Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Fett gir raskere energi enn glukose

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-02-10, 22:00   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Fett gir raskere energi enn glukose

Leste følgende i kostdoktorn:
Glukose som spaltes uten oksygen (anaroebt) gjøres utenfor mitokondriene, og krever kun to enzymreaksjoner. Dette kan kun gjøres over kort tid, da det danner melkesyre, en gift som virker lammende på muskler og organer.
Da glukose spaltes med oksygen (aerobt), inne i mitokondrier,behøves fjorten enzymreaksjoner for å lage 38 ATP molekyler. Den første lager kun 2.
Fett MÅ spaltes inne i mitokondriene og lager 42 molekyler, og trenger fem enzymreaksjoner, altså langt færre enn glukosen, og det er derfor trolig at fett gir raskere energi enn glukose. Så hvorfor denne "oppkarbingen" av alle som trener? Feil informasjon, på grunn av fettskrekk.
Fett gir altså mer ekspolsivitet og utholdenhet.
Fettspalting avgir ikke melkesyre, men vann og co2. Dette er på grunn av hvordan fettmolekylet er bygd opp av. Fett MÅ ha mitokondrier for å spaltes. Glukose MÅ ikke ha det. Vi har mitokondrier, som øker i mengde og størrelse da vi luker ut karbo og øker fett. Dette skjer ikke på karbomat. Jeg konkluderer med dette, og ifølge egne erfaringer: Fett gir mye mer, raskere og effektivere energi enn fett. Historier om indianere som holdt følge med bøffeler i 7 timer er kanskje ikke usanne? Disse indianerne hadde en diett bestående av fett og kjøtt, og dessuten ingen E 621, E 320, E... osv.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 22:29   #2
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a
Talking

Sv: Fett gir raskere energi enn glukose.

Interessant. En venn av meg (kroppsbygger) hevder at det å trene feks styrke på lavkarbo er som å helle vann ut av en båt med hull i. At man går "tom" mye fortere. Nå er ikke jeg akkurat kroppsbygger, men har trent en del styrke - og er det en ting jeg har mer av, så er det energi. Jeg har heller ingen problemer med å opprettholde muskelmassen, og jeg trener ikke noe hardere enn før. Derimot trener jeg mer effektivf fordi jeg orker mer. Jeg innhenter meg dessuten mye raskere etter en treningsøkt.

Det er dessuten litt interessant at han mener jeg kaster bort tiden min med å trene på dette kostholdet. Det er mulig han tror jeg juger når jeg forteller om resultatene, men jeg tipper han har vondt-i-vil-ikke. Selv injiserer han både det ene og det andre i skinkene. Han er dessuten høy som et hus når han trener og kan sikkert løpe maraton med 2 knekte bein. Og han mener at jeg ødelegger meg selv innvendig?? Oh the irony..

  Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 09:45   #3
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Fett gir raskere energi enn glukose.

Opprinnelig lagt inn av LCHF4life, her.

Interessant. En venn av meg (kroppsbygger) hevder at det å trene feks styrke på lavkarbo er som å helle vann ut av en båt med hull i. At man går "tom" mye fortere. Nå er ikke jeg akkurat kroppsbygger, men har trent en del styrke - og er det en ting jeg har mer av, så er det energi. Jeg har heller ingen problemer med å opprettholde muskelmassen, og jeg trener ikke noe hardere enn før. Derimot trener jeg mer effektivf fordi jeg orker mer. Jeg innhenter meg dessuten mye raskere etter en treningsøkt.

Det er dessuten litt interessant at han mener jeg kaster bort tiden min med å trene på dette kostholdet. Det er mulig han tror jeg juger når jeg forteller om resultatene, men jeg tipper han har vondt-i-vil-ikke. Selv injiserer han både det ene og det andre i skinkene. Han er dessuten høy som et hus når han trener og kan sikkert løpe maraton med 2 knekte bein. Og han mener at jeg ødelegger meg selv innvendig?? Oh the irony..

Irony rules
Og som vanlig har han sikkert "vanntette" begrunnelser for sine påstander

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Salami? Glukose? cartman- Ketolysekuren 9 21-10-08 20:37
Glukose - er det bad stuff? beths Spørsmål og svar 1 13-03-08 17:14
S-glukose Hyper Generell diskusjon 11 03-02-08 20:19
Glukose intoleranse Sol-Angelica PCOS og karbohydratkontroll 13 06-08-07 13:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no