Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-08-10, 17:31   #26
Tulipa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sør-Troms
Innlegg: 18
Tulipa er på en erverdig vei

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Godt å høre at Metformin virker så godt på så mange. Jeg får virkelig masse ny guts av å lese om dere! Utrolig glad på deres vegne!

Nå vet jeg jo ikke om jeg kvalifiserer til å få det, eller om jeg er insulinresistent.
Beskrivelsen "kjøre med håndbrekket på ()" passer forresten perfekt for hvordan jeg har det nå. Jeg gir full gass. Vekta står stille!

Tulipan skal jeg sannsynligvis vokte godt på konsert i helga, så slank og ekstra lekker som han begynner å bli allerede! Vi takler kostholdet så godt at jeg tror dette er noe vi kan leve med fremover, men jeg hadde håpet at det skulle bli vekttap for min del også.

Blodprøvene som er tatt hos fastlegen viser "flott" blodsukker og 3,5 i kolesterol. (som visstnok skal være kjempefint..)
Er insulinresistens noe man enkelt finner ut av med blodprøver? I så fall kan dette ikke være det som er grunnen til mine vektproblemer. Hvordan utredes man for dette, og hvilke prøver tas?

Jeg blir jo gravid, men mister etter en tid. På en måte har jeg lyst til å kjøre på og bli gravid igjen og se om lavkarbo-kostholdet hjelper. Men nedturene i år med MA og SA har vært tøffe, så vi vil vente litt i håp om å få utredning. Har vært utrolig sliten under og etter svangerskapene mine. Kjenner ikke at jeg er mentalt klar for et nytt svangerskap med konstant angst for å miste- ikke riktig enda.

Nå kjenner jeg at den evinnelige trettheten begynner å slippe taket litt, og overskudd jeg ikke har kjent på årevis glimter til innimellom. Er overbevist om at kostholdet er årsaken.

Er det noen av dere som har prøvd ketose-kur med pulver - a la Easylife? Er så klar for å miste noe dødvekt her at jeg gladelig tar noen uker med sult nå. Hvis jeg skulle bli så desperat, så kan jeg jo bare gå tilbake til lavkarbo om jeg ikke holder ut? Lurer jo på om jeg ødelegger noe om jeg skulle prøvd noen uker med ketose på pulverdiett.

Noen med eraring?

__________________



Tulipa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysedietten- deretter lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 01:17   #27
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Glem pulver, please! Nå vet jeg ikke hvor lenge du har holdt på, men jeg vet av erfaring, ikke minst av hva jeg har lest uttallige ganger her inne på forumet at kroppen ofte med et visst sykdomsbilde først trenger å bruke all energien sin på å fikse opp i ubalanser, før den tar seg av "mindre viktige" oppgaver som vektnedgang . Dette er overhodet ikke uvanlig.
Har du PCOS har du så godt som garantert insulinresistens, på et lavkarbokosthold kan det stabilisere seg, men er du så resistent som meg så kan det hende du trenger drahjelp. Jeg sto stille i over to år før jeg begynte på metformin, blodsukkeret mitt så jo helt perfekt ut, så her var det jo ingenting å hente, og jeg måtte begynne å lete etter svar selv. Og det viste seg jo, at selv om blodsukkeret mitt var ok, så var insulinet på bærtur, tross strikt lavkarbokosthold. For å få et fullstendig bilde måler man noe som heter c-peptid, som er uløselig knyttet til insulinnivået ditt. En lege med lavkarboorientering vil gi deg diagnosen fra 700 mmol, mens en allmenlege som følger WHO's spinnville retningslinjer vil ikke gi deg diagnosen før den har passert 1200, men da har du mest sannsynlig allerede fått dia2 ...
Hold ut! Dette går seg til! Og glem nå det pulveret, i hvert fall for en stund! Om du synes det er for vanskelig, kan du jo lufte en ide om å få foreskrevet ED (Eurodiett) hos Willumsen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 18:09   #28
Tulipa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sør-Troms
Innlegg: 18
Tulipa er på en erverdig vei

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Jeg har fått time hos Dr. Willumsen 18. oktober!!!
Vet ikke hva jeg kan forvente meg på første konsultasjon. Noen som vet?

Takk, Photo, da vet jeg at jeg skal få målt C-peptider. Noe er galt med kroppen min, men jeg har ihvertfall sluttet å øke i vekt!

Over 4 uker på ketolysedietten og 3 kg ned totalt. De første gikk av første uka, og jeg har slitt mye for lite vektnedgangde de siste ukene. Skal jeg være fornøyd? Den siste kiloen har tatt meg 3 uker. Og jeg har IKKE skeiet ut med noe annet enn lavkarbo-vin i helgene og det er vel lov? Har hatt to uker med skuff på vekta, men i dag viste den heldigvis en bitte liten kilo nedgang, så jeg er happy for det!
Vinen jeg har drukket er forresten rød, heter Marques de Monistrol (Cabernet og Temperanillio, må IKKE forveksles med andre Marques de Monistrol, da noen av disse har mer sukker) og den har bare 0,5 g sukker pr. liter. Var på polet og spurte, og fikk kopi av en liten liste de hadde laget over lavkarbo-viner. Dette var den med desidert laveste sukkerinnhold. Så jeg gleder meg til et glass i kveld! Jeg synes faktisk jeg fortjener det!

Jada- jeg glemmer det pulveret inntil videre. Jeg er altfor glad i mat! Er faktisk litt matlei om dagen, og jeg blir ikke sulten lenger, kjenner bare at jeg trenger mat, så mengden mat jeg klarer på er myye mindre enn for en måned siden.
Skal på ferie til Egypt og håper hotellet vi skal bo på disker opp med lavkarbo-mat.
Vet ikke helt hva man spiser i Egypt. Vaksinasjonskontor-dama sa at hvis du ikke kan koke det, steke det eller skrelle det, så kunne jeg GLEMME det. Ergo er jeg litt engstelig for å måtte la være å spise salat og grønnsaker! Noen med mat-erfaring fra Egypt? Har aldri vært der før... Skal prøve å være kjempeflink i alle fall.

Tulipan har tatt av nesten 6 kilo! Han elsker vårt nye kosthold og griller som bare det. Han er litt misfornøyd med at juleribba ikke selges i butikkene hele året, og har saumfart butikkene i byen uten å finne noe. Så vi har begynt å glede oss til jul allerede.



SÅ lettet over å ha fått time hos Willumsen!!! Yeiii!

__________________



Tulipa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysedietten- deretter lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 19:47   #29
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tulipa, her.

Skal på ferie til Egypt og håper hotellet vi skal bo på disker opp med lavkarbo-mat.
Vet ikke helt hva man spiser i Egypt. Vaksinasjonskontor-dama sa at hvis du ikke kan koke det, steke det eller skrelle det, så kunne jeg GLEMME det. Ergo er jeg litt engstelig for å måtte la være å spise salat og grønnsaker! Noen med mat-erfaring fra Egypt? Har aldri vært der før... Skal prøve å være kjempeflink i alle fall.

Jeg har vært på ferie i Egypt en gang og det var helt fantastisk, men maten var ikke noe å skryte av... Ble matforgifta etter å ha spist på en middagsbufe. Så for all det - styr unna bufe! Maten står som regel fram en god stund, og det sier seg nesten selv at det ikke er bra :/

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 19:52   #30
Tulipa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sør-Troms
Innlegg: 18
Tulipa er på en erverdig vei

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Oi!
Vi skal bo på et stort hotell med All-inclusive, håper det er maaange gjester og at maten ikke står fremme lenge av gangen. Har tatt kolera- og magesykevaksine og satser på at vi ikke får trøbbel med magen underveis.

Hvilken mat er typisk der, Kennygirl? Må vel google litt Egypt-menyer, tror jeg.

__________________



Tulipa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysedietten- deretter lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 20:03   #31
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tulipa, her.

Oi!
Vi skal bo på et stort hotell med All-inclusive, håper det er maaange gjester og at maten ikke står fremme lenge av gangen. Har tatt kolera- og magesykevaksine og satser på at vi ikke får trøbbel med magen underveis.

Hvilken mat er typisk der, Kennygirl? Må vel google litt Egypt-menyer, tror jeg.

Vi var i Sharm el Sheik og der var maten veldig tilpasset turistene tror jeg. Vi hadde bare frokost inkludert og den besto av frokostblanding eller brød som minte om en blanding av wienerbrød og rundstykker... Pluss et liter fat med kjøttpålegg og ost...
Der jeg spiste bufe var på en guidet tur - det var en luguber restaurant som vi ikke hadde lyst å spise på, men hadde ikke andre valg.

I Bulgaria bodde vi på all-inclusive hotell og det var veldig bra Maten på slike hotell er i alle fall trygg å spise

Hvor i Egypt skal dere? Anbefaler å se pyramidene og sfinxen, og å prøve snorkling

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 20:11   #32
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Så bra! Både med time og at du har droppet ideen om pulver og for en liten kilo ned!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 15:07   #33
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tulipa, her.

Oi!
Vi skal bo på et stort hotell med All-inclusive, håper det er maaange gjester og at maten ikke står fremme lenge av gangen. Har tatt kolera- og magesykevaksine og satser på at vi ikke får trøbbel med magen underveis.

Hvilken mat er typisk der, Kennygirl? Må vel google litt Egypt-menyer, tror jeg.

Vi har vært Sharm to ganger, og har HELT andre erfaringer enn de som nevnes! Flotte frokostbuffeter med egg, salat, oster, kjøtpålegg og endel ting vi ikke er helt sikre på hva var, men som smakte fortreffelig På det første hotellet hadde de en egen fyr som stekte omeletter, man bare pekte på ingrediensene man ville ha oppi.
Har heller ikke blitt dårlig der nede (selv da det var 50 grader). Spiser man normalt og ikke er livredd bakterier til vanlig har man som regel et greit immunforsvar og takler det. Dårlig mathygiene og syke gjester er jo ekstremt dårlig reklame for de, så de er ganske flinke tror jeg.
Hvilket hotell skal dere bo på?
For egen del syns jeg all inclusive er litt kjedelig, for endel av ferieopplevelsen er for oss å smake på og se litt av de lokale livet (i den grad det kan kalles det i konstruerte områder som turistplassene i Egypt da... )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 20:52   #34
Tulipa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sør-Troms
Innlegg: 18
Tulipa er på en erverdig vei

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Høres fantastisk ut, Carisma og Kennygirl!

Kun få dager til ferie nå, begynner å glede meg som besatt!

Vi reiser til Hurghada og bor på Hilton Resort, hotellet ser bra ut på nettbildene ihvertfall, standarden skal være god. Tror det er en typisk turistplass med mange hoteller og internasjonale retter. Har aldri prøvd All-inclusive før, og er helt enig i at det kan virke kjedelig å spise på samme sted nesten hver dag i to uker. Blir vi lei, så går vi og prøver noe annet. Egypt er vel ikke det landet hvor jeg har lyst å prøve familie-restaurantene og småsmug- sjarmis-restauranter, tror jeg... Selv om jeg er veldig glad i å prøve forskjellige restauranter/nasjonaliteter ellers når vi reiser. Har nok hørt for mange skrekkhistorier om magetrøbbel i Egypt, kanskje...

Håper det blir en tur til Kongenes dal, vi har ikke lagt så mye planer, liker å ta ting litt på sparket, etter at vi har sjekket ut turer og priser fra feriestedet til attraksjonene. Mest av alt gleder jeg meg til å få sol på kroppen, snorkle og bade og kose meg sammen med Tulipan.
Vi har hatt mange nedturer med babyplanene og mye jobb med skrekkens oppusings-objekt som nå begynner å ligne på et ordentlig hus. Så skal det bli herlig å få koble av og reise bort litt.

Så planlegger vi ny Oslo-tur med legebesøk på Kvinneklinikken i Drammen litt senere i høst. Håper veldig å kunne starte ny prøveperiode i november.

I morgen skal jeg kjøpe johannesbrødkjernemel og lage vafler, har sett gjennom den veldig fristende vaffel-tråden, og dette må bare prøves!

__________________



Tulipa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysedietten- deretter lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 21:52   #35
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tulipa, her.

Egypt er vel ikke det landet hvor jeg har lyst å prøve familie-restaurantene og småsmug- sjarmis-restauranter, tror jeg...

Hvorfor ikke? Vi spiste på grillkjøkken på gata en kveld, beste maten vi spiste på turen! Ikke snev til å være dårlig etterpå. Du hører om de ti som blir sjuke, men ikke de 100 som ikke blir det Dessuten er det ofte de som er litt egenstelige for det som blir dårlige, for de har tatt for mange forholdsregler og drept enhver bakteriekultur de har i magen.... Og da blir det litt sånn "hva var det jeg sa" historie de elsker å fortelle om....
Selv har jeg blitt matforgifta en gang, på en øvre middelnivå restaurant midt i oslo sentrum. Så jeg er absolutt ikke immun eller noe sånt, så det tolker jeg som at det ikke er så farlig der som man skal ha det til

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:22   #36
Ned30kg
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 27
Ned30kg er på en erverdig vei

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter Lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Forøvrig: Tror ikke pcos forårsaker SA. Pco/pcos gjør at man har vanskelig for å bli gravid, pga manglende mens/eggløsning.
Men når du blir gravid igjen, ta kontakt med legen med en gang, tror det er "et eller annet" du kan få som hjelper kroppen i å holde på fosteret/ikke støte det fra seg.


Jo desverre øker det sjansen for SA når en har PCO/S!

__________________


Ned30kg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 23:39   #37
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Ja, jeg vil tro at det gjør forholdene i livmoren vanskeligere. Kanskje lurt å la kroppen ha noen runder med syklus før man starter prøving? Under lavkarbo altså.

Jeg vet ikke, men mannen mente at det var SAer jeg hadde de tre første mens jeg hadde etter at jeg startet på lavkarbo. Blødde voldsomt og var vondt. Så ble jeg gravid..men jeg syns det er helt greit å ikke vite, altså.

Ønsker deg lykke til, og håper du får til både lavkarbo og å få barn, i fremtiden.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 21:42   #38
valkerut
Medlem
 
valkerut sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 67
valkerut er på en erverdig vei
Red face

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Heisann !

Har akkurat oppdaget tråden og skummet igjennom...Tulipa- historien din rører...og han legen...grr..blir sint på dine vegne...

For å gjøre historien litt kort;
Jeg har ikke SA men har PCO og har vært gjennom pergotime/ og den andre på p..(sto litt stille nå) kurene...og laseropr. Tilslutt endte jeg opp på Ullevål for IVF...startet med nesedråpene...men fikk etterhvert beskjed om at medisinen ikke hadde nok virkning på meg slik at det var bare å avslutte før en gikk videre.Jeg fikk beskjed om at jeg måtte gå ned i vekt for å se om dette kunne ha bedre virkning.J eg hadde da BMI på ca.33,4 og måtte ned 5kg... Jeg tenkte det går kjempefint..ned baaare fem kg., det klarer jeg. Det viste å være vanskeligere enn så..jeg gikk Grethe Roede og gikk ikke ned noe...i tillegg studerte jeg et år og gikk opp 10 - kjempefint...not.
Underveis startet vi opp å adoptere...vi er godtatt i norge..men vi fikk i Juni i år beskjed at moderlandet vi adopterer fra ikke vil godta oss grunnet overvekt - foreløpig...Da fallt alt håp hos meg..jeg hadde jo da allerede gått et år på Grete Roede og som vanlig ikke gått ned noe særlig...
Jeg svingte meg rundt, fikk time på Lindbergklinikken og Eurodiett og er nå på vei ned....Jeg håper at jeg skal klare å gå ned så mye som moderlandet ønsker og kanskje jeg en dag kan starte med IVF igjen...? men før jeg starter med det skal jeg ned mye og bli der har jeg bestemt meg for. Det virker ihvertfall som Lavkarbo fungerer for meg...(her; eurodiett). Jeg håper jeg skal klare å gå ned i vekt.
Jeg holder håpet om at dette skal hjelpe meg og min mann til å få et barn på ene eller andre måten i fremtiden...

Jeg ønsker deg masse lykke til ! Håper at det gikk bra hos legen !

__________________


valkerut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett - Fase 1 Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 18:29   #39
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter Lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Ned30kg, her.

Jo desverre øker det sjansen for SA når en har PCO/S!

Usj, ikke så hyggelig!
Takk for opplysningen.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 14:16   #40
Tulipa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sør-Troms
Innlegg: 18
Tulipa er på en erverdig vei

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Hallo igjen!!!
Etter ferie, samt en bitteliten og ikke særlig effektiv prøveperiode på pulver er jeg igjen igang med lavkarbo. Har tatt en pause fra nettsidene, men ikke fra kostholdet. Vekta beveger seg saaaaakte nedover, jeg har rett og slett måttet begrense veiinga, siden jeg ble så sinnsykt skuffa hver gang. Det er jo i hovedsak fordi vi ønsker oss barn at jeg og Tulipan lever lavkarbo. Men det hadde vært utrolig deilig å gå ned i vekt også. Synes jeg er tjukk og fæl, selvbildet er ikke på topp for tida.

Fikk meg en opptur etter å ha vært hos Dr. Willumsen i Drammen. Hun konstaterte PCOS med en gang, nå venter jeg på blodprøvesvar og kanskje medisinering med Metformin. I tillegg har hun henvist meg til embolisering av en muskelknute i livmoren. Hun gjør alt for å bedre sjansene våre og jeg er evig takknemlig! Venter i spenning.
Følger samtidig løp med henvisninger offentlig, men tror jeg må kutte det ut. Jeg får sånne nedturer etter disse undersøkelsene og møter med leger og gynekologer som ikke vet hva PCOS er og som ikke kjenner metodene med embolisering av myomer godt nok. Det er nesten så de blir fornærmet fordi jeg poengterer at det finnes ny forskning og nye metoder som private leger og klinikker kan tilby.

Uten tips om Dr. Willumsen tror jeg at jeg ville følt meg temmelig fortapt. Så tusen takk, Photobscura!

Gynekologene og legene der jeg bor og i Tromsø, dit jeg ble henvist -har vært utrolig lite opplyste og forståelsesfulle. Gynekologen på sykehuset der jeg bor mente at jeg umulig kunne ha PCOS, siden jeg jo blir gravid. Han henviste meg videre til Tromsø, har et myom/muskelknute som må fjernes/krympes. Skulle likt å vite hva som stod i henvisningen fra gynekologen hjemme, for gynekologen i Tromsø var nesten like ille.

Har tidligere fått beskjed om at muskelknuten ikke kan fjernes kirurgisk, men at det kanskje går an å embolisere den, altså krympe den ved å stoppe blodtilførselen til den. Trodde det var utredning til dette jeg skulle til i Tromsø, og ble kjempeskuffa da han informerte meg om at "denne kan vi ikke operere".
Dette visste jeg jo fra før, så jeg spurte om å få den embolisert, og det blir det nå henvist på nytt for å få gjort. Må i MR-røntgen først, venting, venting... Et skritt frem og et tilbake.

Lurer på hva disse legene lærer om menneskelighet og empati gjennom daglig omgang med pasienter- Han gav meg beskjed om at jeg ikke måtte forvente å bli noe mer fruktbar etter embolisering og at metoden var høyst eksperimentell.

Jeg VET da at jeg har begrenset mulighet til å få barn. Jeg har tre mislykkede graviditeter bak meg. Jeg har virkelig ikke behov for en lege til å ta håpet fra meg! Jeg KAN være fruktbar, jeg har tross alt blitt gravid tre ganger!

Syntes det var så utrolig vondt å få det slengt i ansiktet på den måten, som om han ikke så vitsen i at jeg ville prøve. Hadde lyst å fortelle at jeg hadde vært på privatklinikk og fått påvist PCOS siden henvisningen fra mitt lokalsykehus ble sendt. Så var det bare det at klumpen i halsen ble for stor...og jeg tenkte at jeg ikke orker... hva er vitsen... de hører jo ikke på meg likevel.
Er temmelig sikker på at en kvinnelig lege ville sagt det på en litt rundere måte. Jeg gjorde som jeg alltid har gjort, gikk slukkøret ut av legens kontor med klump i halsen og tårer i øynene og kom ikke på alle de gode replikkene før på veien hjem.

Er jeg hårsår som føler meg trakassert av disse gynekologene?

Selv om Dr. Willumsen gav oss stort håp, så ble jeg skikkelig lei meg av møtet med denne andre legen. Hadde en skikkelig dårlig kveld i går. Klarte bare ikke å tenke positivt, ble mye "tenk hvis vi aldri får det til"-tanker og fortvilelse. Moralen har vært på bånn i dag. Jeg skammer meg sånn- har ikke kommet meg på jobb, sendte melding til sjefen og sa jeg ikke følte meg bra. Og det gjør jeg ikke heller. Klarer ikke å vise frem mitt hovne ansikt i dag. Innser at jeg må skjerpe meg og tenke litt positive tanker, vet jo at det ikke nytter å deppe. Tenker på alle som helt sikkert aldri får barn. Og tenker litt at hvis det nå er tilfelle med oss, så ville jeg foretrekke å få vite det snarest, så jeg kan bli ferdig med denne forferdelige prosessen.

På vei hjem skulle vi egentlig innom Tulipans bestevenn, de bor i Tromsø og har termin om 2 uker. Tulipan bestemte (til min letelse) at vi droppet det besøket, så vi stoppet heller på et kjøpesenter for å kjøpe kaffe- hvor vi selvsagt møter bestevennen i døra. Følte meg egentlig ganske kjekk igjen, og det VAR hyggelig å se han igjen, så vi avtalte å komme likevel. Gikk fint, helt til de fortalte navnte de hadde funnet til babyen- det samme (sjeldne navnet) som Tulipan og jeg hadde snakket om hvis siste graviditeten hadde blitt ferdig og babyen var en gutt. Jeg synes skjebnen er rett og slett jævlig med meg om dagen. Og at jeg er ganske flink til å forholde meg rolig og oppføre meg pent når jeg har det ille. Unner dem babyen av hele mitt hjerte, men jeg skulle så ønske det var oss.

Skal slutte å grave meg ned... beklager selvmedlidenheten, men - det var godt å få det ut!

__________________



Tulipa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysedietten- deretter lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 16:45   #41
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Tulipa! Jeg skulle ha skrevet mye mer, men jeg har mistet nettet hjemme, og sitter på kafé. Men jeg vil bare si at jeg er SÅ glad for at du ble så godt mottatt av Dr Willumsen . Det er ikke uten grunn at jeg anbefaler henne .
Nå har du i alle fall diagnose. Skjønner det er trått og vondt, men du har jo faktisk kommet flere skritt på veien, og mange hakk nærmere sannheten. Lavkarbo er jo det beste du kan gjøre for pcos-en din, og får du metformin i tillegg, er nok mye gjort.

Masse lykke til i fortsetninga, og chin up !

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 18:50   #42
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

En trist historie du forteller her
Når det gjelder gynekologene så vet jeg ikke hvilket lokalsykehus du tilhører, men min erfaring med gynekologene i Tromsø er at i allefall et par av dem skulket alle timene i medfølelse og empati (og jeg vet at en av dem havnet her i Harstad, så det forbauser meg ikke om det er ham du har møtt). I allefall:

Nei, du er så absolutt ikke overfølsom og nærtagende. De har bare total mangel på alt som kalles "bedside manners". Så kjør på med løpet hos de som støtter deg, og la de bedrevitende dustene holde på med sitt. For å stå mot dem må du mobilisere mye styrke, frekkhet og stahet -og all den energien kan du heller bruke til noe annet

Lykke til -ikke la motstanden knekke deg, men la medgangen og gode mennesker gjøre deg sterkere.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 23:23   #43
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tulipa, her.

"tenk hvis vi aldri får det til

Det er noe man bør og må forholde seg til. Og kanskje det er en mening med det? Kanskje man må gå i seg selv og finne andre gleder i livet enn å ofre seg for et barn?
Nå sier jeg absolutt ikke at dere ikke vil få det til, men jeg tror det minst fruktbare for kroppen (i ordets alle betydninger) er å stresse med at det MÅ ordne seg.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 23:29   #44
Myrull
Medlem
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: barteby
Innlegg: 367
Myrull er ny på veien

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

En stor klem til deg!
Har selv pcos å mistet da jeg endelig ble gravid ved hjelp av IVF, jeg har også mistet tidligere..MEN jeg har også greid å få ei datter helt uten hjelp eller problemer imellom.
Ønsker deg masse lykke til!

Har også fått høre at det er større sjanse for sa når man har pcos.

__________________


Dame med PCOS som vil spise seg frisk!
BLOGGEN
Myrull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 16:15   #45
Tulipa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sør-Troms
Innlegg: 18
Tulipa er på en erverdig vei

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Hei igjen.

Er faktisk glad for å ha fått diagnosen, Photo, det forklarer jo veldig mye! Prøvde lavkarbo første gang for to og et halvt år siden, og selv om jeg ikke fulgte det så nøye etter en strikt lavkarbo-periode, har jeg stort sett holdt meg unna hvitt mel, bare spist poteter, ris og pasta en sjelden gang, og vært forsiktig i forhold til karbo-rike matvarer. Sukker har jeg alltid vært forsiktig med. Siden dette har huden min blitt veldig mye bedre, og det er sjelden jeg har kviser lenger.

Etter at jeg begynte på lavkarbo/ketolyse i juli har problemene mine med ødemer og hovne bein forsvunet, bare kommet tilbake mens jeg var på ferie i varmen, men da skeiet jeg også ut og spiste brød. Så jeg merker stor forskjell!

Venter fortsatt på telefon fra Dr. Willumsen med svar på blodprøvene, håper å bli satt på Metformin når de er klare. Har fått time til MR- røntgen (offentlig løp) først i slutten av januar. Er redd jeg blir gammel før dette løpet er over og jeg er ferdig operert.

Carisma, jeg forholder meg til muligheten til å forbli uten egne barn hver eneste dag. Jeg ble sinna på legen fordi han gav inntrykk av at jeg kastet bort tiden hans og fordi han slik jeg ser det mangler empati. Jeg er som sagt fullt klar over at vi kanskje aldri får egne barn. Men å si at jeg ikke må regne med å bli mer fruktbar av å få fjernet muskelknuten, er unødvendig. Jeg vet det allerede, men ikke ta fra meg håpet! Jeg syns jeg bør få lov til å fortsette å håpe til alt er prøvd. Og alt er ikke prøvd. Jeg blir fort gravid. Neste gang jeg blir det spiser jeg lavkarbo og har forhåpentligvis ikke lenger en muskelknute som ligger i veien. Jeg har ikke tenkt å resignere på lenge enda!

Når du sier at det er en mening med det, så blir jeg litt provosert. Jeg ser ingen mening i at ikke vi skal kunne bli foreldre. Vi er ressurssterke, oppegående mennesker som elsker barn og gjerne vil ha egne. Jeg blir lei meg når folk absolutt må poengtere at jeg må belage meg på et liv uten.

Vi lever jo et vanlig liv i tillegg til å holde på med denne prosessen. Jeg går jo f. eks ikke rundt på jobb daglig og syter over dette. Bruker vel dette forumet litt til å sortere tanker og frustrasjoner, så jeg kan til dels forstå at det virker som om jeg aldri tenker på annet enn barnet vi ikke har.
Men- klart jeg tenker på det hver dag. Det er en sorg og et stort savn.

Og jeg kan ikke snakke så mye med mine søsken og venninner om det- de har spedbarn og/eller er gravide hele gjengen. Det er vanskelig for både meg og dem. Jeg kan ikke belemre dem med min smerte og "forstyrre" deres lykke (eller frustrasjon over kolikkunger). Til daglig er jeg en vanlig søster, tante, fadder og barnevakt. Det er en glede, men ofte sårt.

MEN- jeg tror fortsatt at en dag så blir det vår tur!
La meg ha håpet, ihvertfall! Får masse håp av å høre om alle dere som har klart det til tross for vanskeligheter. Det hjelper å tenke på dere, Myrull og resten av gjengen!

TROLLTIKA!!!
Jeg er ganske sikker på at vi snakker om samme spesialist/gynekolog, Dr. K... Vi tilhører samme lokalsykehus.
Han ringte meg for to dager siden fordi et eller annet analyseverktøy på lab`en i Tromsø var ødelagt, og jeg måtte ta nye blodprøver. Jeg spurte om hva han tenkte om at jeg hadde fått påvist PCOS hos en annen spesialist, siden han selv nektet å utrede meg for dette. Han tok ingen selvkritikk, men det hadde jeg vel ikke forventet heller. Gav meg litt tilfredsstillelse å konfrontere han med det, i det minste.


Nå har jeg bakt lavkarbobrød, med kun 37 karber i hele brødet. Gleder meg til søndagsfrokost med brødskiver med egg i morgen!

Ha en fin lørdag!

Klem fra Tulipa!

__________________



Tulipa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysedietten- deretter lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 07:58   #46
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Hei
Vil bare ønske deg lykke til! Du er kommet langt når du har fått påvist PCOS og får metformin. Håper det ordner seg. Det er nok ikke tiden for å resignere, behold håpet og troen til dette her er prøvd ut!
Jef vet at min lege, dr Hetland, har mange pasienter som er i akkurat samme situasjon som deg. De har PCOS og har problemer med å bli gravide. Hun setter de på p-pille i begynnelsen når de begynner med metformin og lavkarbo, for hun ønsker de skal gå ned i vekt først! Det er så mange som blir gravide ganske så raskt når de begynner på denne prosessen. Og det beste for både mor pg barn er å gå ned først.

Selvfølgelig kan det hende at dere ikke får egne barn. Jeg tror ikke noen som ikke har vært i denne situasjonen kan skjønne denne formen for sorg. For meg er det nærmest helt uvirkelig. Men ved å prøve denne veien, å hjelpe kroppen til å bli frisk på en naturlig måte, spise deg frisk, har du alle muligheter til å lykkes

Jeg har en liten jente her på 15 mnd. Nå er ikke jeg en med mange SA, men jeg har PCOS, har brukt metformin i mange år og gått ned mange kilo. Pga høy alder og PCOS trodde jeg ikke at jeg ble så lett gravid, men det ble jeg visst...en gang var vi uforsiktige.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 10:50   #47
Pruttilutt
Seniormedlem
 
Pruttilutt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 1.485
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Ville bare innom med en klem. Er i en båt selv hvor utsikten for barn er veldig små, dette til grunne før PCOS. Men man gir ikke opp håpet!! Har heldigvis en flott fastlege som samarbeider greit med min gynekolog, og har gitt meg introduksjon til lavkarbo, egg-høsting og samtale til psyk.. Det er flott apparat Hold ut med kuren og livsstilen, det vil gi deg den gevinsten du ønsker, og med embolisering av myomet så vil du nok også merke en del bedring. Jobber på UNN og skjønner hvem det er snakk om, og jeg skjønner deg meget... Heldigvis tilhører jeg NLSH Bodø <3

Hold på håpet!

__________________
Mål til minstenotering:


Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 18:51   #48
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: PCOS: Noen som har hatt SA og senere klart å føde levende barn etter lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tulipa, her.

TROLLTIKA!!!
Jeg er ganske sikker på at vi snakker om samme spesialist/gynekolog, Dr. K... Vi tilhører samme lokalsykehus.
Han ringte meg for to dager siden fordi et eller annet analyseverktøy på lab`en i Tromsø var ødelagt, og jeg måtte ta nye blodprøver. Jeg spurte om hva han tenkte om at jeg hadde fått påvist PCOS hos en annen spesialist, siden han selv nektet å utrede meg for dette. Han tok ingen selvkritikk, men det hadde jeg vel ikke forventet heller. Gav meg litt tilfredsstillelse å konfrontere han med det, i det minste.

Tenkte meg det, ja. Enkelte jobber på feil sted, men ikke la det knekke deg -bli heller litt sånn:
(og ikke bli som meg -jeg ble en gang så provosert av en lege at jeg spurte om hvorfor han ikke satsa på å bli patolog siden han ikke takla levende mennesker . For å si det slik, jeg så ham aldri igjen... Fikk ny lege til neste kontroll, så jeg vet ikke om han tok meg på ordet eller hva. Men nå skal det sies til mitt forsvar at han var meget ufordragelig, og jeg har vært borti en del leger i løpet av yrkeslivet)

Sender deg noen sånne med ønske om at du skal få kroppen litt på rett kjøl, og deretter får ønsket oppfylt, jeg.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Svar

Emneord
graviditet, pcos, spontanabort


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Første familiejul etter lavkarbo, noen aslaug Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 24-11-09 01:10
Noen som har blitt 'dårlig' etter lang tid på lavkarbo? Linda63mod Lavkarbo generelt 6 30-09-09 23:54
Noen som har klart å få til en god lavkarbo marengs? aldrimerjollycola Kake/dessert og snacks 2 04-03-09 15:39
Noen av dere som har hatt en sprekk noen gang? rolly Ketolysekuren 2 21-08-07 23:39
Kan noen skrive om samenheng mellom lavkarbo og pcos? var ikkje klar over dette! mliaz PCOS og karbohydratkontroll 8 02-06-07 02:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no