Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Antioksidanter og frie radikaler

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-01-05, 06:05   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Antioksidanter og frie radikaler

..

Opprinnelig lagt inn av klikk.no

Antioksidanter forhindrer frie radikaler i å gjøre skade på cellene våre. Men hva er egentlig antioksidanter og frie radikaler? Hva fremmer danning av frie radikaler og hva slags mat eller kosttilskudd reduserer mengden av disse skadelige stoffene?

Frie radikaler og antioksidanter

D et debatteres i dag hvilken rolle frie radikaler spiller for mange sykdommer. Spesielt har oppmerksomheten vært rettet mot aldersrelaterte plager som Alzheimers sykdom, åreforkalkning og aldersbetinget synsnedsettelse (makuladegenerasjon). Frie radikaler kan også spille en rolle ved andre sykdommer som forekommer hyppig i våre dager, inkludert kreft.

Men hva er egentlig frie radikaler og antioksidanter? Antioksidanter er stoffer som forhindrer frie radikaler i å gjøre skade. Næringsmidler som har et høyt innhold av antioksidanter hjelper til med å redusere mengden av frie radikaler.

Frie radikaler er grupper av atomer som inngår i kjemiske reaksjoner uten at de selv blir forandret. Vi produserer alle frie radikaler, og har også stoffer i kroppen som holder dem i sjakk, nemlig antioksidantene. Når frie radikaler opptrer i store mengder, kan de naturlig forekommende antioksidantene i kroppen bli overbelastet og skader på cellene kan oppstå. Mange sykdommer, stress, røyking, miljøgifter, medikamenter, alkohol og stråling fremmer danning av disse stoffene. I tillegg vil vårt naturlige forsvarssystem svekkes med alderen, og da vil frie radikaler ha større mulighet til å forårsake skade. Hvis slike reaktive molekyler ikke elimineres eller nøytraliseres av antioksidanter, kan viktige strukturelle eller funksjonelle komponenter skades, slik som lipidmembraner, lipoproteiner, signalmekanismer og RNA eller DNA (1).

Næringsmidler som har et høyt innhold av antioksidanter kan hjelpe til med å redusere mengden av frie radikaler. Mat eller kosttilskudd med vitamin C og E, selen og karoten kan bidra til å øke mengden av antioksidanter i kroppen.

Spesielt viktige er de såkalte bioflavonoidene (ofte bare kalt flavonoider) som finnes i mange spiselige planter (inklusive urter) og vanlige matvarer. Disse stoffene er noen av naturens mest kraftfulle antioksidanter.

Det beste er å øke inntaket av matvarer med et høyt innhold av flavonoider. Epler, grønn te, løk, kirsebær og blåbær er utmerkede kilder. Høyt inntak av flavonoider i maten er knyttet til en lavere risiko for å pådra seg hjerte-karsykdommer. Nyere data gjør at vi også kan inkludere kreftbeskyttelse som en effekt av antioksydanter, og her er grønn te kommet spesielt i søkelyset (2).

Flavonoider har blitt et satsningsområde for medisinsk forskning og disse viktige innholdsstoffene i mat og urter er sentrale for å forstå både de beskyttende og terapeutiske effektene til antioksidanter, særlig når det gjelder kreft og hjerte-karsykdommer.

Nyere forskning har vist at mange hundre antioksidanter med forskjellige kjemiske egenskaper finnes i matplanter. Antioksidantinnholdet i matvarer varierer svært mye. Nyper, valnøtter, granatepler, krekling, blåbær, solbær, kirsebær, solsikkefrø, bjørnebær og tyttebær inneholder alle mer enn 5 mmol/100 g. Krydderurtene nellik, bergmynte, allehånde, kanel, kryddersalvie, peppermynte, kryddertimian, sitronmelisse, rosmaring, timian og merian inneholder 50-465 mmol/100 g. Bærsafter, vin, juice, grønn te og mange kosttilskudd inneholder også betydelige mengder antioksidanter (1).

Under kan du klikke deg inn til tabellen med oversikt over det totale innholdet av antioksidanter i matplanter, kosttilskudd og andre næringsmidler. Som du ser av tabellen varierer antioksidantinnholdet svært mye. Bær, krydder og enkelte nøtter, frukter og grønnsaker er som tidligere nevnt særdeles gode kilder. Så generelle anbefalinger om å spise minst fem porsjoner frukt og grønnsaker om dagen bør opprettholdes.

..

Opprinnelig lagt inn av klikk.no


Oversikt over antioksidantinnholdet i norske matvarer ved professor Rune Blomhoff, www.blomhoff.no

Frukt, grønnsaker, korn og nøtter --- Antioksidantinnhold (mmol/100 g)

  • Nyper 39,46
  • Valnøtter 20,97
  • Granatepler 11,33
  • Krekling 9,17
  • Blåbær 8,23
  • Solbær 7,35
  • Markjordbær 6,88
  • Bjørnebær, ville 6,13
  • Kirsebær 5,53
  • Solsikkefrø 5,39
  • Bjørnebær 5,07
  • Tyttebær 5,03
  • Hyllebær 4,31
  • Bringebær, ville 3,97
  • Hageblåbær 3,64
  • Aprikos, tørket 3,24
  • Bringebær 3,06
  • Multer 2,83
  • Svisker 2,60
  • Chilipepper 2,46
  • Rognebær 2,42
  • Grønnkål 2,34
  • Jordbær 2,17
  • Bokhvete, helkorn og sammalt 1,99
  • Rødbeter 1,98
  • Rødkål 1,88
  • Bondebønner 1,86
  • Gul/oransje paprika 1,85
  • Rips 1,78
  • Persille 1,70
  • Artisjokkblader 1,67
  • Rød/grønn paprika 1,64
  • Stikkelsbær 1,45
  • Druer 1,45
  • Bokhvete, fint mel 1,23
  • Sesamfrø 1,21
  • Pintobønner 1,14
  • Rosenkål 1,14
  • Appelsiner 1,14
  • Bygg, helkorn og sammalt 1,09
  • Peanøtter 1,08
  • Plommer 1,06
  • Ananas 1,04
  • Sitroner 1,02
  • Dadler 1,02
  • Moreller 1,02
  • Spinat 0,98
  • Kiwi 0,91
  • Klementiner 0,90
  • Asparges 0,85
  • Grapefrukt 0,83
  • Soyabønner 0,82
  • Selleri 0,80
  • Rosiner 0,80
  • Blåpotet 0,80
  • Fiken, tørket 0,76
  • Lime 0,73
  • Fiken 0,73
  • Artisjokk, hjerte 0,69 Løk 0,67
  • Øyebønner 0,65
  • Papaya 0,62
  • Aubergine (eggfrukt) 0,17
  • Honningmelon 0,16
  • Cantaloupemelon 0,15
  • Hvete, fint mel 0,13
  • Hageert 0,12
  • Endiv 0,10
  • Poteter 0,09
  • Pastinakk 0,09 Hodekål 0,09
  • Squash/gresskar 0,08
  • Fennikel 0,07
  • Agurk 0,05
  • Ris, fint mel 0,04
  • Gulrøtter 0,04
  • Vannmelon 0,04
  • Mandelgresskar 0,02

Krydder (tørkede)

  • Nellik (#262727 Boy) 465,32
  • Bergmynte (Planteforsk, Kise) 139,30
  • Allehånde (#262727 Boy) 101,52
  • Kanel (Santa Maria) 98,36
  • Kryddersalvie (Planteforsk, Kise) 92,10
  • Peppermynte (Planteforsk, Kise) 82,42
  • Kryddertimian (Planteforsk, Kise) 79,63
  • Sitronmelisse (Planteforsk, Kise) 74,61
  • Rosmarin (#262727 Boy) 66,92
  • Timian (#262727 Boy) 63,75
  • Merian (Planteforsk, Kise) 55,75
  • Merian (Santa Maria) 53,92
  • Kanel (#262727 Boy) 53,04
  • Safran, rød (Gaea) 47,83
  • Oregano (#262727 Boy) 44,99
  • Estragon (#262727 Boy) 43,31
  • Isop (Planteforsk, Kise) 39,69
  • Reinfann (Planteforsk, Kise) 36,45
  • Anisisop (Planteforsk, Kise) 34,44
  • Basilikum (#262727 Boy) 30,86
  • Purpursolhatt (Planteforsk, Kise) 29,53
  • Laurbærblader (#262727 Boy) 24,29
  • Ingefær (Santa Maria) 22,48
  • Muskat (#262727 Boy) 20,32
  • Rosenrot (Planteforsk, Kise) 18,31
  • Dill (#262727 Boy) 15,94
  • Fjellkvann (Planteforsk, Kise) 14,93
  • Karri (#262727 Boy) 13,02
  • Sennepspulver (Colman's) 10,39
  • Gurkemeie (#262727 Boy) 10,25
  • Vaniljestang, uten frø (#262727 Boy) 10,09
  • Einerbær (#262727 Boy) 9,27
  • Pepper, svart (#262727 Boy) 8,71
  • Chilipepper (Santa Maria) 8,47
  • Jalapeñopepper, hot (#262727 Boy) 8,25
  • Vaniljestang, hel (#262727 Boy) 7,16
  • Gressløk (#262727 Boy) 7,11
  • Spisskarve, spisskummen (#262727 Boy) 6,82
  • Paprika (Santa Maria) 6,09
  • Piri Piri (#262727 Boy) 6,05
  • Kajennepepper (#262727 Boy) 5,90
  • Paprika (#262727 Boy) 5,59
  • Karve (#262727 Boy) 4,48
  • Kruspersille (#262727 Boy) 3,64
  • Koriander (Planteforsk, Kise) 3,35

Hele den siste oversikten kan sees på http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5808

Jeg tok bare med grønnsaker og krydder.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 23:24   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sitat:

  • Kanel (Santa Maria) 98,36
  • Kanel (#262727 Boy) 53,04

Jeg er overrasket over at det er så stor forskjell på produsentene!!

*kjøpe fra santa maria neste gang*

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 10-02-05, 02:12   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Fin oversikt!

Kanskje det er snakk om forskjellige kanelsorter? Jeg vet at det som brukes oftest egentlig ikke er kanel - men langt billigere bark fra Kassia-treet. Såkalt kassia-kanel.

Har lurt litt på om det er denne som har de store helseeffektene... eller den ekte kanelen... eller begge... Det er vel ikke særlig godt kjent at det finnes to typer en gang...

Nå skal jeg la være å innta kanel en stund pga blodtypedietten Har en kjempegod kanel/krydderte som kan anbefales for de som fortsatt skal ha i seg kanel. Nemlig Bengal Spice fra Celestial Seasonings. Fås på helsekost. Naturlig søt og kjempedeilig... det lukter HELT som risengrynsgrøt med smør, sukker og kanel av den!!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 10-02-05, 04:15   #4
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Flott artikkel!

Var sinnsyk forskjell på de to kanelmerkene ja, dette må vi finne ut av! Noen som vet?

Etter jeg spiste den Yoplait'n med kanel i før i dag fikk jeg virkelig smaken på kanel igjen, må kjøpe ny i løpet av et par dager siden det nesten var tomt, må finne ut hvilken jeg skal kjøpe innen den tid

Kanskje helsekosten har en bra type eventuelt?

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 10-02-05, 09:44   #5
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

stor forskjell, ja!!!

jeg har blackboy, så kanskje det er på tide å bytte merke

flott, Mofe!!!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-02-05, 01:39   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sitat:

  • Nellik (#262727 Boy) 465,32

Hvis noen har noen bra oppskrifter hvor Nellik er inkludert - gi et lite pip!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-02-05, 02:03   #7
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Fin oversikt!

Kanskje det er snakk om forskjellige kanelsorter? Jeg vet at det som brukes oftest egentlig ikke er kanel - men langt billigere bark fra Kassia-treet. Såkalt kassia-kanel.

Har lurt litt på om det er denne som har de store helseeffektene... eller den ekte kanelen... eller begge... Det er vel ikke særlig godt kjent at det finnes to typer en gang...

Nei, JEG ante det i hvert fall ikke! Hadde vært veldig fint å vite mer om det!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-02-05, 02:05   #8
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av mofe

Hvis noen har noen bra oppskrifter hvor Nellik er inkludert - gi et lite pip!

Nellik, ja... Hm.. skal vi se... Er nok mest juleoppskrifter, tenker jeg. Skal komme tilbake til det.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-03-05, 05:04   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Karin

Nellik, ja... Hm.. skal vi se... Er nok mest juleoppskrifter, tenker jeg. Skal komme tilbake til det.

Funnet ut noe mere, Karin?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-09-05, 22:30   #10
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

*dytte opp tråd*

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no