Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Føler meg dum

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-02-10, 21:12   #1
Superteddy
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Lillehammer
Alder: 42
Innlegg: 239
Superteddy er på en erverdig vei

Føler meg dum

Trodde ikke jeg trengte å veie og regne noe på denne kuren jeg...
Trodde jeg bare kunne kutte karbo og spise fett og gå ned. Er det noen som har gjort det?? Har tenkt at jeg skulle slippe å kjøpe noe, men ser jo at jeg hvertfall burde kjøpe stix... Må vel kjøpe boka også kanskje?
Har spist en halv boks cc og en halv avocado til frokost, hjertesalatsalat og ruccola med kylling, fetaost, avocado, olje og balsamico til lunch, kyllingfilet, saus og grønnsaker til middag og stekt ost, litt nøtter litt melk o.l til kvelds. Høres ikke det greit ut da?

Superteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 21:14   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: *føler meg dum*

Den enekleste lavkarbo retningen er vel LCHF om man ikke ønsker å regne og telle så alt for mye: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 21:22   #3
Nomy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 21
Nomy er på en erverdig vei

Sv: *føler meg dum*

Jeg vil anbefale deg å lese boken. Da forstår du hvorfor og hvordan kuren og ikke minst kroppen din fungerer.

Du trenger ikke veie maten din i en evighet, men det er svært nyttig å gjøre det den første tiden så du lærer hvor mye du kan spise av ulike typer mat. Jeg har gått på ketolysekuren i en måned nå, den første uken brukte jeg fryktelig mye tid på å se på innholdet i matvarer i butikkene, lese i matvaretabellen, finne matvarer på nettet, gå i helsekostbutikker osv osv. Nå veier jeg bare nye ting jeg ikke har spist mens jeg har vært på ketolysekuren for å finne ut hvor mye jeg kan spise av det. Det er virkelig verdt å sette seg inn i slike ting så du slipper å gå på en smell. Det hender også at det er stor forskjell på matvarer som tilsynelatende inneholder det samme. Mange ting har tilsatt sukker.

__________________
Start: 4 januar 2010.


Nomy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 21:22   #4
Maysan81
Juniormedlem
 
Maysan81 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 48
Maysan81 er på en erverdig vei

Sv: *føler meg dum*

Opprinnelig lagt inn av Superteddy, her.

Trodde ikke jeg trengte å veie og regne noe på denne kuren jeg...
Trodde jeg bare kunne kutte karbo og spise fett og gå ned. Er det noen som har gjort det?? Har tenkt at jeg skulle slippe å kjøpe noe, men ser jo at jeg hvertfall burde kjøpe stix... Må vel kjøpe boka også kanskje?
Har spist en halv boks cc og en halv avocado til frokost, hjertesalatsalat og ruccola med kylling, fetaost, avocado, olje og balsamico til lunch, kyllingfilet, saus og grønnsaker til middag og stekt ost, litt nøtter litt melk o.l til kvelds. Høres ikke det greit ut da?

Jeg vil absolutt råde deg til i allefall å lese boken! Det gjorde jegfør jeg startet, og ga meg en god forståelse på hva det vil si å gjennmgå en ketolysekur. Stixen er også lurt i begynnelsen, for å se om du gjør det "riktig", men dette er bare en pekepinn. jeg tisser bare på stixen nå og da.... om jeg for eks er litt usikker på om jeg har fått i meg for mye karber.

Lykke til

__________________


Maysan81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 21:35   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: *føler meg dum*

Hei,
Her er en tråd med litt info om forumet såvell som lavkarbo beregnet på nykommere i lavkarbo verdenen, et greit utgangspunkt, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 21:37   #6
Superteddy
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Lillehammer
Alder: 42
Innlegg: 239
Superteddy er på en erverdig vei

Sv: *føler meg dum*

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Den enekleste lavkarbo retningen er vel LCHF om man ikke ønsker å regne og telle så alt for mye: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Men det er vel ca det samme? Man kommer vel i ketose om man følger LCHF også? Ser at det er vel den jeg følger nå...

Superteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 21:39   #7
Superteddy
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Lillehammer
Alder: 42
Innlegg: 239
Superteddy er på en erverdig vei

Sv: *føler meg dum*

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
Her er en tråd med litt info om forumet såvell som lavkarbo beregnet på nykommere i lavkarbo verdenen, et greit utgangspunkt, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Har lest den allerede, tusen takk! Jeg er bare litt "lat" og vil bli slank uten å måtte gjøre så mye! Dessuten blir man omtrent lobotomert av å ha to små barn og ikke ha sovet en sammenhengende natt på 7 mnd...

Superteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 21:46   #8
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: *føler meg dum*

Hei,
For å være helt sikker på at jeg ikke var på bærtur med tanke på kh da jeg spiser ketogent, så veide jeg i begynnelsen og noterte ting jeg normalt spiste. Fant fort ut at jeg kunne spise mye mer grønnsaker enn jeg trodde gitt… syntes jeg lærte mye av det å veie maten i begynnelsen.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 08:25   #9
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: *føler meg dum*

Jeg veide en del ting i starten, og oppdaget at en tomat, og stort sett de fleste grønnsaker, veide mye mer enn jeg trodde. Så noen dager med vekta stående klar på benken er å anbefale. Og så hadde jeg lista med grønnsaker liggende fremme, det hjalp på å planlegge hva jeg skulle kjøpe. Husk at den maten du handler i butikken faktisk er den du spiser, så om du skal ha et våkent øyeblikk mellom bleieskift og styr så er det i butikken. Det lureste jeg gjør er å holde meg unna brøderstatninger, cc, begrense fløte og rømme og kunstig søtning. Enkelt og greit så spiser jeg ren mat. Og så prøver jeg å trimme litt.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 08:31   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Føler meg dum

Det vil lønne seg i lengden å legge inn litt innsats i starten, uansett om du bestemmer deg for å strengt følge Ketolyse med et gitt antall kh, eller om du ønsker mer å komponere dietten din selv, der kommer f.eks lchf inn som mer er et begrep enn en 'patentert' diett med visse retningslinjer som f.eks Ketolyse er. Men det er uansett veldig greit å prøve å sette av litt tid i starten til å forstå hvordan ting fungerer. For de aller aller fleste er dette en omlegging for livet, og ikke noe man bare gjør for å gå ned et gitt antall kilo, og da kan det være veldig greit å ha litt god kunnskap i bunnen.
Skjønner at det er knapt med tid med to små barn, men igjen så opplever de fleste at de får mer energi, overskudd og bedre søvnkvalitet etter en stund på lavkarbokosthold, så det kan være vel verdt det .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 09:30   #11
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: *føler meg dum*

Opprinnelig lagt inn av Superteddy, her.

Har lest den allerede, tusen takk! Jeg er bare litt "lat" og vil bli slank uten å måtte gjøre så mye! Dessuten blir man omtrent lobotomert av å ha to små barn og ikke ha sovet en sammenhengende natt på 7 mnd...

Vet alt om hvordan det er å ha små barn. Vi fikk tre på under 5 år, tror det gikk 3 år uten en natts sammenhengende...rart en lever

Angående å bli slank, så tror jeg at de fleste som går på en eller annen "kur" kan risikere å tenke litt feil. Kurer har det til felles at det i begrepet ligger en start, og en slutt. Mannen som startet begrepet ketolysekuren har sikkert ikke ment det slik, men begrepet "kur" sitter såpass hardt fast i folks underbevisthet at det skal noen decenier til for å glemme det. LCHF dreier seg ikke om å "komme i ketose". Du kan godt være i ketose uten å bli slank, og vice versa. Jeg selv er i mild ketose stort sett hele tiden, men veier 78, og er 1.82 høy, og er der jeg skal være. Raste ned 6 kilo på 6 uker i fjor, og stoppet. Veksler mellom 78 og 80, avhengig av hvor mye jeg spiser, drikker og trener. Ketose er egentlig en behaglig tilstand å være i, og om du spiser mye fett og lite karbo, kan du være i ketose, uten å brenne kroppsfett, du brenner istedet det fettet du spiser.
LCHF innebærer at du spiser godt med fett, og kutter ut frukt og bær og det meste av grønnsaker i perioden da du skal ned i vekt.
Frokosten kan være 2-3 egg (eller 1 og og 2-3 plommer) og noen baconskiver (finnes det noe bedre start på dagen?), når du blir sulten igjen (glem uttrykk som lunch og middag, bruk begrep som sulten) kan det være godt med en nakkekotelett med et halv hekto smør over (mmmm) og kvelds kan jo være en laksefile, med krydder og smør. En tekopp med cocosa er godt før en skal i seng. Sånn kan en dag se ut, men mengden fett må en varsomt trappe opp, ellers kan en få ubehag som småkvalme og litt "fysen" noen dager.
Jeg anbefaler ellers bloggen til samboeren min, der du kan få mye LCHF mattips : http://www.lenabeatrice.net
Lykke til videre, og husk, selv om det virker utrolig nå....BARNA BLIR STORE EN GANG.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:52   #12
Superteddy
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Lillehammer
Alder: 42
Innlegg: 239
Superteddy er på en erverdig vei

Sv: *føler meg dum*

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Vet alt om hvordan det er å ha små barn. Vi fikk tre på under 5 år, tror det gikk 3 år uten en natts sammenhengende...rart en lever

Angående å bli slank, så tror jeg at de fleste som går på en eller annen "kur" kan risikere å tenke litt feil. Kurer har det til felles at det i begrepet ligger en start, og en slutt. Mannen som startet begrepet ketolysekuren har sikkert ikke ment det slik, men begrepet "kur" sitter såpass hardt fast i folks underbevisthet at det skal noen decenier til for å glemme det. LCHF dreier seg ikke om å "komme i ketose". Du kan godt være i ketose uten å bli slank, og vice versa. Jeg selv er i mild ketose stort sett hele tiden, men veier 78, og er 1.82 høy, og er der jeg skal være. Raste ned 6 kilo på 6 uker i fjor, og stoppet. Veksler mellom 78 og 80, avhengig av hvor mye jeg spiser, drikker og trener. Ketose er egentlig en behaglig tilstand å være i, og om du spiser mye fett og lite karbo, kan du være i ketose, uten å brenne kroppsfett, du brenner istedet det fettet du spiser.
LCHF innebærer at du spiser godt med fett, og kutter ut frukt og bær og det meste av grønnsaker i perioden da du skal ned i vekt.
Frokosten kan være 2-3 egg (eller 1 og og 2-3 plommer) og noen baconskiver (finnes det noe bedre start på dagen?), når du blir sulten igjen (glem uttrykk som lunch og middag, bruk begrep som sulten) kan det være godt med en nakkekotelett med et halv hekto smør over (mmmm) og kvelds kan jo være en laksefile, med krydder og smør. En tekopp med cocosa er godt før en skal i seng. Sånn kan en dag se ut, men mengden fett må en varsomt trappe opp, ellers kan en få ubehag som småkvalme og litt "fysen" noen dager.
Jeg anbefaler ellers bloggen til samboeren min, der du kan få mye LCHF mattips : http://www.lenabeatrice.net
Lykke til videre, og husk, selv om det virker utrolig nå....BARNA BLIR STORE EN GANG.

Tusen takk for svar! Kjempebra blogg! Har lest i flere timer og jeg lagret den som favoritt! Masse superbra informasjon og oppskrifter!! Trenger ikke mer enn den tror jeg! Og ja, barna blir store. Det skjer altfor fort egentlig, så jeg prøver å nyte tiden selv om jeg vimser rundt i min egen lille verden til tider!

Superteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Uff nå føler jeg meg teit ... Men hva er MoaMoa Spørsmål og svar 2 14-10-08 07:58
Ny her - føler meg så slapp! emmat Spørsmål og svar 5 13-11-07 14:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no