Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-10-14, 23:12   #1
soladi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 7
soladi er på en erverdig vei

Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Hei dere. Jeg har nå spist lavkarbo i to uker. Jeg er jente, 27 år, 177 cm høy, ca 65-67 kg. Jeg har ikke noe mål om vektnedgang, men jeg er svært disponert for diabetes tyoe 2 (familiær opphopning), og jeg ønsker å følge denne type kost da kroppen min samarbeider bedre uten karbo. MEN jeg har gått OPP et par kg i vekt etter oppstart. Hva gjør jeg feil? Jeg veier ikke maten min for øvrig.

Frokost: ca 3 dl gresk yoghurt med to ss bringebær blandet med en dråpe vaniljesteviadråper.

Lunsj: omelett av 3 egg, ca 0,5-1 dl fløte, litt ost, paprika, purre, evt skinke, sammen med en pk (den vanlige - 175 gr?) røkelaks og noen salatblader. Omeletten er stekt i smør. Evt har jeg med middagsrester.

Middag i dag: to biter torskefilet stekt i smør, en spiseskje ertepure og ca en neve blomkål.
Middag i går: hjemmelaget kyllinggryte med paprika, sopp, purre, fløte, rømme, kyllingbuljong.
Annen middag: feks 300-400 gr svinefilet med blomkålpure med fløte og hvitløk og evt litt salat eller sopp.

Til kvelden er jeg gjerne litt fysen og spiser et par ruter Cavalier mørk sjokolade, evt Premium 70%. Jeg spiser ofte en Atkins-bar som mellommåltid i løpet av dagen. Jeg drikker 1 glass rødvin 3 kvelder i uka. Drikker minst 2 liter vann hver dag og ellers svart kaffe. Jeg har vært raus med smøret til steking osv..

Hva gjør jeg galt? Som sagt må jeg ikke nødvendigvis gå NED i vekt, men jeg vil i hvert fall ikke gå OPP. Jeg er ikke stressa for noe, er faktisk ganske harmonisk av meg.. Trener 2-4 ggr per uke, i hovedsak løpeturer på 7-10 km, evt imtervaller. Mageområdet har alltid vært mitt problemområde og pga at jeg er disponert for diabetes ønsker jeg å redusere omkretsen/vedlikeholde.

Ligger svaret rett foran øynene mine? Vær så snill å hjelpe meg..

soladi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert/lchf Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 02:24   #2
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Det kan hende at kroppen din syns du er litt under det du skal ligge på. F.eks. så kan lavkarbodiett brukes til å gå opp i vekt for de som er undervektige. (Du er tross alt midt i det normalvektig BMI-området)

Det kan være unøyaktig måling. Hvor mange uker har du gått opp i vekt?
Prøv å vei deg under de samme omstendighetene slik at du kun er offer for den 1% feilen vekta di har og ikke de 1-2kg kroppen din endrer i vannbalanse i løpet av en dag. Har du ikke daglig avføring så vei deg morningen etter du har hatt.

Hvis jeg skulle tatt hensyn negativ endring på vekta mi ved hver måling ville jeg 20% av gangen være deprimert og lei meg, men isteden er jeg alltid glad over 2 uker.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 09:34   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Du er jo meget slank fra før og lavkarbo er et vektregulerende kosthold og nå man er så slank som du så risikerer man rett og slett å gå litt opp i vekt.

Men 3-400 gram kjøtt til middag??? Det var da mye...! En velvoksen biff er vel 200-250 gram?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 11:12   #4
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Ville ha vært litt forsiktig med Atkins bare og tyrkisk yoghurt. Mange har dårlige erfaringer med disse. For mye fløte kan også skape problemer. Ellers så kan kanskje litt mindre kjøtt og mer grønnsaker hjelpe? Ikke godt å si, du er jo allerede normalvektig så store og raske vektendringer skal du nok ikke forvente. Men kanskje litt omdisponering av kroppsfettet vil skje? Uansett, de velværemessige og helsemessige konsekvensene av et lavkarbokosthold gjør det alene verdt innsatsen etter mitt syn!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 17:23   #5
soladi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 7
soladi er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Hehe, 3-400 gr er en liten trykkleif. Skulle stått 2-300 gr. Uansett har du sikkert rett i at det kan reduseres. Er det stor forskjell på tyrkisk og gresk yoghurt?

Jeg har fundert litt på dette med kosthold i dag og tenkt at jeg kanskje skal kutte HF-delen i LCHF. Heller kutte drastisk på karbene ettersom det er det kroppen reagerer på (vil jeg tro). Det er så deilig å ikke være oppblåst som en ballong til enhver tid samt ha mer energi, men vektoppgang er uaktuelt altså.. Så da blir det "normale" mengder sunt fett og low carb.

Dere som er drevne på dette; høres det ok ut? Jeg vet at kroppen må ha energi i form av fett så lenge jeg ikke gir den karbo, men det får bli på et mer normalisert nivå.. Og så skal jeg være litt forsiktig med yoghurten.

soladi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert/lchf Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 17:41   #6
Mighty
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 41
Innlegg: 23
Mighty er ny på veien

Sv: Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Hvis du skal kutte ned på både karbohydrater og fett, hvor skal energien komme fra da? Proteiner? Det er i allefall ikke sunt å spise for mye proteiner i lengden. LCHP er en misforstått retning som en del har brent seg på.

Fett er det kroppen trenger og sunt fett er det som finnes i kjøtt og fete meieriprodukter f.eks. Du må IKKE finne på å bruke plantemargarin osv som en erstatning da dette heller vil gjøre deg syk enn frisk.

Jeg vil anbefale å ta mål av kroppen fremfor å se på vekta. Jeg går selv på lavkarbo pga helsefordelene og min erfaring fra tidligere er at vekten ofte kan stå stille eller gå litt opp i perioder selv om fettmengden er på vei nedover. Jeg går ut i fra at det skyldes at musklene trives bedre med denne erneringen og derfor bygger på seg litt uten at man nødvendigvis trener.

Mighty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo enkelt og greit. Keep it simple! Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 17:50   #7
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Du har gått på lavkarbo bare i to uker og har gått opp et par kilo?
Er du sikker på at dette ikke bare er normale svingninger?
Det er helt normalt å svinge i vekten alt etter hvor i hormonsyklusen du er.
Jeg ville ikke fått panikk og begynt å forandre på ting allerede, men gitt det tid.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 09:38   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Husk at lavkarbo ikke først å fremst er å spise mest mulig fett, men å si jatakk til det naturlige fettet der hvor det passer - og å unngå lettprodukter.

Dernest - ikke glem grønnsaker. Du som er normalvektig bør ikke redusere grønnsakene i særlig grad - la dem erstatte pasta/potet/ris i hovedmåltidet. De aller fleste har dessuten trege karbohydrater som ikke har samme problematiske virkning på blodsukkeret som melvarer og juice har. Dessuten er det ganske mange her som ikke kan spise ubegrenset med melkeprodukter. Kanskje du kan, kanskje ikke.

Ellers er jeg enig med de som sier at du nok er i en fase hvor kroppen ikke har vent seg til det nye kostholdet ennå.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 14:26   #9
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Enig i å gi det tid.
Jeg ville regnet sammen hvor mye protein du får i deg om det er noe som skulle vært endret på. Det virket mye.
Yoghurt og bær kunne kanskje vært supplert med en proteinkilde forøvrig (egg eller litt mandler/nøtter/frø) selv om altså totale proteiner virker noe høyt. Er det lavfett gresk yoghurt, eller den med 10% fett? Om lavfett, så er det litt lite fett til frokost..

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 17:35   #10
soladi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 7
soladi er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Okey, det virker fornuftig det dere sier. Jeg gir det en stund til. Gresk/tyrkisk yoghurt av den vanlige typen, ikke fettredusert. Er det evt andre alternativer enn feks egg jeg kan spise til frokost? Yoghurt er liksom min go-to-greie om morgenen. Jeg skal bli flinkere til å inkludere grønnsakene igjen også.. Av en eller annen grunn spiser jeg litt mindre grønt på lavkarbo enn på "vanlig" kost. Ellers.. Jeg skal veie meg et par uker til og se det an. Det er veldig fort gjort å gi opp når man møter motstand på vekta.. Takk for alle gode råd, setter pris på det.

soladi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert/lchf Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 18:27   #11
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Gresk yoghurt er jo digg og da. Om det er denne http://www.lindahls.no/produkter/yog...k-yoghurt.aspx, så vil 300 g (blir vel ca 3 dl?) gi 3x5,8 karber = i underkant av 18 karber derfra til frokost. Protein litt over 15 g.
Har du blodsukkermåler så kan du jo sjekke hvordan det påvirker deg - fastende, og ved noen målinger hver halvtime etter at du har spist? Du kan jo ha det i bakhodet om vekta skulle fortsette opp?

Mye protein kan og gi insulinproduksjon..

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 18:33   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Ser ut som at du spiser veldig mye protein.. Trener du styrke? Hvis ikke er det lurt å kutte ned litt der.. Evt bytte ut litt løpetrening med styrketrening.

Du, som ikke har planer om å gå ned i vekt, trenger jo ikke knipe mest mulig inn på karbohydratene heller. De 18 grammene med karbo til frokost, de hadde ikke jeg brydd meg noe om. Ville heller sett på den totale mengden, evt bytte ut litt av proteinene med fett.

Torsk er proteinrikt-fettfattig, svinekjøtt er proteinrikt-fettfattig, kylling er proteinrikt-fettfattig.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 18:50   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Eks: Frokost: ca 2 dl gresk yoghurt med to ss bringebær blandet med en dråpe vaniljesteviadråper. 1 ss fiskeolje, en kopp kaffe med en skvett fløte eller litt cocosa.

Lunsj: omelett av 3 egg, ca 0,5 dl fløte, litt ost, paprika, purre, sammen med ca 60 gram røkelaks og noen salatblader. Omeletten er stekt i smør. Evt har jeg med middagsrester.

Middag i dag: en bit torskefilet stekt i smør, 0.5 pakke bacon, en spiseskje ertepure og ca en neve blomkål.

Middag i går: hjemmelaget kyllinggryte med paprika, sopp, purre, fløte, rømme, kyllingbuljong.
Annen middag: feks 200 gr karbonadedeig/kjøttdeig med blomkålpure med fløte og hvitløk og evt litt salat eller sopp.
Laksefilet med rømme, blomkål og brokkoligrateng.
Tacosalat med rømme og ost.
Osvosv.

Til kvelden: noen biter med ost/brie/kirsebærost, cocosakonfekt, et par kokte egg osv. 3 glass rødvin 1 gang i uka.() 2 liter vann hver dag.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 19:09   #14
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.


Du, som ikke har planer om å gå ned i vekt, trenger jo ikke knipe mest mulig inn på karbohydratene heller. De 18 grammene med karbo til frokost, de hadde ikke jeg brydd meg noe om. Ville heller sett på den totale mengden, evt bytte ut litt av proteinene med fett.

Jeg nevnte de grammene med karbo i tilfelle det kunne ha noe å si for blodsukkeret.


Men folk reagerer forskjellig.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 19:15   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Jeg nevnte de grammene med karbo i tilfelle det kunne ha noe å si for blodsukkeret.


Men folk reagerer forskjellig.

Ja, jeg skjønner.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 11:32   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner. Vektoppgang. Hjelp meg!

Opprinnelig lagt inn av soladi, her.

Frokost: ca 3 dl gresk yoghurt med to ss bringebær blandet med en dråpe vaniljesteviadråper..

3dl? Altså tilsvarende et rømmebeger? Det er veldig mye! Halver mengden og hiv oppi en neve hakkede nøtter, litt linfrø og solsikkefrø i stedet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp til en nybegynner saltsild84 Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 10 13-11-13 08:54
Hjelp ... (vektoppgang etter å gå fra pulverkur til Ketolyse) sokkerklompen Spørsmål og svar 5 15-01-10 00:35
Hjelp til en nybegynner Raffen Lavkarbo generelt 2 14-07-09 19:44
Hjelp en nybegynner! skatcat Eurodiett 3 02-07-08 15:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no