Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Meatzza!

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-05-17, 17:40   #1
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Meatzza!

Meatzza!

800g gilde kjøttdeig
0,5dl calogen
0,5dl pastasaus eldorado(basilikum)
50g løk
50g spekeskinke
150g cheddar(eller annen ost)
2,5 juanita cherrytomater
Krydder

Totalt: Kcal: 2910,25 Fett: 201g Protein: 247g Karbo: 9,125

Ratio: 0,78


Deler du meatzzaen i 16 stykker vil hvert stykke med meatzza inneholde 182 Kcal (120 kcal med kylling og kalkunkjøttdeig) og 0,57g karbohydrater.

Sett ovnen på 200 grader. Legg et bakeark over en stekeplate og smør det med olje. Trykk ut kjøttdeigen på platen. Stek bunnen på midterste rille i 25 min.
Klargjør saus: Bland pastasaus og calogen. Klargjør grønnsaker: Skjær opp løk og cherrytomatene. Riv ost og skjær opp spekeskinke.
Når bunnen er ferdig stekt, tar du den ut av ovnen. Smør bunnen med saus, legg på løk, tomater og ost. Topp med spekeskinke. Stek på midterste rille i 12-15 min (eller til osten bebynner å bli gyllen).


Dette er en kjempegod, men proteinrik oppskrift. Første gang jeg laget den, laget jeg med kylling og kalkunkjøttdeig, da jeg foretrekker den deigens konsistens(enkel å lage til bunn), men den ble ALT for mager og proteinrik. Denne varianten er også "litt vel mager" for noen. Trenger du å øke fettprosenten uten å dra opp proteinet for mye, kan du for eksempel servere en grønn salat med olivenoljedressing til. Bon appetit!

Lagre

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-05-17, 23:32   #2
Ninasju
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Bergensområdet
Innlegg: 131
Ninasju er ny på veien

Sv: Meatzza!

Ja Meatza er kjempegodt. Her er en annen variant.
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=47194

Ninasju er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-05-17, 19:53   #3
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Meatzza!

Mmm, den så god ut! :-D

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-06-17, 14:06   #4
frkgressløk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2017
Innlegg: 13
frkgressløk er på en erverdig vei

Sv: Meatzza!

Opprinnelig lagt inn av ekenna, her.

Meatzza!

800g gilde kjøttdeig
0,5dl calogen
0,5dl pastasaus eldorado(basilikum)
50g løk
50g spekeskinke
150g cheddar(eller annen ost)
2,5 juanita cherrytomater
Krydder

Totalt: Kcal: 2910,25 Fett: 201g Protein: 247g Karbo: 9,125

Ratio: 0,78


Deler du meatzzaen i 16 stykker vil hvert stykke med meatzza inneholde 182 Kcal (120 kcal med kylling og kalkunkjøttdeig) og 0,57g karbohydrater.

Sett ovnen på 200 grader. Legg et bakeark over en stekeplate og smør det med olje. Trykk ut kjøttdeigen på platen. Stek bunnen på midterste rille i 25 min.
Klargjør saus: Bland pastasaus og calogen. Klargjør grønnsaker: Skjær opp løk og cherrytomatene. Riv ost og skjær opp spekeskinke.
Når bunnen er ferdig stekt, tar du den ut av ovnen. Smør bunnen med saus, legg på løk, tomater og ost. Topp med spekeskinke. Stek på midterste rille i 12-15 min (eller til osten bebynner å bli gyllen).


Dette er en kjempegod, men proteinrik oppskrift. Første gang jeg laget den, laget jeg med kylling og kalkunkjøttdeig, da jeg foretrekker den deigens konsistens(enkel å lage til bunn), men den ble ALT for mager og proteinrik. Denne varianten er også "litt vel mager" for noen. Trenger du å øke fettprosenten uten å dra opp proteinet for mye, kan du for eksempel servere en grønn salat med olivenoljedressing til. Bon appetit!

Lagre

Hva er Calogen? Må man bruke det i oppskriften? Prøvde å google det, så at det består av vegetabilske oljer, er ikke det egentlig fy-fy på lavkarbo? Jeg er ganske fersk, så måtte bare spør. Pizzaen ser kjempegod ut! Alle de andre pizzabunnene jeg har sett, inneholder egg, det tåler jeg ikke.

__________________


frkgressløk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spør Thor-kostplan/ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-06-17, 16:16   #5
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Meatzza!

Det er flytende fettstoff. Det går fint å bytte det med f.eks. fløte. Jeg bruker det for å få opp fettprosenten i maten min og i tillegg ha minimalt med karbohydrater. Det kan minne veldig om fløte egentlig, men har en høyere andel fett, og mindre karbohydrater enn fløten per 100g.

Og vel, jeg ser ikke på vegetabilske oljer som fy-fy, MEN noen vegetabilske oljer er fy. Her er en grei liten oversikt: http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...7&postcount=10

Kanskje det er uheldig å varmebehandle calogen, og en kan ha det ved siden, som en shot, på grunn av at det ikke er rent mettet fett, som igjen tåler varmebehandling bedre. Som sagt bruker jeg det kun for å dra opp fettprosenten på en enkel måte. Men da må en ha mer væske i sausen, ellers blir det for lite saus.

Lagre

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 11:13   #6
frkgressløk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2017
Innlegg: 13
frkgressløk er på en erverdig vei

Sv: Meatzza!

Opprinnelig lagt inn av ekenna, her.

Det er flytende fettstoff. Det går fint å bytte det med f.eks. fløte. Jeg bruker det for å få opp fettprosenten i maten min og i tillegg ha minimalt med karbohydrater. Det kan minne veldig om fløte egentlig, men har en høyere andel fett, og mindre karbohydrater enn fløten per 100g.

Og vel, jeg ser ikke på vegetabilske oljer som fy-fy, MEN noen vegetabilske oljer er fy. Her er en grei liten oversikt: http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...7&postcount=10

Kanskje det er uheldig å varmebehandle calogen, og en kan ha det ved siden, som en shot, på grunn av at det ikke er rent mettet fett, som igjen tåler varmebehandling bedre. Som sagt bruker jeg det kun for å dra opp fettprosenten på en enkel måte. Men da må en ha mer væske i sausen, ellers blir det for lite saus.

Lagre

Tusen takk for svar

Jeg tåler ikke melkeprodukter så godt, kun litt ost, så dette var jo smart! Har slitt med å få opp fettandelen. Tror jeg må teste denne oppskrifta i dag altså. Pleier å faste til middag, da smaker alt ekstra godt

Greit å få oppklart det med oljene også. Folk mener jo så mye forskjellig... Er ikke alltid så lett å vite hva man skal tro.

__________________


frkgressløk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spør Thor-kostplan/ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 11:16   #7
frkgressløk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2017
Innlegg: 13
frkgressløk er på en erverdig vei

Sv: Meatzza!

Opprinnelig lagt inn av ekenna, her.

Det er flytende fettstoff. Det går fint å bytte det med f.eks. fløte. Jeg bruker det for å få opp fettprosenten i maten min og i tillegg ha minimalt med karbohydrater. Det kan minne veldig om fløte egentlig, men har en høyere andel fett, og mindre karbohydrater enn fløten per 100g.

Og vel, jeg ser ikke på vegetabilske oljer som fy-fy, MEN noen vegetabilske oljer er fy. Her er en grei liten oversikt: http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...7&postcount=10

Kanskje det er uheldig å varmebehandle calogen, og en kan ha det ved siden, som en shot, på grunn av at det ikke er rent mettet fett, som igjen tåler varmebehandling bedre. Som sagt bruker jeg det kun for å dra opp fettprosenten på en enkel måte. Men da må en ha mer væske i sausen, ellers blir det for lite saus.

Lagre

Men kan man ikke da, i utgangspunktet, egentlig bruke kokosolje (den uten smak), som smeltes i stedet for Calogen?

__________________


frkgressløk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spør Thor-kostplan/ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 16:15   #8
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Meatzza!

Jeg liker godt den nøytrale smaken som calogen har, men du kan helt sikkert bruke cocosa også.

Lagre

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ikke pizza, men meatzza! Sivensvans Middag 10 30-05-14 10:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no