Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Kjøttkaker blir til kjøttsuppe

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-09-16, 15:10   #1
golferolfen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2016
Innlegg: 6
golferolfen er på en erverdig vei

Kjøttkaker blir til kjøttsuppe

Jeg har prøvd å lage Hexebergs kjøttkaker (fra boken "Frisk med lavkarbo 100 oppskrifter"), men får ikke kakene til å feste seg. Det blir bare søl, og ikke kake i det hele tatt. Oppskriften er som følger:
500 g kjøttdeig
1 stort egg
3 ss fetaost
1 ts pepper
3 ss fløte
smør til steking

Jeg blander alt, tilsetter fløten, blander igjen og lar den hvile i kjøleskapet. Former i hånden, steker i pannen, men de bare flyter ut og blir til slutt en kjøttsuppeaktig søl. Smaker greit, men jeg håpet jo på kjøttkaker da. :-)
Håper dere kan hjelpe.

golferolfen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 22:15   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe

Fiberhusk?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 23:08   #3
Ciss
Seniormedlem
 
Ciss sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Akershus
Alder: 59
Innlegg: 15.894
Ciss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe

Jeg skjønner egentlig ikke at deigen din blir så løs for det er jo ikke så veldig mye væske i den. Men om du prøver å kjøre kjøttdeigen seig med en ts salt før du blander inn det andre da?

__________________
Ciss
Ciss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 23:49   #4
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe

Det står jo stort egg.. Hexeberg har sikkert struts i hagen. Hvis du bruker S/M-egg så kan det hende du får bedre resultat ved å bruke 2 egg? Jeg bruker utelukkende "best pris" og da kompenserer jeg gjerne for at eggene er noe mindre. Det er jo eggene og den oppsmuldrede fetaosten som skal binde deigen sammen. Selv pleier jeg å bruke parmesan, men jeg skal jaggu prøve feta neste gang :-)

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 26-09-16, 01:52   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe

Kan også være kjøttdeigen;
enkelte av typene "kjøttdeig" er jo tilsatt både salt og vann så det monner....
Vær også klar over at oppskriften sier 500 gram, mens det finnes pakker med både 350 og 400 gram i butikken.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 26-09-16, 08:14   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Kan også være kjøttdeigen;
enkelte av typene "kjøttdeig" er jo tilsatt både salt og vann så det monner....
Vær også klar over at oppskriften sier 500 gram, mens det finnes pakker med både 350 og 400 gram i butikken.

Finnes det 500 grams-pakker? De standard pakkene er på 400 gram og så finnes det noen på store på 700 gram, men 500 gram vet jeg ikke om jeg har sett engang?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 26-09-16, 08:55   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe

Uavhengig av alt over: Pass på å steke på høy varme, stek gjerne ferdig i stekeovn. Om kjøttkakene kokes i saus etter steking så kan de fint bli kjøttsuppe også med tradisjonelle kjøttkakeoppskrifter.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 26-09-16, 13:21   #8
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Finnes det 500 grams-pakker? De standard pakkene er på 400 gram og så finnes det noen på store på 700 gram, men 500 gram vet jeg ikke om jeg har sett engang?

Det er vanlig å endre mengden for å maskere prisendring. F.eks. hvis de gjør prisjustering kan det hende at de reduserer mengde slik at pakkeprisen ikke blir så lett oppdaget.
Kjøttdeig var alltid 500g før, men idag så er gjerne de dyre Gilde-pakkene 500g, mens andre høyprisvarianter har 400g og 350g i pakkene sine.
Best Pris hadde opprinnelig 700g i sin kjøttdeig, men gikk ned til 400g. I praksis betyr det at de økte prisen, men en halvering ble oppdaget ganske fort hos meg og jeg var irritert siden jeg da kjøpte to pakker istedenfor en.

Veldig ofte så matcher bedre kvaliteter på pris helt frem til du ser på kilopris.
NB: med kvaliteter er ikke nødvendigvis bedre kvalitet. Best Pris kjøttdeig fikk best i test 19.08.2014 av pølsemaker Tore W. Teigen. I en senere test fikk Nordfjord og Best pris delt førsteplass, men det hører med at Nordfjord produserer begge og at produktene muligens ikke er mer forskjellig bortsett fra merkelappen.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)

Sist redigert av sylwester : 26-09-16 kl 13:32.
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 26-09-16, 14:23   #9
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe

Opprinnelig lagt inn av golferolfen, her.

Jeg har prøvd å lage Hexebergs kjøttkaker (fra boken "Frisk med lavkarbo 100 oppskrifter"), men får ikke kakene til å feste seg. Det blir bare søl, og ikke kake i det hele tatt. Oppskriften er som følger:
500 g kjøttdeig
1 stort egg
3 ss fetaost
1 ts pepper
3 ss fløte
smør til steking

Jeg blander alt, tilsetter fløten, blander igjen og lar den hvile i kjøleskapet. Former i hånden, steker i pannen, men de bare flyter ut og blir til slutt en kjøttsuppeaktig søl. Smaker greit, men jeg håpet jo på kjøttkaker da. :-)
Håper dere kan hjelpe.

Når jeg lager kjøttboller av 1 pk kjøttdeig, så har jeg ikke noe væske i, og bruker 1 egg, og kjøttbollene blir faste og fine. Så i oppskriften over hadde jeg startet med å kutte ut fløten for å få fastere kjøttkaker.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-16, 20:46   #10
golferolfen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2016
Innlegg: 6
golferolfen er på en erverdig vei

Sv: Kjøttkaker blir til kjøttsuppe

Tusen takk for alle tips.

golferolfen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tilberedning av kjøttsuppe/fårikål o.l. freckles Lavkarbo generelt 2 26-11-12 12:26
Knall kjøttsuppe batiatus Oppskrifter 2 27-05-11 15:43
Kjøttsuppe med chili (Lindberg) Vibeke-67 Middag 0 02-03-11 21:10
Enkel kjøttsuppe Tonemi Middag 0 13-04-10 20:58
Kjøttsuppe ... Millsi Ketolysekuren 4 31-01-08 09:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no