Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-10-12, 15:40   #1
helenemor25
Medlem
 
helenemor25 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 88
helenemor25 er på en erverdig vei

Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

Hei dere
Da har jeg gått på lavkarbo siden september og minus 10 kg viser vekta nå Vi er ikke direkte prøvere enda,vil gå litt mer ned før vi er igang igjen Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

__________________


helenemor25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: skaldeman /lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 16:50   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

Du k an godt gå på lavkarbo når du er gravid. Om det å være i ketose kan være skadelig eller ikke, er noe man strides litt om. Mange som kaster opp mye, er jo ofte i ketose, og våre formødre var nok også det, men nå anbefaler mange i hvert fall å følge lavkarbo ala Fedon Lindberg under et svangerskap. Ellers så kan du sjekke ut hva dr. Hexeberg sier om saken!

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 11:10   #3
helenemor25
Medlem
 
helenemor25 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 88
helenemor25 er på en erverdig vei

Sv: Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

Takk for svar skal sjekke ut

__________________


helenemor25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: skaldeman /lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 14:37   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

Min erfaring er at jeg ikke fikk bestemme hva jeg fikk spise, det var det den inni livmora mi som gjorde. Han ville dessverre ha raske karbohydrater Om jeg spiste som jeg var vant til ble jeg kvalm. Det var masse kokte grønnsaker og grove rugrundstykker bl.a. Håper din unge og kropp vil ha lavkarbo siden du vil, men ville bare si at kroppen din er til låns ved graviditet. For å svare direkte så vil jeg si ja fordi det gir et stabilt blodsukker og lengre metthet. Jeg måtte spise hver tredje time som gravid uten å bli skjelven, men det var som sagt på et høykarbo-kosthold.http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27115

__________________
Do what you like!

Sist redigert av Yrla : 28-10-12 kl 14:43.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 15:04   #5
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

Klart kan du spise lavkarbo selv om du er gravid Speislet om du er gravid! Ingen som har det godt av bearbeidet rafinert sukker og stivelse på noen måte! Spørsmålet er jo selvsagt hvor lav er lavkarbo da. For noen vil det funke med veldig lav karboinnhold, mens andre vil kanskje ha behov for litt mer karbo. Du må bare se selv hva som vil funke for deg. Kan jo prøve å sjekke ut Kostdoktoren sin blogg for der skriver han litt om det. Kona/kjæresten hannes spise lavkarbo under svangerskapet og han skriver en del om det.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 20:17   #6
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

Jeg levde lavkarbo under svangerskapet. Funket veldig bra, passet på å ikke være i ketose. Det positive er at jeg hadde et stabilt blodsukker, og ingen kick på noe. Min teori er at jeg ikke hadde dette nettopp pga det stabile blodsukkeret. Jeg gikk heller ikke opp veldig mye, ca 12 kg som var borte igjen et par måneder etter fødselen.
Pga alder måtte jeg utføre en test forå sjekke om jeg hadde svangerskapsdiabetes. Måtte drikke 3 dl sukkervann, og ble skikkelig dårlig husker jeg. Og fikk selvfølgelig påvist svangerskapsdiabetes. Så derfor måtte jeg måle blodsukkeret flere ganger om dagen, og det var helt topp hele tiden pga lavkarbo.
Så lavkarbo under svangerskapet er helt topp, så lenge du ikke er i ketose.
Lykke til!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 01:51   #7
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

Jeg spiste også lavkarbo sist svangerskap, og akkurat som for Vibeke-67 viste glukosebelastningstesten svangerskapsdiabetes. Men kostholdet holdt blodsukkeret fint og stabilt, jeg trengte bare et ekstra legebesøk med blodprøve en gang i uka.

Jeg spiste omtrent etter Fedon Lindbergs råd, men droppet fruktose og spiste litt mer fett. Gikk opp 11 kg og var i kjempegod form hele veien.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 09:46   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

Jeg *tror* at for en person som har levd (ganske strikt) lavkarbo i en periode så vil etter all sannsynlighet kroppen slå ut innenfor svangerskapsdiabetes for de aller fleste kvinner om man må ta en glukosebelastningstest. Rett og slett fordi kroppen omdanner og innstiller seg på hverdagskostholdet og ikke vil ha ressursene klare til å ta unna sånne sukkersjokk lenger. Peter, på bloggen hyperlipid, skriver om dette (han er biokjemiker på lavkarbokosthold og funderer en del på sånne ting). Han har målt tilsvarende på seg selv - at jo lengre han er i strikt lavkarbo, jo dårligere blir kroppen til å takle sånn sukkersjokk - som skjer bare en sjelden gang. Han får også målinger som sier "diabetes" ved høy sukkerbelastning etter lang lavkarbo. Mennesker er nok ikke så gode til å tilpasse oss kost som én enkelt dag avviker veldig fra "normalen", men sakte endret kosthold vil vil nok takle bra (som f.eks en sakte økning i karbohydrater fra vinter til høst og så tilbake igjen når bærsesongen er over).

Da snakker jeg selvfølgelig om folk som er rimelig friske metabolsk sett - og som ikke allerede har diabetes.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 10:03   #9
helenemor25
Medlem
 
helenemor25 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 88
helenemor25 er på en erverdig vei

Sv: Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

Takk for svar jenter Jeg gikk ikke på lavkarbo da jeg var gravid sist og gikk opp ca 25 kg!! Så jeg vil helst ikke gå så mye opp igjen når nestemann ligger imagen

__________________


helenemor25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: skaldeman /lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 10:28   #10
mereo
Seniormedlem
 
mereo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Buskerud
Innlegg: 804
mereo har en fantastisk aura rundt segmereo har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

Det her høres kanskje litt rart ut (og garantert dumt), men hvordan var vekts og vekt på barnet?

__________________
Mereo,
Min Journal.
mereo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 17:31   #11
helenemor25
Medlem
 
helenemor25 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 88
helenemor25 er på en erverdig vei

Sv: Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

Opprinnelig lagt inn av mereo, her.

Det her høres kanskje litt rart ut (og garantert dumt), men hvordan var vekts og vekt på barnet?

Spør du meg nå? Her gikk babyen opp fint i svangerskapet.Og var 3195 og 49 cm når hun ble født Kom 4 uker før tiden .Vekta hos meg gikk fort ned,men hadde de 10 siste kg som ikke ville av

__________________


helenemor25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: skaldeman /lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:28   #12
mereo
Seniormedlem
 
mereo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Buskerud
Innlegg: 804
mereo har en fantastisk aura rundt segmereo har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

Opprinnelig lagt inn av helenemor25, her.

Spør du meg nå? Her gikk babyen opp fint i svangerskapet.Og var 3195 og 49 cm når hun ble født Kom 4 uker før tiden .Vekta hos meg gikk fort ned,men hadde de 10 siste kg som ikke ville av

Nei altså for min del var det ett ganske generelt spørsmål
Så takk for svar

__________________
Mereo,
Min Journal.
mereo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 18:33   #13
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

Jeg kan bare fotelle at siste svangerskapet var rimelig lavkarbo og ungen vokste helt perfekt og var en fin jente på 3200 og 50 cm født ei uke før termin. Mens jeg sel la på meg i underkant av 4 kg totalt om jeg ikke husker feil. Og det var virkelig deilg å slippe alle de blodsukkersving som jeg hadde i svangerskapet før. Måtte jo også ta sukkelake testen fordi. Og husker at jeg blei rimelig dårlig den dagen. Først så blei jeg kjempe slapp og snuppa i magen superhiperaktiv, hehe. Hun sparket kraftig i et par timer. Så blei jeg enda mer slapp, hehe. Men verdiene var helt fine, ingen diabetis.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 00:03   #14
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Kan man gå på lavkarbo når man er gravid?

Opprinnelig lagt inn av mereo, her.

Det her høres kanskje litt rart ut (og garantert dumt), men hvordan var vekts og vekt på barnet?

3280 gram og 51 cm, jente.

Født to uker etter termin (men fødselslege + jordmor mente terminen måtte være feil, og at barnet kom akkurat på termin, og hadde gode begrunnelser for det - ultralyd bommer kanskje litt iblant?).

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
50 i bmi, gravid og på lavkarbo millah Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 49 08-07-11 18:42
Gravid på lavkarbo Sandy Lavkarbo generelt 3 12-02-10 18:08
Lavkarbo når man er gravid? bonpia Spørsmål og svar 11 02-08-09 23:33
Gravid og lavkarbo Monen Lavkarbo generelt 4 23-01-09 00:40
Gravid og lavkarbo milla Spørsmål og svar 3 10-06-08 10:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no