Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Gravid! Hva nå?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-07-10, 13:31   #1
Jojodama
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: i nord
Innlegg: 273
Jojodama er på en erverdig vei

Gravid! Hva nå?

OPpdaga nylig at jeg er gravid. Vanligvis legger jeg på meg ENORMT mye under graviditeten, 20-30 kg, og går kun ned 10-12 av meg selv. Og siden jeg fortsatt har 10 kg fra mitt forrige svangerskap, så er jeg ikke intrerssert i å gå opp noe særlig. Så... Hva gjør jeg? Hva bør jeg ligge på av karber nu da? Og er det bare å kjøre på med egg og bacon, fløte,koteletter i lange baner, bare jeg øker karbene litt? (lov å drømme!)

Og ja, jeg vet at man ikke skal slanke seg i svangerskapet!

__________________
Jojodama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 14:13   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Gravid! Hva nå???

Gratulerer så masse!

Ketolyse er ikke anbefalt under svangerskap og fullamming, men lavkarbo ala Fedon er veldig bra!

Du kan jo innføre bittelitt frukt og melkeprodukter, spis alle typer grønnsaker uten tanke på karbo- innhold og ligge unna de store synderene pasta, ris, potet, brød og sukker!

Burde holde deg ute av ketose, men samtidig være lavkarbo nok til å ikke gi stor vektøkning!

Scroller du heeelt nederst på denne siden, finner du feler tråder om temaet!

Masse lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 14:14   #3
trude.lutt
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 180
trude.lutt er på en erverdig vei

Sv: Gravid! Hva nå???

Først: GRATULERER!

Mener å ha lest at du ikke skal gå på Ketolysekur når du er gravid. Har noe med at fosterets hjerne trenger karb for å utvikle seg. Ta kontak med noen av legene som jobber ned dette, f.eks Sofie Hekseberg.

trude.lutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 22:48   #4
Jojodama
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: i nord
Innlegg: 273
Jojodama er på en erverdig vei

Sv: Gravid! Hva nå?

Takk for svar! Har nå lest meg til litt kunnskap (håper jeg da, hehe), og funnet noe som passer for meg.

Spiser som på ketolyse, men har lagt til yoghurt,frukt og gulrøtter. Drikker max 2 glass melk om dagen, og unner meg 2 ss kokt ris når resten av familien har det. Ligger på rundt 100 karb for dagen. Søtsuget og sulten er borte, og jeg har gått ned 1,5 kg på 5 dager. Regner med at det nedgangen stopper nå som vannkiloene er borte. Håper sånn på at dette funker fremover!

__________________
Jojodama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 22:58   #5
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Gravid! Hva nå?

I mitt siste svsk fikk jeg "nesten" diabetes, og gikk da ned til 100kh (jeg spiste "normalt" før, har gått ned tidligere på ketolyse/atkins og kunne greia . Poenget er å IKKE gå i ketose. Brukte sticks. Er man overvektig er det lurt å forsøke å holde vekta, heller enn å gå ned.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 23:00   #6
Jojodama
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: i nord
Innlegg: 273
Jojodama er på en erverdig vei

Sv: Gravid! Hva nå?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

I mitt siste svsk fikk jeg "nesten" diabetes, og gikk da ned til 100kh (jeg spiste "normalt" før, har gått ned tidligere på ketolyse/atkins og kunne greia . Poenget er å IKKE gå i ketose. Brukte sticks. Er man overvektig er det lurt å forsøke å holde vekta, heller enn å gå ned.

Jepp, det er det som er tanken min også. Holde vekta. Kan til og med godta å gå opp litt, bare det ikke blir de store høydene. Holder meg godt utenfor ketose.

Hvordan gikk det med deg, vektmessig da? Klarte du å holde vekten? Og hvor stort var barnet? Sist gikk jeg opp 33 kg, mens ungen var en liten pingle på knapt 3 kg. Førstemann var nesten 4, så har de bare blitt mindre og mindre.

__________________
Jojodama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 23:50   #7
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Gravid! Hva nå?

Et interessant tema!!
Gratulerer forresten

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 09:39   #8
Lene:)
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 51
Lene:) er på en erverdig vei

Sv: Gravid! Hva nå?

Gratulerer
Sofie Hexeberg svarte på spørsmål ang. dette i artikkel fra Dagbladet
http://www.dagbladet.no/2010/07/12/t...arbo/12523445/
Var faktisk til legen min for ca. en måned siden, hvor han faktisk omtalte Sofie Hexeberg som den i Norge som visste mest om lavkarbo, var ekstra gøy når jeg oppdaget artikkel i Dagbladet skrevet med hun som fagperson

__________________


Lene:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 10:13   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Gravid! Hva nå?

Gratulerer så mye med liten spire

Jeg hadde nok ikke vært redd for å spise lavkarbo med ganske få karber i svangerskap. Temmelig mange gravide er i ketose i mindre eller større deler av svangerskapet uten at de vet om det,pga kvalme og lite mat (jeg har oppelvd dette selv og jordmor sa ikke noe på det)... hvorfor er det ingen som skriker opp om denne ketosen? For den kan ikke være sunn i forhold til ketose pga man spiser lavkarbo.

Jeg åt varierende antall karber i forrige svangerskap og vippet nok inn og ut av ketose nå og da. Jeg gikk opp 5kg og babyen veide 3kg/49cm lang og jeg hadde ikke så mye vann i kroppen heller. Skikkelig motsetning til de to forrige svangerskapene hvor jeg gikk opp rundt 20kg hver gang( og det er de kg jeg sliter med nå )

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 10:33   #10
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Gravid! Hva nå?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Temmelig mange gravide er i ketose i mindre eller større deler av svangerskapet uten at de vet om det,pga kvalme og lite mat (jeg har oppelvd dette selv og jordmor sa ikke noe på det)... hvorfor er det ingen som skriker opp om denne ketosen? For den kan ikke være sunn i forhold til ketose pga man spiser lavkarbo.

Nja... Eg var i ketose sist svangerskap på grunn av matmangel. Jordmor var ikkje glad over det, og stakk til meg epler frå jordmorhagen så eg skulle slippe å sulte. Dette er ingen god situasjon når ein er gravid. Det var heldigvis berre perioder.

Kostindusert ketose med tilstrekkeleg tilgang av næring er nok mindre farlig, men det fins kanskje ikkje nok forskning på området og gravide må ein jo også vere forsiktig med å sette på potensielt uheldige kostregimer. Dr. Hexebergs svar i Dagbladet var interessant, da.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 17:04   #11
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Sv: Gravid! Hva nå?

GRATULERA!

Et det du føler for du, og ikkje ver så redd for å vera i ketose eller ikkje! Er ikkje så vanskeleg å halda seg unna akkurat den bite, er kanskje eit knekkebrød eller to om dagen som skal til, eller litt frukt

Et det DU føler deg bekvem med, og som DU veit kroppen likar! Er jo kjendt at om mor har det bra, har barn det bra

Eg kjem til å eta akkurat det samme som eg et no når eg skal ha nr.2, det er ikkje tvil om anna. Kanskje eta eit knekkebrød eller to ekstra om dagen, men langtifrå pasta, ris, poteter, brød og alt anna eg vert dritdårleg av...!

Kos deg, og nyt graviditeten!

Eg personleg har mykje meir trua på lavkarbo (og då kanskje ketogent for dei som likar det (slike som meg)) enn å peisa på med karbisar BERRE fordi ein er gravid. Eg gjentek: har mor det bra, har barn det bra

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 17:29   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Gravid! Hva nå?

Det er slett ikke snakk om å pøse på med karber, bare akkurat nok til å holde seg unna ketose! Som dr. Hexeberg sier, det er tross alt en hjerne til som trenger karber, og den skal til og med vokse en hel masse!
Et par knekkebrød, litt ekstra bær eller frukt og et glass melk er alt som skal til for de fleste!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 19:34   #13
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Gravid! Hva nå?

Fedonkostholdet/Lav GI er bra for gravide. Jeg la meg på en litt strengere Fedonsk linje siden jeg fikk svangerskapsdiabetes. Karbene fikk jeg fra mye belgefrukter (bønner, linser etc), pumpernikkel og rugsprø, grønnsaker og bær. Jeg holdt meg helt unna frukt grunnet diabetesen, men spiste bittelitt brun ris og pasta en sjelden gang. Det er egentlig ikke så veldig hokus pokus med kostholdet under graviditeten, men hold deg unna ketose for sikkerhets skyld.

Jeg la på meg 18 kilo i svangerskapet på dette kostholdet, men veldig mye av dette var vann som kom helt på slutten. Nå er 14 av de kiloene borte allerede, og det er bare drøye 3 uker siden jeg fødte.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 22:34   #14
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Gravid! Hva nå?

Jeg gikk var 70 kg før svsk og gikk opp tre kilo...
Barnet var fire kilo og 54 cm. Do the math, jeg var fire kilo lettere og "tynn som en strek" etter svsk. Haha jeg er tyngre etter ti mnd amming enn jeg var på slutten av svsk! På tide å komme ned til 70 igjen...

Med svskdiabetes (eller nesten, som hos meg) så er det ikke nok insulin til oss begge og blodsukkeret lagres ikke som fett hos mor. Baby lager også sitt eget insulin. Dermed legger diabetesbabyer på seg uhorvelig mye og vokser mye. Sekskilosbabyene duu hører om er diabetesbabyer (uoppdaget). Jeg fikk ikke nok insulin til meg selv og blodsukkeret mitt steg etter hvert måltid (der jeg spiste godt med karbo), og jeg måtte legge meg og sove etter alle måltider . Jeg gikk ikke opp i vekt i svsk, før 6mnd hadde jeg nesten ikke gått opp noe. Det var først da jeg kuttet karboen jeg begynte å legge på meg Men med et fornuftig fedonkosthold vil du antakeligvis gå opp det kroppen forlanger

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 22:51   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Gravid! Hva nå?

Jeg hadde svangerskapsdiabetes light og dattern min veide 3680 ei uke på overtid.

Hvorfor ble ikke jenta mi større da, egentlig?

Selv veide jeg 4500 når jeg ble født ei uke på overtid så mamma hadde sikkert også svangerskapsdiabetes.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 15:18   #16
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Gravid! Hva nå?

Det er vel ikke slik at alle babyer av de som har svangerskapsdiabetes blir så fryktelig store, men sannsynligheten for det er større. Så lenge man regulerer blodsukkeret sitt blir de jo ikke nødvendigvis så store. Gutten min var 3578 gr. nesten to uker før termin, og det er jo bare litt over gjennomsnittet. Jeg regulerte diabetesen fint med kostholdet frem til ca 30 uker, men etter det så gikk blodsukkeret litt bananas og jeg måtte igang med medisinsk behandling for den.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gravid - hva nå? Oslofia Lavkarbo generelt 9 25-03-10 08:32
Kosthold når man prøver å bli gravid/er gravid nellie Spørsmål og svar 36 14-08-08 21:16
Gravid tess81 Generell diskusjon 32 12-02-08 00:08
Gravid!! MonicaA Barns kosthold 4 07-11-07 22:15
Gravid Dimmine Spørsmål og svar 2 09-10-07 15:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no