Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Turmat for litt lengre turer (oppskrifter)

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-05-13, 23:32   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Turmat for litt lengre turer (oppskrifter)

Det finnes ikke en tråd her inne med skikkelige oppskrifter på turmat for oss som er på tur mere enn en dag og en natt. Friluftsmat altså.
Det finnes mye fint for de som spiser potet, ris osv av turmat, både billig toro og real turmat.

Vi andre må lage vår egen mat. Og det er begrenset hvor mye tung mat man kan bære med seg. Du bærer ikke både egg og hermetikk for 1-2uker med deg. Maten må tørkes.

Jeg er i gang med å tørke mat til årets 14dagers tur med kano. Selv med kano kan jeg ikke ha med massevis av hermetikk.
Noen ting å huske på, fett må tilsettes i ettertid, tørket mat med fett harskner. Så velg kylling, magert kjøtt osv.

Kjøttdeigsaus 4 porsjoner:
600g mager kjøttdeig
1 stor løk
1 boks hakkede tomater

Stek kjøttdeigen med så lite fett du bare kan, stek løk og tilsett hakkede tomater. La koke på svak varme og reduser så mye væske du kan.

Bre utover 1-2 plater med bakepapir. Sett inn i ovn på varmluft 50grader. Sett en teskje, stekespade el.l. i ovnsdøra slik at fukten effektivt slipper ut. Tørkeprosessen tar mellom 8 og 14 timer.
Kjøttet skal være helt tørt.

Vei alt tørt og del så i porsjonsposer, her er det lurt med gramvekta altså, for dette minsker mye i vekt.

Tilsett 1/4 buljongterning og pepper i hver porsjonspose. Smør/kokosolje for fett.

Blomkålris:
Riv blomkål på rivjern eller i Food prosessor og bre tynt utover bakepapir og tørk på samme måte som kjøttet. Jeg regner 150g rå ris pr porsjon. Vei alt før og etter tørking slik at du kan fordele porsjoner. Tidligere i år tørket jeg 640g blomkålris, det endte opp på 54g.
Blomkålrisen er fin til alle slags gryter, risotto osv.

Cyrrygryte, ikke helt eksakt oppskrift. 4 porsjoner:
3-4 kyllingfileter stekes i stekeovn til gjennomstekt, skjær så i små, små biter eller riv opp i småbiter med Food prosessor om du synes det er ok med småbiter. Del tynt utover bakepapirkledde plater og tørk på samme måte som det andre.
Samtidig tørker du 1liten purre i halve skiver, paprika i små biter, 1 liten chili evt andre ønskede grønnsaker.

Når alt er tørt deler du kylling og kjøtt på 4 porsjoner. Så skal krydder tilsettes. Jeg liker å tilsette salt ved å smake meg til, men tilsetter 1/4ts curry/eller den litt mildere karri, 1/4ts paprikapulver og 1/4ts gurkemeie.

Ved tilberedning tilsetter du 1dl kokosmelk, her kommer altså hermetikken, disse små boksene med 1dl kokosmelk.

Tomatsuppe:
500g passerte/hakkede tomater kokes på svak varme, tilsett 3ts buljongpulver, kokes ned til ca halve mengden. Bre ut på bakepapir og tørk over natta.
Tørk samtidig 1 løk i biter. Gjerne en halv paprika også.

Løsne tomatflaket forsiktig fra bakepapiret og legg i en frysepose og frys i ca 30minutter. Så maler du dette til pulver i kaffekvern el.l. Mal løken også og bland pulveret. Dette skal svelles i ca 1liter vann før bruk. Om du vil kan du tilsette tørket kjøttdeig og la den svelle samtidig. Kokte egg er også et alternativ om man har plass/orker å bære.


Hovedessensen ved å tørke turmat er:
- Små, små biter
- 50grader varmluft med døra på gløtt
- Maten må svelle i varmt vann ca 10-15minutter før du koker opp.
- Hold deg til fettfattig kjøtt, smør og kokosolje kan tilsettes ved tilberedning.
- Oppbevar den tørkede maten lufttett og mørkt. Noen fryser vet jeg, men her legger jeg det i kjøkkenskapet og bruker det i løpet av 6mndr.

Vi pleier å bruke små bokser med kokosmelk, prøver å unngå melkepulver, men disse boksene veier jo litt da. Men når man tørker ned den andre maten har man spart mye. Grønnsaker blir veldig lette, for eksempel blir 100g løk redusert til under 14g.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 19:56   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Turmat for litt lengere turer (oppskrifter)

Ville bare dytte opp denne og fortelle at vi( søstra mi og jeg) hadde en 16dagerstur med kano og vandring på ketogent kost i sommer. Null problem.

Vi hadde med den maten jeg skrev om over her, type kyllingcurry, blomkålrisotto, hjemmelaget tomatsuppe, pannekakemiks med kokosmel, kjøttsaus og blomkålris, kjøttsuppe, eggdrop soup-mix,frøknekkebrød. Av våt/tung mat hadde vi: Spekepølse, tubeost, smør, kokosmelk, skinke på boks, masse egg.

Og siden vi var på kosetur med kano: Questbarer, nøtteposer og uanstendige mengder med cider

Den lange turen gikk fint, alltid mett, jeg gikk ned drøyt 2kg, søsteren 3kg+. Vi hadde en tøff fjelltur(for oss) der vi bar tunge sekker, siden ungene ikke kunne bære alt selv.

Vi kunne spist mere mat, men for oss var det et poeng at vi gjerne ville ned i vekt også da.

Vi padlet mange timer hver dag og hadde en 3 dagers fjelltur med ca 10 timers vandring( inkl pauser altså) hver dag.

Jepp, ketogen kost på tur en null problem!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 23:11   #3
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Turmat for litt lengere turer (oppskrifter)

Jeg er imponert! Dette har jeg lyst å prøve en gang

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 26-09-13, 23:09   #4
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Turmat for litt lengre turer (oppskrifter)

Så mange gode tips! Takk! Det må jeg prøve ut!

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen å gå turer/trene med i Tønsberg? ia2go Generell diskusjon 0 06-07-11 22:28
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 01:03
Flyselskap som har billige turer til USA? sma Generell diskusjon 5 17-02-08 02:11
Turmat Tidligere bruker Lavkarbo generelt 1 17-01-05 00:39
Litt start hjelp angående oppskrifter? Anitave Lavkarbo generelt 4 26-06-04 00:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no