Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Dilemma; lavkarbo eller kaloritelling - råd utbes

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-09-12, 15:48   #1
Mate
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 149
Mate er ny på veien

Dilemma; lavkarbo eller kaloritelling - råd utbes

Hei!

Jeg skal nå sette i gang med slanking igjen. Jeg kommer enten til å følge lavkarbo eller rett og slett telle kalorier; holder meg ved sistnevnte til vektklubbens anbefaling på 1300 kcal om dagen. Jeg har gjort meg noen tanker om begge filosofiene, men klarer ikke riktig bestemme meg for hva jeg skal prøve (har benyttet begge tidligere med omtrent samme resultat). Her er mine for-og imot-tanker:

Lavkarbo:
Pluss: Jeg trenger ikke telle kalorier bare jeg holder meg til riktig råvarer. Jeg sover godt om natten, og humøret er jevnt hele tiden. Jeg er nesten aldri sulten, og har heller ikke lyst på søtsaker.
Minus: Jeg veit jeg ikke får i meg nok fett i forhold til det jeg bør; spiser mest grønnsaker og rene proteiner (prøver å bruke smør og fløte/rømme når jeg lager mat, men likevel ikke nok fett). Trening er mer slitsomt på lavkarbo, kroppen kjennes tregere, og effekten av treningen er lavere i vektnedgang enn når jeg teller kalorier. Om jeg "sprekker" går det minst 2 dager med hodepine før kuren er igang igjen (tenker da på ketose).

Telling av kalorier:
Pluss: Jeg kan spise hva som helst bare jeg holder meg innenfor kalorimengden. Jeg har et fast mål hver dag, lettere å stoppe å spise når jeg følger med på kaloriene og veit "tallmessig" når jeg skal stoppe. Trening er lettere og ser ut som det har større effekt på vekta. Om jeg "sprekker" er jeg igang igjen alt neste dag, ikke noe sukker som må ut av systemet først.
Minus: Jeg er alltid sulten, noe som blant annet fører til at jeg sover dårlig, samt at det gjør det mer sannsynlig at jeg "sprekker". Kjedelig å veie alt man skal spise, tar litt tid og er heller ikke alltid mulig (når man spiser ute f.eks.)

Det er sikkert flere ting enn de jeg har kommet på her. Kan andre fortelle litt om sine for-og imot, og gi meg noen råd om hva jeg bør velge. Jeg holder en knapp på lavkarbo, men sist jeg forsøkte sto jeg bom stille så lenge at jeg gav opp (har kanskje noe med fettinntaket å gjøre, og da veit jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre). Noen råd, tips, klapp på skulderen eller spark i ræva?

Mate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 16:07   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Dilemma; lavkarbo eller kaloritelling - råd utbes

Bare for å gjøre forvirringen komplett: du har glemt kombinasjonen South Beach! Lavkarbo MED kaloritelling!

Ellers er jeg tilhenger av å tenke lavkarbo som livsstilsendring og lavkalori som slankekur, akkurat pga noen av de tingene du nevner om søvn, sult og humør!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 16:31   #3
Mate
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 149
Mate er ny på veien

Sv: Dilemma; lavkarbo eller kaloritelling - råd utbes

Takk for svar!

South beach ja, det var nytt for meg, men nettopp noe sånt måtte vel dukke opp...hehehe.

Uansett, det er kanskje noe i det du skriver; at lavkarbo pga. de gode virkningene de har på humør, søvn og generell trivsel; mer kan oppfattes som en livsstilsendring enn det kaloritelling gjør. Og det gjør jo samme nytta (som oftest, siste forsøk unntatt...) som kaloritelling, så kanskje jeg bare skal gå for det. Samtidig er det så irriterende når man sprekker (og det gjør man visst en gang i blant har det vist seg...), at det går så lang tid før man er igang igjen. Ukene fram til jul er ikke mange, og jeg har et mål jeg skal nå rundt de tider. Og et par sprekker kan jo sette kjepper i hjulene for det dersom det går mellom 2 og 4 dager hver gang...tenke tenke...

Mate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 16:44   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Dilemma; lavkarbo eller kaloritelling - råd utbes

Et godt tips for å ikke sprekke, er planlegging!
Når du vet du skal steder det er fristelser, spiser du deg enten mett på forhånd eller sørger for å ha med deg noe du kan spise!

Skulle du sprekke, sørg for at sprekken er minst mulig og bare fortsett som om ingenting har skjedd! Da merker du også minst til den!

Masse lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 17:08   #5
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Re: Dilemma; lavkarbo eller kaloritelling - råd utbes

Moderat lavkarbo med kaloritelling (slik f.eks. SB fase to går ut på)?


Mindre sultfølelse, mer frihet, og om du tryner i Twist-posen faller du ikke ut av noen ketose du må bruke dager på å komme inn i igjen.

Med flere karbohydrater (men fortsatt langt mindre en høykarbo), bør du klare treningen fint.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 21:18   #6
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Dilemma; lavkarbo eller kaloritelling - råd utbes

Lavkarbo så klart! Jeg tenker jo egentlig at lavkarbo er levemåte, ikke bare slankekur.

Når jeg leser dine plusser og minuser på lavkarbo så tenker jeg at du MÅ bare lære deg å få i deg nok fet så går alt så mye bedre Du får mye mer energi og treninnge MÅ/SKAL ikke gå treigt med lavkarbo. Når mange klarer å ta gullmedaljer på lavkarbokost så hvorfor skal det være problem for oss, vanlige dødelige, hehe. Kluen er jo selvsagt MER fet. For det er den kroppen bruker som energien, ikke karboene. Og har du problemer å få nok fet til maten er det jo bare å innføre en god kosttilskudd hver dag: en-to ss koksolje f.eks. eller ev. olivenolje ol. Får i deg nok fet og masse gode stoffer i tillegg. Da slipper du både hodepinne og treighet ved trening.

Kroppen din har det mye bedre av å ha nok energi og nok råstoff å bygge sellene av som den får på lavkarbo. Når man bare teller kallorier får man jo ikke nok fet inn og det er jo ikke bre for kroppen: celemembraner består av fet, hjernen våres består av fetseller, mange hormoner og vitaminer er fetbaserte og fetløsselige og det sier jo seg selv at mangel fett gjør at mange av de viktigste processene i kroppen går på halvtolv

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 10:37   #7
Mate
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 149
Mate er ny på veien

Sv: Dilemma; lavkarbo eller kaloritelling - råd utbes

Takk for alle svar i tråden

Etter litt tenking og tips fra dere går jeg for en runde til med lavkarbo. Jeg skal prøve å bli flinkere til å få i meg nok fett, så satser på at det går bedre denne gangen. Så da ønsker jeg meg lykke til!

Mate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 11:14   #8
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Dilemma; lavkarbo eller kaloritelling - råd utbes

Ser du har bestemt deg, men svarer allikevel:

Jeg hadde i hvert fall valgt god søvn over trening når som helst!

Lykke til med nedgangen og kostholdet

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 18:54   #9
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Dilemma; lavkarbo eller kaloritelling - råd utbes

Ut fra det du sier ville jeg gått for moderat lavkarbo, Fedon, SB el.l. Med eller uten kaloritelling.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 19:05   #10
kaffekari
Juniormedlem
 
kaffekari sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 28
kaffekari er på en erverdig vei

Sv: Dilemma; lavkarbo eller kaloritelling - råd utbes

Jeg ville gått for south beach, det er ingen kaloritelling på denne "dietten", og hvis du skeier ut er det bare å fortsette som før, evnt ta en runde på fase 1 hvis du har skeiet ut en periode og har gått opp litt/evnt har fått sukkersug igjen,
Jeg kom for min del kjapt på vektplatå og mistet masse hår med ketolysekuren, på south beach har jeg gått ned 26 kg på få måneder, og begnte ikke å miste hår pga vektnedgangen før etter 25 kg.
Spiser variert mat, kan spise fullkorn og frukt samt bønner/linser ol, min kropp liker godt dette kostholdet... hadde gått opp 6kg på en periode nå uten eget kjøkken, men de forsvant på 8 dager i fase1!
Anbefales!

kaffekari er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach... Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 18:37   #11
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: Dilemma; lavkarbo eller kaloritelling - råd utbes

Stemmer også for moderat lavkarbo med et lite øye for kaloriene. Det har fungert for meg, og jeg trener 3-5 ganger i uka, inkludert styrketrening. Har gått ned 37-38 kg.

__________________



Min blogg
Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo og kaloritelling kvitre Generell diskusjon 5 18-07-11 22:56
Kaloritelling? pesada Ketolysekuren 92 15-01-11 00:03
Dietter og kaloritelling er bare tull MFUS Spørsmål og svar 19 06-10-10 01:00
Frå kaloritelling til lavkarbo! Hjelp! Mikro Spørsmål og svar 14 15-07-09 00:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no