Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-04-12, 15:26   #1
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Hei
Det er sikkert mange som bruker soyaprodukter og det er forskjellige meninger om de er sunne eller usunne.Men også det er mye av propaganda,og mange nye forskning som er imot å bruke soya.For mange år siden var det veldig sunt,og i de landene som soya ble brukt mest,viste det seg at de ble beskyttet mot kreft, særlig brystkreft.Sønnen min er vegetarianer og bruker soyaprodukter i mange år.Han har ikke noe bivirkninger av det.Selv begynte jeg å ha soyamelk i kaffe,for å spare på karbeneMen sluttet med det etter 4uker, etter at jeg har lest om negative bivirkninger.Ellers finner vi soya i mange dagligvarer...
Hva mener du???Takk,takk.

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 15:35   #2
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Jeg tåler melk veldig dårlig, så jeg bruker litt soyamelk innimellom

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 15:50   #3
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

jeg har ikke prøvd soyaprodukter i det heletatt... men jeg tror jeg hadde hatt glede av det! (jg tåler ikke melkeprodukter så godt) men jeg har lest så mye om de negative bivirkningene, så jeg tør ikke begynne å bruke det :P

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 18:20   #4
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Jeg tåler ikke soya spesielt godt, får kviseutbrudd og greier. Tror nok det kødder med hormonene mine, ja.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 18:47   #5
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Hei
Det er sikkert mange som bruker soyaprodukter og det er forskjellige meninger om de er sunne eller usunne.Men også det er mye av propaganda,og mange nye forskning som er imot å bruke soya.For mange år siden var det veldig sunt,og i de landene som soya ble brukt mest,viste det seg at de ble beskyttet mot kreft, særlig brystkreft.Sønnen min er vegetarianer og bruker soyaprodukter i mange år.Han har ikke noe bivirkninger av det.Selv begynte jeg å ha soyamelk i kaffe,for å spare på karbeneMen sluttet med det etter 4uker, etter at jeg har lest om negative bivirkninger.Ellers finner vi soya i mange dagligvarer...
Hva mener du???Takk,takk.


Hva man måtte mene om soya er vel egentlig uinteressant. Det man vet om soya er mer interessant.

Soya (som ikke er fermentert) inneholder tildels store mengder hormonhermere (østrogen). Dette innebærer at soya uansett ikke er sunt. At mange tåler en viss mengde soya uten at det påvirker helsen er en annen sak. Mengden man inntar er sannsynligvis avgjørende for hvor mye uhelse soya eventuelt fører med seg.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 20:36   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

jeg tror for mye av hvilken som helst ting er skadelig i lengden.
jeg bruker en halv liter soyamelk dgl og har gjort det i flere år uten at det har satt ned forbrenninga. jeg må ha noe i te og kaffe og fløte vil jeg ikke bruke pga energimengden.
jeg er litt urolig for soya i mengder så jeg bruker ikke andre soyaprodukter så lenge jeg drikker melka.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 20:42   #7
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hva man måtte mene om soya er vel egentlig uinteressant. Det man vet om soya er mer interessant.

Soya (som ikke er fermentert) inneholder tildels store mengder hormonhermere (østrogen). Dette innebærer at soya uansett ikke er sunt. At mange tåler en viss mengde soya uten at det påvirker helsen er en annen sak. Mengden man inntar er sannsynligvis avgjørende for hvor mye uhelse soya eventuelt fører med seg.


-


Er det soya som er usunt eller er det at det inneholder østrogen??

Damer blir jo anbefalt å ta østrogen når de nærmer seg overgangsalderen.
Øl inneholder jo østrogen... Ganske mye.. Skal man fraråde det også?? Te laget av humle skal jo hjelpe damene under overgangsalderen...

Linfrø fikser også østrogengreia! Pass dere menn! Ikke spis for mye linfrø eller drikk for mye øl da får dere pupper!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 20:46   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Er det soya som er usunt eller er det at det inneholder østrogen??

Damer blir jo anbefalt å ta østrogen når de nærmer seg overgangsalderen.
Øl inneholder jo østrogen... Ganske mye.. Skal man fraråde det også?? Te laget av humle skal jo hjelpe damene under overgangsalderen...

Linfrø fikser også østrogengreia! Pass dere menn! Ikke spis for mye linfrø eller drikk for mye øl da får dere pupper!

Nå er vel ikke alle i overgangsalderen?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 20:48   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Nå er vel ikke alle i overgangsalderen?

Er vi ikke det? Alt er en overgang, sa reven.

Det jeg mener, hvordan kan noe være omtrent gift en periode for så å bli det som skal lindre og gjøre ting lettere i den neste??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:46   #10
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Er vi ikke det? Alt er en overgang, sa reven.

Det jeg mener, hvordan kan noe være omtrent gift en periode for så å bli det som skal lindre og gjøre ting lettere i den neste??


Enig med deg om det
Husker at min tante sa til meg en jul da jeg var liten at vi måtte skynne oss å spise appelsiner før det ble giftig, allerede da var det begynt å bli fokus på sunne matvarer og ikke å jeg er en godt voksen dame, så dette er faktisk noen år siden. Pizza var eksotisk og taco fantes ikke

Jeg bruker soyamelk og fløte da jeg ikke tåler melkeprodukter, men merker det om jeg inntar for mye, da får jeg hetetokter.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 22:24   #11
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Jeg er stoffskiftesyk og bruker derfor ikke soyaprodukter.

Et par linker om soya
http://friyoga.blogspot.com/2011/03/er-soya-sunt.html
http://overgang.no/tema/161/article/item

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.

Sist redigert av BenteR : 23-04-12 kl 23:12.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 22:31   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg er stoffskiftesyk og bruker derfor ikke soyaprodukter.

Samme her.

Og når det gjelder "gift i en periode og lindre i en annen" så er det nå sånn at når ens egen kropp sin naturlige østrogenproduksjon faller så vil det å erstatte denne produksjonen med eksterne østrogener holde igjen/fjerne overgangssymptomene.

Om det er bra eller ikke i den situasjonen, det er en helt annen diskusjon som jeg ikke har satt meg tilstrekkelig inn i ennå. (Satser på at jeg har noen år igjen før det blir nødvendig å ta stilling til det... )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 09:30   #13
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

jeg tror for mye av hvilken som helst ting er skadelig i lengden.


Joda, man drukner jo hvis det blir for mye vann også...

Her snakker vi imidlertid om noe som egentlig ikke er menneskemat, og derfor kan utelukkes fra kostholdet uten at det har noen negative effekter. Hver enkelt får jo avgjøre om man allikevel vil innta soya, men jeg er opptatt av at korrekt informasjon skal ligge til grunn for avgjørelsen. Soya har i flere år blitt markedsført som et helseprodukt, noe det absolutt ikke er.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 09:38   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

ikke menneskemat?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 09:44   #15
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

ikke menneskemat?


Pål Jåbekk (som også er medlem her) er en fyr som er spesielt opptatt av kunnskap, ikke subjektive meninger. I denne artikkelen skriver han en del om bl.a. soya:

http://paljabekk.blogspot.com/2012/0...nom-magen.html


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 09:45   #16
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Pål Jåbekk (som også er medlem her) er en fyr som er spesielt opptatt av kunnskap, ikke subjektive meninger. I denne artikkelen skriver han en del om bl.a. soya:

http://paljabekk.blogspot.com/2012/0...nom-magen.html


-

han skriver: er ikke god menneskemat, det er noe annet enn ikke menneskemat.
"

Da jeg skrev litt om korn tidligere her, skrev jeg om hvordan antibeitestoffer i cerealer (kornsorter) er laget for å ødelegge fordøyelsen til dyrene som spiser disse plantene. Dette gjelder også belgfrukter som bønner, linser, soya og peanøtter. Og dette med belgfrukter er et viktig poeng. For mange får høre at de bør prøve glutenfritt eller mindre karbohydrater, og mange blir også bedre av dette. Men kornvarer blir da ofte byttet ut med bønner, linser, erter og liknende som, selv om det kanskje ikke gjør fullt så mye skade som korn, heller ikke er god menneskemat og som tar fra oss muligheten til å bli skikkelig friske." og da nevner han ikke soya spesielt men fordi det er en bønne.

__________________
Do what you like!

Sist redigert av Yrla : 24-04-12 kl 09:52.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 09:52   #17
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

han skriver: er ikke god menneskemat, det er noe annet enn ikke menneskemat.


Han skriver:

"Men kornvarer blir da ofte byttet ut med bønner, linser, erter og liknende som, selv om det kanskje ikke gjør fullt så mye skade som korn, heller ikke er god menneskemat og som tar fra oss muligheten til å bli skikkelig friske."

Frister det fremdeles med soya?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 09:54   #18
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Han skriver:

"Men kornvarer blir da ofte byttet ut med bønner, linser, erter og liknende som, selv om det kanskje ikke gjør fullt så mye skade som korn, heller ikke er god menneskemat og som tar fra oss muligheten til å bli skikkelig friske."

Frister det fremdeles med soya?


-

ja i ikke for store mengder, ved soyamelkinntak bare
jeg spiser ikke bønner og peanøtter, ikke korn heller, så totalt blir det svært lite ødeleggende mat jeg inntar

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 10:24   #19
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

ja i ikke for store mengder, ved soyamelkinntak bare
jeg spiser ikke bønner og peanøtter, ikke korn heller, så totalt blir det svært lite ødeleggende mat jeg inntar


Det virker som du har et bevisst forhold til det, og det er bra! Det som er synd er at mange tror at inntak av soya er helsefremmende - noe det altså ikke er.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 21:24   #20
Therese_M
Medlem
 
Therese_M sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Ås
Innlegg: 114
Therese_M er ny på veien

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Jeg holder meg langt unna soya!

Soya inneholder store mengder omega-6 fettsyrer (50% av fettsyrene i soyaolje er linolsyre, altså en omega-6 fettsyre) og siden linolsyren forlenges til arakidonsyre og deretter til betennelsesfremmende eikosanoider, holder jeg meg unna soya.

Det er viktig å huske at omega-6 fettsyren linolsyre, så vel som omega-3 fettsyren alfa-linolensyre er essensiell for oss. Problemet oppstår når man får en ubalanse i inntaket av disse. For mye av omega-6 fettsyrer i forhold til omega-3 fettsyrer virker (forenklet sett) betennelsesfremmende, og kan bidra til mye av helseproblemene vi ser i dag. Det kan være økt betennelse, sammentrekning av blodårer, økt koagulering av blod og aktivering av smertefibre.

Hvis man ser tilbake i tid til før jordbruksrevolusjonen, var forholdet mellom inntatt omega-6 og omega-3 på omtrent 2:1. Det vil si at man spiste dobbelt så mye omega-6 som omega-3. I flere vestlige kosthold i dag er forholdet så høyt som 20:1! Det vil si at man spiser 20 ganger så mye av potensielt betennelsesfremmende stoffer som av potensielt betennelsesdempende stoffer.

Mye av de prosesserte matvarene man finner i butikken i dag inneholder soyaolje. Blant annet kan jeg nevne majones, italiensk salat og kaviar. I tillegg fôres husdyrene våre ofte med kraftfôr som inneholder soya. Alt dette summeres opp til et for høyt inntak av omega-6 i forhold til omega-3.

Derfor har jeg bevisst valgt bort soya fra mitt kosthold.

__________________


Therese_M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 23:45   #21
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

soyaolje smaker heller ikke noe godt. I soyamelk er det svært lite fett og karbo, mest protein og veldig mye vann

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 14:27   #22
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Kudos til Kula som svarer på subjektive meninger med objektive fakta (og linker til bloggen til Pål Jåbekk)!

Det har for meg ingen hensikt å spørre om jeg er for eller mot (ugjærede) soyaprodukter, i allefall ikke mer enn det har å spørre meg om jeg er for eller mot tobakksrøyking. Mange kan røyke hele livet, tilsynelatende uten nevneverdig negative bivirkninger. Andre prøver aldri en sigarett og dør unge av lungekreft. Like fullt er det ikke til å skyve under en stein at tobakksrøyk virker negativt på det totale helsebildet, akkurat som soya. Det er fakta, og en folkeavstemning vil ikke endre dette.

Soya inneholder så mye østrogen at kvinner i overgangsalderen ofte anbefales soyaprodukter som et fullverdig alternativ til hormonpiller. Leste forleden at stedbarn som får soyabasert morsmelkerstattning får i seg tilsvarende dose kvinnelige kjønnshormoner som man finner i ~50 p-piller.

I tillegg inneholder soya stoffer som tuller med skjoldbruskkjertelen. Husker ikke kjemi- og biologidetaljene for øyeblikket men 1 av 15 kvinner i alderen 16-25 antas å lide av hypothyreose (nedsatt forbrenning), noe som kan medføre alt fra lavt energinivå og overvekt til alvorlige depresjoner og følgesykdommer. En nesten latterlig stor andel av Norges befolkning har på et eller annet tidspunkt vært medisinert mot angst og/eller depresjoner. Tror tallet var noe sånt som 1 av 3.

Jeg er ikke allvitende så legger selvsagt ikke skylden for dette på soya alene, men vi vet hvilke negative effekter soya har. Alikevel er bruken svært utbredt, og det er ganske logisk sluttning å dra at omfanget av hypothyreose og sinnslidelser hadde vært lavere om ugjærede soyaprodukter ble bannlyst.


Edit: Når det er sagt.. Jeg er litt liberalist, så hvorvidt akkurat du velger å røyke, leve på korn og sukkeryoghurt eller innta soyaprodukter har ikke jeg noe med. Problemet oppstår dersom folk røyker fordi de har det for seg at røyking er sunt. Man får gjøre sine egne valg, men for å gjøre kloke valg må han inneha korrekt informasjon!

For å sitere en meget klok politimester: "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, men forøvrig kan man gjøre hva man vil." ^^,


Sist redigert av plastbox : 27-04-12 kl 14:32.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan trene? Gode tips taes imot med takk:) dani Trening 4 05-08-09 14:55
Soyamelk lille_trille Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 07-06-09 15:09
Fet frokost byr meg imot! Millsi Ketolysekuren 14 29-10-07 13:13
For eller imot EU? mofe Generell diskusjon 2 30-05-05 10:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no