Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hunder og kosthold

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-01-09, 17:58   #51
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Hunder og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Adriane, her.

Noen som vet om man må eller hvorfor maten må tilsettes vitaminer? Og hvaslags? Virker som om ville dyr klarer seg bra

Du trenger ikke det om du gir en så variert kost som mulig. Du må gi bein, muskelkjøtt og innmat fra forskjellige dyr.

Ville dyr klarer seg "bra". Er en god og variert kost tilgjengelig får de jo i seg alt det de skal. Men mangelsykdommer er faktisk ikke uvanlig på ulver og/eller forvillede hunder. De blir jo heller ikke like gamle som deres domestiserte artsfrender.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 18:10   #52
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hunder og kosthold

Hm, dette var nytt for meg. Har en hund, blandingshund av engelsk setter, gordon setter og border collie som er nesten 5 år. Jeg gir nesten kun tørrfor som jeg har kjøpt i dyrebutikk eller hos veterinær (økologisk). Nå har vi kastet embalasjen så vet ikke helt hva det heter eller innholdsfortegnelsen. Han har aldri vært syk, fordøyelsen er fin, pelsen er nydelig og blank, tennene er fine og han har et godt energinivå. Noen skrev her oppe at veterinærer har lite om ernæring i utdannelsen sin, men de har jo en god del erfaring da, gjennom praksisen sin? sÅ Hvis de fleste hunder på tørrfor får kreft i ung alder så vil de vel gjerne ane ugler i mosen? Mine veterinærer anbefaler IKKE tørr/våtfor kjøpt i vanlig butikk. Og vi merker jo også at de gangene han får slik mat går det rett igjennom, han spiser mye mer og har løs avføring. Men kvalitetstørrfor er jo det de anbefaler? Og det er det jeg har hørt hele tiden? Av hundetreneren, veterinæren, samt lest om det.
Ser ikke noen grunn til å bytte over til våtfor/ vom eller skaffe innamt hos slakter når dette fungerer så bra?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 19:36   #53
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hunder og kosthold

En av grunnene til at han er så frisk, kan jo være nettopp det at han er blandingshund!
Sjelden sykdommer på dem, da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 20:03   #54
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hunder og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

En av grunnene til at han er så frisk, kan jo være nettopp det at han er blandingshund!
Sjelden sykdommer på dem, da!

I følge ekspertisen på Canis og artikler i Hundesport og den svenske motsatsen er dette en myte. Tvertimot har blandingshunder større problrmer med helse.

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 20:06   #55
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hunder og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Adriane, her.

I følge ekspertisen på Canis og artikler i Hundesport og den svenske motsatsen er dette en myte. Tvertimot har blandingshunder større problrmer med helse.

Ikke min erfaring!
Har hatt begge dele og der var mye mindre problemer med "bastarden". Har aldri snakket med noen som har motsatt erfaring!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 20:11   #56
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hunder og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Adriane, her.

I følge ekspertisen på Canis og artikler i Hundesport og den svenske motsatsen er dette en myte. Tvertimot har blandingshunder større problrmer med helse.

"Myten" har nok oppstått som et resultat av innavlsproblematikken med "rasehunder". Den slipper man jo vanligvis helt med en blandingshund.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 20:12   #57
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hunder og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

"Myten" har nok oppstått som et resultat av innavlsproblematikken med "rasehunder". Den slipper man jo vanligvis helt med en blandingshund.


-

Nemlig!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 21:04   #58
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hunder og kosthold

Vet ikke jeg - men det stemmer for min hund i alle fall så langt!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 21:40   #59
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hunder og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

"Myten" har nok oppstått som et resultat av innavlsproblematikken med "rasehunder". Den slipper man jo vanligvis helt med en blandingshund.


-


Tror det er mye innavl på sjeldne raser, og da følger defektene med.

Men som det sies nedenunder:

Bandingshunder er ikke generelt mer friske enn renraset! Grunnen til at det virker sånn er at renrasa blir testa for veldig mye mer enn blandinger.
Rektor ved Norges Veterinærhøyskole sa i et intervju i Hundesport (jeg husker dessverre ikke hvilket nummer) at det var en enorm myte at blandingshunder er sunnere enn renrasede. For det første er det ingen organisert helseundersøkelse, som vi har på raser hvis valper skal registreres i NKK. For det andre er det ingen tilgjengelig statistikk på det. For det tredje er ikke blandingshunder noe man kan se på som en ensartet hundegruppe, slik at en bestemt blanding kan gi heldige resultat, en annen uheldig. Da må man i så fall dele opp i de ulike rasekombinasjonene, og da snakker vi jo - potensielt, med mye bevisst arbeid og langt tidsperspektiv - om nye raser, for å kunne si noe om noen er sunnere. Og med 400 allerede registrerte raser tilgjengelig, er det rart om en ny rase basert på gamle raser skal kunne bli sunnere, enn å gjøre forsøk på å forbedre de man allerede har. Resultatet kan vel aldri bli sunnere enn utgangspunktet. For det fjerde er det større risiko å kjøpe en blandingshund, fordi den kan bære med seg to rasers sykdomsproblem, og få en kombinasjon av gen som slår uønsket ut. Altså kan man få dobbelt opp.

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 21:40   #60
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hunder og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Vibeke40, her.

Mine veterinærer anbefaler IKKE tørr/våtfor kjøpt i vanlig butikk.

Det skal nok ikke stikkes under en stol at det kan ha litt med at de tjener penger på å selge visse merker også. Spør de om et konkurrerende kvalitetsfor så anbefaler de ikke det heller.

Forøvrig tror jeg det er på en måte akseptert at hunder får kreft eller andre alvorlige ting i mer eller mindre voksen alder (selv hatt en med nyresvikt, en med "uforklarlig" blodforgiftning, og en med svulst på lungen, det siste forøvrig en bastad), og at det derfor ikke ringer så mange bjeller som det burde. Det skyldes ofte på avl på dårlige linjer osv, heller enn å spores til hva hundene faktisk får i seg.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 21:59   #61
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hunder og kosthold

Takk Carisma.

Det var vel en av grunnene til tråden. Kostholdet

Det er jo derfor vi alle er HER

Det virker jo bra på min kropp - å spise LCHF, så da drar vi det videre!

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 22:31   #62
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hunder og kosthold

Det som er litt interessant er at da den eldste wheaten'en foredra mine har nå var liten ville han ikke spsie. De fikk beskjed på en dyrebutikk om å gi han vom med olje på. Det gikk ned mer eller mindre på høykant. Tok mange mnd før de fikk i han de "anbefalte" tørrforet. Selv nå er tørrforet absolutt siste valg, og det kan gjenre gå en dag eller to mellom hver gang han spiser. Og de har virkelig prøvd ALLE typer. Enenste han til nød spiser er Labb fra FK-butikken. Så hvis han fikk velge så er han lavkarber

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 00:58   #63
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Hunder og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Vibeke40, her.

Ser ikke noen grunn til å bytte over til våtfor/ vom eller skaffe innamt hos slakter når dette fungerer så bra?

Hvis det funker bra , du er fornøyd og hunden er fornøyd så er det vel ingen grunn til å skifte diett.

Sitat:

Mine veterinærer anbefaler IKKE tørr/våtfor kjøpt i vanlig butikk.

Nei. Våtfôr og tørrfôr til hund som selges i butikk er IKKE det vi snakker om. Vi snakker om å fôre hund på rått kjøtt og bein. Det er stor forskjell. Vom&Hundemat f.eks er et ferskfôr som består 100% av kjøtt og bein og det er ikke varmebehandlet.
Dessverre er det mange veterinærer som ikke har noe særlig kunnskap om fôring av hund uten å bruke tørrfôr. I tillegg blir de utdannet av tørrfôrprodusentene, så de er rimelig proppet fulle av produktpropaganda.
Det blir litt som om Toro skulle utdannet våre leger i ernæring.

Forresten. Hvilket økologisk tørrfôr er det du snakker om? Jeg trodde ikke det ble solgt økologisk tørrfôr i Norge. Du sa du hadde fått det hos veterinæren? De har vanligvis Hills, Eukanuba, ProPlan, Royal Canin eller Specific. Var det noen av de merkene?


Ikke til noen spesielle, men sånn generelt. Personlig ville jeg ikke fôret en hund på tørre kuler, det virker fullstendig unaturlig for meg. Jeg sammenligner en hund som går på tørrfor med et menneske som lever på Grandiosa og multivitaminer. Det funker sikkert fint for mange, men det er langt ifra hverken naturlig eller optimalt.
Denne maten har jo en holdbarhet på rundt et år (og det i romtemperatur!), det sier seg selv hvor lite ferskt det er! Ingen kjøtt eller grønt i verden holder så lenge! Det brukes elendige råvarer fra starten av, de bearbeides til det knapt er et eneste originalt molekyl igjen der inne, så stekes de på så varme temperaturer at alt som minner om næring fordufter. Så, for å få hunder til å overleve på sulamitten blir den sprayet med vitaminer og mineraler, smørja blir presset inn i pellets, tørket og VOILA! "komplett og balansert kost til din hund! For optimal sunnhet og helse!" Urk!

Og siden jeg er på akkurat dette forumet så kan jeg jo nevne at de aller fleste tørrfôr består av rundt 50% karbohydrater. 50%! Tørrfôr kan ikke engang produseres uten at det består av minst 30% karbo. Og dette gis som eneste næringsinntak til en art som fra naturens side har så kort tarmsystem at de ikke klarer å ta opp noe særlig næring fra vegetabilsk kost med mindre den er helt finmost? Hvor er logikken? Det klinger ikke godt i mine ører...

Nei, jeg velger heller gode, rene og ferske råvarer også til min hund. Gode proteiner og masse fett, og så lite karbohydrater som mulig.


Sist redigert av Bacon : 20-01-09 kl 14:48. Årsak: Typo...
Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 09:17   #64
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hunder og kosthold

Jeg grøsser ved beskrivelsen av tørrforproduksjon. Nå er jeg om mulig enda mer overbevist om å fore rått.

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 10:58   #65
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hunder og kosthold

Sitat:

Forresten. Hvilket økologisk tørrfôr er det du snakker om? Jeg trodde ikke det ble solgt økologisk tørrfôr i Norge. Du sa du hadde fått det hos veterinæren? De har vanligvis Hills, Eukanuba, ProPlan, Royal Canin eller Specific. Var det noen av de merkene?

Et eller annet Choice - kjøpt i dyrebutikk

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 11:37   #66
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Hunder og kosthold

Boka om BARF står fint plassert i hyllen min her. Den kjøpte jeg når jeg bodde i usa og hadde to flotte APBT's der. De hadde alskens hudproblemer og fra dagen jeg byttet til BARFing så forsvant alle problemene. Det var litt ekkelt i en periode da all gørra som var lagret i kroppen deres kom ut gjennom øyne, skjede og anus men ellers gikk overføringen bra.

Foret på
rå kylling med bein, spesielt kyllinghals og ryggrad. perfekt ratio kjøtt og bein.
kraftbein med marg
lever
av og til litt grisekjøtt som hadde vært fryst
lammekjøtt med bein
tunfisk og annen fisk

laget også grønnsakspure av forskjellige "råttene" grønnsaker som jeg omtrent fikk gratis på de forskjellige markedene rundt om. obs obs. vær forsiktig med tomat om du har hund som har leddvondt.

av og til fikk de havregrøt med yougurt og honning men kun om vi skulle ut å gå lenger treningsturer. det var så festlig å bare slenge til hundene noen kyllingrygger og se de gå løs på det som de "ulvene" de er. dessuten var det jo fantastisk å se hva som skjedde med bæsjen ute i naturen. som prøveprosjekt lot jeg og ei anna jente som ikke foret barf bæsjen ligge igjen i 3 dager i hundeparken. hennes hunds bæsj så helt lik ut, mens mine hunders bæsj begynte å bli hvit og smuldre bort.

at ikke jeg la om til lavkarbo selv er jo helt merkelig. hehe.

nå forer jeg på våtfor ala BARF og litt tørrfor innimellom desverre. lommeboka strekker ikke helt til for å fore 100% barf i norge.

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 12:57   #67
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Hunder og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Vibeke40, her.

Et eller annet Choice - kjøpt i dyrebutikk

Nutro Choice? Det er isåfall ikke økologisk. De eneste økologiske tørrfôrene i Norge er såvidt jeg vet Belcando og Josera. Men jeg er usikker på om Josera faktisk er 100% økologisk det også. Det var noe med noen reker fra Australia som ikke kunne bevises var økologiske. Eller noe sånt.

Men det er mulig jeg tar feil. Jeg følger ikke med like nøye på tørrfôrfronten lengre.

Opprinnelig lagt inn av fjanni, her.

nå forer jeg på våtfor ala BARF og litt tørrfor innimellom desverre. lommeboka strekker ikke helt til for å fore 100% barf i norge.

Jeg har aldri brukt så lite penger på hundemat som etter jeg begynte å fôre rått. Vom&Hundemat er billigere pr kilo enn noe tørrfôr jeg noen gang har sett. Jeg betaler 7,50kr pr kilo. Et "kvalitetstørrfôr" koster vel ca 45,-, sannsynligvis mer.
Det er alltids tilbud å finne i butikken også. Koteletter, hel høre, kalkun og oksehaler trenger ikke være spesielt dyrt når det er på tilbud. Lever fant jeg nettopp til 10 kr kiloen. Kalkun og kyllinghalser får jeg for det samme.
Lavkarbo, spesielt ketolyse kanskje, virker dyrt på papiret det også. Men det er egentlig ikke sånn i praksis.

Hvilket råfôr er det du bruker som er alá BARF? Jeg visste ikke at noe sånt fantes i Norge.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 12:58   #68
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Hunder og kosthold

Opprinnelig lagt inn av fjanni, her.

kraftbein med marg

Ga du disse til å spises hele? Eller fikk de bare ut margen og lot beinet være igjen?

Sorry for dobbelpost...

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 13:39   #69
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Hunder og kosthold

jeg bruker også vom og hundemat da. hehe. det jeg mente med ala barf.

ja gir margbein hele med margen inni. er jo mest en "treat" da. slikker ut margen og tygger litt innimellom på selve beinet. noen av de jeg kjøpte i usa hadde litt kjøtt på seg også.

oksehaler har jeg sett i butikken relativt rimelig, men ellers synes jeg det er dyrt. dessuten har jeg bare sånn kjøleskapsfryser her. unskyldninger unskyldninger. hahah. kanskje jeg skal begynne å kjøpe bulk i sverige når jeg får eget hus og svææær fryser!

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 14:44   #70
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Hunder og kosthold

Opprinnelig lagt inn av fjanni, her.

jeg bruker også vom og hundemat da. hehe. det jeg mente med ala barf.

Ah. Nå er Vom&Hundemat ganske langt ifra BARF da, men det blir sikkert bare flisespikking.

Sitat:

ja gir margbein hele med margen inni. er jo mest en "treat" da. slikker ut margen og tygger litt innimellom på selve beinet. noen av de jeg kjøpte i usa hadde litt kjøtt på seg også.

Ok. Da gis de ikke hele for å spises som i at de spiser beinet også. Det var det jeg mente. Det er jo ikke bra om de spiser selve beinet liksom.

Sitat:

oksehaler har jeg sett i butikken relativt rimelig, men ellers synes jeg det er dyrt. dessuten har jeg bare sånn kjøleskapsfryser her. unskyldninger unskyldninger. hahah. kanskje jeg skal begynne å kjøpe bulk i sverige når jeg får eget hus og svææær fryser!

Mitt siste innkjøp var i går og da fikk jeg tak i skiver av bog (svin) til 19,90 og lever til 10,- pr kilo. Da kjøper jeg inn endel med det samme. Vom&Hundemat selger kalkun- og kyllinghalser til ti kroner kiloen. Hel høne koster vel 20-30,- for kiloen på Kiwi. Og nå etter jula pleier det å være veldig billig for både ribbe og kalkun. Jeg har sett begge deler til 19,90. Den som leter vil finne. Og ja, Sverige kan være finfine greier, spesielt for fjørfe. Der selger de gjerne "hundben" til en slikk og ingenting også.
Fryser finner man überbillig på finn, og man sparer den inn ved eliminering av tørrfôrinnkjøp på no time. Man trenger ikke en diger en med mindre man har mange/enorme hunder. Da jeg bodde i leilighet i Oslo hadde jeg en sånn liten fryseboks, der var det plass til 60-80 kilo kjøtt om jeg pakket smart.
Så det så!
Neida, du må selvsagt gjøre det som passer for deg. Jeg ville bare illustrere at det er hverken så vanskelig eller dyrt som mange tror. Det var ikke spesifikt til deg altså!

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 15:03   #71
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Hunder og kosthold

Vet jo at det ikke er vanskelig for jeg har jo foret to stykker på det. hehe. Joda vom er langt fra BARF prinsippet men det er iallefall nærmere enn tørrfor.

De har ikke vondt av beina med marg i, iallefall ikke i følge barf-boka mi og min lærdom for snart 10 år siden. eneste som er litt skummelt er om de er for store og de får plassert underkjeven inn i beinet og ikke får det ut igjen. brr.

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 15:04   #72
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Hunder og kosthold

og ja, fryser skal jeg få meg men har ikke plass her vi bor nå.

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 16:23   #73
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Hunder og kosthold

Opprinnelig lagt inn av fjanni, her.

De har ikke vondt av beina med marg i, iallefall ikke i følge barf-boka mi og min lærdom for snart 10 år siden. eneste som er litt skummelt er om de er for store og de får plassert underkjeven inn i beinet og ikke får det ut igjen. brr.

Vektbærende bein er ikke heldig å spise for hunder. Dette er fordi de er så harde (fordi de skal bære vekten av dyret) at hunder kan få problemer med å fordøye de. De kan også splintre og gi problemer på den måten.

Ian Billinghurst (han som har opphavsretten til begrepet BARF og er diettens far) sier vel også at vektbærende bein som margbein er "recreational bones". Ikke ment til spising, men bare gnaging og kos. Sånn sett er margbein genialt. Jeg har gitt mye margbein, men ikke til de to hundene jeg har hatt som har spist hele greia. Det kan være farlig rett og slett.

Så vektbærende bein er flott for kos, men ikke for konsumpsjon.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 18:13   #74
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hunder og kosthold

Jøsses!! 10 kr for lever? Okselever eller? Det må jeg si. Nå bor jeg i Oslo, så av innmat får jeg bare tak i frossen lever til 30 kr pr kg.

Men nå får jeg jo tak i fersk vare i Sverige. Hittil har jeg laget maten selv, men vet at vom og hundemat selges her jeg bor. Men ikke så billig som skrevet over her. Det samme gjelder vel kalkunhalser og ditto.
Da må man kanskje reise til produksjonsstedet i Trøgstad?

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 20:44   #75
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Hunder og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Adriane, her.

Jøsses!! 10 kr for lever? Okselever eller? Det må jeg si. Nå bor jeg i Oslo, så av innmat får jeg bare tak i frossen lever til 30 kr pr kg.

Ica Maxi i Tønsberg, løp og kjøp! Forresten pleier de å ha mye innmat til 10-20 kr kiloen på Meny på Grønlandstorget innimellom. Grisehaler, nyrer, lever og annet snacks. Husk at andelen innmat i hundens kost ikke bør være på mer enn 10-20%.

Sitat:

Da må man kanskje reise til produksjonsstedet i Trøgstad?

Sannsynligvis. Og man må kjøpe minst 200kg. Noe som ikke er noe problem om man bare går sammen med en vennegjeng. Da er det ikke dyrt å kjøre fra Oslo heller. Men hør med forhandleren din om hva slags pris h*n kan gi. Det lønner seg å kjøpe stort.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
ME og kosthold Huldr Fysisk og mental helse 9 04-04-07 15:04
Genetikk og kosthold mofe Spørsmål og svar 5 20-12-05 21:09
ME og kosthold sommerfugl Generell ernæringsdebatt 11 14-11-05 19:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no