Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kvæfjord kake

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-08-11, 23:47   #1
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Kvæfjord kake

Har så lyst å prøve Nannahs kvæfjord kake. Hvordan smaker den, er den lik den vanlige? Er den vanskelig å få til?
Var på helsekost i dag å skulle kjøpe meg kokos mel men dem var utsolgt hos leverandøren så det fikk jeg ikke tak i. Kanskje jeg kan få tak i på nettet i stedet.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 06:52   #2
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Kvæfjord kake

Opprinnelig lagt inn av newstart, her.

har så lyst å prøve nannahs kvæfjord kake. Hvordan smaker den, er den lik den vanlige? Er den vanskelig å få til?
Var på helsekost i dag å skulle kjøpe meg kokos mel men dem var utsolgt hos leverandøren så det fikk jeg ikke tak i. Kanskje jeg kan få tak i på nettet i stedet.

den er bedre!!!!

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 09:02   #3
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Kvæfjord kake

Å så spennende. Bare MÅ få laget den en dag.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 10:50   #4
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Kvæfjord kake

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Å så spennende. Bare MÅ få laget den en dag.

Ja, samme her. Fikk den servert for en tid tilbake, og synes den var himmelsk.
Skal prøve meg på den selv til uka. Ser ganske enkel ut å lage da

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 11:05   #5
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Kvæfjord kake

Ja gjør egentlig det. Derfor jeg lurte på om det kanskje var ei hake ved det hehe. At den ramler sammen og blir som ei pannekake eller noe i den dur.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 11:06   #6
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Kvæfjord kake

Men hva bruker man som vanilje krem da? Har ikke lyst å ha inni sånn vanlig vanilje krem heller da. Krem med vanilje dråper oppi kanskje?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 11:07   #7
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Kvæfjord kake

Det skal sies at det var en dyktig "kokk" som lagde den da. Jeg er ingen baker selv, så det skal bli spennende. Jeg har forresten lagt den inn på diett.no under navnet Nannahs verdens beste. Ble litt knotete, men har fått med næringsinnholdet iallefall
Lykke til.

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 16:19   #8
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kvæfjord kake

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Men hva bruker man som vanilje krem da? Har ikke lyst å ha inni sånn vanlig vanilje krem heller da. Krem med vanilje dråper oppi kanskje?

Du kan lage vaniljekrem fra en Eldorado sukkerfri vaniljesaus-pose. Blir kjempegod

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 16:21   #9
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Kvæfjord kake

Har du link til den? Oppskrift til kaken altså

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 16:25   #10
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Kvæfjord kake

Mener det må være denne

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 16:47   #11
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Kvæfjord kake

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Du kan lage vaniljekrem fra en Eldorado sukkerfri vaniljesaus-pose. Blir kjempegod


Ååååå så lurt. Selvfølgelig går det an. Juhu så bra. Det har jeg masse av hehe.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 12:46   #12
JannickeR
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 8
JannickeR er på en erverdig vei

Sv: Kvæfjord kake

Nannahs kvæfjordkake er kjempegod! Men vær oppmerksom på at marengsen ikke blir stiv i ovnen, men først når den er avkjølt! Jeg brukte en blanding av vaniljekrem og pisket fløte som fyll, kjempegodt Fant fram oppskriften på vaniljekrem.

1 vaniljestang (evt 1-2ts vaniljepulver)
2 3/4 dl fløte
1/2dl fløte
55g sukrin
3 eggeplommer
1/2ts jbkm

Ha vanilje, 2 3/4dl fløte og sukrin i en kjele, varm til kokepunktet. Ha 1/2dl fløte og jbkm i en bolle og bland godt, visp inn eggeplommene. Hell 2/3 av den varme væsken i eggeblandingen mens du rører godt. Hell deretter blandingen tilbake i kjelen. Kok opp og la småkoke i 1 min. mens du rører godt med en visp. Ta ut vaniljestangen, hell over i en bolle og avkjøl raskt.

Denne oppskriften synes jeg er veldig grei! Pga. jbkm blir den tykk og fin, og jeg slipper å passe på at blandingen ikke koker, slik som i tradisjonelle oppskrifter.

JannickeR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 23:32   #13
runnmensunn
Medlem
 
runnmensunn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Sandnes
Innlegg: 130
runnmensunn er på en erverdig vei

Sv: Kvæfjord kake

Lagde denne i dag til et barneselskap, det gikk ikke så bra..... Marengsen ble flat, seig som skosåle og smakte ingenting, bunnen ble tørr og hadde en bismak av kokosmel...
Syns Nannah burde arrangere kurs i kakelaging så amatører som meg kan lære litt

Tok allikevel kaken med i selskapet, så jeg hadde noe og bite i. Flere som var nysgjerrig på denne ¨slankekaka¨ som de kalte det. Måtte nesten le når jeg så ansiktsuttrykket til de som prøvde seg.
Beklager så mye kjære lavkarbovenner men det ble ingen god reklame for vår livstil i detta selskapet.....

runnmensunn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 09:26   #14
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Kvæfjord kake

Opprinnelig lagt inn av runnmensunn, her.

Lagde denne i dag til et barneselskap, det gikk ikke så bra..... Marengsen ble flat, seig som skosåle og smakte ingenting, bunnen ble tørr og hadde en bismak av kokosmel...
Syns Nannah burde arrangere kurs i kakelaging så amatører som meg kan lære litt

Tok allikevel kaken med i selskapet, så jeg hadde noe og bite i. Flere som var nysgjerrig på denne ¨slankekaka¨ som de kalte det. Måtte nesten le når jeg så ansiktsuttrykket til de som prøvde seg.
Beklager så mye kjære lavkarbovenner men det ble ingen god reklame for vår livstil i detta selskapet.....

Huff nei å nei så trist da stakkars deg. Er så sikker på at det skjer meg også. Huff jeg gruer meg. Må bare få tak i kokos mel først.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 09:28   #15
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kvæfjord kake

Jeg har laget denne flere ganger med stor hell og alle skryter av den. Anbefaler deg å prøve igjen:-) Bedre lykke til neste gang

Etter inspirasjon fra Nannah så laget jeg igår verdens beste eller Kvæfjordkake. Forandret litt på oppskriften, men ikke mye. Den falt i smak hos alle. Ingen merket at det ikke var orginalen men kun en "kopi".

Bunn 1
100 gr mykt smør
50 gr sukrin
2 gr stevia = 2 stk porsjonpakker
1 dl kokosmel
1 ts bakepulver
1/1-1 dl fløte
4 eggeplommer

Pisk smør og det søte lyst og luftig, ha så i en og en eggeplomme, pisk godt mellom hver gang. Rør så inn det tørre og "juster" deigen med fløten.

Ha den så utover en papirkledd langpanne.

Bunn 2 ( toppen)
4 eggehviter
3 ss sukrin
1 g stevia
35 gr mandlespon eller hakka mandler

Stivpisk eggehvitene, ha litt og litt søtt ettersom hvitene begynner å stivne. Ha dette så over bunn 1 og dryss over mandelspon eller hakka mandler.

Stek midt i ovnen 180 grader ca 30-40 min ( p.s. ikke åpne døren før det er gått 30 min) når kaken er ferdig stekt, skru av ovnen og lukk opp døren, la kaken stå og sette seg litt før du tar den ut ca 5 min.

Jeg valgte å fylle med vaniljekrem.

1 pk vaniljesaus fra eldorado - den uten sukker
3 dl fløte
1/2 ts vaniljepulver

+ 3 dl fløte
1 ss sukrin

Kok opp sauspulver, fløte og vaniljepulver, avkjøl. Pisk så fløte og sukrin stivt, bland dette med vaniljekremen.

Del kaka i 2 og legg kremen på den ene delen og legg så den andre kaken oppå, settes kaldt til servering.

Eldorado sin vaniljesaus uten sukker inneholder 7,6 g karber pr 100 gr ferdig vare om den lages på melk. Jeg har valgt å ikke legge så mye vekt på dette, da jeg lager den på fløte og så blir det jo veldig llite utav det med kun et kakestykke. Men de som er veldig, veldig strikse kan jo lage vaniljekremen helt fra bunnen av. Ikke vanskelig det heller, men igår var jeg litt i farta og skulle ta med kaka som en overraskelse på et impulsbesøk.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 15:56   #16
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Kvæfjord kake

Wow så flott Livsglede. Kjempe bra at du deler dette. Høres ut som ei vellykket og nydelig kake.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 19:28   #17
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kvæfjord kake

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Wow så flott Livsglede. Kjempe bra at du deler dette. Høres ut som ei vellykket og nydelig kake.

Bare hyggelig Elsker å bake eller lage mat. Baker mye selv om jeg lever lavkarbo Faktisk nesten hver uke. Enten til eget bruk eller ta med på besøk.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 20:32   #18
runnmensunn
Medlem
 
runnmensunn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Sandnes
Innlegg: 130
runnmensunn er på en erverdig vei

Sv: Kvæfjord kake

Hmmmm...kanskje jeg skal prøve meg på denne oppskriften

Er det noen som vet hvor mye Stevia en bruker i forhold til sukrin? Kjøpte Stevia for et par uker siden og jeg får det ikke til. Enten smaker det harskt eller så mangler det søtsmak....

runnmensunn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
GOD 17. mai kake! Joika Ketolysekuren 13 13-05-11 14:33
Kake til 17. mai reten Spørsmål og svar 9 06-05-11 14:35
Gud, for ei kake! mallilen Kake/dessert og snacks 8 13-10-10 18:05
NAM-kake.. tuttifrutti Kake/dessert og snacks 0 23-04-10 18:55
Kake? Princez Ketolysekuren 3 28-01-08 22:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no