Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Ajvar kyllingpai

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-11-09, 15:32   #1
Opiat
Juniormedlem
 
Opiat sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 19
Opiat er på en erverdig vei

Ajvar kyllingpai

Måtte skeie ut med noe som minnet om søtsmak, så viste det seg at resultatet ble ganske så bra og med ikke så mange karbene totalt.

3 kyllingbryst eller 2 kalkunfileter (ca 400 gram+)
6 egg
1 hel chilli - rød
200 gram fersk sjampignon
100 gram tyrkisk ajvar eller tilsvarende (det er her karbene ligger - så finn en med minst mulig. Min har 7,5 gram per 100 gram)
1 dl fløte
300 gram revet Jarlsberg
Salt og pepper

Del opp kyllingen i 1-2 cm store biter og brunes godt i pannen. Tilsett hakket sopp og chilli, og la det surre litt. Tilsett så ajvaren og skru av platen.

Rør sammen egg, fløte, salt og pepper.

Smør en form og hell eggestanden oppi, tilsett så kylling/ajvar blandingen. Strø på ost og stekes midt i ovnen på ca 150-175 grader i ca 20-25 minutter.

Spises lunken - da er smakene best. Og det beste av det hele - rundt 10-15 gram karber i hele retten, som holder fint til 2, og muligens til 3 også med litt salat ved siden av.

For de som ikke har spist ajvar - så er det altså en slags relish av paprika, chilli, aubergine, hvitløk, olje og eddik mm. Fås kjøpt i de fleste større matvarebutikker.

Opiat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 15:57   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ajvar kyllinpai

HVA er

Sitat:

tyrkisk ajvar eller tilsvarende

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 16:17   #3
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Ajvar kyllinpai

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

HVA er

Les innleget en gang til, det står der hva det er

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 16:23   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ajvar kyllingpai

Åhh

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 17:35   #5
Opiat
Juniormedlem
 
Opiat sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 19
Opiat er på en erverdig vei

Sv: Ajvar kyllingpai

Ajvar er relativt ukjent i vanlige butikker. Selv pleier jeg å kjøpe det i Sverige de gangene jeg er der. Men meny, Ultra etc har alle et greit utvalg. Litt søtt, og ganske sterkt. Vær obs på at noen av merkene har mye karbs - da de tilsettes sukker. De uten tilsatt sukker ligger gjerne fra 4-8 karbs per 100 gram - og ofte trenger man ikke rare mengden for å få frem en smak ihvertfall jeg savner på en ellers ganske streng ketogen diette.

Opiat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 22:08   #6
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Sv: Ajvar kyllingpai

Takk for artig oppskrift.
Jeg ELSKER ajvar, og pleide i mine høykarbo-days å kjøpe det i internasjonale butikker. Veldig godt og er MYE billigere der enn i kjedebutikkene.
Etter at jeg begynte å telle karber har jeg laget min egen ajvar. Jeg griller en grønnsaksmiks (feks aubergine, paprika, hvitløk og chili) i ovnen til de er passe myke og har fått fin farge. Paprika og chili får fin smak om de blir ordentlig sorte, så det kan være en fordel å ta ut de andre grønnsakene en stund før paprikaen og chili. Dra skinnet av de brente pepperfruktene, og blitz hele herligheten med stavmixer eller i blender. Smak til med salt, pepper, sitron saft og evnt skall, hakket persille og evnt. kunstig søtning og mere chili. Bland i godt med extra virgin olivenolje, og hell på glass.

For å øke ajvarens holdbarhet kan du dekke overflaten i glasset med extra virgin olivenolje. Slik kommer det ikke luft til ajvaren, og den holder seg lenge i kjøleskap.

Gleder meg til å prøve ajvarpai, og håper noen prøver seg på å lage egen ajvar.

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 09:44   #7
Opiat
Juniormedlem
 
Opiat sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 19
Opiat er på en erverdig vei

Sv: Ajvar kyllingpai

Har laget det selv ved et par anledninger - men ble nå fristet til å prøve igjen. Fordelen er selvsagt at man har full kontroll på innhold - og kan justere smak etter ønske. Tipper det blir en kjøkkenrunde i morgen..

Opiat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 17:22   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ajvar kyllingpai

Så ajvar er på en måte det samme som ratatouille bare at det er mosa??
Ratatouille er godt i allefall!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 17:24   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ajvar kyllingpai

Fant også dette, ligner det??


2 auberginer (ca. 600 g)
5 røde paprika (ca. 750 g)
1 lite fedd knust hvitløk
2 ss olivenolje
4 ss yoghurt
2 ss sitronsaft
1½ ts grovt salt
nykvernet pepper
3 begre Apetina Fetasnack med Soltørkede tomater.

Steketid: Ca. 1 time ved 200°C.


Prikk auberginene med en gaffel og stek de midt i ovnen på en plate med stekepapir - til de er bløte. Fjern frøene og stilkene fra paprikaene og halver de. Legg de på en stekeplate med aluminiumsfolie og grill de i ovnsgrillen, til skallet blir sort. La de avkjøle seg. Halvér auberginene og skrap kjøttet ut i en skål. Mos det grovt med en gaffel. Pell skinnet av de bakte paprikaene. Blend paprikaene med en stavmixer. Bland de to mosene og tilsett hvitløk, yoghurt, sitronsaft, salt og pepper. Smak til. Fjerne stenene fra olivenene og blend sammen med osten til en meget grov mos. Anrett ajvardippen på et flatt fat og dryss med ost.

Tips: Server f.eks. til salat med andebryst og auberginer. Ajvar kan kjøpes på glass hos spesialkjøpmenn i en søt og en sterk versjon. Til denne retten brukes den søte. Ajvar-dipp kan brukes som dipp til brød og snack, som salattilbehør eller som tilbehør til grillet kjøtt, f.eks lam.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 19:53   #10
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Sv: Ajvar kyllingpai

Oppskrifta di ligner mye det jeg pleier lage. Jeg bruker ikke yoghurt og fetaost, og har heller ikke sett at ajvar i butikken inneholder dette, men det er sikkert godt Meieriprodukter vil vel gjerne sette ned holdbarheten på ajvaren, men spiser man opp alt på noen dager er det vel ikke noe problem egentlig.

Ratatouille er litt anderledes enn ajvar- ratatouille inneholder gjerne squash, løk og tomater og det tror jeg ikke man pleier ha i ajvar. Ajvar er sterkere og mosa sammen, ikke innkokt slik ratatouille er.

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no