Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Barna inkl i det dere spiser?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-05-11, 20:25   #1
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Barna inkl i det dere spiser?

Nå må jeg spørre dere - hvorvidt barna er "involvert" i slankingen.

Jeg for min del har vært helt åpen med barna om hva og hvorfor jeg spiser som jeg gjør. Det virker som de setter pris på det - og deler gjerne nye matopplevelser med meg. Jeg prøver også å lære de til å ikke spise ting med sukker - men ellers stresser jeg ikke med deres kosthold - bare anbefaler mer grønnsaker i stedefor så mye ris og potet. De har ikke noe vektproblem, men jeg syns ikke det er feil likevel at de vet at enkelte ting er sunnere enn andre ting??

Jeg spør kanskje for å få litt støtte. Fordi jeg av venner og familie har blitt veldig kritisert fordi jeg deler dette med barna. Når vi er på besøk kan de si: Det kan ikke mamma spise. (feks karamellpudding som var eks i dag)...

Jooda, sa denne vennninna. Dette kan mamma spise. Jeg orker ikke å kommentere dette noe mer, for jeg er person som er litt beskjeden for å si hva jeg mener når folk er så utadvente selv. Men så sier de til meg når ikke ungene er der: Du må ikke la barna få høre dette... osv... Og mamma også reagerer - fordi barna ikke skal høre om slanking osv... Nå har ikke jeg noe alvorlig overvekt, men jeg tåler ikke kh uten å legge mye og fort på meg. Er dette feil å formidle til barna? Dessuten har jeg innført sunnere alternativer, som smør og mer grønnsaker, mindre lørdagsgodt, sukkerfri sjokolade og sjokoladekake som er lavkarbo.

Kanskje jeg som tar feil. Hadde lyst å høre hva dere gjør. Jeg vil jo barna bare det beste, og hvis det på noen måte ikke er bra for de, så skal jeg forholde meg til det....

Barnas alder er 5 til 10 år.

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 20:29   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Barna inkl i det dere spiser?

Opprinnelig lagt inn av Paris, her.

Nå må jeg spørre dere - hvorvidt barna er "involvert" i slankingen.

Jeg for min del har vært helt åpen med barna om hva og hvorfor jeg spiser som jeg gjør. Det virker som de setter pris på det - og deler gjerne nye matopplevelser med meg. Jeg prøver også å lære de til å ikke spise ting med sukker - men ellers stresser jeg ikke med deres kosthold - bare anbefaler mer grønnsaker i stedefor så mye ris og potet. De har ikke noe vektproblem, men jeg syns ikke det er feil likevel at de vet at enkelte ting er sunnere enn andre ting??

Jeg spør kanskje for å få litt støtte. Fordi jeg av venner og familie har blitt veldig kritisert fordi jeg deler dette med barna. Når vi er på besøk kan de si: Det kan ikke mamma spise. (feks karamellpudding som var eks i dag)...

Jooda, sa denne vennninna. Dette kan mamma spise. Jeg orker ikke å kommentere dette noe mer, for jeg er person som er litt beskjeden for å si hva jeg mener når folk er så utadvente selv. Men så sier de til meg når ikke ungene er der: Du må ikke la barna få høre dette... osv... Og mamma også reagerer - fordi barna ikke skal høre om slanking osv... Nå har ikke jeg noe alvorlig overvekt, men jeg tåler ikke kh uten å legge mye og fort på meg. Er dette feil å formidle til barna? Dessuten har jeg innført sunnere alternativer, som smør og mer grønnsaker, mindre lørdagsgodt, sukkerfri sjokolade og sjokoladekake som er lavkarbo.

Kanskje jeg som tar feil. Hadde lyst å høre hva dere gjør. Jeg vil jo barna bare det beste, og hvis det på noen måte ikke er bra for de, så skal jeg forholde meg til det....

Barnas alder er 5 til 10 år.

Jeg håper at du ikke sier til ungene dine at du må slanke deg....men at du ikke kan spise sukker. Du har en bmi på 24... Ikke gi ungene dine fordreide synspunkter!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 20:31   #3
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barna inkl i det dere spiser?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg håper at du ikke sier til ungene dine at du må slanke deg....men at du ikke kan spise sukker. Du har en bmi på 24... Ikke gi ungene dine fordreide synspunkter!

DET sier jeg så klart ikke Prøvde å skrive det lenger oppe, men ser det ble mest med tanken... Men jeg sier til ungene at jeg blir veldig oppblåst og stor i magen dersom jeg spiser sukker og disse tinga som oppfører seg som sukker...

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 20:31   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Barna inkl i det dere spiser?

Jeg synes det er flott at du innfører sunnere ting, men IKKE relater det til din vekt!!!! IKKE la ungene få den linken allerede nå, da er jeg redd for at du kan lage spiseforstyrrelser hos dem..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 20:33   #5
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barna inkl i det dere spiser?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg synes det er flott at du innfører sunnere ting, men IKKE relater det til din vekt!!!! IKKE la ungene få den linken allerede nå, da er jeg redd for at du kan lage spiseforstyrrelser hos dem..

Ja takk for godt råd!! Dette er jeg også svært opptatt av.

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 20:54   #6
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barna inkl i det dere spiser?

Jeg har vært svært åpen om min nye kostholdsstil til mine jenter. Som mor til to jenter på 12 og 14, og som ungdomsskolelærer passer jeg imidlertid svært godt på at ord som tykk og slanking ikke nevnes!

Jentene mine har alltid spist sunt, så det er ikke store justeringene vi har gjort i kostholdet. De spiser alt, jeg lar poteter og ris være. Tidligere var det mest jeg som tømte godterskålen på lørdagen, så nå må vi rydde den bort hver søndag

Det er så mange gode grunner til å spise lavkarbo, så jeg ser ikke helt hvorfor folk skal kritisere deg. Stabilt blodsukker, mer overskudd, bedre humør, mindre vann i kroppen og mere... kan du ikke fokusere på helsemessige gevinster når folk kommenterer?? Det kan de vel ikke argumentere mot?

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:01   #7
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barna inkl i det dere spiser?

Opprinnelig lagt inn av aktivjente, her.

Jeg har vært svært åpen om min nye kostholdsstil til mine jenter. Som mor til to jenter på 12 og 14, og som ungdomsskolelærer passer jeg imidlertid svært godt på at ord som tykk og slanking ikke nevnes!

Jentene mine har alltid spist sunt, så det er ikke store justeringene vi har gjort i kostholdet. De spiser alt, jeg lar poteter og ris være. Tidligere var det mest jeg som tømte godterskålen på lørdagen, så nå må vi rydde den bort hver søndag

Det er så mange gode grunner til å spise lavkarbo, så jeg ser ikke helt hvorfor folk skal kritisere deg. Stabilt blodsukker, mer overskudd, bedre humør, mindre vann i kroppen og mere... kan du ikke fokusere på helsemessige gevinster når folk kommenterer?? Det kan de vel ikke argumentere mot?

Jo det er absolutt det jeg gjør - viser til det helsemessige. Men dette ser jo ikke folk virker det som - og dessuten så er det mange som tror at potet og pasta er nødvendig i kosten...

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:08   #8
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barna inkl i det dere spiser?

Ja, dessverre virker det som ordet lavkarbo skaper bilder av radmagre, usune slankende i hodet på folk.

En på min jobb mener bestemt at man blir stokk dumme av å kutte ned på karbohydrater.. da jeg ba om empiri var det han som glodde dumt ut i lufta... han har ikke kommentert lunsjen min etter det Nå spør han stadig om hvor jeg får all energien fra

Med andre ord; bare fortsett å nevne alle de flotte helsegevintene, så gir de opp til slutt.

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 00:09   #9
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: Barna inkl i det dere spiser?

Mine barn har fått det med seg. Og min idiotiske mann, som startet for noen uker siden, skal absolutt rope ut at han er på slankeren

Mine barn lurer nå på om smør er sunt, rømme er sunt, ost er sunt osv, og jeg merker jeg blir forvirret over hva jeg engentlig skal svare??

Vel, vi har nå måttet prate litt om dette med overvekt og hva alt sukker over tid kan gjøre med kroppen vår. Jeg kjenner at det var litt sånn ugreit for meg da man tenker at barn ikke skal introduseres til dette så tidlig. Men så tenkte jeg at man kan fortelle ting på en fornuftig måte, som man kan om det meste til barn. Det er mer måten det gjøres på, og det er best med gode svar fra foreldre.
For t.o.m småjenter (10år) er opptatt av overvekt og slanking ( ikke min som ser fin ut og fornøyd enn så lenge...), men flere av jentene i klassen har vært opptatt av det når de hadde svømming.
Som selvfølgelig sjokkerte meg som ALDRI har pratet om det hjemme. Har jo ikke orket å slanke meg på mange år, så de har ikke levd med det heller...før nå...
Sånn sett ble vi tvunget til en prat om helse, mat og kropp noen år før jeg hadde trodd.
Men har landet på at det egentlig kan være fornuftig bare man formidler det på en god måte. Håper jeg har klart det.
MEN jeg sier aldri at jeg slanker meg....

Synes det er så teit med folk som skal være negative til at man ikke kan spise karamellpudding. Det er jo ikke slik at det er bra med godterier og desserter om man er på lavkarbo eller ei.
Det er hvertfall ikke hyggelig at andre voksne ikke respekterer mors valg foran barna...blir irritert nå..grr

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 10:11   #10
ninagronn
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Nordnesøy
Alder: 55
Innlegg: 114
ninagronn er ny på veien

Sv: Barna inkl i det dere spiser?

Hos oss spiser vi lavkarbo alle sammen, jeg, mannen, sønn 17 og sønn 8 år. Vi begynte for å få bukt med dårlig helse, vektnedgangen er bare en flott bonus. Totalt har vi tatt av 60 kg. Og vi har ikke fokus på slanking, men på hvordan kroppen reagerer på hvetemel, sukker og diverse tilsettningstoffer. Han på 8 syns det er flott at mamma er blitt så frisk og så "lita" , som han sier

__________________


ninagronn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 10:15   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barna inkl i det dere spiser?

Det kommer vel ann på hvor gamle barna er? Jeg ser ikke noe poeng i å snakke om kosthold i det hele tatt opp til en viss alder, fordi at det kan være med på å spesiellgjøre det, noe som vi vel egentlig ikke vil? Altså. Spesiellgjøre kostholdet vi mener er det mest logiske og fornuftige? Tror heller det å bare gjøre det til den naturligste tingen i verden er med på å legge et godt grunnlag. Spør de, så må man jo svare, da, men

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 10:37   #12
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barna inkl i det dere spiser?

Ja her er ungene inkludert...
Når jeg begynte sa jeg til eldstejenta på 6 år: Du ser sikkert at mamma har blitt tykkere nå enn jeg var før, og det er jo ikke bra å være stor så da slutter jeg med sukker og godteri og spiser det som er sunt, jeg spiser ingenting som ungene ikke kan spise. Og de har ikke vondt av å lære sunne vaner allerede nå...

Ungene velger ofte joprdbær, ananas, melon eller fruktsalat i stedet for lørdagsgodt.. De får hva de vil... De kan spise sjokolade på skiva så mye de vil, men det vil de nesten aldri ha...

Jeg var alltid en tynn strek når jeg var liten, men var veldig glad i søtt og det har fulgt meg hele livet.. og gjort meg stor når jeg er voksen
Hun er 100% klar over at sukker ikke er sunt og velger ofte frukt til lørdagsgodt i stedet for snop...
De får nugatti på skiva når de vil ha det men det er ikke ofte, de spiser variert og sunt..

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som spiser 50-100 g karber, hva spiser dere? sirib Lavkarbo generelt 11 07-05-11 12:54
Hva sier dere til barna? going down Barns kosthold 21 24-04-09 21:27
Hva spiser dere når dere skal kose dere? Lisekir Dr Lindbergs 11 24-04-08 09:08
Jeg er på Atkins, hva spiser barna deres til lørdagsgodt? Princez Barns kosthold 1 09-01-08 02:11
Spiser dere middag sammen med barna? Summer Nyheter / media 8 09-06-05 12:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no