Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Om det fettet ...

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-06-12, 00:05   #1
Nix
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 43
Nix er på en erverdig vei

Om det fettet ...

Jeg har vært hos en av landets "lav-karbo leger" og har blitt rådet til å kutte ut melkeprodukter.
Jeg har tidligere fordelt kostholdet mitt med 70% fett, og (ca) 15% med karbo og 15% med proteiner. Dette har til nå fungert fint og jeg har i snitt gått ned ett kg i uken, de seks ukene jeg har holdt på.

Så jeg synes det er litt vanskelig, med dette fettet. Som (helst) skal være i form av animalsk fett (iflg legen). Jeg må være forsiktig med proteiner, da jeg har dårlige nyrer.

Vet jo at det er flere her som har kuttet ut melkeprodukter. Og da lurer jeg på hva dere spiser av fett, og hvor mye?

Jeg har gått til innkjøp av cocosa, men må si den var vanskelig å få ned Ellers "jukser" jeg litt og har smør på knekkebrødene, men fortsatt vanskelig å komme opp i de 70% med fett.

__________________


Nix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 01:17   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Om det fettet...

nøtter, frø, avocado, fet fisk, bacon, majones og gode oljer på salater.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 05:32   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Om det fettet...

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

nøtter, frø, avocado, fet fisk, bacon, majones og gode oljer på salater.

Samt kokosmelk. Emulsjonssauser laget av smør/ghee og eggeplommer (feks bearnaise). Med god olje og/eller frø og nøtter lager man kjapt pesto eller andre fete sauser.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 16:09   #4
Nix
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 43
Nix er på en erverdig vei

Sv: Om det fettet ...

Takk for svar. Nå er det sånn at jeg også må være forsiktig med nøtter. Generelt forsiktig med proteiner, også den som er i fisk. Da ser det vanskelig ut å komme opp i 70% fett

Kokosmelk bruker jeg en del da. Men er usikker på om det svarer seg å følge legens råd i det store og hele, når jeg har gått ned 6 kg på fett fra melkeprodukter. Får vente å se hva blodprøveresultatene sier

__________________


Nix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 17:03   #5
ElisaT
Medlem
 
ElisaT sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Telemark
Alder: 53
Innlegg: 383
ElisaT er en juvelElisaT er en juvelElisaT er en juvel

Sv: Om det fettet ...

Jeg orker heller ikke Cocosa, men denne MCT-oljen fra Iherb (sjekk linken nedenfor) gir deg det samme fettet som i Cocosa. Det var i hvert fall det jeg fikk beskjed om da jeg fortalte at jeg brekker meg når jeg prøver å spise Cocosa... Den smaker ingen ting, har grei konsistent, jeg klarer faktisk å få den ned med bare vann!

http://www.iherb.com/Life-Enhancemen...-95-Liter/2767

ElisaT er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 17:18   #6
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Om det fettet ...

Bare for å være helt klar så mener du 70% av energien skal være fett og _ikke_ gram-fordeling?

Salat (400g=40kcal) + 4ss olivenolje (44g=400kcal) + Kyllingfilet (125g=130kcal).
400kcal fett/(400+130+40)kcal totalt=70% fett/totalt
Grammessig så er fett (400kcal/9 kcal/g) / (400kcal/9 kcal/g + 40kcal/4 kcal/g + 130kcal/4 kcal/g) = 44g/(44g+10g+32g) = 51%

Så 70% av energien av fett betyr 50% gram fett vs totalt gram (fett, protein og karbo).

(NB:dette er et måltid jeg spiser med noe mer proteiner og noe mindre karber enn det du sier du skal spise. Man kan legge i noen paprika/tomater for å få flere karber og spise noe mindre kylling)

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 20:06   #7
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Om det fettet ...

Opprinnelig lagt inn av Nix, her.

Takk for svar. Nå er det sånn at jeg også må være forsiktig med nøtter. Generelt forsiktig med proteiner, også den som er i fisk. Da ser det vanskelig ut å komme opp i 70% fett

Kokosmelk bruker jeg en del da. Men er usikker på om det svarer seg å følge legens råd i det store og hele, når jeg har gått ned 6 kg på fett fra melkeprodukter. Får vente å se hva blodprøveresultatene sier

Du sier du må være forsiktig med nøtter, men det betyr vell ikke at du ikke kan spise litt? Macademianøtter er jo f.eks bra og noe ikke så mange er allergiske mot i motsetning til peanøtter og hasselnøtter. De inneholder 76 gram fett pr 100 gram, koster riktignok endel, men du trenger ikke store mengder for å få opp fettinnholdet mye. Velg f.eks nakkekoteletter, mørbrand og andre typer kjøtt som inneholder mer fett enn vanlig kjøtt. Vanlig storfekjøttdeig inneholder mye fett ift protein. Å spise f.eks 100 gram kjøttdeig gir deg i underkant av 20 gram protein og like mye fett, dvs ca 30\70. Med f.eks smørkokte grønnsaker, og sopp og løk stekt sammen med kjøttdeigen kan du fort komme opp i ønsket fordeling Ift fiskefett kan du jo ta 10 ml med selolje\laksolje om dagen og så har du ytterligere 10 gram fett. Lager du f.eks grønnsakssuppe kan du f.eks ha i en bra smørklump, solid med olivenolje og evt kjøre vegetar uten kjøtt.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 20:19   #8
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Om det fettet ...

jeg spiser fett fra:

koteletter
avokado
mandler
hasselnøtter
bremykt
majones
olivenolje
cocosa

...spiser du en del rødt kjøtt(ikke renskåret) så er det utrolig hvor mye fett som kommer med der

Lykke til!

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Et forsvar for fettet! Jabba Nyheter / media 8 07-02-12 16:19
Venner man seg til alt fettet? Peppa Gris Andre dietter 3 28-04-11 22:48
Ta grep om fettet Furine Generell ernæringsdebatt 11 07-10-10 16:12
Farlig med alt fettet? Hopsidaisy Ketolysekuren 3 06-06-10 01:13
All det fettet ... Lilly01 Ketolysekuren 2 03-01-10 10:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no