Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Migrene og kosthold

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-09-08, 10:55   #1
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs
Post

Migrene og kosthold

Jeg har tatt meg den frihet å sette sammen en artikkel om migrene. Håper noen får nytte av dette. Kom gjerne med flere/andre synspunkter.



Migrene og kosthold
Migrene er en kronisk anfallsykdom med kraftig hodepine ledsaget av lyd- og lysskyhet og/eller kvalme og oppkast. Blant den voksne befolkningen forekommer migrene hos ca 18% kvinner og 6% menn. Migrene forekommer også hos barn. Sykdommen kommer ofte når man minst venter det og særlig om man har planlagt noe ekstra. Noen unge får for eksempel alltid migrene rett før de skal i bursdag eller oppleve noe annet spennende. Det er derfor lett å forstå at migrene er mer plagsomt enn bare en hodepine.


Sykdomstegn
Noen får flimringer for øynene og ser sikksakk-tegninger eller lysglimt når anfallet starter. Noen kan få vanskelig for å snakke, bli klønete i armer og ben, kjenne prikkinger i huden eller bli svimle og ustø under migreneanfallene (aurafase). Det finnes en type migrene hvor man bare får denne typen symptomer, og ikke noen hodepine i det hele tatt.



Selve hodepinefasen varer som regel mellom 4 og 72 timer ubehandlet. Smertene sitter ofte på den ene siden av hodet, men det trenger ikke være den samme siden som er smertefull ved hvert anfall. Den kan også skifte side under samme anfall. Smertene er ofte bankende og så sterke at daglige gjøremål ikke er mulig. Hodepinen blir verre av fysisk aktivitet. Kvalme og oppkast er vanlig, likeledes lysskyhet og lydvarhet. Mange er følsomme overfor lukter (parfyme, blomster, røyk). De fleste ønsker å ligge stille i et mørkt rom når anfallet er sterkt. Søvn kan hjelpe, og kan øke effekten av den naturmedisinske behandling.


Å leve med migrene
Mange føler at sykdommen ikke blir tatt på alvor, og at den av andre klassifiseres som «bare en hodepine». De som får anfall blir ute av stand til å gjøre dagligdagse gjøremål, og må være hjemme fra jobben. Studier viser at den årlige kostnaden for migrene er 11.8 milliarder dollar på verdensbasis. Migrene kan også være et stort hinder for et aktivt familie- og fritidsliv. For mange er trusselen om å få et migreneanfall en konstant bekymring. En av fem kvinner som lider av migrene får dessuten problemer med sexlivet.

Mange skjuler problemene og stapper bare i seg vanlige smertestillende, men har du eller mistenker du at du har migrene bør du oppsøke lege og få stilt en diagnose. Legen kan i samarbeid med deg finne ut hvilken behandling som passer best.

Kostholdets innvirkning
Flere og flere eksperter våkner for ideen om at kostoldet har større betyning for migrene enn tidligere antatt. Mange som har endret sitt kosthold til et lavkarbohydrat-kosthold, har merket forbedringer både i anfallenes hyppighet og intensitet. En viktig faktor i kostholdet er å holde blodsukkeret stabilt. Mange som har migrene, sliter også med hypoglykemi. De er ekstra følsomme for insulin og sukker i blodet. Migrene kan også komme som en følge av intoleranse eller allergi mot enkelte matvarer. (mitt notat: candida og migrene har ikke vært særlig i søkelyset, men også her kan det være en sammenheng ).

Ved å kutte ut hvetemel, sukker, melkeprodukter, tilsetningsstoffer og raske karbohydrater generelt, kan man få en bedring av situasjonen. Dette har mange opplevd allerede, etter å ha byttet til et lavkarbo-kosthold. Mange får migrene i startfasen, men det stabiliserer seg vanligvis etter hvert.

Kosttilskudd som kan forebygge/lindre anfall:
-Magnesium (magnesiumoksid har dårlig opptak), 360 mg daglig. 2 tabletter når man merker at et anfall er på vei
-B vitamin kompleks i større doser, bestilles fra utlandet
-Omega 3/6 balansen, spis mer omega 3 (fisk, kapsler, tran) minst 4 gram daglig
-E-vitaminer (400 I.E)
-Matrem (en urt som kan redusere anfallenes hyppighet)
-Nattlysolje (200mg)
-C-vitamin (500mg x2 daglig)
-Ingefær ved kvalme

Behandling:
-Kiropraktikk
-Akupunktur
-Massasje
-Homøopati
-Tradisjonell medisin (triptaner o.l, samt afipran eller andre kvalmestillende).
-Avslappingsøvelser (yoga, uttøying, meditasjon)

Matvarer som kan utløse anfall:
-Sukker
-Msg (smaksforsterker)
-Vin/alkohol
-Nøtter
-avocado
-Muggost og lagrede oster
-Eddik
-Bananer, plommer, rosiner
-Loff, boller, kaker
-Gjærbakst
-Koffeinholdig mat og drikke
-Sjokolade
-Røkte matvarer
-Sitrusfrukter og ananas

Annet som kan utløse:
-Menstruasjon
-Stress
-Sterke lukter (sigarettrøyk, parfyme)
-Søvnforandringer (sover lenger i helgene, mandag morgen)
-Sterkt lys (kraftig sol, enkelte lamper)
-Utmattelse
-Klimaforandringer (f.eks tordenvær, varme/kulde)
-P-piller
-Medikamenter (bruk av medisiner), også overforbruk av smertestillende
Artikkelen er sammensatt av uttalelser fra bl.a Fedon Lindberg, utklipp fra migrene.no og andre artikler om migrene funnet etter søk på nett. Kom gjerne med tilføyelser om du har noe relevant informasjon med tanke på forebygging og lindring av migrene. Kom gjerne med egne erfaringer.

Nyttige artikler og nettsted:
http://www.migrene.no/
http://www.drlindbergs.no/page/index...11&joinid=7142
http://www.helsenytt.no/artikler/migrene.htm
http://www.migreneinfo.no/

Min personlige erfaring
Har hatt migrene siden ungdomsskolen, med gradvis økende hyppighet over 10 år. Har ikke vært hos lege før nå nylig, for et par uker siden, og fått diagnosen og noen medisiner som skal prøves ut. Det å ha diagnosen hjelper litt på samvittigheten ovenfor arbeidskollegaer og venner.



Det jeg imidlertid har merket meg, er at så lenge jeg går på streng lavkarbo (atkins) så har jeg ikke hatt anfall. Da har jeg samtidig tatt omega 3, magnesium og B-vitaminer. Så snart jeg spiser karbomat, særlig hvetemelbasert, så får jeg dundrende migrene dagen derpå. Trolig har jeg en intoleranse for enkelte matvarer, eller kombinasjoner av matvarer, men dette må jeg forske litt mer på (provokasjonstester). Jeg har også mistanker til sammenheng mellom migrenen og candida, for jeg får også kraftig migrene når jeg kutter ut karboen og skal tilbake på lavkarbo; candidasoppen sultes og dør. Igjen- dette skal jeg teste ut etter hvert.


Jeg vil finne ut hva jeg reagerer på, hva jeg kan spise, hvor høyt jeg kan gå i karber for å etter hvert kunne ha en migrenefri hverdag. Er ikke videre interessert å stappe i meg på tabletter så snart jeg kjenner et anfall er på vei, men heller ha et strengt kostholdsregime som virker. Nå skal jeg ha en ”renseperiode” før jeg provoserer med forskjellige matvarer og mengder. Krysser fingrene for at jeg finner en mulig løsning på dette.

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 11:17   #2
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Migrene og kosthold

Flott oppsummering dette!

Jeg har aldri selv vært plaget av migrene, men flere av mine nærmeste har helt blitt kvitt migreneplager etter å ha lagt om kostholdet til lavkarbo.



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 11:34   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Migrene og kosthold

Bare å lese dette tar meg to år tilbake. Jeg hadde store problemer med migrene i stadig økende grad, og prøvde ut flere medisiner. Akkurat nå husker jeg ikke hva medisinene heter (begynner å bli en stund siden de var nødvendige), men jeg prøvde først en nesespray som trigget angst og depresjon som en bivirkning, og det er jo ikke akkurat et godt alternativ. Så fikk jeg utskrevet noen piller som fungerte kjempebra, men som kostet 180 kr for fire stk. Med opp til åtte-ti anfall i måndenen så ble det fryktelig dyrt, samt at det hendte jeg måtte ta to, og om anfallet eskalerte så var det nytteløst. Jeg kompenserte med den eneste smertestillende uten resept som fungerte, Fenazon, men om jeg brukte de for lenge av gangen (mer enn en uke) så ga de meg hodepine, magesmerter og reflux (jeg har hatt magesår, så det er ikke akkurat optimalt med store mengder smertestillende).
Da jeg la om kostholdet, først generelet, og den eneste karborike maten jeg spiste var fiberrik og noe syrnet melk, så merket jeg med ett at jeg hadde gått en stund uten anfall, og da jeg kuttet ned på alt av høykarbomat så forsvant anfallenene helt. Det var som å få livet tilbake.
Jeg har alltid elsket å være sosial, reise, dra på konserter, noe som vanskeliggjorde seg da jeg hadde så mange anfall som jeg hadde, jeg fikk problemer med å gjennomføre oppgaver på skolen, "heldigvis" tok jeg fotografiutdannelse, og mørkerommet dempet faktisk en del av anfallene, men å komme ut i lyset igjen, kunne igjen trigge dem. Jeg måtte slutte i jobben jeg hadde ved siden av studiene og skaffet meg en hjemmejobb i stedet for.

Ja, dete var mer bare min historie, men å være kvitt migrenen er totalt halleluja for meg. Det er noe av det beste som har skjedd, og bare for den saks skyld så er kostholdet verdt det.
Da jeg prøvde å spise høykarbo en knapp uke i påsken, litt for å teste kroppens reaksjoner, så kom den snikende tilbake, og jeg hadde et skikkelig anfall et par dager ut i forsøket mitt, samt at allergien kom tilbake (jeg er -helt utrolig nok- kvitt nøtte- og sitrusallergi, pelsallergi og pollenallergi ).
Så, det jeg vil fram til er at det er håp! Håper du finner ut av det, for livet med migrene er uforutsigbart og tidvis veldig deprimerenede. Samboer syntes ikke alltid det var like gøy å bli kasta ut av soverommet hvor han har pc-en sin og alle musikkleketøyene, fordi jeg måtte trekke for gardinene og ligge helt stille i mørket uten lyder eller bevegelser.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 11:41   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Migrene og kosthold

Denne tråden startet jeg da det fullstendig gikk opp for meg at migrenen kanskje var borte. http://forum.lavkarbo.no/showthread....=migrene+borte
Morsomt å lese nå, jeg vet jo så mye mer nå

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 13:37   #5
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Migrene og kosthold

Appelsin er en av verstingene for meg Veldig bra skrevet!

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 16:46   #6
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Migrene og kosthold

Jeg har også en lang historie med migrene. Fikk de første anfallene sammen med de første menstruasjonene som 13 åring og har siden hatt migreneanfall hver mens og eggløsning de siste 37 år. Nesten hvert migreneanfall varer i tre dager. Det har vært veldig tydelig for meg at min migrene har vært utløst av hormonsvigninger. Jeg har forstått det sånn at det er fall i østrogennivået som utløser anfallene. Jeg har også hatt endel stressutløste anfall (betydelig mindre enn hormonutløste), men jeg har ikke på disse årene greid å identifisere noen spesielle matvarer som utløsere.

Anfallene mine økte på da jeg kom i overgangsalderen for ca. 5 år siden. Det har vel muligens med fall i østrogenproduksjonen å gjøre.

I fjor var jeg med i et migreneprosjekt og var med å prøvde ut en ny medisin. Etter 4 måneder måtte jeg avslutte prosjektet fordi jeg fikk depresjon som bivirkning. Det var spesielt for meg som ellers ikke har vært deprimert. I den tiden jeg var med registrerte jeg hvert anfall og virkinger av medisinen. Fant da at at jeg hadde 5 - 6 anfall i måneden, i snitt 15 dager i måneden.

Jeg har vært på lavkarbokosthold (ketose) i 8 måneder. Det har dessverre ikke fått vekk mine anfall. Jeg registrerer ikke lengre, men når jeg tenker tilbake er det mulig at anfallene mine er litt mindre hyppige. Jeg skal prøve å registrere og se.

Jeg har veldig lyst til å få følge med utforsningsprosjektet ditt Dingpot. Vil du rapportere i denne tråden, eller kanskje i journalen din?

Jeg krysser også fingrene for deg. :krysse fingre:

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 18:03   #7
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Sv: Migrene og kosthold

Jeg kan rapportere de endringene jeg gjør, og det svaret jeg får fra kroppen min her i denne tråden. Først skal jeg bare rense ut av systemet i 2 ukers tid før jeg gjør den første testen.

Kanskje det er til hjelp for andre, men mest sannsynlig må hver og en finne utav det selv, hva kroppen tåler og ikke tåler (dessverre). Hvis det er flere som blir med på prosjektet, så er dere hjertelig velkomne til å dele erfaringer Det setter ihvertfall jeg pris på.

I mellomtiden: kom gjerne med flere historier og erfaringer. Vi kan alle bli klokere av det

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 10:16   #8
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Migrene og kosthold

Opprinnelig lagt inn av dingpot, her.

I mellomtiden: kom gjerne med flere historier og erfaringer. Vi kan alle bli klokere av det

Det kunne jo være interessant å vite om noen har erfaring med at det overhodet ikke hjelper å redusere karboinntaket!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 19:28   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Migrene og kosthold

Det er derfor jeg fortsatt lurer litt på hva som utgjorde det for meg. Altså, det er jo i MITT tilfelle natt og dag som dere sikkert skjønner ut fra hva jeg skrev, så hadde vært interessant om man kunne ha funnet en slags minste felles multiplum.
Men dog, vi er jo ikke like alle sammen

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 23:25   #10
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Migrene og kosthold

Jeg har tro på at migrene som kommer i forbindelse med menstruasjon er tegn på d-vitamin-mangel.

Migrene generelt tror jeg kommer av magnesium-mangel. Magnesium-mangel avhjelpes på to måter, ved tilskudd og ved å begrense storforbrukerne av magnesium, som jeg har lest at skal være f.eks. stress, røyk, alkohol.... og karbohydrater.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 02:32   #11
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Migrene og kosthold

Lavkarbo har ikke hjulpet på min migrene heller, men jeg er blitt flinkere til å lytte til signalene jeg får fra kroppen Og jeg vet at dersom jeg har litt hodepine og får en voldsom trang til å spise sjokolade, så er det garantert et anfall i anmarsj.

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 07:45   #12
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Migrene og kosthold

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Jeg har tro på at migrene som kommer i forbindelse med menstruasjon er tegn på d-vitamin-mangel.

Migrene generelt tror jeg kommer av magnesium-mangel. Magnesium-mangel avhjelpes på to måter, ved tilskudd og ved å begrense storforbrukerne av magnesium, som jeg har lest at skal være f.eks. stress, røyk, alkohol.... og karbohydrater.

Det var spennende. Hvorfor tror du det? For meg økte migreneanfallene i overgangsalderen. Hvordan tror du det kan henge sammen med d-vitaminene? Jeg tar tran hver dag året rundt. Noe som tilsier at jeg bør øke dosen? "håpe på en enkel løsning"

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 10:34   #13
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Migrene og kosthold

Opprinnelig lagt inn av JenJen, her.

Lavkarbo har ikke hjulpet på min migrene heller

Er du, eller har du vært i ketose uten at det heller har hjulpet?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 10:42   #14
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Migrene og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Er du, eller har du vært i ketose uten at det heller har hjulpet?


-


Det siste året har jeg alltid vært i ketose når anfallene har kommet. Ikke at det er noen sammenheng der, de kom i forbindelse med eksamen og trening så det var ikke helt uventet

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 11:13   #15
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Migrene og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Bare å lese dette tar meg to år tilbake. Jeg hadde store problemer med migrene i stadig økende grad, og prøvde ut flere medisiner. .

Hvor lenge var du i ketose evt. lavkarbo før du begynte å bli bedre? Lurer vel egentlig på om det er håp her også hvis jeg holder ut lenge nok.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 11:36   #16
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Migrene og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Denne tråden startet jeg da det fullstendig gikk opp for meg at migrenen kanskje var borte. http://forum.lavkarbo.no/showthread....=migrene+borte
Morsomt å lese nå, jeg vet jo så mye mer nå

Interresant lesing også her. Kjenner jeg blir veldig engagert her nå. Tenk om jeg kunne spise meg vekk fra migrenen. Jeg skulle holdt ut hva som helst av begrensninger i kosten. Å bli kvitt migrenen må jo være som å komme til himmelen.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-08, 01:40   #17
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Migrene og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Det var spennende. Hvorfor tror du det? For meg økte migreneanfallene i overgangsalderen. Hvordan tror du det kan henge sammen med d-vitaminene? Jeg tar tran hver dag året rundt. Noe som tilsier at jeg bør øke dosen? "håpe på en enkel løsning"

Jeg har lest mye på internett på slike sider som www.vitamindcouncil.org og www.mgwater.com og har funnet det som en ganske tiltalende "enkel løsning" at normalisering av d-vitaminer og magnesium i kroppen kurerer migrene. Det er vel dette uttrykket "normalisering" av nivåer i kroppen som gjør at jeg tror på disse tingene. Lavkarbo er jo også en normalisering av fettinntak og sukkerinntak i forhold til steinaldermennesker....

Det normale nivået av d-vitaminer ligger (i følge ny forskning) over 125 nmol/l kalsidiol på blodprøve, og gjennomsnittet i Norge er på rundt 70 nmol/l. Hvis man med 70 nmol/l begynner å ta en skje tran om dagen, så vil dette høynes til kanskje 80 nmol/l. For å komme opp på et nivå på 125 nmol/l så er det (for noen) lettere å dra til syden, eller ta solarium som inneholder UVB-stråling.

Og når det gjelder normalisering av magnesium så er det egentlig bare en måte å fikse det på, og det er å ta tilskudd i så stor grad at man kjenner den gode virkningen av det. Magnesium er uansett ikke farlig å ta i store mengder, man kan uten fare gå opp til både 1 og 2 og 4 gram om dagen. Det eneste som skjer om man tar for mye er at man får en kortvarig "diare".

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 06-09-08, 10:46   #18
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Migrene og kosthold

Veldig spennende. Jeg har surfet litt rundt og ser at det er en del holdepunkter for det du skriver. Jeg har akkurat vært igjennom månedens første migreneanfall. Varte som vanlig i tre dager, 3-5 sept. Vet fra tidligere kartlegging at jeg har pleid å ha migrene ca. 15 dager i måneden. Nå skal jeg prøve ut å fortsette å holde ketosen, øke på med D-vitaminer og magnesium og se om anfallene reduseres. Jeg pleier å ta dobbel dose magnesium fra før. Dersom jeg tar mindre får jeg kramper i beina. Så det sier sikkert noe om at jeg enten har små lager eller trenger mer magnesium enn andre? Jeg prøver å øke til tre tabletter. Prøver også med tre trankapsler. :sprekke av sunnhet:

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-08, 11:30   #19
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Migrene og kosthold

Ah! Jeg tar jo multivitamin med noe magnesium og d-vitamin, men nå da jeg sjekket prøvearket jeg fikk av legen min så lå alle vitaminnivåene innenfor normalen, deriblandt d-vitamin på 120. Jeg tar ikke magnesiumtilskudd, men jeg bruker en god del havsalt i maten.
Det kan jo kanskje forklare hvorfor migrenen er borte?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 14:36   #20
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Migrene og kosthold

OK, så vet jeg det. Migrenen er ikke borte.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 14:43   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Migrene og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

OK, så vet jeg det. Migrenen er ikke borte.

Det var kjipt Føler med deg, virkelig!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 20:33   #22
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Migrene og kosthold

Takk skal du ha, søte deg.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 09:53   #23
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Migrene og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

men nå da jeg sjekket prøvearket jeg fikk av legen min så lå alle vitaminnivåene innenfor normalen, deriblandt d-vitamin på 120.

Forutsatt at det er kalsidiol-nivået som er på 120, og at det er nmol/l så er det et bra nivå.

I følge vitamindcouncil.com så starter kroppen en normal håndtering av d-vitaminer mellom 75 og 125 nmol/l, ved at den lagrer d-vitamin i fett og muskler, og ikke bare forbruker alt med en gang. Og derav ligger det forsvarlige nivået for å normal d-vitamin-funksjon i kroppen over 125 nmol/l.

Det hadde vært spennende å hørt om flere som har tatt målinger av d-vitaminer.

Jeg hadde 240 nmol/l i vår, og har etter det kjørt på med torskelever, Holistics d-vitamin på 2000 IE, og ligget på stranda hver dag det har vært mulig. Har til og med spedd på med solarium på kvelden.
Virkningen som dette har på meg er at jeg føler meg så i god form av dette at jeg seriøst vurderer min første sydentur denne vinteren.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 10:25   #24
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Migrene og kosthold

Jeg har telt alle dagene med migrene til nå i september til 11. Det er ca. halvparten av dagene og er det samme som jeg hadde før jeg begynte på lavkarbo. Jeg har tatt ekstra magnesium og d-vitaminer i denne tiden, men det er vel for tidlig å forvente en effekt her ennå. Jeg prøver ut neste måned også og ser om det skjer noen endring.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 18:14   #25
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Migrene og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Jeg har tatt ekstra magnesium og d-vitaminer i denne tiden, men det er vel for tidlig å forvente en effekt her ennå.

Tar du bare tran? Eller sånne 400 IE d-vitamintabletter?

Noen kan trenge tusenvis av IE med d-vitamin hver dag (og da bruker man opp en flaske tran på kanskje tre dager) for å få et "forsvarlig" nivå av d-vitamin i blodet. Solskinn (UVB) på kroppen er den letteste måten å tilføre d-vitamin, og en halv times sol kan gi titusener av IE.

Hvis jeg skulle ha behandlet migrene i Norge på denne tiden av året så ville jeg gått i solarium. Og jeg ville forsikret meg om at solariene jeg bruker har minst 2 % UVB stråling, helst mer. Jeg har hørt noe om at det er noen av solariene som ikke har UVB-stråling i det hele tatt.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Svar

Emneord
hodepine, migrene


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Til dere med migrene xtra Fysisk og mental helse 10 31-03-08 19:04
Ketolysekuren og revmatisme/migrene Selma Ketolysekuren 5 14-10-07 00:34
Migrene borte? Photobscura Fysisk og mental helse 13 19-05-07 13:37
ME og kosthold Huldr Fysisk og mental helse 9 04-04-07 15:04
ME og kosthold sommerfugl Generell ernæringsdebatt 11 14-11-05 19:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no