Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Godt soyabrød

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-03-05, 22:59   #1
Solros
Nytt Medlem
 
Solros sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 8
Solros er ny på veien

Godt soyabrød

Jeg har prøvd soyabrødet som det står oppskrift på i ”ketolyseboka”, men det falt ikke i smak hos meg. Det ble alfor eggete og svampete for meg. –Men så trikset jeg litt med oppskriften, og jeg ble ganske så fornøyd med resultatet:





Godt soyabrød (totalt 11 g karbohydrat)



2 egg

2 dl seterrømme

½ dl soyaolje

2 dl soyaprotein (har funnet ”sojamehl” fra Spielberger, 3.1 g karb pr 100 g)

1 ts bakepulver

Ca 1 dl linfrø

30 g knuste soyaflak (”Sojaflocken” fra Spielberger, 5 g karb pr 100 g)



30 g sesamfrø til panering av brødformen





Visp sammen egg, rømme og olje. Rør inn soyamel og bakepulver. Knus deretter soyaflakene med hånda, og rør inn sammen med linfrø. Røren blir tykk, men likevel ”flytende”. Smør brødformen med smør, og strø deretter sesamfrø i hele formen. (Dette gjør at brødet detter lett ut etter steking, og det smaker dessuten kjempegodt!)

Stek brødet på nederste rille ved 180 grader i ca 40 minutter.



PS: jeg har visst brukt for lite bakepulver, oppskriften i boka sier 1 ss. (Da vil brødet kanskje bli litt høyere.) Husk at da må også karboinnholdet økes med 0,5-1 g.



Soyamelet er det jeg har funnet ”nærmest” soyaprotein, det har kun 3.1 karbohydrat pr 100 g. Melet smaker ikke grusomt, slik som jeg hadde trodd, det er ok. Melet fikk jeg tak i på Ultra, 20 kr for 250 g (drøy i bruk).

Soyaflakene fant jeg på Ica Maxi.

Solros er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-03-05, 23:26   #2
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Dette så virkelig flott ut Solros, -har soyaprotein men problemet blir bare å få tak i soyaflakene, . Vi har ICa nær her, -får forsøke der, men tviler på at de har noe så spesielt. Kan helsekostbutikker også ha det tro?

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 28-03-05, 00:51   #3
Solros
Nytt Medlem
 
Solros sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 8
Solros er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av komkari

Dette så virkelig flott ut Solros, -har soyaprotein men problemet blir bare å få tak i soyaflakene, . Vi har ICa nær her, -får forsøke der, men tviler på at de har noe så spesielt. Kan helsekostbutikker også ha det tro?

Ja, de kan helt sikkert ha det i noen helsekostbutikker. -Men du må jo ikke ha det i, jeg tok det i bare for å få litt "mer" i brødet, liksom. Kanskje du kan putte i noe annet? Solsikkefrø? (Hakke dem opp litt, kanskje?) Tror uansett det hjelper mye å ikke bruke så mange egg som den opprinnelige oppskriften sier (6).
Lykke til med bakingen!

Solros er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Godt Nyttår! Anne Livets lyse side 10 09-01-05 17:00
Speltbrød fra Godt brød ElinGH Lavkarbo generelt 8 18-11-04 17:09
Basis proteinbrød (veldig godt) Iset Bakst 5 11-02-04 16:25
Mye godt pålegg uten carb. - men på hva? rsy Induksjonen 2 10-02-04 14:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no