Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Dyrking av spirer

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-01-05, 23:23   #1
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Dyrking av spirer

DYRKING AV SPIRER



Om vinteren spesielt, er spirer et godt supplement til rot frukter, langveis farne grønnsaker og frossen grønnsaker. Spirer er ferske, levende, næringsrike, rimelige og lette å dyrke selv. Mange frø, belgfrukter og korn kan spires. Alfalfa og mungbønner er greie å begynne med. Frø kan blant annet kjøpes i helsekost foretning.



Utstyr:

· store syltetøyglass

· biter av myggnetting eller gass

· gummistrikker

Alternativt kan man kjøpe spireapparat i en helsekost foretning. De muliggjør dyrking av flere sorter eller generasjoner samtidig på en ryddig måte.



Skylling, bløtlegging og rensing:

Skyll frøene og legg dem i et syltetøyglass, 1 ss alfalfa til et stort syltetøyglass (alfalfa utvider seg 30 ganger under spiring, de fleste andre 3-8 ganger). Sett nettingen/dobbelgass over åpningen og fest med gummistrikk.



Fyll på 4 ganger så mye vann som frø. La ligge i bløtt i 8-10 timer (småfrø som alfalfa) og 12-15 timer for større frø. Hell av bløtevannet (gi gjerne bløtevannet til potteplantene). Skyll frøene under rennende, ikke for kaldt vann. Snu glasset opp ned på oppvaskbenken slik at vannet kan renne av.



Hell frøene ut på en tallerken og rens dem. Skadede, missfargene frø skal vekk. Det samme med frø som ikke ville svelle under bløtleggingen. Små frø som alfalfa trenger ikke å renses.



Spiring:

Ha frøene tilbake på glasset, sett på nettingen igjen. La stå opp ned på oppvask benken. Legg et håndkle over så det blir mørkt. Skyll spirene morgen og kveld og la dem renne av. Spirene er ferdig etter 3-5 dager (solsikkefrø 1 døgn). Sett gjerne spirene i vinduet noen timer til slutt slik at de kan danne klorofyll.



Oppbevaring:

Oppbevar ferdige spirer i plastpose, glass i kjøleskap. De kan holde seg i nærmere en uke. De skal skylles en gang om dagen, og før bruk.



Bruk:

Bruk i salater, råkost, wok etc.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 00:37   #2
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Kjempemange år siden jeg drev med dette, men jeg tror jammen jeg brukte vanlig opptørkshåndkle jeg, Guro...

Det er levende og fersk mat da - kanskje jeg skal begynne igjen. Ikke dyrt heller nå om dagen eller - alfalfa for eksempel?

marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 12:02   #3
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Kjøkken håndkle fungere sikkert utmerket, Marianne! Poenget er at det et enkelt, billig og næringsrikt alternatid nå som utvalget i ferske varer ikke er på topp. Jeg savnerde lokalproduserte grønnsakene veldig. Ferskt og friskt og fristende!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no