Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Fiber fra korn

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-05-12, 14:31   #1
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Fiber fra korn

Leste nettopp en liten artikkel i et ukeblad. Der stod det om tarmkreft og viktigheten med fiber som forebygging.
Det som var anbefalt som beste fiberkilde var fiber fra korn, erter, bønner og linser.
Lurer jo derfor på om man burde innføre litt mer kli i kosten. Hva tror/mener dere?
I dag spiser jeg knekkebrød med kli i, men ikke hver dag. Kanskje jeg skulle putte litt kli inn i rundstykkeoppskrifta mi også, for disse spiser jeg en gang om dagen

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 14:38   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fiber fra korn

Dersom du spiser grønnsaker så får du i deg bra med fiber fremdeles. (En annen ting er at ekspertene er rett så uenige om hvilke fiber som er bra og hvilke som kan være skadelige.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 15:55   #3
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fiber fra korn

Spiser grønnsaker til alle måltider, samt nøtter og lavkarbobrød/knekkebrod en gang pr dag. Så er ikke bekymret for fiberinntaket, men om det burde komme fra korn også. Ikke godt å bli klok på alt

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 16:10   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fiber fra korn

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Spiser grønnsaker til alle måltider, samt nøtter og lavkarbobrød/knekkebrod en gang pr dag. Så er ikke bekymret for fiberinntaket, men om det burde komme fra korn også. Ikke godt å bli klok på alt

Jeg er sikker på at man fint klarer seg uten fiber fra korn. Alle jeger/sanker-samfunn tyder på det.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 18:57   #5
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Fiber fra korn

Har lest mye om hvor (potensielt) skadelig antibeitestoffene i kli er, så jeg har kutta ut kli sånn til daglig. Spiser nå fiber fra grønnsaker og bær, og noe fra mandelmel, kokosmel, fiberhusk og potetfiber som jeg bruker mye i bakst. Slik jeg har forstått det skal visst uløselig fiber (f.eks. fra korn) være viktig for god fordøyelse, og for å motvirke kreft, hemoroider, forstoppelse, etc.. Men dette får du fra skallet til grønnsaker og nøtter/frø også, er ikke nødvendig å spise korn for å få i seg det.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 21:52   #6
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fiber fra korn

Takker. Da fortsetter jeg som før

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karber i korn, frø, mel osv Fofa Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 18-07-10 13:09
Korn opptrapping- Hvilken type korn? Lofus Lavkarbo generelt 4 28-12-09 09:42
Ang korn MorStine Lavkarbo generelt 6 31-07-08 23:07
korn på linberg Helene Dr Lindbergs 2 13-09-05 20:35
GI - hele korn? Marianne Lavkarbo generelt 0 19-09-04 18:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no