Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Erfaring med testing av matintoleranse

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-10-12, 23:20   #1
Up_and_down
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 13
Up_and_down er på en erverdig vei

Erfaring med testing av matintoleranse

Hei!

Jeg vurderer testing av eventuell matintoleranse fordi jeg har hatt fordøyelsesplager hele livet og også andre mageplager, og fordi jeg har merket endring av noe av dette ved lavkarbokosthold, men vet ikke helt hva i kostholdet som gir utslag.

Testene er jo dyre, så det er viktig med noen seriøse. Noe annet jeg tenker på er et scenario der jeg f.eks. får vite at jeg reagerer på 20 vanlige matvarer som jeg da må holde meg unna. Når jeg først har fått vite sånt er det ikke lett for meg å "glemme" det igjen.. så jeg er redd jeg vil få et (enda mer) anstrengt forhold til mat i etterkant.

Så - til dere som har prøvd slik testing - hva er deres erfaring? Er det vanlig at det slår ut på mye? Vil det være ulike grader, slik at noe vil bety mer enn andre matvarer? Takknemlig for alle innspill.

Kan legge til at jeg har sendt henvendelse til Balderklinikken, Fedons klinikk, Dr. Hexebergs klinikk og Obra (?) på Holmen. Sistnevnte har jeg ikke hørt noe fra.

Up_and_down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 07:04   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Erfaring med testing av matintoleranse

Vis du ha lekk tårn kan du få mange positive utslag selv om du tåler maten. Der sikreste og beste er å fjern alt og ta inn en og en matvare og sjeke reaksjonen.

Er det noe mat du vet du ikke tåler?
Gluten,melk, egg er vanlige intoleranse.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 07:33   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med testing av matintoleranse

Jeg gikk til Heggeli. Der bruker de Igg-testing + eliminiasjonsdiett. Resultatet av igg-testen danner basisen for eliminasjonen (+ gluten, melkevarer, egg og sukker) - og så innføres matvarene enkeltvis for å verifisere/avkrefte reaksjon.

Det er ofte sånn som kamp skriver at om man har en problematisk rørlegging så er det mye man reagerer på - det meste av dette kan man tåle om man blir frisk (= får tatt ut det som virkelig er årsaken til problemet).

Jeg vil virkelig anbefale deg å fortsette som du har begynt - å finne noen med erfaring med slik problematikk.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 07:49   #4
Up_and_down
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 13
Up_and_down er på en erverdig vei

Sv: Erfaring med testing av matintoleranse

OK. Lekk tarm er helt nytt for meg, og vet bare såpass at det har noe med proteiner på avveie eller noe sånt. Visste ikke at det var slik at det kunne være en hovedårsak som kunne fjernes og så tålte man mer. En svigerinne har tatt test og fikk et kosthold man knapt kunne leve på.. kun få matvarer..

Har en mistanke om at jeg kan reagere på gluten, fordi jeg har opplevd bedre fordøyelse uten gluten (i perioder med lavkarbo). Er nå inne i en fase der jeg tester uten gluten. Tror jeg skal teste litt til før jeg gjeninnfører igjen.

Up_and_down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 08:31   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med testing av matintoleranse

Gluten er i en særstilling. Det er påvist at hveteproteinet øker zonulinutskillelsen hos alle mennesker. Zonulin er et signalstoff som "åpner" passasjene i tarmveggene mer. Det gjør at (for) store proteinbiter kan passere. Det er dette som kan være et ledd i en hyperaktiv matintoleranse. (uansett årsak til at for store biter passerer.) For man for store proteiner i blodbanen vil de oppleves som en belastning for kroppen og leveren vil jobbe overtid for å "avgifte" blodbanen.

Har man f.eks uoppdaget cøliaki produserer man mye mer zonulin og gluten vil fungere som "sesam, sesam" og føre også andre proteinbiter gjennom - og føre til oppblomstring av også andre matintoleranser - dersom man ikke holder seg unna gluten - permanent....

Et par poster om zonulin - men husk at dette er et "ungt" forskningsområde, så det meste vet man IKKE ennå...
http://blog.cholesterol-and-health.c...t-ex-vivo.html
http://blog.cholesterol-and-health.c...onulin-is.html

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:42   #6
Tynnihodet
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 9
Tynnihodet er på en erverdig vei

Sv: Erfaring med testing av matintoleranse

Hei, jeg er også en av de hardt mageplagede, og kjenner til hvor vanskelig det er å finne ut av. Det første du burde gjøre er å få fastlegen til å ta blodprøve for matintoleranser. Får du utslag på gluten eller melk, kan du bli utskrevet til spesialist for videre undersøkelser. Da betaler du bare vanlig egenandel. Jeg ble først bedre på lavkarbo, men så begynte den fettrike kosten å slite på magen. Mye fett i kosten er hardt for de fleste ømtålige mager over tid. Det har imidlertid kommet ny forskning på fordøyelsesproblemer som ikke er så mye kjent i Norge ennå, men allikevel godt belagt, og som er tatt i bruk av enkelte gastroavdelinger ved norske sykehus. Metoden er kjent som FODMAP, og går ut på å følge en diett hvor man fjerner en rekke matvarer som er kjent å gi mageproblemer, mens man systematisk tester hva man kan tåle. Du kan for eksempel lese mer her: http://www.ibsfree.net/. Jeg har akkurat begynt å teste ut denne dietten mens jeg venter på time ved Lovisenberg sykehus, så kan ennå ikke si så mye om hvorvidt det fungerer for meg, men det er svært gode resultater i de studiene som er gjort til nå. Og best av alt, det er ikke en tilfeldig teori, men en diett som er tuftet på systematisk utprøving.

Tynnihodet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 20:59   #7
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Erfaring med testing av matintoleranse

Irritabel tarm: friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-og-hva-du-kan-gjore-med-det/

IgG-tester er regnet for å være ganske verdiløse da de er veldig uspesifikke og stort sett ender med større kostholdsrestriksjon enn det som er nødvendig. Da ville jeg heller holdt en knapp på FODMAP-approachen.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matintoleranse Yrla Spørsmål og svar 1 29-01-12 19:49
Matintoleranse Cherry Fysisk og mental helse 2 09-11-10 20:38
Matintoleranse Tiger Generell ernæringsdebatt 9 09-01-08 17:48
Matintoleranse Skorpia Fysisk og mental helse 19 14-08-06 16:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no