Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

De vil, de vil, men får det ikke til

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-02-09, 21:00   #1
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

De vil, de vil, men får det ikke til

Utrolig nok har en norsk journalist plukket opp en artikkel om slanking og lavkarbo: http://www.side2.no/helse/article2541894.ece

Vedkommende vil så gjerne være litt spenstig og vågal. Han/hun beskriver dette som det beste fra alle dietter. Men så tar fornuften og frykten for å bli latterliggjort overhånd. Kanskje best å helgardere litt? Så dermed får vi servert denne perlen: "For de fleste av oss betyr det å kutte ned drastisk på fettrike karbohydrater som finnes i brød, pasta, ris og poteter".

Ja ja, det er jo en begynnelse....

  Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 21:02   #2
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk
Talking

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til..

Knegg

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 21:02   #3
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til..

Lol!

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 21:22   #4
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til..

uff.. stakar.....

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 21:28   #5
valleygirl
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til..

Burde noen sende en "takk for at du prøvde, men her er fakta"-mail til henne?

  Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 22:15   #6
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 22:31   #7
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Hæhæhæh nawwww litt søtt da.. hun prøver nå i det minste

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 22:37   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Uff, uff, uff! Ikke bare den lille kommetaren som svir i mine øyne i den artikkelen da. Hun henviser jo til Fredrik Paulún's foirskning... Med mindre han har endret fokus betraktelig de siste 2-3 årene ville jeg vært høyst skeptisk til hans såkallte lavkarbo

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 22:43   #9
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Jeg syns ikke den dietten de refererer til virker særlig lavkarbo i det hele tatt. Like mye kalorier fra fett, karbo og proteiner, da må man spise dobbelt så mye av både karbo og proteiener i forhold til fett, fordi fett gir dobbelt så mange kalorier.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 23:09   #10
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Jeg synes det var både genialt og kreativt å plukke det beste fra alle dietter, jeg. At de da endte opp med like mengder karbohydrater, fett og proteiner kom vel ikke som noen bombe. Hva skulle det ellers blitt?

Denne vakre tassen er også skapt ved å ta litt av det beste fra alt:

  Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 01:10   #11
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Opprinnelig lagt inn av Chunky101, her.

Denne vakre tassen er også skapt ved å ta litt av det beste fra alt:

OT, men how so? Denne hundens kondisjon har ingenting med inntak av hverken proteiner, karbo eller fett å gjøre.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 08:01   #12
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Det var ment som humor, men jeg traff visst ikke deg, bacon . Jeg har ikke peiling på hvor den hunden kommer fra. Men jeg forsøkte å illustrere at ting ikke nødvendigvis blir bedre av å mikse sammen alt vi tror er sunt og bra. Ikke for hunder, ikke for mennesker, ikke for dietter, ikke for kostholdsfilosofier.

  Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 18:26   #13
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Aah. Siden jeg vet hva som er årsaken til hundens fysikk gikk jeg bare utifra at du også gjorde det. Hunden har en medfødt skavank nemlig, så miksing og triksing har ikke så mye med dens kondisjon å gjøre. Dermed ga ikke det du sa særlig mening.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 20:20   #14
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

"Det er kaloriminskingen som gjør at en går ned"
"Sult er din verste fiende om du ønsker å gå ned i vekt"

Her mener vi litt av alt så ingen kan være uenige med oss tankegang ?

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 20:25   #15
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Det er det siste åndenødet fra Paulun de refererer til 30/30/30 dietten. Han har fått skikkelig mye pepper fra både Annika Dahlqvist og Kostdoktor'n, stakkar, for han prøvde for en stund siden å si at lavkarbo var farlig, men han har nå endret litt taktikk for å få solgt produktene sine. Lavkarbo er blitt satt på agendaen i Svensk media, og Paulun er ikke så dum at han ikke vet hva som er "hot" innen slanking for tiden. (teite Paulun )

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 20:36   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

for han prøvde for en stund siden å si at lavkarbo var farlig, men han har nå endret litt taktikk for å få solgt produktene sine. Lavkarbo er blitt satt på agendaen i Svensk media, og Paulun er ikke så dum at han ikke vet hva som er "hot" innen slanking for tiden. (teite Paulun )

Hehe, klodens mest schizofrene mann? Han skriver boka "blodsukkerblues" OG "alt om fettforbrenning", som går stikk mot hverandre i anbefalinger såvidt jeg har kunnet finne ut... Forøvrig er ikke fortnevnte særlig mye å stole på heller, den er særdeles inkonsekvent fra kapittel til kapittel...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 00:05   #17
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

http://www.dinside.no/804588/spis-deg-gladere

Sitat:

Vitenskapelige studier har vist at folk som går på dietter som er fattige på karbohydrater ofte blir sure og lei seg.

Jaja... *sukk*

__________________
¯`·.žž.·Ž¯`·.žž.·Ž¯`·.žž.·Ž¯`·.žž.·Ž¯`·.ž ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 08:43   #18
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

og lei seg.

For en utrolig vitenskapelig diagnose!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 09:13   #19
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

ja vi blir f.eks kjmpesure når vi leser slikt!

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 09:22   #20
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Sitat:

Vitenskapelige studier har vist at folk som går på dietter som er fattige på karbohydrater ofte blir sure og lei seg.

Kan si med sikkerhet at jeg ikke blir sur og lei meg av kostholdet nei. Humøret mitt er mye mer stabilt nå. Kan bli utrolig grinete etter jeg har spist mye karbohydrater.

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 09:42   #21
valleygirl
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Jeg mente det jeg sa tidligere om å maile journalisten. Nå er det en ny en, Linda Stølen i KK. Jeg kan ikke nok om det vitenskapelige bak lavkarbo til å gjøre det, men det er synd dersom slike halvtygde, (antagelig) dårlig oversatte ting skal komme ut i offentligheten og gi et så feil inntrykk. Er det noen som melder seg til å "put things right"? Eller er dere bare drittlei av å gjøre det?

  Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 10:04   #22
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Opprinnelig lagt inn av valleygirl, her.

Jeg mente det jeg sa tidligere om å maile journalisten. Nå er det en ny en, Linda Stølen i KK. Jeg kan ikke nok om det vitenskapelige bak lavkarbo til å gjøre det, men det er synd dersom slike halvtygde, (antagelig) dårlig oversatte ting skal komme ut i offentligheten og gi et så feil inntrykk. Er det noen som melder seg til å "put things right"? Eller er dere bare drittlei av å gjøre det?

Sendte faktisk en mail til Linda Stølen i stad hvor jeg spurte om hvilke vitenskaplige studier det var snakk om og hvilke dietter de bygde på. Skrev i tillegg bare at jeg selv spiser lite karbohydrater og har hatt motsatt effekt. Og at jeg tror kanskje lite mat eller lite fett har mer skyld enn karbohydratene. Skrev ikke noe faglig begrunnelse. Litt spent på om jeg får noe svar.

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 10:12   #23
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Opprinnelig lagt inn av Fnutte, her.

Sendte faktisk en mail til Linda Stølen i stad hvor jeg spurte om hvilke vitenskaplige studier det var snakk om og hvilke dietter de bygde på. Skrev i tillegg bare at jeg selv spiser lite karbohydrater og har hatt motsatt effekt. Og at jeg tror kanskje lite mat eller lite fett har mer skyld enn karbohydratene. Skrev ikke noe faglig begrunnelse. Litt spent på om jeg får noe svar.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 10:22   #24
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

Fikk veldig raskt svar, ble postivt overrasket over det:

Ved Massachusetts Institute of Technology (http://web.mit.edu/) I USA er det gjort mye forskning på dette feltet, særlig av Judith og Richard Wurtman.
Her linker jeg opp er par artikler der forskningen er omtalt:
http://web.mit.edu/newsoffice/2004/carbs.html
http://whoswhoinamerica.com/health-i...h-wurtman.html
Her er en link til det meste av forskningen paret Wurtman og deres kolleger har gjort på humør og kosthold: http://wurtmanlab.mit.edu/publications.php#sero

Under finner du utdrag fra en artikkel som oppsummerer forskningen.
Low-carb dieters are susceptible to mood swings, according to MIT researchers. The issue involves serotonin, the "feel good" brain chemical that elevates mood, suppresses appetite and acts as a natural tranquilizer.
In news released earlier this year, the Massachusetts Institute of Technology Clinical Research Center reported that a lack of dietary carbohydrates causes the brain to stop regulating serotonin. Researchers discovered that serotonin is naturally produced only after consumption of carbohydrates in the form of sweets and starches.
In the 1970's, MIT professor Richard Wurtman and colleagues first showed that eating carbohydrates raises brain serotonin levels. Since then, additional studies at MIT, including those by Dr. Judith J. Wurtman, have explored the relationship between carbohydrates in the brain and their connection to mood and weight loss. Dr. Wurtman states in a February MIT press release that "When serotonin is made and becomes active in your brain, its effect on your appetite is to make you feel full before your stomach is stuffed and stretched." The researchers explain that people may still feel hungry after eating a large steak-their stomachs may be full but their brains may not be producing enough serotonin to shut off their appetites.
It's not unusual for people who are changing their eating patterns or embarking on any kind of diet to experience episodes of irritability. However, according to Psychology Today, many who are trying testing low-carbohydrate regimens are reporting unusually high feelings of anger, tension and depression. Dr. Wurtman claims that that it's a very well documented response-she calls it the "Atkins attitude". Dieters who have eliminated or reduced dietary carbohydrates may find that their low mood is combined with irritability if the diet is heavy on protein, and/or combined with a lack of energy if the diet is heavy on saturated fats.
Are certain people more susceptible to low mood? According to Wurtman, some people are "carbohydrate cravers" -- they tend to experience a change in their mood, usually in the late afternoon or early evening -- and they need to eat a certain amount of carbohydrates to keep their moods steady. And although both men and women can experience low mood when cutting carbs, women are more likely to feel the effects because they are known to have typically lower levels of serotonin in their brains than men.
Because of her research, Wurtman believes that low-carb diets may be dangerous for individuals who are already struggling with depression or bipolar disorder. In an Oxford study involving women, researchers did find that those who had a predisposition to mood disorders exhibited a measurable drop in mood when following a low-carb regimen, but reported that other subjects on the diet did not seem to be impacted.

Skal lese litt på dette etterpå, og håper på litt kommentarer fra dere som kan mer om dette enn meg

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 10:36   #25
valleygirl
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: De vil, de vil, men får det ikke til

"but reported that other subjects on the diet did not seem to be impacted."

I'm one of them..... Jeg skjønner hva de sier, fordi karbohydrater gir deg et løft. Det er ikke for ingenting at iskrem og sjokolade er trøstemat. Men så var det det som kommer like etterpå da, når blodsukkeret faller som en stein og angeren setter inn. Kan bare snakke for meg selv, men mitt humør er utrolig mye mer stabilt på lavkarbo enn ellers. Og jeg vil heller ha stabilt, enn "all over the place".

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Føler du deg gammel? Ikke? Ikke jeg heller! fett-nok Livets lyse side 15 24-09-08 22:31
Teller ikke TE som en del av den daglige vannmegden? Hvorfor ikke? SkinnyToBe Ketolysekuren 24 23-09-07 21:53
Off, i dag slo ikke stixen ut - skjønner ikke helt det altså =( Tette80 Ketolysekuren 5 29-04-07 12:34
[Mail-Virus] Ikke åpne vedlegg du ikke har bedt om! HP Informasjon 3 10-06-05 10:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no