Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvilken retning skal en velge?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-10, 12:31   #1
premo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1
premo er på en erverdig vei

Hvilken retning skal en velge?

Har de siste dagene lest endel om lavkarbo dietter. Begynte vel etter at jeg leste om Skaldeman forleden.

Kort om meg selv, mann, 183 cm og 108 kg.

Har tidligere (4 år siden) tatt av 10 kg men de er tilbake. (Fulgte da et nøye opplegg med maks kalorier pr. dag osv.). Hadde tenkt å begynne på noe lignende nå, men etter å ha lest om lavkarbo virker det mye mer fornuftig.

Men hvilken retning skal en velge? Såvidt jeg kan kan jeg minst velge mellom retninger som Atkins, ketolyse og LCHF.

Og valg av retning har to sider:

  • Det ene er at den skal være effektiv, altså at en går ned i vekt og kommer i bedre form. Er det noen retning som kan sies å være bedre enn andre her?
  • Det andre er at den skal være grei å følge, altså lite arbeid (til å finne menyer, lage handlelister, regne på og notere hva som spises osv.) og at en ikke må gi slipp på mye en liker. Synes f.eks. ikke at det frister å gå i ukesvis uten et glass rødvin. Skal nok klar meg uten f.eks. melk men alt en må "gi slipp på" gjør vel ting vanskeligere å gjennomføre. Har aldri spist mye sukker/snacks. Er det noen av retningene som kan sies å være enklere å gjennomføre?

Noen gode råd?

premo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ?? Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 12:43   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken retning skal en velge?

Ketosebaserte dietter, som ketolyse, atkins osv er jo strenge på hvilke matvarer du kan spise,
i forhold til Fedons kosthold som tillater mer varierte matvarer. Der er fokuset på GI

Les om de forskjellige retningene her: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=6

Lykke til med valget

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 14:28   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilken retning skal en velge?

Rødvin trenger du bare holde deg unna de fire første ukene på ketolyse, vet ikke hvordan det er på de andre filosofiene.
Det betyr ikke at det er fritt fram etterpå, fettforbrenningen står på vent mens leveren forbrenner alkoholen uansett hvilken filosofi du velger .

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 22:08   #4
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Hvilken retning skal en velge?

Skaff deg boken "bedre uten brød"! Hovedbudskapet er at du kan spise hva du vil, bare du holder deg under 72 gram karbohydrat i døgnet. Filosofien er enkel å følge, og er heller ikke like streng som de ketogene diettene. Spis naturlig fet mat, passe med grønnsaker og små mengder stivelse (brød, ris, pasta, poteter)

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken trim skal jeg velge? *lilje* Ketolysekuren 24 05-04-10 23:05
Hvilken lavkarbo-retning skal jeg velge? gulrotklara Spørsmål og svar 2 31-03-10 22:58
Meierismør (hvilken skal jeg velge?) grm123 Spørsmål og svar 10 24-01-09 11:58
Hvilken olje skal jeg velge? Mambo Spørsmål og svar 5 26-02-06 21:18
Hvilken kur skal jeg velge. andersdupp Spørsmål og svar 11 06-01-06 21:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no