Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvor ligger skjæringspunktet mellom mengde fett og karbohydrater?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-11-09, 22:11   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Hvor ligger skjæringspunktet mellom mengde fett og karbohydrater?

Vi sier jo - lite karber -> mere fett. Mye karber -> lite fett.

Men hvor er skjæringspunktet?

Som mange her har erfart, så kan man om man er i ketose, spise så mye fett man bare orker omtrent, fremdeles gå ned i vekt og ha god helse.

Men om man f.eks velger å ha et kosthold med rundt 50 gram karbohydrater hver dag, hvor mye fett skal/kan/bør man da spise? Hvis man spiser 70? 100?

Noen som har studert noe rundt det, finnes det noen artikler på området?

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 09:08   #2
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Hvor ligger skjæringspunktet mellom mengde fett og karbohydrater?

Jeg tror ikke man kan oppnå det samme (vektnedgang) ved å sette regnestykket på hodet - poenget med lavkarbo/høyfett/ketose er jo å komme i et spesielt fettforbrenningsmodus. Det kan man ikke oppnå ved å spise mye karber/lite fett. Ergo: lavfettkosthold (med desto mer karber) fordrer at man teller kalorier = tradisjonelle slankekurer.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 09:14   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ligger skjæringspunktet mellom mengde fett og karbohydrater?

Vet ikke helt hvor skjæringspunktet er, men her bør vel de 72 kh OE operer med (bedre uten brød) ha betydning ?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 09:42   #4
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor ligger skjæringspunktet mellom mengde fett og karbohydrater?

Jeg tror ikke det er noe fasit, men at det kommer veldig an på person til person. Vi har alle forskjellige behov utifra aktivitet, vekt, og hvordan vi er bygd opp.

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 14:46   #5
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Hvor ligger skjæringspunktet mellom mengde fett og karbohydrater?

Utifra den kurven i tråden "en kalori er en kalori" så er skjæringspunktet for en diett på 2000kcal på ca 8% eller 40g karbohydrat.

Siden proteiner og fett er så tungt fordøyelig så går det med ca 40g karbohydrat for å fordøye det. Nå skal det vel nevnes at det er fordelt 50/50 på protein og fett. Jeg vil anta at man normalt spiser ca dobbelt så mye fett som proteiner og dermed vil man også måtte spise mindre karbohydrater for å bruke alt på forbrenning.

Men som det nevnes: Dette er matte. Folks forbrenning er jo forskjellig, det er vel grunnen til anbefalingen om å holde seg til 15/20g på Ketolysekuren.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 14:52   #6
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor ligger skjæringspunktet mellom mengde fett og karbohydrater?

Det er sikkert vanskelig å finne et skjæringspunkt for vektnedgang uansett, i og med at man definerer vekttap så forskjellig. Noen er fornøyde med litt, andre trenger rask nedgang.

Det vil nok være lettere å finne det magiske punktet (som antakelig er individuelt) dersom man spiser for å holde en bestemt vekt, da kan man eksperimentere seg frem. I en annen tråd som jeg ikke finner nå ble det sagt at Lutz mener man ikke trenger redusere på fettmengden før man overstiger et inntak på 72 g pr døgn. Jeg spiser for å holde vekta, men er sjelden om aldri så høyt opp i karber, så jeg vet ikke om det stemmer.

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 14:55   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ligger skjæringspunktet mellom mengde fett og karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

det er vel grunnen til anbefalingen om å holde seg til 15/20g på Ketolysekuren.

Jeg tror det heller er grunnen til at folk flest vil komme i ketose på denne grensa.

Jeg tenker også på det med OE's anbefalning av søttito gram kh om dagen, og ingen begrensning på fett (som som kjent begrenser seg selv). OE operer vel generelt til litt andre kh-kilder, men til syvende og sist så tror jeg et skjæringspunkt vil bli ganske individuelt.

Sånn jeg ser det så er det viktigste hvor karbohydratene kommer fra, er det karbohydrater som ikke får blodsukkeret til å øke veldig fort sånn at man får veldig mye sukker i blodet på kort tid, så er det heller ikke så mye insulin til stede for å igangsette en skikkelig fettlagring.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 15:19   #8
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor ligger skjæringspunktet mellom mengde fett og karbohydrater?

Og så kom jeg til å tenke på:
Om det Lutz sier stemmer, at døgndosen er ca 72 g, så må det sikkert være basert på en jevn fordeling utover dagen/døgnet. Et inntak på 72 g til lunsj og ingenting ellers gir sikkert et helt annet blodsukkerstigning enn en jevn fordeling.

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 15:31   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ligger skjæringspunktet mellom mengde fett og karbohydrater?

Det tror jeg nok. Jeg tror nok en slags avart av tallerkenmodellen (en lavkarbbisk sådan) der man har en grei fordeling av kjøttmat og grønnsaker til hvert eneste måltid er optimalt! Det er i det i alle fall for meg

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
fett, fettmengde


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye kalorier ligger dere på? sangjenta Spørsmål og svar 20 08-04-08 21:52
Spiser riktig mengde karbs men lite fett Guffen Ketolysekuren 11 27-02-08 14:07
Balansen mellom fett og karbohydrater mcfrogner Spørsmål og svar 2 05-05-07 20:09
Spørsmål om fløte, og om mengde fett med 60 gram karb... Borealis Optimal Ernæring 3 09-03-07 07:56
Hvor ligger skjoldbruksskjertelen? Kanel Stoffskifte / hormonproblemer 6 30-10-04 16:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no