trener styrke vil jeg si det er rimelige gode resultater.

Anyway - er en god stud siden jeg klarte dette og på nåværende tidspunkt er jeg et godt stykke i fra å klare det eller bedre igjen enda.

tror dere seriøst at jeg bare kan sette meg tilbake i sofakroken og bare spise nok proteiner og lite nok karbs så vil jeg etterhvert klare disse rekordene igjen uten å trene?
NEI, fordi uten trening så svinner muskelmassen henn og nervesystemet gidder ikke "bry" seg like mye med å aktivisere/ innervere muskler som ikke brukes, men også fordi det ikke er muskelmassen ene og alene som avgjør vår styrke, men også hvilken belastning våre sener ledd og leddbånd er i stand til å takle og denne evnen reusres ved redusert bruk. Det er bl.a. derfor en aldri bør kjøre på med tunge vekter når man begynner med styrketrening - fordi ledd, sener og leddbånd trenger lengre tid enn muskler for å venne seg til tyngre belastning.
Slike løft som de jeg har snakker om og også generell styrketrening krever også at man trener på å få inn riktig teknikk og det går ikke om man bare sitter i sofakroken hele dagen.

Dere kan jo også prøve å kjøre et SKIKKELIG tungt styrkeløftprogram over lang tid med et kosthold på bare kjøtt og fett og veldig lite karbs og se om det funker ( forutsetter selvsagt at man har et visst grunnlag ifht styrketrening) Vil gjerne ha tilbakemeldinger på hvordan det går hvis noen tar utfordringen ( snakker ikke om å fisle rundt med 15 reps på fislevekter her skal det løftes!)

Frøy: har heller ikke sagt at trening alene gjør at man fyker ned i vekt, men at det er viktig for å få en mer riktig sammensetning av kroppsmassen - noe som er langt viktigere en hva man faktisk veier til syvende og sist.


Vel vel - Ciao og takk for meg.

__________________

Sist redigert av Dolphin : 25-05-07 kl 18:13.
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 18:10   #58
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Men nå skal jeg hoppe av denne debatten her - folk blir så ilskete når man setter spørsmålstegn ved deres nyfunnede mirakler nemlig.

Tro meg, du er ikke den første, og garantert ikke den siste, som kommer inn her og setter spørsmålstegn ved denne typen kosthold, og kanskje tildels åndsfriskheten til oss som velger å leve etter det Og som har brennende ønske om å misjonbere oss tilbake på den rette veien.
Bare synd så mange stikker med halen mellom beina heller enn å ta en skikkelig debatt og sette seg inn i mest mulig om enmet når de møter motstand....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 18:13   #59
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Jeg tror ingen her mener at man får store muskler av lavkarbo. Poenget er heller lavkarbo versus lavkalori. Der lavkaloridietter begynner å tære på musklene etter en viss tid, vil lavkarbo bare tære på fettet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 18:37   #60
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Synes det er synd du tar det sånn, Dolphin. Du er tydelig en person med kunnskaper, det er bare snakk om å være åpen for nye ideer samt ha en liten smule mer respekt for andres kunnskap og erfaring.

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.


Dere kan jo også prøve å kjøre et SKIKKELIG tungt styrkeløftprogram over lang tid med et kosthold på bare kjøtt og fett og veldig lite karbs og se om det funker ( forutsetter selvsagt at man har et visst grunnlag ifht styrketrening) Vil gjerne ha tilbakemeldinger på hvordan det går hvis noen tar utfordringen ( snakker ikke om å fisle rundt med 15 reps på fislevekter her skal det løftes!)

Har du sett denne tråden?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 18:48   #61
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

carisma: stikker ikke med halen mellom beina, men burde egentlig ha lært by now at det ikke nytter å kjempe mot vindmøller ;D
Akkurat som det er helt umulig å få fitnessfolk til å forstå at deres livsstil ikke er den rette for alle og at alle vi som sliter med ekstra kg ikke alltid er ene og alene skyld i det selv, ellerå få unge jenter til å få banket inn i knollen sin at det å være tynn ikke er ensbetydende med at man er sunn, er det tydeligvis like vanskelig å stikke seg frem og sette spm- tegn ved ting som folk føler er en mirakelkur for dem.

utgangspunktet for hvorfor jeg reagerte var nå egentlig at en dame/ jente som ifølge bmi ( dårlig mål, men det var det vi hadde å gå på ikke sant) er normalvektig kommer her å spør om hun kan gå på lavkarbodiett for å gå ned 5 små kg som hun sikkert ikke trenger, når det hun trenger kanskje heller er å trene mer for å få mer muskler ( og følgelig kanskje heller gå opp i vekt) for å få en strammere, sunnere og mer veltrent kropp.
Har som jeg sikkert har sagt før, møtt utallige av jenter som syter og klager over noen ekstra kg ( og da snakker jeg faktisk om bare noen få) men når du sier til dem at de kanskje heller burde begynne å trene enn å tenke på vekta blir det fullstendig ramaskrik!

Greit nok at dette er et forum for folk som vil ned i vekt og ønsker å endre kosthold og livsstil, men det er likevel nødvendigvis ikke riktig eller etisk å anbefale hva som helst til hvem som helst likevel og jeg syns alle kurer der man frarøver kroppen for bestemte ting bør overvåkes nøye av folk som har kunskap på området. For for det om man FØLER seg helt fin og frisk er det jo ikke sikkert man er det.... det fikk jo jeg tydeligvis bevis på forrige fredag. Følte meg frisk og fin jeg og at det som skulle til baer var å kutte ut godteri og spise mer balansert, men der tok jeg tydeligvis feil ikke sant i.o.m at kroppen overproduserer insulin. Og derfor må jeg gå hardt til verks for å få insulinnivået ned på et normalt nivå. Men da foreligger det en medisinsk grunn ikke sant, det gjør det nødvendigvis ikke om man bare skal gå etter BMI ( i så fall er samboeren min virkelig ute å kjøre med en BMI på 34! - han er styrkeløfter). og da bør man vel heller anbefale folk å finne ut hva de faktisk har behov for enn blindt å anbefale noe bare fordi det funker for en selv.

En som har anoreksi vil jo føle seg frisk og fin OG gå ned i vekt selv om han/ hun ikke spiser, men man vet jo at det ikke er særlig lurt likevel.

En med cøliaki vil selvsagt ha det mye bedre på et kosthold uten gluten - det betyr ikke at det er riktig eller forsvarlig for en som ikke har det å gå på samme kosten.

Alle her inne er jo enig om at et ensisdg kosthold med masse raske karbs er uheldig, men det jeg ikke skjønner da er at folk tror at et ensidig kosthold bestående av mest kjøtt nødvendigvis er så mye sunnere så lenge det er så ensidig?

Håper du har forstått by now at jeg ikke er redd for å ta en skikkelig debatt, men det finnes grenser for hvor lenge man gidder å være hakkekylling

For mye og for lite av alt er helseskadelig mener nå jeg. er jo nødvendigvis ikke karbsene som " dreper oss" heller, men mengden og typen av karbs vi putter i oss.

Photobscura: der er vi ihvertfall enig teller ikke kcal. Det har jeg lenge ment er bare tull

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 18:54   #62
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Frøy: er åpen for nye ideer - ellers hadde jeg aldri gått med på å gi slipp på mine gode hjemmebakte brød - selv ikke bare for en mnd. hehe, men blir skremt når folk blir så ekstreme i en eller annen retning og også skremt over at mange ( ikke alle selvsagt og tviler ikke på at det er mye kunnskap her inne) bare hiver seg på bølger fordi det er inn og noen har sagt at det og det funker.

Vi må jo heller ikke glemme oppi alt dette at det uansett er noen som sitter - enten det er skaldemann, fedon, eller slankemiddelindustrien forøvrig - og tjener seg rike på folks desperasjon etter å gå ned i vekt og frykt for å bli syk og at de gjerne har sine baktanker med å fortelle folk om sine mirakelkurer. Derfor syns jeg at folk skal være litt mer kritisk i utgangspunktet.

Sier ikke at lavkarbo ikke funker - det gjør det jo for folk her inne tydeligvis, og selv kan jeg stråle med 1,9kg mindre kroppsvekt i løpet av en uke på ketogen diett. Så jo det funker - for noen - men er nødvendigvis ikke riktig for alle eller at det er sunt over lang tid..
Har flere venninner som sikkert kunne tenke seg å gå ned noen kg - betyr ikke at jeg nødvendigvis vil anbefale dietten jeg er på nå til alle - både fordi den er knallhard og fordi jeg ikke kan stå inne for at jeg tror det er sunnt over lang tid.

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 19:19   #63
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Frøy: leste linken du viste til. Vil bare si at jeg ikke ar sagt at man hele tiden må ha karb overskudd for å ha styrkefremgang, men noe karbs bør man ha og denne personen spiser jo tydeligvis noe karbs ( smoothie bl.a. som inneholder en god del karbs iaf hvis man lager selv av frisk frukt).

Fremgangen kan dessuten ha vel så mye med at personen kanskje spiser jevnere og oftere og har kuttet ut på raske karbs som vil gi en ujevn energitilførsel og at han gjerne har fått et skikkelig styrketreningsprogram
og som jeg tidligere har nevt at nervesystemet har blitt flinkere til å rekruttere muskelfibre som også etterhvert kanskje har lagt på seg.

Uansett har han også trent hardt.... resultatene har ikke komt tuslende av seg selv

Men flott å se at man kan klare seg iaf en periode uten for mye karbs og likevel ha fremgang i styrketrening - det er jo positivt for meg som slettes ikke har tenkt å kutte på mine 3 styrkeøkter i uken selv om man i utgangspunktet anbefales at man ikke trener styrke på ketogen diett.
Men dette er tross alt bare EN person som kanskje har et heldig genetisk utgangspunkt ifht mange andre - er ikke godt nok for å si at jodda dette funker for alle og resultater på lang sikt er det for tidlig å si noe om.

Men det er jo klart det at yteevne og energinivå forbedres når man får en jevnere tilgang på næring og da også næring som ikke påvirker insulinnivået i kroppen som sjokolade brus chips og hvit brød gjør.

Jeg vet også om folk som bare løfter benkpress et par ganger i året, men som likevel kan komme å løfte 230kg ++ på stevne uten å ha trent øvelsen på lang tid og uten å bli skadet - det betyr ikke at dette er noe som alle kan gjøre nettopp fordi de har et annet genetisk utgangspunkt en disse personene ;D

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 19:22   #64
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Carisma : Tar utfordringen jeg - skal sette meg mer inn i lavkarbodiett og også repetere min fysiolog ( iaf muskelfysiologi) og kanskje t.o.m litt kjemi ;D hehe....men at man bør utvise forsiktighet og måtehold med det meste endrer jeg neppe mening på likevel

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 19:25   #65
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Fine greier

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 19:42   #66
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Ja, jeg synes absolutt du er åpen for nye ideer når du begir deg inn på et slikt kosthold til tross for motforestillingene . Det skal du ha.

Syntes du er litt flink til å bortforklare ting - men uansett står det respekt av at du står på som du gjør. Det er ikke så lett å være den ene som står alene, man kommer i en forsvarsposisjon, og må svare på utspill fra alle kanter. Sånn sett synes jeg du har klart deg bra gjennom "skjærsilden"

Og nå har du kommet til lavkarboparadis, hallelujah!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 20:18   #67
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Dolphin: Jeg skjønner du er veldig ivrig når det gjelder trening, og sitter med mye kunnskap om det. Du har selvfølgelig rett i det du sier om styrke. Musklene må brukes både for å styrke ledd og mobilisere nervebaner.

Samtidig skjønner jeg også at det er vanskelig å forstå effektene av å gå over til lavkarbo, for en som ikke har lest så mye om det. Nei, man blir ikke mye sterkere av å kutte karbohydrater, men i begynnelsen vil muskelvolumet øke til en viss grad fordi hormonbalansen endrer seg. Kroppen resetter seg på en ny sammensetning med mer muskler og mindre fett. Hvis du deretter trener mye, for så å brått slutte, vil du selvfølgelig bli svakere igjen. Men selve muskelvolumet holder seg ganske bra. Innenfor et visst tidsperspektiv vel å merke.

Det går forresten fint å trene hard styrketrening på lavkarbo. Men det tar godt og vel et års tid før kroppen har vendt seg ordentlig til det. Eneste forskjellen er at man mangler den siste piffen på maksløft. Den kan jo være avgjørende for en fitnessutøver eller kroppsbygger. Da går det an å gjøre noen triks med veksling mellom makronæringsstoffer. For oss andre dødelige fungerer det helt ypperlig uten. Jeg kan uten problemer ta håndstående push-ups uten å ha spist karbohydrater. Mer trenger jeg ikke.

Hvis du vil lese om trening og lavkarbo er boka "Natural Hormonal Enhancement" av Rob Faigin veldig fin. Den tar for seg trening, livsstil og kosthold og knytter det hele opp til hverandre. Det er ikke noen perfekt lavkarbo-bok, men den kan være et fint sted å begynne hvis du er interessert i trening.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 23:27   #68
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Samtidig skjønner jeg også at det er vanskelig å forstå effektene av å gå over til lavkarbo, for en som ikke har lest så mye om det.

Og bare gått på det noen uker.
Jeg brukte som tidligere nevnt to år på det. Og jeg tror ikke jeg hadde klart å forstå nok av grunnprinsippene hvis jeg ikke hadde gått på kurs på lindberg-klinikken. Og uten å ha fortstått prinsippene vill jeg ikke fortsatt. Men nå når jeg merker alt det positive det gjør for kroppen min, og ikke minst psyken min, er det abolutt ingen vei tilbake for min del.

Dolphin: Kan forøvrig nevne at Torkil, som har skrevet Ketolysekur-boka som endel av oss her inne følger er fast innventar på forumet her og hjelper og bidrar. Og han jobber til vanlig som lege. Så jo, det overvåkes av personer som har greie på hva de driver med...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 00:14   #69
moinx
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Ho-ho! Her var det hett!
Blander meg inn jeg og...
Jeg har vært på ketolyse i en snau måned nå, og har ingen utdanning/kunnskap før jeg leste boka til Torkild, og kasta meg inn i forumet!
Jeg tror (i fare for å hisse på meg reaksjoner) at det er greit å gå inn i noe med blanke ark, og ikke blande inn ting man har lært her og der.
Jeg har skaffet meg den infoen jeg syns jeg trenger for å gå ned i vekt, og lærer noe nytt hver dag. Og det funker for meg!

Man kan faktisk av og til sitte inne med for mye info, og dermed blande kortene. Misforstå meg rett, men noen angriper Skaldemann fordi han ikke har kunnskap/utdannelse innen kosthold! Kanskje nettopp derfor han lyktes, fordi han vet akkurat passe mye, ikke for lite, ikke for mye! Og han lever da absolutt i beste velgående!

Som Torkild sier; "enten er man på kur, eller så er man det ikke!" (vet at ikke alle er på ketolyse, bare et eksempel)
Og det man trenger å vite, står i boka, han har ikke utelatt noe som er svært relevant liksom, sånn at vi som prøver kuren blir syke. (med unntak av noen som er syke fra før...)

Og da holder det å følge boka, og spørre i forumet hvis man lurer på noe.
Noen vil sikkert nå si at jeg er helt på jordet, men NEI, i mine øyne er jeg ikke det! Jeg syns bare at "Det enkle er ofte det beste"

  Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 02:17   #70
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

hmm - frøy du må preisisere hva du legger i å bortforklare ting

Ellers glemte jeg visst tidligere å nevne for deg at jeg IKKE mener at staten kommer med særlig imponerende kostholdsråd - ta f.eks. rådene deres ang. egg eller alle restriksjoner ifht. kosttilskudd og matvarer som en del ed - produkter. Er ikke mye å skryte hurra for. Heller ikke det ønonomiske apsektet av ernæringspolitikken deres. Men en ting skal de ha - de har faktisk mast mye om at folk må ete mindre sukker - bare det at de gjør så H***** lite for å få folk til å gjøre det. De sier noe men den økonomiske politikken deres signaliserer noe helt annet. Så hvis jeg har gitt inntrykk av at jeg er stolt av eller heier frem den norske stats ernæringspolitikk så er altså dette feil....
Men at de har sagt at folk bør være mer i aktivitet og kutte cola og snop - det skal de ha....

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 02:20   #71
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

the monk: vel i styrkeløft som jeg halveis driver med er det akkurat den siste "piffen" man har brukt for for å kunne drive men maksløft eller nær opptil maxløft som vi innimellom driver med ( spseielt de som konkurrerer, det gjør ikke jeg fordi jeg er for feig)...så å gå tom i slik en stund er jo litt dumt da

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 10:01   #72
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av moinx, her.

Misforstå meg rett, men noen angriper Skaldemann fordi han ikke har kunnskap/utdannelse innen kosthold!

Jeg tror det er en utbredt misforståelse, at Skaldeman kun har erfaring med egen kropp. Det er feil. Han har trolig mer fagkunnskap enn de fleste ernæringsfysiologene. Det kommer bare ikke så godt fram. Særlig ikke i media. Det er jo ikke noe behov for det, fordi folk fatter interesse for dietten hans uansett.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 10:11   #73
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

the monk: vel i styrkeløft som jeg halveis driver med er det akkurat den siste "piffen" man har brukt for for å kunne drive men maksløft eller nær opptil maxløft som vi innimellom driver med ( spseielt de som konkurrerer, det gjør ikke jeg fordi jeg er for feig)...så å gå tom i slik en stund er jo litt dumt da

Ja, det er riktig. Da kan du som sagt introdusere veksling mellom makronæringsstoffer, hvor du både høster fordelene med lavkarbo i tillegg til at du får fullt utbytte av styrketreninga. Det hele står godt forklart i boka jeg anbefalte.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 10:14   #74
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Nå synes jeg denne tråden har sklidd vel ut, uten at trådstarter har kommet på bane igjen. Enten får diskusjonen fortsettes i en ny tråd, eller så får vi komme tilbake til tema, om det er noe mer å si om det.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 11:00   #75
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Ullabulla, her.

Lurer på om det er mulig å komme i ketose hvis man har en BMI på ca. 20, eller blir det for stor belastning for kroppen?
Takknemlig for synspunkter og svar

  • Ja, det er fullt mulig å komme i ketose om en har en BMI på ca. 20
  • Nei, jeg anbefaler det ikke. Å følge en ketogen diett om du ikke har behov for å ta av overflødig vekt (noe du ikke har med en BMI på 20) er liten vits i. Kroppen vil også sannsynligvis protestere.

Så til de som påstår at ketose er skadelig for kroppen i lengre perioder: NEI, det finnes ikke noen dokumentasjon på at det er tilfelle. Selv har jeg vært sammenhengende i ketose i flere år uten at jeg har tatt noen som helst skade av det. Snarere tvert i mot. Ketose har hjulpet meg ut av sykdomstilstand.

Det anbefales normalt ikke mer enn 6 mnd (både Ketoysekuren og Atkins Induksjon) nettopp fordi det ikke finnes noen stuider som viser det ene eller det andre. Og samtidig er det viktig at man spiser riktig og variert når man er i ketose. Spiser man ensidig er det skadelig for kroppen uansett hvilken filosofi man følger. Personlig mener jeg at Skaldeman ekstrem er usunt og farlig for kroppen i lengden (over flere år). Og det sier Skaldeman også selv. Han anbefaler ikke metoden (den ekstreme) selv om den hjalp for ham. At den virker er jo klart. På samme måte som at det virker å slutte å spise. Det er ikke dermed sagt at det er sunt !

Man må også ta høyde for at alle kropper er forskjellige. Noen tåler ketose ekstremt godt og kroppen trives med det. Andre tåler det IKKE og kroppen trives IKKE med det.

Det finnes ikke noe fasitsvar her heller. Akkurat som det ikke finnes noe fasitsvar på hva som er riktig for mengden trening kontra mengde karbo.

Siden vi er så forskjellige er det dessverre slik at lavkarbo ikke er for alle. Noen kroppen funker bedre MED større karbeandel. Det må vi bare akseptere OG respektere !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no