Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Forbrenning av alkohol

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-01-12, 11:39   #1
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Forbrenning av alkohol

Det er lørdag og jeg har tatt seg et glass vin eller tre til maten.

Det heter seg jo at kroppen forbrenner alkohol først og fremst FØR den begynner på fettet. Og så sies det at alkoholens forbrenningstid er konstant, det tar den tiden det tar å få alkoholen ut av kroppen igjen.

Så jeg sitter rolig i sofan og ser på film mens alkoholen sakte med sikkert forbrennes. Alternativ! Jeg tar på meg gymklær og går på tredemøllen! Går/jogger en time. Displayet viser xxx antall kcal forbrent.

Hva er forbrent?? Alkohol forbrennes jo først og man kan jo ikke gjøre noe for å få alkoholen til å forbrenne kjappere?? Noen glupe hoder som vet??

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 10-01-12 kl 11:46.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 13:35   #2
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: Forbrenning av alkohol

Dette er jeg også nysjerrig på.

__________________



Min blogg
Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 13:37   #3
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Forbrenning av alkohol

- og jeg .....

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 14:08   #4
Parrot
Juniormedlem
 
Parrot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Rælingen
Innlegg: 11
Parrot er på en erverdig vei
Thumbs down

Sv: Forbrenning av alkohol

Sakset dette fra nettdoktor.no
Hvordan forbrenner man alkohol?

Alkoholen forbrennes hovedsakelig i leveren. Når alkoholen først er i blodet påvirkes ikke forbrenningen av ytre omstendigheter. Det hjelper derfor ikke å drikke kaffe, danse, ta en kald dusj eller gå en tur for å senke promillen. Som en tommelfingerregel sier man at en mann bruker omtrent en time på å forbrenne en enhet alkohol, og en kvinne bruker omtrent 1 1/2 time. Det spiller ingen rolle hvor mye man har drukket; alkoholen omsettes med samme hastighet hele tiden. For personer som har et vedvarende høyt alkoholforbruk er det derimot slik at disse vil opparbeide en evne til å forbrenne alkohol hurtigere.
Hva er en enhet?
En enhet tilsvarer ca. 12 gram alkohol. En flaske øl (33 cl.), ett glass vin (12,5 cl.) eller 4 cl. brennevin inneholder alle omtrent denne mengden alkohol. For å ha et mål på hvor mye alkohol man har inntatt, benytter vi det som kalles promille. Dersom man inntar mer alkohol enn leveren klarer å forbrenne, stiger promillen i blodet.

__________________


Parrot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 14:35   #5
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av Parrot, her.

Sakset dette fra nettdoktor.no
Hvordan forbrenner man alkohol?

Alkoholen forbrennes hovedsakelig i leveren. Når alkoholen først er i blodet påvirkes ikke forbrenningen av ytre omstendigheter. Det hjelper derfor ikke å drikke kaffe, danse, ta en kald dusj eller gå en tur for å senke promillen. Som en tommelfingerregel sier man at en mann bruker omtrent en time på å forbrenne en enhet alkohol, og en kvinne bruker omtrent 1 1/2 time. Det spiller ingen rolle hvor mye man har drukket; alkoholen omsettes med samme hastighet hele tiden. For personer som har et vedvarende høyt alkoholforbruk er det derimot slik at disse vil opparbeide en evne til å forbrenne alkohol hurtigere.
Hva er en enhet?
En enhet tilsvarer ca. 12 gram alkohol. En flaske øl (33 cl.), ett glass vin (12,5 cl.) eller 4 cl. brennevin inneholder alle omtrent denne mengden alkohol. For å ha et mål på hvor mye alkohol man har inntatt, benytter vi det som kalles promille. Dersom man inntar mer alkohol enn leveren klarer å forbrenne, stiger promillen i blodet.

Så det betyr at om man drikker 1 fl vin, og er dame, så tar det 9 timer før alkoholen er ute i kroppen og da starter fettforbrenningen igjen?

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 14:35   #6
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Forbrenning av alkohol

Aha. Så da får man enten bli alkoholiker, eller la forbrenninga gå sin sakte gang
Tusen takk

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 15:35   #7
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Forbrenning av alkohol

Fruktose øker alkoholmetabolismen. 100g fruktose gav opp til 80% større omsetning av alkohol i blodet. Uvisst hvorfor - og individuelle forskjeller.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 15:53   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Aha. Så da får man enten bli alkoholiker, eller la forbrenninga gå sin sakte gang
Tusen takk

Kanskje jeg må ha vinflaska stående på tredemølla der vannflaska er ment å stå?

Meeeen jeg er fremdeles like uklok på hva som forbrennes i tillegg til alkoholen. Kanskje kroppen har flere "forbrenningsovner"?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 15:56   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Forbrenning av alkohol

Ah - den praktiske løsningen må da være å trene durabelig FØR man koser seg med litt vin?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 16:16   #10
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Kanskje jeg må ha vinflaska stående på tredemølla der vannflaska er ment å stå?

Meeeen jeg er fremdeles like uklok på hva som forbrennes i tillegg til alkoholen. Kanskje kroppen har flere "forbrenningsovner"?

Sånn som jeg har forstått det så forbrennes det ikke noe i tillegg til alkoholen, altså kun alkohol som forbrennes. Men mulig jeg har misforstått, håper jeg...

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 16:21   #11
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Forbrenning av alkohol

Kjenner at kvelden min kommer til å forsvinne... Skal gå og finne biokjemiboka mi nå

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 16:22   #12
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: Forbrenning av alkohol

Ja, man forbrenner vel noe om man går i gang med tredemølla, selv om alkoholen enda blir forbrent? Kroppen er rar. Jeg drikker sjelden pga styrketrening i tillegg til kondisjon, men tenker at litt alkohol iblant er bare kos. Så hadde vært artig å vite om man faktisk forbrente "noe" om man hev seg i gang med jogging/løping dagen-derpå.

__________________



Min blogg
Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 16:22   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Sånn som jeg har forstått det så forbrennes det ikke noe i tillegg til alkoholen, altså kun alkohol som forbrennes. Men mulig jeg har misforstått, håper jeg...

Jo, altså, når jeg sitter i ro så skjer det jo lite bortsett fra at alkoholen forbrennes. Men når jeg trimmer så bruker jeg jo myyye mer energi enn når jeg sitter. "Forbruket av kcal er xxx" står det på displayet, så det jeg lurer på; hvor har kroppen hentet disse kcal siden den ikke kan hente noe fra alkoholen??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 16:25   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av -Cilia-, her.

Kjenner at kvelden min kommer til å forsvinne... Skal gå og finne biokjemiboka mi nå



Opprinnelig lagt inn av Anarko, her.

Ja, man forbrenner vel noe om man går i gang med tredemølla, selv om alkoholen enda blir forbrent? Kroppen er rar. Jeg drikker sjelden pga styrketrening i tillegg til kondisjon, men tenker at litt alkohol iblant er bare kos. Så hadde vært artig å vite om man faktisk forbrente "noe" om man hev seg i gang med jogging/løping dagen-derpå.

Hvis ikke så må jo konklusjonen bli at sofasitting eller tredemølle er ett fett?? Dvs at selv om tredemølla sier at jeg har brukt xxx kcal så har jeg likevel ikke brukt mer enn hva jeg ville ha på sofasitting??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 16:37   #15
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvis ikke så må jo konklusjonen bli at sofasitting eller tredemølle er ett fett?? Dvs at selv om tredemølla sier at jeg har brukt xxx kcal så har jeg likevel ikke brukt mer enn hva jeg ville ha på sofasitting??

Før jeg begynner å lese: dersom det er kun i leveren etanolnedbrytningen skjer kan vel resten av kroppen likevel fortsette med å forbrenne fett/kh/prot som vanlig?

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 16:38   #16
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jo, altså, når jeg sitter i ro så skjer det jo lite bortsett fra at alkoholen forbrennes. Men når jeg trimmer så bruker jeg jo myyye mer energi enn når jeg sitter. "Forbruket av kcal er xxx" står det på displayet, så det jeg lurer på; hvor har kroppen hentet disse kcal siden den ikke kan hente noe fra alkoholen??

Å ja, det var det du mente Litt treg i oppfattelsen i dag Hmm, det var jo interessant. Noe må jo forbrennes om man trener rett etterpå det, siden alkoholen er konstant som de sier. Om man ikke er i ketose så kanskje karbohydrater da? Hadde vært flott om noen hadde visst dette.

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 16:39   #17
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av -Cilia-, her.

Før jeg begynner å lese: dersom det er kun i leveren etanolnedbrytningen skjer kan vel resten av kroppen likevel fortsette med å forbrenne fett/kh/prot som vanlig?

Det er jo stikk i strid med det de lærde sier... Nemlig at kroppen setter fettforbrenningen på hold når alkoholen skal ut av kroppen??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 16:59   #18
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Forbrenning av alkohol

Sitat:

VIL ALKOHOL HA EFFEKT PÅ KETOSEN ?
Både ja og nei. Leveren produserer ketoner av alkohol, så teknisk sett vil du fortsatt være i ketose når du drikker alkohol. MEN, problemet er at alkohol omdannes fortere til ketoner enn fett gjør. Leveren vil da bruke alkoholen som brennstoff først fordi det går fortere. Så når du drikker alkohol vil kroppen bruke alkohol som brennstoff og begynner ikke å forbrenne fett igjen før alkoholen er helt ute av kroppen ! Denne raske nedbrytingen av alkohol til ketoner og acetaldehyd (det du blir full av), gjør også at de på lavkarbo kosthold også blir fortere fulle, dvs. tåler mye mindre alkohol enn en som spiser høykarbo. Spesielt om man ikke har spist mat på forhånd.

Fra tråden: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092&page=5

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 17:04   #19
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Forbrenning av alkohol

Liten oppsummering, min oversettelse, fra ei veldig god biokjemibok (Mark's basic medical biochemisty - A clinical approach, 3utg, kapittel 25.):

Kort sagt, etanolmetabolismen foregår hovedsaklig i leveren. Etanolen blir omgjort til acetyl CoA, som kan brukes til å lage energi i f.eks. musklene. Etanolinntak forhindrer leverens evne til å utnytte fettsyrer, og øker dens evne til å danne triglyserider. (Som er noe av hvorfor man kan få fettlever etter hvert.) Disse triglyseridene frigis til blodet og fører til forbigående høyt triglyseridnivå (min kommentar: sikkert derfor man ikke skal drikke alkohol før man tester triglyseridnivå til legen).

Det stod ikke så mye mer interessant som jeg kan forklare uten å gi en grundig innføring i genetikk og metabolisme først, så jeg sier meg fornøyd med det jeg skrev ovenfor. Konklusjonen må uansett bli at du vil forbrenne som vanlig selv om du har inntatt etanol, det er kun leveren og fettsyrenedbrytningen i den som settes på vent. Så dersom du hopper på tredemølla og forbrenner 500 kalorier er det ikke bortkastet, men endel av kaloriene vil jo være fra etanolen.

Kom gjerne med oppklaringsspørsmål dersom jeg har vært uklar.

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 17:07   #20
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det er jo stikk i strid med det de lærde sier... Nemlig at kroppen setter fettforbrenningen på hold når alkoholen skal ut av kroppen??

Nå står det (merkelig nok ) ikke om trening i fylla i boka mi, men ut i fra det jeg leser så skal ikke musklene og annet vev bli påvirket. Spørs om det "de lærde" sier er et klassisk tilfelle av forenkling gone wrong. Man kan derimot si at LEVEREN setter fettforbreningen på hold. Skal se i kapittelet om forbrenning av fett nå, kanskje det er litt oppklarende.

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 17:40   #21
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det er lørdag og jeg har tatt seg et glass vin eller tre til maten.

Det heter seg jo at kroppen forbrenner alkohol først og fremst FØR den begynner på fettet. Og så sies det at alkoholens forbrenningstid er konstant, det tar den tiden det tar å få alkoholen ut av kroppen igjen.

Så jeg sitter rolig i sofan og ser på film mens alkoholen sakte med sikkert forbrennes. Alternativ! Jeg tar på meg gymklær og går på tredemøllen! Går/jogger en time. Displayet viser xxx antall kcal forbrent.

Hva er forbrent?? Alkohol forbrennes jo først og man kan jo ikke gjøre noe for å få alkoholen til å forbrenne kjappere?? Noen glupe hoder som vet??

Kanutten: Er dette egentlig viktig å vite ift hva du skal gjøre ? Sitte i sofaen, eller trene. Jeg vil si at det uansett vil være mer riktig å gå på tredemøllen enn å sitte i sofaen, alkohol eller ei. Men snakker vi mye alkohol kan opplevelses på mølla bli temmelig vondt, dog ikke skadelig.

Ut fra hva jeg lært på biologistudiet i hine hårde dager, så er alkohol for kroppen regnet som fremmedstoff og som skal ut av kroppen. Derfor vil leveren og andre funksjoner prioritere å bli kvitt fremmedstoffet, fremfor å jobbe med normale, naturlige stoffer/prosesser i kroppen. Ergo, forbrenningen går sin gang med å bli kvitt alkoholene, enten du sitter rolig, går eller løper. Men at du kan føle deg friskere ved å bevege deg eller trekke frisk luft etter en dag på byen, jau det er noe annet.
Effekten av å løpe blir redusert, og man føler seg redusert. Dette er nok en av årsakene til at mange seriøse idrettsutøvere holder seg unna alkohol i/under konkurranseperioder/treningsperioder hvor man skal yte maks. 1 glass skader nok ikke, men dette er vel som godteri for et matvrak det. Mye vil ha meir.....så like greit å holde seg unna

  Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 18:05   #22
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Kanutten: Er dette egentlig viktig å vite ift hva du skal gjøre ? Sitte i sofaen, eller trene. Jeg vil si at det uansett vil være mer riktig å gå på tredemøllen enn å sitte i sofaen, alkohol eller ei. Men snakker vi mye alkohol kan opplevelses på mølla bli temmelig vondt, dog ikke skadelig.

Ut fra hva jeg lært på biologistudiet i hine hårde dager, så er alkohol for kroppen regnet som fremmedstoff og som skal ut av kroppen. Derfor vil leveren og andre funksjoner prioritere å bli kvitt fremmedstoffet, fremfor å jobbe med normale, naturlige stoffer/prosesser i kroppen. Ergo, forbrenningen går sin gang med å bli kvitt alkoholene, enten du sitter rolig, går eller løper. Men at du kan føle deg friskere ved å bevege deg eller trekke frisk luft etter en dag på byen, jau det er noe annet.
Effekten av å løpe blir redusert, og man føler seg redusert. Dette er nok en av årsakene til at mange seriøse idrettsutøvere holder seg unna alkohol i/under konkurranseperioder/treningsperioder hvor man skal yte maks. 1 glass skader nok ikke, men dette er vel som godteri for et matvrak det. Mye vil ha meir.....så like greit å holde seg unna

Og fanden vil ha fleir...

Hmmm, sauphau, du skjønte ikke hva jeg mente.

Sant det du sier, MEN jeg lurer bare på hvor de blir av disse kcal jeg forbrenner på tredemølla. Jeg tror på Cilia jeg.

Jeg vil så gjerne vita hva som skjer, skjønner du. Kronisk nysgjerrig som jeg er.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 18:44   #23
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Og fanden vil ha fleir...

Hmmm, sauphau, du skjønte ikke hva jeg mente.

Sant det du sier, MEN jeg lurer bare på hvor de blir av disse kcal jeg forbrenner på tredemølla. Jeg tror på Cilia jeg.

Jeg vil så gjerne vita hva som skjer, skjønner du. Kronisk nysgjerrig som jeg er.

Jeg lider også av kronisk nysgjerrighet, og har funnet litt mer info. Det ser ut til at nedbrytningen fører til en opphoping av acetaldehyd og NADH. NADH kan brukes i oksydativ forforylering til å produsere "energi" (ATP). Det er derimot ikke bra å ha for stor konsentrasjon av NADH, da vil det senke farten på annen metabolisering. Sitat: "Finally, the large amounts of acetate, lactate and lipids, and the smaller amounts of acetaldehyde, which leave the liver during ethanol oxidation produce indirect effects on the metabolism of other tissues. " Herfra:http://pharmrev.aspetjournals.org/co.../1/67.abstract

Så hvis vi prøver på en ny konklusjon: Leverens fettmetabolisme blir kraftig nedsatt ved etanolnedbrytning og biprodukter av nedbrytningen påvirker metabolismen andre steder i kroppen. Noe annet å tenke på er jo at etanol inneholder ca 7 kalorier/gram, neeeesten dobbelt så mye som karbohydrater. Når dette blir nedbrutt i en fast fart i leveren er det naturlig at denne energien blir brukt først i kroppen, og at annen nedbrytning "settes på vent" (dette er egentlig inhibering av enzymer) i mens. Kroppen er ikke dum, den produserer ikke energi av fett/kh/proteiner når det kommer et stadig strøm fra leveren.


Dette var forresten interessant lesning, fruktose gjør at etanolnedbrytningen går betydelig raskere! http://journals.cambridge.org/downlo...c2e95bce65491e

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 18:53   #24
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av -Cilia-, her.

Jeg lider også av kronisk nysgjerrighet, og har funnet litt mer info. Det ser ut til at nedbrytningen fører til en opphoping av acetaldehyd og NADH. NADH kan brukes i oksydativ forforylering til å produsere "energi" (ATP). Det er derimot ikke bra å ha for stor konsentrasjon av NADH, da vil det senke farten på annen metabolisering. Sitat: "Finally, the large amounts of acetate, lactate and lipids, and the smaller amounts of acetaldehyde, which leave the liver during ethanol oxidation produce indirect effects on the metabolism of other tissues. " Herfra:http://pharmrev.aspetjournals.org/co.../1/67.abstract

Så hvis vi prøver på en ny konklusjon: Leverens fettmetabolisme blir kraftig nedsatt ved etanolnedbrytning og biprodukter av nedbrytningen påvirker metabolismen andre steder i kroppen. Noe annet å tenke på er jo at etanol inneholder ca 7 kalorier/gram, neeeesten dobbelt så mye som karbohydrater. Når dette blir nedbrutt i en fast fart i leveren er det naturlig at denne energien blir brukt først i kroppen, og at annen nedbrytning "settes på vent" (dette er egentlig inhibering av enzymer) i mens. Kroppen er ikke dum, den produserer ikke energi av fett/kh/proteiner når det kommer et stadig strøm fra leveren.


Dette var forresten interessant lesning, fruktose gjør at etanolnedbrytningen går betydelig raskere! http://journals.cambridge.org/downlo...c2e95bce65491e

Så kort fortalt så hvis jeg sitter i sofan og ser film mens alkoholen brytes ned, så brytes det ned andre ting i tillegg.. (Egentlig seff! Alkohol er ikke bra for kroppen! Ble du glad nå hypah? )

Men hvis jeg trimmer underveis mens kroppen bryter ned alkohol så reduserer jeg kanskje disse ekstra nedbrytningene?? Dvs at kroppen kanskje ikke tar skade av alkoholen like fort som den ellers ville ha gjort??
Reparasjonskcal med andre ord!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 19:03   #25
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Forbrenning av alkohol

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Så kort fortalt så hvis jeg sitter i sofan og ser film mens alkoholen brytes ned, så brytes det ned andre ting i tillegg.. (Egentlig seff! Alkohol er ikke bra for kroppen! Ble du glad nå hypah? )

Men hvis jeg trimmer underveis mens kroppen bryter ned alkohol så reduserer jeg kanskje disse ekstra nedbrytningene?? Dvs at kroppen kanskje ikke tar skade av alkoholen like fort som den ellers ville ha gjort??
Reparasjonskcal med andre ord!!

Hm, nei, ikke helt. Når du sitter i sofaen og ser film brytes alkoholen ned, men fett/karb/prot-nedbrytningen er nedsatt mens dette foregår. Hvor mye det er snakk om skal jeg ikke påstå at jeg vet, men om det blir sagt at fettnedbrytningen blir "satt på vent" av fagfolk vil jeg tro at det er en betydelig del.

Dersom du trener under alkoholnedbrytningen vil mengden fett/karb/prot som blir metabolisert øke så mye som anstrengelsen krever, siden leverens etanolnedbrytning er konstant. En annen ting å tenke på er at man kan få veeeeldig lavt blodsukker av å trene under alkoholpåvirkning. Dette fordi glukosen i blodet vil gå med til energiproduksjon i musklene, og alkoholen (eller nedbrytningen av den) vil hindre nydanning av glukosen.

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no