Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Marsipan

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-11-07, 15:39   #1
LMPH
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 24
LMPH er på en erverdig vei
Smile

Marsipan

Hallo!
Har hørt snakk om at det går an å lage marsipan med søtstoff i stedet for melis. Er de noen som vet noe om hvordan dette gjøres? I så fall, hvilket søtstoff bør man bruke og hvor mye?

Mange takk for svar

LMPH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 17:16   #2
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Marsipan

Eller enda bedre: Kjøp Odense sin sukkerfire marsipan.

Jeg har laga marsipan med erythritol. Anbefales IKKE!!! :urk:

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 18:00   #3
Ludviginne
Juniormedlem
 
Ludviginne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 46
Ludviginne er på en erverdig vei

Sv: Marsipan

`Hvor finnes sukkerfri marsipan?

__________________
Ludviginne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 18:21   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan

I vanlige dagligvarebutikker.( her i bygda har de ikke fått den eller hørt om den ennå) Inneholder 37 gram karber pr 100g. Hvor mye av det som er sukkeralkoholer (som kan trekkes fra) har de ikke svara på ennå....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 18:36   #5
BiB
Seniormedlem
 
BiB sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 57
Innlegg: 4.939
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan

Sukralose (Splenda) er i VOLUM likt sukker, så da er da bare å regne ut hvor mye 250 g sukker er i dl, og ta det samme av Splenda. Imidlertid har jeg erfart at det er smart å øke mengden eggehvitte når man bruker Splenda, den "suger" fukt på en annen måte enn sukker. Når jeg bake rmandelbunn må jeg doble mengden eggehvitte i fht det jeg brukte da jeg benyttet sukker.

__________________
Livet er her og nå - min journal
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wgCFCKk/]


BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 18:49   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan


Hjemmelaget marsipan I

200 g mandler
75-100 g fruktose (eller f.eks. 1,2 dl eller 8 ss Splenda)
1-2 ss rosenvann (fra apoteket eller innvandrerbutikk) eller evt. 1 ss eggehvite

1) Skåld 200 g mandler. Legg dem i ett lag på en bakeplate og la dem tørke ca. 10 minutter i en 100 grader varm ovn.

2) Kjør fruktosen/splanda i hurtigmixer til melis

3) Finhakk mandlene i en food processor og tilsett frukosen/splenda mens maskinen er i gang.

4) Tilsett 1-2 ss rosenvann mens motoren kjører og la den kjøre til det har dannet seg en jevn, sammenhengende marsipandeig. Ta opp deigen og elt den med hendene. Om manikke har rosenvann kan man bruke 1 ss eggehvite som piskes litt først

Formes som ønsket. Oppbevares i kjøleskap.

Opprinnelig postet:
http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...7&postcount=46


Hjemmelaget marsipan II (denne er min favoritt)

500 g mandler
350 - 450 g fruktose (eller f.eks. 4-5 dl Splenda)
1 ts tragant (fra apoteket) (kan utelates)
1-2 ss eggehvite (1 ss om du bruker fruktose, 2 ss om du bruker Splenda)

1) Skåld 500 g mandler. Legg dem i ett lag på en bakeplate og la dem tørke ca. 10 minutter i en 100 grader varm ovn.

2) Kjør fruktosen/splanda i hurtigmixer til melis

3) Finhakk mandlene i en food processor og tilsett frukosen/splenda mens maskinen er i gang.

4) Tilsett tragant mens motoren kjører og la den kjøre til det har dannet seg en jevn, sammenhengende marsipandeig. Ta opp deigen og elt den med hendene.

Formes som ønsket. Oppbevares i kjøleskap.

Opprinnelig postet:

http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...55&postcount=1


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 22-11-07 kl 12:38. Årsak: kreditering opprinnelig oppskrifter
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 19:38   #7
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Marsipan

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

I vanlige dagligvarebutikker.( her i bygda har de ikke fått den eller hørt om den ennå) Inneholder 37 gram karber pr 100g. Hvor mye av det som er sukkeralkoholer (som kan trekkes fra) har de ikke svara på ennå....

Foreløpig har jeg sett sukkerfri marsipan på Ica og Ultra. Den er søtet med sorbitol, er sukkeralkohol som ikke anbefales for de som følger ketolyse. Jeg har smakt på den sukkerfrie marsipanen, og syntes den var god, men jeg tror jeg heller vil satse på marsipanen til Nille. Synes det er litt tryggere å lage den selv for da vet jeg mer hva jeg får i meg.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 22:20   #8
LMPH
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 24
LMPH er på en erverdig vei

Sv: Marsipan

Tusen takk
Da er alt klart til julemarsipanen

LMPH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 22:30   #9
dBy
Juniormedlem
 
dBy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 46
dBy er på en erverdig vei

Sv: Marsipan

Abonerer!!

dBy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 22:42   #10
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan

Hallejula! :lykkelig:
Denne må man abbonere på!

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 23:39   #11
terry
Medlem
 
terry sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Finnmark
Alder: 57
Innlegg: 264
terry har en fantastisk aura rundt segterry har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Marsipan

Hvordan "skålder" man mandler?

terry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 23:45   #12
BiB
Seniormedlem
 
BiB sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 57
Innlegg: 4.939
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan

Opprinnelig lagt inn av terry, her.

Hvordan "skålder" man mandler?

Å skålde er å få skinnet av. Jeg tar ønsket mengde mandler i kaldt vann, koker det opp og siler vannet av. Så kan du velge: En og en mandel smuttes ut av skinnet, eller alle mandlene legges på et kjøkkenhåndkle (rent så klart) og du lager et "knytte" som du knar og dytter på for å få skinnet til å gå av. Jeg foretrekker den første metoden, ungene elsker den! Enjoy!

__________________
Livet er her og nå - min journal
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wgCFCKk/]


BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 23:51   #13
Millsi
Medlem
 
Millsi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 486
Millsi er på en erverdig vei

Sv: Marsipan

Oohh,nå ble jeg lykkelig Så bra med en "egen" marsipanoppskrift!

Millsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 23:52   #14
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Marsipan

Opprinnelig lagt inn av BiB, her.

Jeg foretrekker den første metoden, ungene elsker den! Enjoy!

Å skålde mandler er faktisk ganske gøy. Klem på mandelen, og svupp! så går den ut av sitt gode skinn.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 23:56   #15
BiB
Seniormedlem
 
BiB sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 57
Innlegg: 4.939
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan

Opprinnelig lagt inn av Valeriana, her.

Å skålde mandler er faktisk ganske gøy. Klem på mandelen, og svupp! så går den ut av sitt gode skinn.

Bedre det, enn en kokk som gjør det samme

__________________
Livet er her og nå - min journal
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wgCFCKk/]


BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 23:59   #16
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Marsipan

Helsikes sorbitol! Grrrr!!!


Og tusen takk snille Nille for oppskrifter! Skal prøves til jul!

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 10:43   #17
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Marsipan

Mmmmm, herlig, jeg lager marsipan hver jul, og hadde trodd at det skulle bli unntak i år, men neida, Nilles oppskrift ligner helt på min, bare bytte ut melis med fruktose:hurra:

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 12:35   #18
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan

Ang. Skolding av mandler. Et tips lyder slik:

Opprinnelig lagt inn av Guro

Skolding av mandler må gjøres noen dager i forveien, slik at de kan tørke ordentlig. Jeg ville ikke laget marsipan av uskildede mandler, selv om det helt sikkert går bra.

Men altså man tager en kjele med vann koker opp, har mendlene i og lar de ligge til du ser skallet løsne. Ikke lenge, for mandlene skal ikke bli kokt liksom. Også heller du av det kokende vannet også har du morsomt håndarbeid en stund med å "sprute"/klemme mandlene ut av skallet sitt.

La mandlene tørke på en håndlke i noen dager før du maler dem. Males gjern dobbelt til marsipan.


De kan tørkes i ovn også altså.

glemte å skrive at oppskriftene jeg har postet er basert på oppskrifter tidligere publisert her på forumet. Jeg som maser sånn om dette har glemt det selv !

En kommer fra Marianne som fant den i Bo Bede ukeblad og skrev den om: http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...7&postcount=46

Den andre kommer så vidt jeg husker fra Guro:
http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...55&postcount=1

Sånn.... da er de rette kreditert !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 14:39   #19
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Marsipan

Men dersom man ikke er så streng med ketolysen i jula, kan sorbitolmarsipanen være et alternativ da? Selv om den man lager selv er best såklart.

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 15:30   #20
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Marsipan

Opprinnelig lagt inn av JenJen, her.

Men dersom man ikke er så streng med ketolysen i jula, kan sorbitolmarsipanen være et alternativ da? Selv om den man lager selv er best såklart.



Jeg ville ikke brukt den. Går jo fort og lage selv da.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 16:06   #21
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Marsipan

Hadde jeg bare hatt no' kjøkkenmaskiner så..
Jaja, får se hva jeg får til

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 16:31   #22
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

2) Kjør fruktosen/splanda i hurtigmixer til melis

Skjønte ikke helt denne ... sammen med eggehviten da eller? For splenda er jo i pulverform ..?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 17:48   #23
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Marsipan

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Skjønte ikke helt denne ... sammen med eggehviten da eller? For splenda er jo i pulverform ..?

Nei, ikke sammen med eggehvite. Hensikten med å kjøre i hurtigmixer er å gjøre splenda eller fruktose enda med finkornet så det blir som melis.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 21:16   #24
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Marsipan

Har noen prøvd denne med splenda?

Når jeg miksa den ble jo bare halvparten igjen etter at lufta forsvant. Skal den det?

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 21:47   #25
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Marsipan

Bare glem det. Den ble helt perfekt. Måtte bruke litt mer eggehvite da.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Marsipan! Ulex Kake/dessert og snacks 43 08-03-10 15:06
La oss forberede oss til julen! Zoë Lavkarbo generelt 77 02-12-09 19:34
Marsipan guro Kake/dessert og snacks 62 09-12-06 20:29
Lindberg har visst Cavalier sukkerfri marsipan Iset Lavkarbo generelt 13 16-11-05 19:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no