Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-04-12, 11:24   #1
GretheH
Medlem
 
GretheH sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Namsskogan
Alder: 47
Innlegg: 193
GretheH er på en erverdig vei

Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage ...

I mai så skal familien til syden, Tyrkia, og i den forbindelse har jeg begynt å gruble....

For oss som går på lavkarbo/ketose (10-20 gr/dg), har vi mindre tarmbakterier i tarmen? Bakteriene vil jo ikke få så mye karbo/mat som hos andre?
Blir vi da mere mottakelig for å få sydenmage/diarè?

I så fall, hvordan kan jeg forebygge det?
Burde jeg fôre opp tarmbakteriene før turen?
Og å ta idoform og slike melkesyrebakterier blir kanskje bortkastet hvis bakteriene ikke får fôr?

Har hørt at tyrkisk youghurt er smart som forebyggende, men da kommer jo karboene fort....

__________________
Hilsen Grethe
Min journal
GretheH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo, moderat fett Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 11:33   #2
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage...

Jeg var i Egypt forrige uke, og gjordet ikke noe før/under turen.

Spiste lavkarbo der nede og fikk ikke noe trøbbel...

Sydenmage og diare får man ofte når man ikke er nøye med håndvask før spising, og om man spiser mat som ikke er gjennomstekt,kokt,grilla etc,skylla i rent vann osv.

God tur!!

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 11:33   #3
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage...

Og forresten, så har ingen jeg kjenner fått magesjau i tyrkia

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 13:07   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage ...

Om man er mer mottagelig for "sydenmage" på lavkarbo vet jeg ikke.. Maten som forårsaker magesjau er jo oftest salat, kjøtt, oster osv. så når man spiser mer av dette er det kanskje logisk nok større fare for at man blir sjuk også. Men så lenge du følger de vanlige rådene om å ikke spise lunka kjøtt, ferskost, buffetmat og rå/uskrella grønt osv. burde det jo gå bra. Da jeg var på ferie spiste jeg Idoform Travel hver dag (og 1 uke før reise), og jeg var den eneste som ikke ble dårlig i magen, selv om vi alle spiste stort sett det samme (jeg var også den eneste som tok Idoform).

For å fore bakteriene kan du jo sørge for å få i deg litt creme fraiche, rømme, tyrkisk yogurt, skyr og lignende i tillegg, dette er jo lavkarbo? Kan tenke meg bakteriene blir mer levedyktige i tarmen da enn hvis du kun får de i deg via tabletter, men vet ikke sikkert..


Sist redigert av shailene : 04-04-12 kl 13:16.
shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 14:03   #5
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage ...

da jeg var i egypt angret jeg på at jeg ikke forebygget med noe, for vi ble syke over halve turen og hadde intravenøs behandling på sykestue. det ødela magen i lang tid etterpå. men det kommer jo selvfølgelig ann på hvor du drar da! tyrkia vet jeg ikke så mye om, men jeg har ei venninne som sa det gikk bra for henne (og hun spiser lavkarbo også)

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 15:39   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage ...

Ta med probiotica. Det kan du få på vanlig apotek her i Norge før utreise og det stabilliserer magen mye raskere. Kan også tas forebyggende.
Idoform, som nevnt over, er et glimrende produkt å ha i bakhånd.
http://www.vitusapotek.no/Products/N...ID-922843.aspx

Melkesyrebakterier elsker grønnsaker, helst rå... Men vær sikker på at de er noenlunde hygienisk behandlet.

(Og husk at man kan få tilsvarende problemer innenlands også... Hurtigruta har f.eks hatt flere "omganger" ... harr harr )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 00:09   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage ...

Spiste alt jeg ikke burde i Tyrkia (egg, kylling, friske grønnsaker, ferskost, is (fra bod på gata ) og diverse annet i 30++ grader, samt pusset tenner i kranvann) for et par år siden, men merket ingenting på magen. Så lenge man ikke er livredd for å utfordre systemet litt til vanlig er man herdet for det meste samme hva slags kosthold man følger. Men dersom man desinfiserer alt man spiser og tar i gir man ikke kroppen sjanse til å bygge opp noe forsvar, og dermed blir man syk.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 10:10   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage ...

Kan ikke forstå at det blir feilbalanse i bakterier med lavkarbo, min erfaring er faktisk det motsatte... dvs at et vanlig "høykarbo" kosthold heller gir overvekt av de "dårlige" bakteriene.

Kjøp probiotika på helsekosten, bio-acidophilus, inneholder store mengder "gode" bakterier God investering for å unngå mageproblemer

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 11:53   #9
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage...

Opprinnelig lagt inn av Albatross, her.

Og forresten, så har ingen jeg kjenner fått magesjau i tyrkia


Søsteren min og en hel gjeng var i Tyrkia i fjor sommer. 24 stk var de og alle ble skikkelig dårlige. Kastet opp og ble sengeliggende nokså lenge. Men dette er ikke lavkarboere da. Men det går faktisk an å bli syk i Tyrkia hihiihi

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 16:46   #10
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage ...

Ja, og på hurtigruta har og en haug med folk blitt dårlige på engang.
Så man kan bli like syk her.

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 18:17   #11
Frøken H
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 6
Frøken H er på en erverdig vei

Sv: Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage ...

alle er vi forskjelige,jeg har var skikkelig dårlig både i tyrkia og egypt,mens søsteren mi ikke har merket noe...det som har reddet meg de siste turene er drikkevaksinen Dukoral....ikke vært dårlig når jeg har tatt den.

Frøken H er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 18:25   #12
bouboulette
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 62
bouboulette er ny på veien

Sv: Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage ...

Mamma(streng lavkarbo) var i Egypt med 4 venninner, og hun var den eneste som ikke fikk trøbbel med magen. Hun mente det måtte ha noe å si med dietten.
Ikke godt å si, det kan likegodt ha vært en stor tilfeldighet

bouboulette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 09:11   #13
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage ...

Merhaba ( hallo på TYrkisk)

Jeg vil anbefale dere å ta drikkevaksine.

Drikkevaksinen (Dukoral) kombinerer beskyttelse mot kolera og en viss beskyttelse (60-70 prosent) mot bakterien E Coli (ETEC). ETEC er den vanligste årsaken til turistdiare. Risikoen for diare blir da redusert med en tredjedel. Dersom du skal på kortere turer kan du vurdere drikkevaksinen for kanskje å spare noen sykedager.

Vi har reist til TYrkia i flere å og flere ganger pr sesong da vi har bolig der. Det varriere hvor utsatt dere er for en infeksjon når på året dere reiser. Nå ser jo jeg at dere skal reise i mai og det er den beste tiden å dra på med tanke på turisdiare etc.... For da er ikke varmen så intens.

I august/ sept. er en mye mer utsatt for å bli dårlig da temp. har ligget på
over 40 i lange tider og det liker jo bakteriene

Men i våres lange farsttid til Tyrkia, reist siden 1993, så er kun jeg og mannen blitt matforgiftet en gang hver. Men vi tar alltid drikkevaksine hvert år.

Vil faktisk anbefale dere de Tyrkiske resturantene før de som er beregnet på turister. De som er beregnet på turister og som apollo, ving,detur etc.... anbefaler har jo bare deg eller andre gående der i 1-3 uker, de tyrkiske plassene skal servere og ha fornøyde kunder året rundt. De har ofte flere kokker på kjøkkenet og servere nydelig skikkelig tyrkisk mat som ikke tilrettelagt for turister

Det eneste du kan risikere er at de ikke har alkoho, noen har øl og raki andre har ingen alkohol, men hva med litt godt vann til maten og så nyte en god kald øl eller litt vin etterpå.

Ha med en flaske antibac i veska + kleenx så kommer dere langt

Ønsker deg god tur nedover, drar selv om 4-5 uker "hjem" og gleder meg som alltid.

Tyrkia er et fantastisk land med masse historie og kultur om du beveger deg litt utforbi turistsonene..

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 15:16   #14
GretheH
Medlem
 
GretheH sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Namsskogan
Alder: 47
Innlegg: 193
GretheH er på en erverdig vei

Sv: Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage ...

Takk for alle flotte svar! Noterer ned her, så blir det en apotektur før avreise.

__________________
Hilsen Grethe
Min journal
GretheH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo, moderat fett Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 19:28   #15
Netti1985
Juniormedlem
 
Netti1985 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Stavanger
Innlegg: 19
Netti1985 er på en erverdig vei

Sv: Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage ...

Flott tråd skal selv til tyrkia 2 uker i juni og 1 uke i august ALANYA <3<3<3 har faktisk lurt litt på hvordan jeg skal greier lavakrbo der nede..tenker påd et fantastiske ølet di har efes..greier ikke å være der uten å drikke det..Men mitt valg blir å spise lavkarbo så langt jeg greier, og drikke masse vann, og faktisk trene litt når jeg er der nede... vist jeg tar en øl, lar jeg være å spise noen timer osv... merker fort på magen/kroppen som er bra eller ikke. i allefall her i norge... men ta med i tilfelle..jeg skal kjøpe idoform osv.. ble ikke dårlig sist jeg var der men da gikk jeg ikke på lavkarbo...

__________________
Netti1985 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-12, 19:10   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ketose/lavkarbo, tarmbakterier og sydenmage ...

Opprinnelig lagt inn av Netti1985, her.

vist jeg tar en øl, lar jeg være å spise noen timer osv...

Det er faktisk den aller dårlisgte løsningen. Når man drikker noe med så høy GI som øl (høyere enn rent sukker), bør man spise noe fett og proteiner sammen med det for å dempe blodsukkerstigningen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
feriemage, syden, tarmbakterier


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gir lavkarbo (men ikke i ketose) samme metthetsfølelse som ketose superkisen Spørsmål og svar 8 02-01-12 23:25
Lavkarbo uten ketose *Røyskatt* Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 10 09-08-11 19:57
Ketose = Lavkarbo simmons Spørsmål og svar 5 11-04-11 20:25
Ketose, lavkarbo, gbp ... Jannicke Lavkarbo generelt 6 23-08-10 19:04
Lavkarbo-ketose? Viviann Lavkarbo generelt 5 23-09-06 23:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no