Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Mandelmel

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-04-13, 16:40   #1
Minimus
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 27
Minimus er på en erverdig vei

Mandelmel

Er det forskjell på lys og mørk mandelmel? Eller er det bare fargen? Har to poser med vidt forskjellig farge. Dessverre har jeg klart å miste innholdsfortegnelsen på den ene, så får ikke sammenlignet 100%.

Prøvde med på noen rundstykker med det mørke melet siden den har kortest utløpsdato og de ble veldig mørke. Smakte helt ok.

Minimus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 13-04-13, 22:32   #2
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Mandelmel

Forskjella er at i den mørke er skallet tatt med og det lyse melet er uten skall.
Litt forskjell i smaken er det nok, men eg har brukt begge, og begge er grei.
Om det er Funksjonell Mat sine, har dei vel slutta å lage den mørke trur eg.

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 00:51   #3
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Mandelmel

Er det den det lyse eller det mørke mellet du har innholdsfortegnelsen på? For det mørke er jo bare malte mandler, mens det lyse kan være to ting. Enten er det skåldete mandler som er malt eller så er det fettredusert mandelmel Alle varianter er jo helt fine å bruke, men så vil jo fettredusert mel oppføre seg noe annerledes i baksten.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 07:48   #4
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Mandelmel

Som Mariann sier er forskjellen i om skallet er med eller ikke. Og er de fra funksjonell mat er de begge fettreduserte og er mandelmel og altså ikke bare malte mandler.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 00:53   #5
Minimus
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 27
Minimus er på en erverdig vei

Sv: Mandelmel

Takk for svar dere. Den mørke posen er fra funksjonell mat. Den lyse typen er fra bioterra, kjøpt i Sverige.

Jeg er faktisk også veldig usikker på utløpsdatoen på den lyse posen, den er ikke åpnet, men jeg vil kanskje kjenne det på lukten dersom den er gammel?

Minimus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 07:32   #6
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Mandelmel

Opprinnelig lagt inn av Minimus, her.

Takk for svar dere. Den mørke posen er fra funksjonell mat. Den lyse typen er fra bioterra, kjøpt i Sverige.

Jeg er faktisk også veldig usikker på utløpsdatoen på den lyse posen, den er ikke åpnet, men jeg vil kanskje kjenne det på lukten dersom den er gammel?

Åpne og lukt, evt smak litt. Kjenner fort om det er blitt harsk. Et lite tips er å hive nøtter og nøttemel i frysen dersom du ikke får brukt det opp raskt nok, da holder det seg lenge. Oppbevar det ihvertfall i kjøleskap etter at pakken er åpnet.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mandelmel kriiistine Spørsmål og svar 3 03-08-11 11:12
Mandelmel Buck Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 16-06-11 13:06
Mandelmel Peppa Gris Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 02-05-11 13:28
mandelmel christinal Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 09-02-11 15:55
Mandelmel maynard Generell diskusjon 0 12-03-10 17:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no