Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Lavkarbobrød i brødmaskin uten gjær og glutenmel?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-01-11, 19:40   #1
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Lavkarbobrød i brødmaskin uten gjær og glutenmel?

Jeg har kjøpt brødbakemaskin og hovedgrunnen er at jeg vil bake til ungene og få brød uten det minsten er allergisk mot.

Men; jeg vil gjerne kunne bake meg et lavkarbobrød, men det må være uten gjær og uten gluten, ergo kan jeg ikke bruke noen av de oppskriftene jeg har funnet her inne som er for brødbakemaskin.

Noen som har en oppskrift jeg kan prøve?

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 19:55   #2
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Lavkarbobrød i brødmaskin uten gjær og glutenmel?

Jeg henger meg på samme spørsmål!
Fikk brødbakemaskin i julegave vi, og vi har hittil bakt vanlige gjærbrød, og det blir vi jo å fortsette med til de andre i familien her. Men jeg vil jo ha lavkarbobrød... Ser for meg at det blir vanskelig egentlig. Lollypop-brødet har jo f.eks en flytende røre. Hmm... og det skal ikke heves.

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 20:24   #3
MaritR
Medlem
 
MaritR sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 256
MaritR er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbobrød i brødmaskin uten gjær og glutenmel?

Er jo bare å prøve en oppskrift og gi tilbakemld på hvordan det gikk

__________________



http://bema.bloggr.no/
MaritR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 20:31   #4
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbobrød i brødmaskin uten gjær og glutenmel?

Opprinnelig lagt inn av MaritR, her.

Er jo bare å prøve en oppskrift og gi tilbakemld på hvordan det gikk

Javisst, men om noen har en oppskrift som er supduper så behøver jeg ikke det....

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 21:09   #5
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Lavkarbobrød i brødmaskin uten gjær og glutenmel?

Opprinnelig lagt inn av MaritR, her.

Er jo bare å prøve en oppskrift og gi tilbakemld på hvordan det gikk

Har ikke lyst å ødelegge brødmaskinen heller da, dersom det overhodet ikke funker å bake uten gjær. Hadde vært greit å høre med erfaringer, tips og råd først kanskje om noen satt inne med det. Syns smiley-himlingen var litt unødvendig...

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 21:17   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbobrød i brødmaskin uten gjær og glutenmel?

Opprinnelig lagt inn av MaritR, her.

Er jo bare å prøve en oppskrift og gi tilbakemld på hvordan det gikk

Nå ligger da denne tråden under "Spørsmål om matvarer og oppskrifter", som faktisk er for akkurat er for slike spørsmål trådstarter har da....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 10:37   #7
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Lavkarbobrød i brødmaskin uten gjær og glutenmel?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Jeg har kjøpt brødbakemaskin og hovedgrunnen er at jeg vil bake til ungene og få brød uten det minsten er allergisk mot.

Men; jeg vil gjerne kunne bake meg et lavkarbobrød, men det må være uten gjær og uten gluten, ergo kan jeg ikke bruke noen av de oppskriftene jeg har funnet her inne som er for brødbakemaskin.

Noen som har en oppskrift jeg kan prøve?

Her har jeg prøvd å sette en sammen (har ikke prøvd selv):

--Tørt--
150 gr. jyttemel teff (grønn pakke) - 91
50 gr. kokosmel - 2
20 gr. fiberhusk - 0
70 gr. linfrø - 0 (malt)
70 gr. hirsemel - 50
35 gr. solsikke/sesam - 7 (malt)
3 ts. bakepulver
1 toppet ts. salt
----

= 395 gr. melblanding /150 gr. karbo

--Vått--
1 egg
2 ss. olje
3,5 dl. vann (eller blanding vann+fløte)

150 gr. karbo gir 10 gr. karbo pr. skive hvis du skjærer 15 stk.

Lunken veske i først, deretter tørt (fordel om det er siktet).
Foreslår "750 gr. mørk-skorpe grovbrød" setting med lang heve/baketid. Etter første elting, sjekk hvor tørr deigen er og ha 0,5 dl. mer væske i hvis det er litt for tungt for maskinen å dra rundt deigen (fiberhusken og kokosmel suger væske).

Brødbakemaskin Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 10:42   #8
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbobrød i brødmaskin uten gjær og glutenmel?

Tusen takk Biggie

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 10:48   #9
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Lavkarbobrød i brødmaskin uten gjær og glutenmel?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Tusen takk Biggie

Siden det ikke er gluten i blandingen burde du ikke få den litt spesielle glutensmak/lukten og at det lukter brød, må nesten prøve selv kanskje

Litt høyt med 10 gr. karb. pr. skive men her må vi kunne justere enda litt ekstra.

Tips jeg har fått fra blogger for å forbedre smak som jeg skal prøve er å ta i en ts. molasse og eventuelt litt vanilje-essens eller en ~10 gr. malt-pulver (lik det som er i øl).

Siden bakepulver er dobbeltvirkende, kan det kanskje bli litt mye med 3 ts. det ser man vel når man prøver Det er også mulig det går like greitt å bruke "rapid" bakeprogram da, siden bakepulver reagerer raskt når varmen stiger.

Mvh
Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lisbeths lavkarbobrød med gjær Lisbeth Bakst 10 05-01-11 22:23
Heving med gjær uten hvetemel Skorpia Bakst 3 28-09-09 17:08
Etterlyser luftige brød uten gjær Siljevanilje Spørsmål om matvarer og oppskrifter 14 25-04-07 14:01
Rask frokost uten gjær og hvetemel Pelen Spørsmål og svar 3 06-07-06 08:27
Snuppelines lavkarbobrød uten gjær Skorpia Bakst 0 18-02-04 01:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no