Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Sandbergs blomkålgrøt/ julegrøt (fri for mel, sukker og melk)

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-07-14, 00:24   #1
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sandbergs blomkålgrøt/ julegrøt (fri for mel, sukker og melk)

Tenkte jeg kunne tipse om denne oppskriften på grøt, som jeg fant i boka "Friskere fremtid" av Tore Sandberg. Den skal visstnok være en god erstatning for julegrøten! Jeg har ikke fått testet grøten ennå, men det skal jeg!

4 porsjoner:
1 stort blomkålhode
1/2 kålrothode
2 ts urtesalt
kanel
vann til koking
1 boks kokosmelk

Del opp kålrot og blomkål i biter, uten stilken fra blomkålen. Kålrot har lenger koketid, så den kan koke 5-10 min. lenger enn blomkålen. Når alt er mørt, hell av vannet og ha i urtesalt og kokosmelk. Kok opp. Trekk gryten til side og mos med stavmikser. Fordel med stavmikser. Ha rikelig med kanel og evt. søtning på toppen. Hvis du tåler smør, ha smørøye i grøten.

Jeg kan ikke helt forstå at dette kan smake som julegrøt, men jeg har veldig lyst til å teste det ut!

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 11:11   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Sandbergs blomkålgrøt/ julegrøt (fri for mel, sukker og melk)

Hvis du prøver den der så MÅ du komme med tilbakemelding! For det der hørtes veldig, veldig rart ut...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 11:21   #3
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Sandbergs blomkålgrøt/ julegrøt (fri for mel, sukker og melk)

Dette høres jo mer ut som grønnsakspure/suppe bare med kokosmelk? Men jeg vet noen som sverger til kanel i kålrotstappa og det er faktisk ganske godt, men da i moderate mengder. Men jeg er spent på tilbakemeldingen men tnker mer gulrotsuppe her liksom

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 23:45   #4
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Sandbergs blomkålgrøt/ julegrøt (fri for mel, sukker og melk)

Jeg syns også det høres rart ut, har sett andre oppskrifter her inne som virker langt mer vettige. Men ved nærmeste anledning skal jeg prøve, og melde hvordan det hele smaker!

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 17:20   #5
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Sandbergs blomkålgrøt/ julegrøt (fri for mel, sukker og melk)

Syntes den hørtes veldig "blæh" ut. Men jeg skal ikke dømme den uten å ha smakt den og jeg venter spent på tilbakemelding.

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 23:52   #6
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: Sandbergs blomkålgrøt/ julegrøt (fri for mel, sukker og melk)

Hvis det skal være en erstatning for grøt så må det vel være som, grøtaktig greie som ikke smaker noe som standard grød.

Denne MÅ være for de med veldig åpent sinn!

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tips til ny start uten melk, frukt og sukker Lorelai Dr Lindbergs 6 08-02-12 13:14
ADHD - Uten melk, gluten og sukker hope10 Andre dietter 2 18-02-11 15:35
Oppskrifter uten sukker, melk og gluten Summer Oppskrifter 2 04-11-09 09:49
Laktose, laktosefri melk, og sukker. SunnhetMedSirrup Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 23-10-09 08:43
Eplekake uten sukker, melk og gluten Heidilla Kake/dessert og snacks 6 20-10-09 07:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no