Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Digg sjokolademousse

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-04-07, 13:18   #1
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Digg sjokolademousse

Denne spiste jeg i påska. Ojojoj!!!

Til 4-6 porsjoner trenger du -

70% kokesjokolade 150 gr.
Egg 1
Eggeplommer 2
Eggehviter 2
Kremfløte 3 dl.

Smelt sjokoladen i vannbad. Pass på at det ikke kommer vanndamp oppi sjokoladen, da blir den fort grynete. Skill eggehviten fra eggeplommene, pisk eggehvitene stive og visp kremfløten - dette kan fint gjøres mens sjokoladmassen kjølner litt. Visp først inn det hele egget i sjokoladen (hvis du dobler porsjonen visper du inn ett egg av gangen). Visp så inn en og en eggeplomme. Den stive eggehviten vendes forsiktig inn i sjokoladeblandingen med en slikkepott. NB! Ikke rør/visp kraftig, da blir ikke moussen lett og luftig. Vend til slutt inn kremen.

Ideelt sett bør moussen lages dagen før servering, spesielt hvis den skal serveres i en stor bolle. Har du litt dårlig tid kan du fint fordele moussen i porsjonsskåler og sette dem i kjøleskapet.

Pyntes med mørk sjokolade (eller evt krem, jordbær, sjokoladestenger, evt. med mokkabønner... Er du i det kreative og eksperimentelle hjørnet finner du sikkert på andre ting du kan ha til.)

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 18:24   #2
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Digg sjokolademousse

Wow, denne er utrolig god!
Riktignok fikk jeg totalt ca 55 karber, så da blir det over 10 pr porsj, men wow så god, da!!!

SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 21:14   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Digg sjokolademousse

ELSKER den her!! VIRKELIG. favorittdesserten min!!!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 13:44   #4
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Digg sjokolademousse

Så kult, Nellie! Dette har blitt yndlingsdesserten min, i tillegg til Fedons Franske Sjokoladekake, da. Godis!

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 01:44   #5
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Digg sjokolademousse

Kan(bør) lages med 86% sjokolade, pleier å hive litt stevia i.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 10:16   #6
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Digg sjokolademousse

Litt for mange karber for mitt kosthold..

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 18:37   #7
candyland
Medlem
 
candyland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 42
Innlegg: 91
candyland er på en erverdig vei

Sv: Digg sjokolademousse

går det an å lage denne med kakao isteden??

__________________



candyland er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 09:05   #8
blaut
Juniormedlem
 
blaut sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: OPPE I NORD TROMS
Alder: 49
Innlegg: 23
blaut er på en erverdig vei

Sv: Digg sjokolademousse

Har laga den med kakao, gikk helt fint d. Fremdeles nydelig.
Vil jo tro d blir mindre karber da.

__________________
BLAUT
blaut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: KETOLYSE Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 09:36   #9
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Digg sjokolademousse

Opprinnelig lagt inn av blaut, her.

Har laga den med kakao, gikk helt fint d. Fremdeles nydelig.
Vil jo tro d blir mindre karber da.


Heisann.
Hva gjorde du da? Bare skippet hele sjokoladen og hadde i kakao, eller hadde du i noe annet/mer også?

Denen så bare så utrolig god ut - men det blir altfor mye karber for meg akkurat nå

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 19:35   #10
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Digg sjokolademousse

Jeg skal prøve å lage denne ikveld, men med cavalier sin sukkerfrie mørke sjokolade.. da vil det ikke bli mange karbene Skal gi rapport!

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 16:51   #11
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Digg sjokolademousse

Denne var heeeelt nyyyyydelig!! Anbefales på det varmeste!!
Første gang vi laget den, ble det skikkelig mousse konsistens. Dette fordi sjokoladen fikk avkjøle seg mye lenger enn andre gang. Så andre gang ble det sjokoladekrem- men sinnsykt godt allikevel!!
Anbefaler å hakke opp sjokoladebiter å ha inni, og litt på toppen!
Helt fantastisk og alle høykarbere skjeiet innpå!!!

Bivirkning av 2porsjoner-MYE luft i magan pga maltitolen i sjokoen!
Men det var faktisk verdt det!! hehe

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 14:16   #12
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Sv: Digg sjokolademousse

Selve oppskriften (ikke fremgangsmåten) minner jo om Dronning Mauds dessert, kanskje du ville like den også? Dette er en relativt stor oppskrift:

6 egg
6 ss søtestoff pulver
6 dl kremfløte
9 plater gelatin
100 g mørk sjokolade, revet. (bruk din favoritt, 70%, 86% evt maltitolsøtet)


Pisk kremfløten til luftig krem. Pisk eggene og søtning til eggedosis. Bland kremen inn i eggedosisen. Bløtlegg gelatinen i kaldt vann i 10 min. Klem ut vannet og smelt gelatinen i en liten kjele på svak varme. Avkjøl litt. Pisk gelatinen inn i fromasjen i en tynn stråle.

Hell halvparten av fromasjen i formen/skåla. Dryss over 1/2 av den revne sjokoladen. Ha over resten av fromasjen og dryss resten av sjokoladen på toppen. La den stå til den har stivnet (4-5 timer i kjøleskap?)

Kan også evt lages uten gelatin om man ikke orker å vente Da blir den litt løsere, men smaker like godt.

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 18:22   #13
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Digg sjokolademousse

Oi oi oi.. *skrive skrive* Denne må lages! Da er det rett til butikken og kjøpe gelatinplater imorgen, så vet jeg hva neste helgs kosemat blir ))

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 23:40   #14
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Digg sjokolademousse

Sitat:

Helt fantastisk og alle høykarbere skjeiet innpå!!!

Ja det er faktisk den desserten som går unna først i alle selskap, har hatt den med i både bryllup, bursdag og konfirmasjon til stor begeistring
Kjekt at dere liker den!

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 24-12-09, 13:11   #15
Auroraflora
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Hedmark
Alder: 32
Innlegg: 5
Auroraflora er på en erverdig vei

Sv: Digg sjokolademousse

det funka jo ikke i det hele tatt. sjokoladen stivna før jeg fikk blanda den med kremen, så ble det masse klumper.

Auroraflora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner på lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 13:37   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Digg sjokolademousse

Opprinnelig lagt inn av Auroraflora, her.

det funka jo ikke i det hele tatt. sjokoladen stivna før jeg fikk blanda den med kremen, så ble det masse klumper.

da gjorde du noe gærnt Aldri skjedd her

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 13:24   #17
Tasja
Medlem
 
Tasja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 155
Tasja er på en erverdig vei

Sv: Digg sjokolademousse

Jeg lagde denne med 100 g sukkerfri sjokolade, og 50 g 70 % sjokolade uten for mye sukker. Da ble karbantallet redusert veldig, og sjokolademoussen ble kjempegod! Veldig fin oppskrift.
Min ble seende litt marmorert ut ettersom jeg var litt redd for å røre ut all luften. Det gjør likevel ikke noe, orginal vri kan vi kalle det

Tasja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell streng lavkarbo/Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sjokolademousse Kanari Spørsmål og svar 0 09-09-06 14:18
Sjokolademousse uten melk Summer Kake/dessert og snacks 24 20-03-06 17:27
Sjokolademousse nøtta Kake/dessert og snacks 0 02-12-05 10:27
Sjokkis er digg themonk Generell ernæringsdebatt 16 11-07-05 18:41
Sjokolademousse Huldr Kake/dessert og snacks 5 28-11-04 20:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no