Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Kan jeg spise dette?? 🤔

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-09-16, 21:35   #1
Kosien
Juniormedlem
 
Kosien sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2013
Alder: 40
Innlegg: 46
Kosien er på en erverdig vei
Question

Kan jeg spise dette?? 🤔

Jeg er veldig usikker på hva som er bra og ikke når det kommer til litt spesielle ingredienser. Jeg har to oppskrifter her som er utrolig gode, men er usikker på om jeg kan lage og spise dem mens jeg prøver å holde meg i ketose. Kan dere hjelpe meg litt her? Og dersom noen av ingrediensene ikke kan brukes, kanskje noen kan hjelpe meg med erstatninger?
Den ene er denne knekkebrød oppskriften:
Ingredienser:
2 ss smør
0,5 dl linfrø
0,5 dl sesamfrø
0,75 dl solsikkefrø
0,25 dl gresskarkjerner
0,5 dl olivenolje
2,5 dl kokende vann
2 dl maizenna
1 ss havsalt (som skal strøs over knekkebrødene før steking)

Den andre er en havrerundstykke oppskrift:

Lag havregrøt av i liter melk/vann + 2dl havregryn.
Tilsett:
1ts sukker (ser jo at denne må erstattes på et vis)
1 ts salt
1/3 pk gjær
2 ss rapsolje
50gr tranebær
600gr hvetemel (må jo også evt erstattes)
200 ge mandler
100 gr havremel


Er dette ting jeg kan spise til frokost/ lunsj/kvelds?

__________________



Sist redigert av Kosien : 05-09-16 kl 23:56.
Kosien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-09-16, 21:47   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan jeg spise dette?? 🤔

Hvor mye maisenna er det?

Havregrøt kan du ikke spise vist du vil være i ketose.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 05-09-16, 23:55   #3
Kosien
Juniormedlem
 
Kosien sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2013
Alder: 40
Innlegg: 46
Kosien er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg spise dette?? 🤔

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Hvor mye maisenna er det?

Havregrøt kan du ikke spise vist du vil være i ketose.

Det er 2dl

__________________


Kosien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 01:52   #4
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Kan jeg spise dette?? 🤔

Det står jo at du har egenkomponert filosofi så da er det vanskelig å plassere deg på skalaen mellom ketogen og liberal. På en liberal diett så er maismel og hvetemel greit så lenge produktet taes med moderasjon. For ketogene dietter så er ingen av de oppskriftene i nærheten av ok. Det blir som å ikke spise sukker bortsett fra softis.

Du finner fine frøbaserte oppskrifter her på forumet som ikke er "vanlige" oppskrifter du må tilpasse selv. De vil ikke være like spenstige og brødaktige som du er vant med.
Min favoriit på brødsiden er Karins brød. Jeg spiser ikke knekkebrød så har ingen anbefaling der, men Nannas er et eksempel.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)

Sist redigert av sylwester : 06-09-16 kl 02:02.
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 09:27   #5
Kosien
Juniormedlem
 
Kosien sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2013
Alder: 40
Innlegg: 46
Kosien er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg spise dette?? 🤔

Ja altså, jeg laget denne profilen for noen år tilbake. Jeg ønsker nå å være i ketose, så da blir det jo en streng diett...

__________________


Kosien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 10:35   #6
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Kan jeg spise dette?? 🤔

Dette er det beste nøttebrødet JEG har smakt og det passer perfekt til de som ønsker streng lavkarbo eller ketogen diett:

Fra kokeboka "Tilbake til røttene" av Thomas Rode Andersen. Men obs, hele brødet har godt og vel 6500 kalorier, så en vanlig tykk skive har cirka 400 kalorier alene (38g fett, 4g karbohydrater, 12g protein), dvs. at bare én skive og godt med smør og pålegg er et helt lite måltid alene...nammm!

100g av hvert av
mandler med skall
hasselnøtter med skall
linfrø
sesamfrø
solsikkekjerner
valnøtterw
pinjekjerner
gresskarfrø
6 egg
1dl rapsolje/olivenolje (jeg foretrekker rapsolje, olivenolje setter litt mye smak)
salt etter eget ønske, jeg brukte 1 teskje
Blandes godt sammen, helles i brødform med bakepapir, 160 grader i en time. Det syder av olje og fett og ser nesten mislykket ut når man tar det ut og velter det, men det gir seg når det blir avkjølt. Litt fettete å ta i, det er det eneste.
Har også forsøkt å bytte deler av nøttene med macadamia, pistasj, cashew eller peanøtter, det funker det også, sålenge totalsummen i gram er den samme.

Kan skjæres i skiver og fryses, smaker fortsatt like godt, og smuldrer ikke mer enn om det spises ferskt.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 13:48   #7
Kosien
Juniormedlem
 
Kosien sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2013
Alder: 40
Innlegg: 46
Kosien er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg spise dette?? 🤔

Opprinnelig lagt inn av jankph, her.

Dette er det beste nøttebrødet JEG har smakt og det passer perfekt til de som ønsker streng lavkarbo eller ketogen diett:

Fra kokeboka "Tilbake til røttene" av Thomas Rode Andersen. Men obs, hele brødet har godt og vel 6500 kalorier, så en vanlig tykk skive har cirka 400 kalorier alene (38g fett, 4g karbohydrater, 12g protein), dvs. at bare én skive og godt med smør og pålegg er et helt lite måltid alene...nammm!

100g av hvert av
mandler med skall
hasselnøtter med skall
linfrø
sesamfrø
solsikkekjerner
valnøtterw
pinjekjerner
gresskarfrø
6 egg
1dl rapsolje/olivenolje (jeg foretrekker rapsolje, olivenolje setter litt mye smak)
salt etter eget ønske, jeg brukte 1 teskje
Blandes godt sammen, helles i brødform med bakepapir, 160 grader i en time. Det syder av olje og fett og ser nesten mislykket ut når man tar det ut og velter det, men det gir seg når det blir avkjølt. Litt fettete å ta i, det er det eneste.
Har også forsøkt å bytte deler av nøttene med macadamia, pistasj, cashew eller peanøtter, det funker det også, sålenge totalsummen i gram er den samme.

Kan skjæres i skiver og fryses, smaker fortsatt like godt, og smuldrer ikke mer enn om det spises ferskt.

Tusen takk! Da kan Jeg kanskje teste det. Hvilket smør er bra? Meierismør eller? Og all hvitost, er bra?

__________________


Kosien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 14:17   #8
Kosien
Juniormedlem
 
Kosien sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2013
Alder: 40
Innlegg: 46
Kosien er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg spise dette?? 🤔

Hva med kålruletter? Det serveres her i dag, og alternativet mitt er en salat med agurk, sopp, røkelaks, rød paprika, og rømmedressing...
Fant en oppskift på nettet, men er litt usikker på alt jeg...
http://www.matoppskrift.no/oppskrift/K%C3%A5lruletter-3

__________________


Kosien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 14:32   #9
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan jeg spise dette?? 🤔

Kålruleter er ofte farse som er spedd med melk og mel. Så de anbefales ikke men hadde jeg tålt melk selv hadde jeg tatt en, trenger ikke spise fem liksom!

Hvilke sykehus er du på?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 14:42   #10
Kosien
Juniormedlem
 
Kosien sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2013
Alder: 40
Innlegg: 46
Kosien er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg spise dette?? 🤔

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Kålruleter er ofte farse som er spedd med melk og mel. Så de anbefales ikke men hadde jeg tålt melk selv hadde jeg tatt en, trenger ikke spise fem liksom!

Hvilke sykehus er du på?

Jeg er på Revmatismesykehuset i Haugesund. Det menes at maten her skal være så sunn og god, men eeeh nei! Bare masse poteter og ris... 😔

Men om jeg tar en, ryker ketosen da? Eller er en ok?

__________________


Kosien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 15:08   #11
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Kan jeg spise dette?? 🤔

Opprinnelig lagt inn av Kosien, her.

Tusen takk! Da kan Jeg kanskje teste det. Hvilket smør er bra? Meierismør eller? Og all hvitost, er bra?

Selv bruker jeg mest Bremykt, fordi det er lett å smøre, eller vanlig meierismør og noen ganger økologisk Rørossmør, men det har litt lite salt/smak for min del.

Jeg synes at all ost er bra, egentlig. Men det er bare Jarlsberg som er Jarlsberg, akkurat der må jeg gi Tine helt rett.

Det er vel flere inne på forumet her som går ut av ketose av å spise for mye smør/ost, selv har jeg ikke det problemet, så her må du kanskje prøve deg fram litt.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 15:20   #12
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Kan jeg spise dette?? 🤔

Opprinnelig lagt inn av Kosien, her.

Men om jeg tar en, ryker ketosen da? Eller er en ok?

Tja, noen vil helt sikkert få panikk og tenke ja, men min holdning er at det ikke er den ene som er det viktige men alt rundt. Hva (hvor mye karbohydrater og proteiner) har du spist før dette, og hva spiser du etter dette måltidet? Om du er redd det har blitt for mye, prøv å faste i 12-16 timer etterpå, så er du snart i gjenge igjen.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 15:55   #13
Kosien
Juniormedlem
 
Kosien sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2013
Alder: 40
Innlegg: 46
Kosien er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg spise dette?? 🤔

Ok, da holder jeg meg borte,og tar heller en salat eller noe.
Hva med sånn sitron saft? De der gule flaskene? Kan jeg helle litt sånn oppi vannet mitt slik at jeg får litt smak? Er konstant tørst men drittlei vann...

__________________


Kosien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 17:08   #14
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Kan jeg spise dette?? 🤔

Helt karbofritt er det nok ikke, omtrent 2g per 100g, så du må drikke VELDIG mye av det for at det i hele tatt skal merkes. Så bare drikk. Ekte sitroner er nok best, ihvertfall mer naturlig.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 07-09-16, 02:30   #15
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Kan jeg spise dette?? 🤔

Opprinnelig lagt inn av Kosien, her.

Ok, da holder jeg meg borte,og tar heller en salat eller noe.
Hva med sånn sitron saft? De der gule flaskene? Kan jeg helle litt sånn oppi vannet mitt slik at jeg får litt smak? Er konstant tørst men drittlei vann...

Ja. Hvis en liten sprut av sitronsaft kan få deg til å drikke mer vann så gå for det. Selv bruker jeg ofte veldig tynn fun saft innimellom.

Jeg bruker å ha 2-4ss med olivenolje i salaten. Ser du finner laks og da ville jeg gått for 2, mens garantert 4 hvis det er kylling. Uten fett blir salaten ofte ikke næringsrik nok. Føler du deg fransk kan du ha litt rødvinseddik og pepper og salt for å få skikkelig dressing.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 12:56   #16
Susa84
Medlem
 
Susa84 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2015
Hvor: Vestfold, Sandefjord
Alder: 39
Innlegg: 162
Susa84 er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg spise dette?? 🤔

Opprinnelig lagt inn av jankph, her.

Dette er det beste nøttebrødet JEG har smakt og det passer perfekt til de som ønsker streng lavkarbo eller ketogen diett:

Fra kokeboka "Tilbake til røttene" av Thomas Rode Andersen. Men obs, hele brødet har godt og vel 6500 kalorier, så en vanlig tykk skive har cirka 400 kalorier alene (38g fett, 4g karbohydrater, 12g protein), dvs. at bare én skive og godt med smør og pålegg er et helt lite måltid alene...nammm!

100g av hvert av
mandler med skall
hasselnøtter med skall
linfrø
sesamfrø
solsikkekjerner
valnøtterw
pinjekjerner
gresskarfrø
6 egg
1dl rapsolje/olivenolje (jeg foretrekker rapsolje, olivenolje setter litt mye smak)
salt etter eget ønske, jeg brukte 1 teskje
Blandes godt sammen, helles i brødform med bakepapir, 160 grader i en time. Det syder av olje og fett og ser nesten mislykket ut når man tar det ut og velter det, men det gir seg når det blir avkjølt. Litt fettete å ta i, det er det eneste.
Har også forsøkt å bytte deler av nøttene med macadamia, pistasj, cashew eller peanøtter, det funker det også, sålenge totalsummen i gram er den samme.

Kan skjæres i skiver og fryses, smaker fortsatt like godt, og smuldrer ikke mer enn om det spises ferskt.

Høres godt ut, og fint jeg kan bytte. Min sønn tåler ikke så mye mandler, så bytter jeg kan han spise det også. Prøver å få i han mindre karbohydrater pga konsentrasjonsvansker osv.

__________________
Journalen min
Ønsker alle en fin og flott dag


Lagre
Susa84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo, lavkarbo 50-100gr pr dag Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er dette ok å spise? Anos Spørsmål og svar 6 08-03-11 10:35
Kan man spise dette? Tøsa! Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 27-10-10 00:25
Kan jeg spise dette? Charl8 Lavkarbo generelt 3 06-03-09 19:12
Kan jeg spise dette? krioe Ketolysekuren 2 11-07-08 08:54
Kan man spise dette? prøvepia Lavkarbo generelt 28 23-10-06 00:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no