Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
12-10-12, 20:36 | #1 |
Medlem
Medlem siden: Aug 2012
Hvor: Akershus
|
Trodde karbohydrater var karbohydrater uansett..... og skulle unngås så godt det lar seg gjøre.
12-10-12, 20:55 | #2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
|
Sv: Trodde karbohydrater var karbohydrater uansett..Står masse om det her på forumet om du søker litt, men kort sagt, så skal de ikke regnes med nei. Det er fordi det er en type KH som kroppen vår ikke kan nyttiggjøre seg og de forsvinner rett igjennom systemet. Ulempen er at det noen ganger kan gå litt fort, med påfølgende luftproblemer på kjøpet om man får i seg for mye av dem... "fo mye" kan for noen være 2-3 ruter sjokolade... |
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF |
12-10-12, 21:00 | #3 |
Medlem
Medlem siden: Aug 2012
|
Sv: Trodde karbohydrater var karbohydrater uansett..
Tusen takk
12-10-12, 21:02 | #4 |
Seniormedlem
Alder: 48
|
Sv: Trodde karbohydrater var karbohydrater uansett..Ikke at dette er mitt spesialfelt, men mange mener man bør regne med at ca halvparten av sukkeralkoholene tas opp av kroppen. Så at man bør regne halve innholdet i karboene likevel.
12-10-12, 21:17 | #5 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
|
Re: Trodde karbohydrater var karbohydrater uansett..Det finnes flere typer karber.
12-10-12, 21:29 | #6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2010
|
Det kommer faktisk litt ann på typen sukkeralkoholer og selvfølgelig er det også individuelt. Jeg husker ikke alle akkurat nå, men også det finnes det tråder på her inne, er vel en som heter noe sånt som:" Ikke la det lure av søtstoffer" bl.a. |
Min kostholdsfilosofi: Ketose |
12-10-12, 21:33 | #7 |
Seniormedlem
Alder: 48
|
Ja, nå som du sier det så var det vel malitolen jeg tenkte mest på. Den er vel i Atkinsbarene her i landet? Og sjokoladene til Sukkerfritt f.eks?
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn." -Alice Walker, forfatter Sist redigert av Bønna200 : 12-10-12 kl 21:36. Årsak: Skrivefeil. |
Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. |
12-10-12, 22:53 | #8 |
Medlem
Medlem siden: Sep 2010
|
Sv: Trodde karbohydrater var karbohydrater uansett..Maltitol må du regne med går rett i blodet. Målte blodsukkeret etter Atkins bar og blodsukkeret skøt i været fra 5.1 til 8.2 på 20 min. Eneste som er verre er vel maltodextrin som også selger som "sukkerfritt". Sukrin og stevia er naturlige og gir går ikke i blodet, derfor trygge. Pass deg for maltitol og andre "sukkerfrie". Selv om de kalles polyalkoholer, påvirker de blodsukkeret raskt og dermed fy-fy.Nå er det kommet en sjokolade med stevia blandet med sukker. Der er det ca 13 gr sukker pr 100gr og sjokoladen er GOD.
|
Min kostholdsfilosofi: ketolyse |
12-10-12, 23:27 | #9 |
Seniormedlem
|
Re: Sv: Trodde karbohydrater var karbohydrater uansett..
Nå er det jo de "dårlige" egenskapene, nettopp det at kroppen vår tar dette opp dårlig, som vi lovpriser med sukkeralkoholer. For kroppen er det jo lureri og energien er jo der slik at noen muligens klarer å ta opp mer enn andre. Jeg tror opptak er omvendt proporsjonalt med prompingen.. Mye promping == lite opptak. Jeg promper mye og går ikke ut av ketose om jeg spiser en atkinsbar, selv ikke 2..
13-10-12, 00:18 | #10 |
Medlem
|
Sv: Re: Sv: Trodde karbohydrater var karbohydrater uansett..Det stemmer nok ikke med meg. Får maltitol rett i blodet, prumper og får vondt. Maltitol har GI på 36-52 mens sukker har 60 og i tillegg må man bruke mer maltitiol for å få samme søthet som sukker. Derfor er det umulig at maltitol ikke påvirker blodsukker. Eneste fordel er at den 3 kcal i stedet for 4 i sukker/gr. Samme står også på diabetesinfo.
|
13-10-12, 00:18 | #11 |
Seniormedlem
|
Sv: Trodde karbohydrater var karbohydrater uansett..Jeg tør bare lage egensøtet mørk sjokolade jeg. Quest -baren fra iherb er kanskje den tryggeste av barene som er mulige å få kjøpt, med tanke på blodsukkerheving (har lav GI), men den er skummel på sitt vis ved at dens karbohydrater ikke opptaes i tynntarmen men at kaloriene opptaes fra tykktarmen som fettsyrer etter at tarmbakteriene har gjort sitt med fiberet. Jeg smelter ghirardellisjokoladen og tilsetter 30 g proteinpulver for å gjøre den til en proteinbar. (Så bruker jeg 50 g sukrin, 10 natreensuketter, 0,5 dl soyamelk, 0,3 dl kokt vann med 1 ts kaffepulver i, 1 ts kanel, 1 ts vaniljepulver og 2 miniskjeer med stevia.) Da blir det like søtt som tagatessesjokoladen men svært lav GI.
13-10-12, 00:57 | #12 |
Medlem
|
Sv: Trodde karbohydrater var karbohydrater uansett..Blir den riktig konsistens med så mye veske?
|
13-10-12, 09:41 | #13 |
Seniormedlem
|
Sv: Re: Sv: Trodde karbohydrater var karbohydrater uansett..
Stemmer det, men er i mye forskjellig sukkerfritt så sjekk innholdet. De flest sukkeralkoholer blir tatt opp i større eller mindre grad, så jeg vil si at for flertallet er det bare sukrin og stevia (og evt aspartam og sucralose) som ikke gir blodsukkerstigning. Cavalier har kommet med sjokolade som er søtet med sukrin og stevia. JEg synes de er gode, men er noen som synes de er for lite søte og dermed blir litt bitre, sjokolade (kakao) er jo bittert er bare at vi er så vandt med at det er ekstremt søtt og gjerne blandet opp med melkepulver og annet fyllmateriale for å få det søtt og mildt.
Ja teorien at mer gass = mindre opptak, stemmer heller ikke for min del og jeg tror man skal være litt forsiktig med å fremme den teorien som en sannhet. Lurer litt på hvor den kommer fra, men tror bare at det er noe folk antar. |
14-10-12, 03:45 | #14 |
Seniormedlem
|
Re: Sv: Re: Sv: Trodde karbohydrater var karbohydrater uansett..
Ironisk setning i grunn. Akkurat som om Eritritol(E968) og Steviosid(E960) var fremstilt uten kjemi.
14-10-12, 09:02 | #15 |
Seniormedlem
|
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Trodde karbohydrater var karbohydrater uansett..
Og hva er poenget med dette?? Sukker og salt har også E-nr og blir kjemisk fremstilt om du vil. JBK, Xanthangum m.m likeså og blir fremstilt med kjemi. Mat er kjemi, man kan ikke lage mat uten kjemiske reaksjoner og man trenger e-nummererte stoffer for å lage mat.
Easy isn't always simple Keep an open mind, but not so open that your brain falls out Sist redigert av Lillemy71 : 14-10-12 kl 09:11. |
14-10-12, 14:32 | #16 |
Seniormedlem
|
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Trodde karbohydrater var karbohydrater uansett..
Poenget er at jeg leser med jevne mellomrom at enkelte sukkeralkoholer fremstilles som om de er harmløse og som potensielt gir folk god samvittighet som om de inntar vitaminer når de bruker de.
14-10-12, 14:44 | #17 |
Seniormedlem
|
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Trodde karbohydrater var karbohydrater uansett..
Javel og hvorfor poengterte du ikke det med en gang isteden for å si at stevia og surkin blir fremstilt ved kjemi og er e-stoff |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Karbohydrater i løk | Fleskulf | Lavkarbo generelt | 9 | 05-02-14 11:45 |
37 g karbohydrater, inkludert 5 g effektive karbohydrater | kitekatt | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 7 | 25-02-12 17:07 |
Karbohydrater, vs karbohydrater av sukkerarter | SiriHelene | Lavkarbo generelt | 1 | 28-03-11 14:30 |
Karbohydrater | Kastra | Spørsmål og svar | 4 | 25-02-11 19:27 |
Karbohydrater - de gode karbohydrater | kjett | Lavkarbo generelt | 12 | 22-07-10 17:43 |