Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Ketose og vekttap

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-10-05, 11:34   #1
Katrine
Medlem
 
Katrine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Alder: 43
Innlegg: 70
Katrine er på en erverdig vei

Ketose og vekttap

Hvor lenge er det vanlig å være i induksjonen før man kommer i ketose? Er det vanlig med vekttap i denne fasen? Har forstått det sånn at det gjerne er først i fase to vekttapet kommer, er dette rett?

Katrine

Katrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-10-05, 11:39   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og vekttap

Det er umulig å si, for det er så forskjellig fra person til person. De fleste kommer i ketose mellom 2 og 4 dager etter de har begynt på induksjonen. Noen går ned mest den første uken, noen går ikke ned NOE da, noen går ned begge ukene og etter det, noen går ikke ned noe begge ukene men etter det osv osv. Det er rett og slett umulig å si, tror jeg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-10-05, 13:39   #3
vskr
Medlem
 
vskr sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 174
vskr er ny på veien

Sv: Ketose og vekttap

Hei Katrine
Jeg begynte å gå ned første uken på induksjonen. Det er vel bare det at på vedvarende vekttap, skal en veilede kroppen mot en livsstilsdiett, ved å øke mengden karbo litt og litt.
En skal øke med 5 karb per dag hver uke til en ikke går ned lengre, for så å gå tilbake et eller to hakk for å fortsette vektreduksjonen.(trodde/tror i alle fall jeg...)

__________________
vskr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-10-05, 13:49   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og vekttap

Opprinnelig lagt inn av vskr

Hei Katrine
Jeg begynte å gå ned første uken på induksjonen. Det er vel bare det at på vedvarende vekttap, skal en veilede kroppen mot en livsstilsdiett, ved å øke mengden karbo litt og litt.
En skal øke med 5 karb per dag hver uke til en ikke går ned lengre, for så å gå tilbake et eller to hakk for å fortsette vektreduksjonen.(trodde/tror i alle fall jeg...)

Hehe nei det blir litt voldsomt. Man skal øke med 5 gram per UKE. Altså første uken på vedvarende spiser du 25 gram karbo daglig, den neste uken er det 30 osv. Mer om dette kan du lese på "vedvarende vekttap" her inne.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-10-05, 15:42   #5
vskr
Medlem
 
vskr sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 174
vskr er ny på veien

Sv: Ketose og vekttap

det var det jeg mente... *litt* dårlig formulering

__________________
vskr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-10-05, 22:32   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og vekttap

Bare for å klargjøre:

Som Iset sier, de fleste kommer i ketose etter 2-3 dager på Induksjonsnivå. De aller fleste tar også av mest de to første ukene. Dette fordi det i begynnelsen forsvinner en del vann i tillegg til fett.

I følge boka varer induksjonen i 14 dager. Denne er ment for å "kicke" igang vekttapet. Når man er ferdig med de første 14 dagene skal man gå over til vedvarende. Vedvarende skal man følge til man har ca. 5 kilo igjen til målet. Man skal i denne fasen (vedvarende) legge til karber 5 gram pr uke etter stigen (som dessverre mangler i den norske boka siden den er basert på 1992 versjonen av Atkins og er sørgelig utdatert) Se nedenfor. De fleste er i ketose til langt over 30-40 karber pr uke. Når man er 5 kilo fra målet skal man gå over til pre-vedlikeholdsfasen. Her legger man til 10 gram pr uke - til vekttapet stopper opp. Da har man funnet sitt karbetall. De fleste vil ha nådd målet sitt nå. Men om man trenger å gå ned flere kilo er det bare å gå ned et par hakk til man begynner å ta av og holde seg der til målet er nådd.

Vedvarende stigen:

Opprinnelig lagt inn av meg selv et annet sted her på forumet

I den norske utgaven har den viktige vedvarende stigen, den som viser hvilken rekkefølge det er tjenelig og tilbakeføre visse matvarer i kostholdet på, ikke blitt tatt med i det hele tatt. I min engelske utgave (2003) står denne på side 171:

Uke
1. (25 karbohydrater pr dag) Mer salat og grønnsaker fra tillatte matvare lista
2. (30 karbohydrater pr dag) Friske oster (som cottage cheese etc)
3. (35 karbohydrater pr dag) Frø og nøtter
4. (40 karbohydrater pr dag) Bær og visse meloner
5. (45 karbohydrater pr dag) Vin & andre lavkarbo spiritus
6. (50 karbohydrater pr dag) Belgfrukter, bønner
7. (55 karbohydrater pr dag) Frukt (utenom bær og meloner)
8. (60 karbohydrater pr dag) Stivelsesholdige grønnsaker
9. (65 karbohydrater pr dag) Korn

Det er riktignok kun en anbefaling, men ved å tilføre matvarene i denne rekkefølgen og bare en gruppe om gangen, vil man finne ut om det er noen matvaregrupper man reagerer på og bør vente med. Mange hopper over trinn. Jeg er ikke noe glad i ost og gikk til nøtter isteden. Noen blir også på et trinn lenger enn en uke.

Få personer klarer å føre tilbake alle disse under fase 2. Mange må faktisk vente til både fase 3 og 4 før de har lagt til alle gruppene. Rekkefølgen er ikke tilfeldig valgt, men satt opp etter karboinnhold og GI belastning. Følger man denne listen er sjansen bedre for å unngå blodsukker svingninger, siden man går så gradvis oppover.

Når alt dette er sagt..... mange er på Induksjon mye lenger enn 14 dager. Lengre enn de trenger de fleste, men det er opp til hver enkelt å avgjøre. Det er ikke skadelig. Men anbefales ikke lenger enn 6 mnd. Har man mye å ta av går jo vekttapet noe raskere på Induksjon enn vedvarende. Men mange opplever også at vekttapet stanser opp og kan ha veldig god nytte av å bevege seg oppover "stigen" for å ta av mer.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 11:42   #7
nettie
Medlem
 
nettie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 48
Innlegg: 54
nettie er på en erverdig vei

Sv: Ketose og vekttap

jeg lurer på hvor mye karbohydrater man skal spise når man er ferdig med slankingen å skal leve med et sundt normalt lavkarbo kosthold.

__________________

Sist redigert av nettie : 23-09-07 kl 12:01.
nettie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 12:03   #8
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og vekttap

I følge boka "bedre uten brød" opp til 72 karbo. Eller du tar inn karbo helt til du legger litt på deg igjen for å finne ut hvor mye karbohydrater akkurat DU trenger

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose - Garantert vekttap? Chumpsy Ketolysekuren 24 22-04-18 09:24
Alt du har ønsket å vite om ketose Nille Atkins kosthold 110 14-03-14 07:59
Ketose = vekttap????? Nirren Ketolysekuren 12 01-03-05 18:24
Hvilke medisiner påvirker egentlig ketose/ vekttap? Kalorine Induksjonen 5 28-07-04 13:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no