Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Stevia er plutselig forbudt.......

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-05, 11:26   #1
Jeannie
Juniormedlem
 
Jeannie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 46
Innlegg: 45
Jeannie er på en erverdig vei
Question

Stevia er plutselig forbudt.......

Til min store forskrekkelse tok jeg en tur innom helsekosten får å fylle opp "lagret" med Stevia, også får jeg beskjed at det ikke er lov å selge i Norge lenger......

Den nyheten hadde jeg ikke jeg fått med meg.... Jeg spurte hva slags alternativer man har, og da var svaret "BjørkeSøt xytitol".
Er det noen av dere som har vært bort i dette søtningsmiddelet? Er det egentlig like "naturlig" som Stevia? Grei å bruke i maten??

__________________







20.12 er delmålet 85 kg...... Skal klare.......
Jeannie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Eat - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-02-05, 11:33   #2
Lovinda
Juniormedlem
 
Lovinda sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 31
Lovinda har en fantastisk aura rundt segLovinda har en fantastisk aura rundt seg

Her er to linker der det står endel om Stevia og hvorfor det er blitt forbudt:
http://matportalen.no/Saker/1089807433.14
http://www.mattilsynet.no/portal/pag...rtSectionId=34

Lovinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 10-02-05, 15:14   #3
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Så stevia er blitt forbudt på grunn av at det er helsefarlig. Skal tro om ikke sukker også snart blir forbudt

Min tannkrem er søtet med xylitol. xylitol er utvunnet fra bjørk og vel, jeg har tro på at xylitol er ett bedre søtningsmiddel enn andre.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 06-03-05, 18:20   #4
LilNoor
Medlem
 
LilNoor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Ulvik
Alder: 45
Innlegg: 168
LilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snill

Jeg er litt seint ute her, men jeg tenkte jeg skulle komme med litt kunnskap fra den norske byråkratimøllen...

I artikkelen på Nettavisen til TV2 står det følgende:

Sitat:

Mattilsynet har så langt ikke mottatt en eneste søknad fra importører som ønsker å få godkjent steviosid som næringsmiddel. En søknad om dette må eventuelt inneholde vitenskapelig dokumentasjon for at produktet ikke vil gi helseskadelige effekter.

Det er viktigt å lese dette rett. Hvis det er slik det er med sprøytemiddler (jeg er gartner ) så er det ikke det at Stevia er så altfor farlig, men hver gang en importør ønsker å få fornyet salgsrettigheten på et produkt, så må han legge ved ny undersøkelse på at et produkt ike er farlig. Det kan godt være at importøren fant at konkurransen med "the big boys" ikke var vært det og derfor rett og slett "ikke gadd".

Det er forferdelig synd, siden vi burde hatt flere alternativ til søtning enn de kjemiske fremstilte greiene vi har nå...

__________________
LilNoor
Min dagbok
LilNoor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-03-05, 18:45   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Problemet LilNoor - er at EU har vedtatt at Stevia er farlig... Og jeg tviler virkelig på at Mattilsynet kommer til å gå på tvers av EU...

Derfor er det ingen som ønsker å svi av 3-400.000 kr på et avslag

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 06-03-05, 20:47   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Stevia ble visstnok forbudt etter "gjenopptakningen" av en gammel dustete undersøkelse som viste at stoffet i MYE større doser enn et menneske klarer å få i seg, kunne føre til nedsatt fruktbarhet hos rotter....



Lurer egentlig på hvorfor SUKKER er godkjent jeg.... Kan de bevise at DET ikke er helsefarlig?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-03-05, 21:35   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

hmm... kansje noen skulle få mattilsynet til å "miste" papirene på sukker, aspartame, acesulfam-k mfl.?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stevia Kristian Generell ernæringsdebatt 54 18-09-11 23:51
Forbudt i Norge - eller ikke? Fedonisten Kosttilskudd 10 05-07-06 14:58
Stevia og ekstrakter dingpot Atkins kosthold 7 04-12-05 22:57
Heistad gele, stevia og splenda... elian Lavkarbo generelt 4 22-06-05 23:51
Stevia Nille Lavkarbo generelt 0 22-05-04 11:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no