Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Forskere har funnet fettgenet

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-03-09, 09:42   #1
Fleskulf
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 35
Fleskulf er på en erverdig vei

Forskere har funnet fettgenet

Sitat:

Amerikanske forskere har nå funnet genet som sørger for at kroppen forvandler pasta til fett. Framtidas slankekur kan være genterapi, tror forskerne.

CHICAGO: Genet, som har fått navnet DNA-PK, ser ut til å regulere omdannelsen av karbohydrater til fett i leveren, skriver forskerne ved Berkeley-universitetet i det vitenskapelige tidsskriftet Cell.
Forskerne klarte å skru av genet i mus – og dermed rant fettet av dem. De genmanipulerte musene var slankere og hadde 40 prosent mindre kroppsfett enn vanlige mus, viser eksperimentet.
Musene som manglet fettgenet, la ikke på seg da de ble fôret med mat som var rik på karbohydrater. De hadde også lavere kolesterol. Ettersom mennesker har det samme genet, tror forskerne en gendiett snart kan settes opp på menyen.
– Vi håper denne forskningen en dag vil bidra til at folk kan spise loff, pasta og ris uten å måtte bekymre seg for å bli overvektige, sier Roger Wong, en av forskerne som står bak undersøkelsen.

http://www.fvn.no/nyheter/utenriks/article656847.ece

__________________
kill the carbs before the carbs kill you.
Fleskulf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 10:07   #2
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Forskere har funnet fettgenet

Mmm. Transgener.

Dette er en spennende utvikling.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 12:02   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Forskere har funnet fettgenet

– Vi håper denne forskningen en dag vil bidra til at folk kan spise loff, pasta og ris uten å måtte bekymre seg for å bli overvektige, sier Roger Wong, en av forskerne som står bak undersøkelsen.

Lett oversatt:
Vi håper en dag at folk kan spise alt som er usunt for kroppen uten at det får noen konsekvenser...
(Hva med diabetes, hjerte/karsykdommer osv?? )

Ellers er det positivt at artikkelen ikke sier noe om at man blir overvektig av fett, men av raske karbohydrater!
Så verden går framover...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 12:21   #4
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Forskere har funnet fettgenet

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

– Vi håper denne forskningen en dag vil bidra til at
Lett oversatt:
Vi håper en dag at folk kan spise alt som er usunt for kroppen uten at det får noen konsekvenser...
(Hva med diabetes, hjerte/karsykdommer osv?? )

huff ja, var akkuratt det jeg også tenkte :O Jeg tror ikke det er mye til løsning...

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 13:24   #5
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Forskere har funnet fettgenet

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

– Vi håper denne forskningen en dag vil bidra til at folk kan spise loff, pasta og ris uten å måtte bekymre seg for å bli overvektige, sier Roger Wong, en av forskerne som står bak undersøkelsen.

Lett oversatt:
Vi håper en dag at folk kan spise alt som er usunt for kroppen uten at det får noen konsekvenser...
(Hva med diabetes, hjerte/karsykdommer osv?? )

Ellers er det positivt at artikkelen ikke sier noe om at man blir overvektig av fett, men av raske karbohydrater!
Så verden går framover...

Jepp, det er akkurat det artikkelen indikerer. Det er som å si at spis til du blir syk, så får du medisiner av staten. Bakgrunnen for slik forskning er å "ta bort" virkningen, men beholde årsaken. Merkelig. Hadde vi redusert sukkerspisinga med 90% eller noe sånt, så tror jeg ikke folk ble feite.
Kan det ha noe med de enorme inntektene fra medisinsalg mon tro..

Men slik er det med mye forskning. Røyking f.eks. Noen blir jo hyndre år og røyker 20-30 om dagen. Kunne man ikke finne genet de har? Så kan jeg begynne å røyke igjen

Og hvorfor er forskning så innrettet mot behandling og ikke forebygging. Kan det være status forbundet med å løse vanskelige medisinske sammenhenger mon tro..

Og sånn går no dagan.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 15:27   #6
Fleskulf
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 35
Fleskulf er på en erverdig vei

Sv: Forskere har funnet fettgenet

Vi har jo et økonomisk system som er avhengig av konstant vekst for å overleve og befolkningen øker og øker. Det er vel et slags politisk vedtak at karbo er sunt. Sikkert fordi det ikke hadde blitt nok mat til alle på jorda viss alle spiste lavkarbo. Men så hadde vi jo heller ikke blitt så sabla mange viss vi ikke hadde begynt med høykarbo heller.

__________________
kill the carbs before the carbs kill you.
Fleskulf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 18:04   #7
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Forskere har funnet fettgenet

Ja, hvorfor ikke forandre litt på genene våres, så vi kan spise det vi ikke er tilpasset til, samtidig som korn- og sukkerindustrien ikke behøver å lide for at folk blir mer opplyste om viktigheten av riktig næring?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 18:57   #8
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Forskere har funnet fettgenet

Men AT man har kommet fram til at det finnes et sånt gen er jo flott. Og hvis du har virkelig sykelig overvektige mennesker kan jo denne behandlingen gjerne være mye bedre enn annen behandling som eksisterer i dag.
For meg er det ingen som helst sak å leve lavkarbo - men jeg vet jo om folk som virkelig ikke klarer av ulike grunner - det kan f eks være spiseforstyrrelser.
Og kunne ha en alternativ behandling som faktisk hjelper - da er man jo et steg videre.
Ikke sikkert man blir rådet til å lange inn åtte burgere om dagen m 1 liter cola pr burger fordet!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 14:53   #9
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Forskere har funnet fettgenet

Opprinnelig lagt inn av Vibeke40, her.

Men AT man har kommet fram til at det finnes et sånt gen er jo flott. Og hvis du har virkelig sykelig overvektige mennesker kan jo denne behandlingen gjerne være mye bedre enn annen behandling som eksisterer i dag.
For meg er det ingen som helst sak å leve lavkarbo - men jeg vet jo om folk som virkelig ikke klarer av ulike grunner - det kan f eks være spiseforstyrrelser.
Og kunne ha en alternativ behandling som faktisk hjelper - da er man jo et steg videre.
Ikke sikkert man blir rådet til å lange inn åtte burgere om dagen m 1 liter cola pr burger fordet!

Ja jeg ser den. Det er nok et godt alternativ til fedme behandling. Det skumle er bare om man tenker "yeeey vekk med fedmegen, nå kan jeg fortsette å trykke i trynet usunt!!"

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mills og Euroshopper funnet i dag! Princez Ketolysekuren 3 19-06-08 10:28
Har jeg funnet de ultimate peanøttene? Lindabtn Spørsmål og svar 14 04-05-08 00:30
Forskere jukser og gamler med folks helse.. Fjonken Nyheter / media 4 28-06-06 10:47
Forskere bekrefter den metabolske fordelen HP Nyheter / media 2 03-09-04 16:52
Jeg har funnet løsningen for fruktelskere! Summer Lavkarbo generelt 6 13-05-04 17:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no